Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.0°C16.5°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
11.5°C16.0°C
0 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
7.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.8°C15.8°C
2 BF 80%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
4.9°C12.9°C
0 BF 100%
Σημείο προς σημείο οι αναγκαίοι πόροι του «Μένουμε Ορθιοι ΙΙ»: Λεφτόδεντρα υπάρχουν;
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σημείο προς σημείο οι αναγκαίοι πόροι του «Μένουμε Ορθιοι ΙΙ»: Λεφτόδεντρα υπάρχουν;

Μπορεί η κυβέρνηση της Ν.Δ. να μην έχει ξεκαθαρίσει αν διαθέτει... «λεφτόδεντρα», αλλά σίγουρα θεωρεί ότι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις τα διαθέτουν.

Το παραπάνω ανέφερε ο σημείωσε ο τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ Ευκλείδης Τσακαλώτος κατά την παρουσίαση του επικαιροποιημένου προγράμματος «Μένουμε Όρθιοι ΙΙ» αποδομώντας το ελλειμματικό πρόγραμμα της Ν.Δ., ενώ παράλληλα τόνισε ότι το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ κοντά στα 13,5 δισ. ευρώ είναι κοστολογημένο και επαρκές.

Αντίθετα, σχολιάζοντας τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης της οικονομίας με 24 δισ. ευρώ, δήλωσε ότι «δεν υπάρχουν» καθώς «μπορούμε να ξεχωρίσουμε τι είναι μέτρο και τι επίδραση». Ο Ευ. Τσακαλώτος επισήμανε ότι, «ενώ η κυβέρνηση δεν έχει αποφανθεί αν το κράτος έχει 'λεφτόδεντρα', είναι σαφές ότι για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις θεωρεί πως έχουν».

Ο ίδιος έκανε λόγο για ανάγκη αλλαγής προσανατολισμού των χρημάτων του ΕΣΠΑ και πρόσθεσε αναφερόμενος στην πρόταση Μέρκελ - Μακρόν πως «μου κάνει μεγάλη εντύπωση ότι η κυβέρνηση δεν πίεσε προς αυτή την κατεύθυνση, αν και την υποστηρίζει, αλλά όχι και πολύ φανατικά».

Πώς θα χρηματοδοτηθεί το πρόγραμμα

Αναφορικά με το αν υπάρχουν τα διαθέσιμα κεφάλαια για να χρηματοδοτηθεί το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος τόνισε ότι προτείνεται να γίνει χρήση τμήματος του συνολικού ταμειακού αποθέματος, που σήμερα (μέσα Μαΐου) παραμένει στα 36-37 δισ. ευρώ και σχηματίστηκε την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και ειδικότερα τα έτη 2016, 2017 και 2018. Το απόθεμα ασφαλείας χωρίζεται στις εξής βασικές κατηγορίες:

* Τα 15,7 δισ. ευρώ που είναι δεσμευμένα για την αποπληρωμή δημοσίου χρέους και προέρχονται από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, εκδόσεις χρέους και πλεονάσματα κατά την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.

* Διαθέσιμα της Κεντρικής Κυβέρνησης στις εμπορικές τράπεζες (μέσω του ΟΔΔΗΧ) και στην Τράπεζα της Ελλάδας, εκτιμώμενου συνολικού ύψους 5 περίπου δισ. ευρώ.

* Διαθέσιμα των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στην Τράπεζα της Ελλάδος και απευθείας στις εμπορικές τράπεζες, εκτιμώμενου συνολικού ύψους 16 περίπου δισ. ευρώ.

Νέος δανεισμός του Δημοσίου από τις αγορές ομολόγων - εντόκων

Από τις αρχές του 2020 ο ΟΔΔΗΧ έχει πραγματοποιήσει δύο εκδόσεις νέων ομολόγων του Δημοσίου αντλώντας από τις αγορές συνολικά 4,5 δισ. Ειδικότερα στις 15 Απριλίου 2020 εξέδωσε επταετές ομόλογο (επιτόκιο 2%) αντλώντας από τις αγορές 2,0 δισ., ενώ στις 28 Ιανουαρίου 2020 εξέδωσε 15ετές ομόλογο (επιτόκιο 1,9%) αντλώντας 2,5 δισ.

Υπάρχουν περιθώρια άντλησης πρόσθετων κεφαλαίων από τις αγορές, όπως έχει ανακοινώσει η ίδια η κυβέρνηση. Κυρίως αναφερόμαστε σε νέα έκδοση ομολόγων (ο ΟΔΔΗΧ είχε προγραμματισμένο δανεισμό 8-9 δισ. το 2020 και επομένως προγραμματίζει τον δανεισμό επιπλέον 4,5 δισ.), χωρίς να υπολογίσουμε τη δυνατότητα νέου δανεισμού μέσω αύξησης των εντόκων γραμματίων (περίπου 3-4 δισ. ευρώ).

Αλλαγές στο ΕΣΠΑ

Βάσει του προγράμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης μπορεί να υπάρξει αλλαγή στο ΕΣΠΑ κινητοποιώντας περισσότερους πόρους της τάξης του 3,5% - 4 % του ΑΕΠ (6,5 - 7,5 δισ. ευρώ) το 2020 πέρα από τη συνήθη εκτέλεση και απορρόφηση του ΕΣΠΑ, ώστε να υποστηρίξουμε αποτελεσματικά τις δημόσιες πολιτικές τόσο των άμεσων μέτρων στήριξης όσο και της φάσης της ανάκαμψης.

Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι μπορεί να εντάξει στο ΕΣΠΑ όλα τα μέτρα για στήριξη επιχειρήσεων, αυτοαπασχολουμένων, εργαζομένων, ανέργων, επισφαλώς εργαζομένων, εποχιακών κ.λπ.

Κρατική παρέμβαση σε εταιρείες με συμμετοχή 20% - 30%

Η έξοδος από την κρίση επιβάλλει μια ριζική αναθεώρηση των αναπτυξιακών ιδεών που εκφράστηκαν στα μνημονιακά χρόνια. Οι ιδιωτικοποιήσεις είναι στο επίκεντρο. Σε απόσταση από την θέση αυτή, η θέση του ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε σαφής:

Τα δίκτυα και οι βασικές υποδομές να παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο και τα εμπορικά τμήματα να ιδιωτικοποιηθούν εφόσον υπάρχουν αντίστοιχες ανταγωνιστικές αγορές. Χωρίς τούτο να σημαίνει ότι η ύπαρξη μίας κρατικής εταιρείας ακόμα και σε ανταγωνιστικές αγορές δεν είναι αναγκαία ή και επιβεβλημένη (τράπεζες, ενέργεια κ.λπ.).

Η Ν.Δ. αντιθέτως επιλέγει να ιδιωτικοποιεί τόσο τα δίκτυα όσο και τις υποδομές (ΔΕΔΑ, ΔΕΠΑ Υποδομών, Λιμάνια κ.λπ.). Η στρατηγική αυτή είναι σήμερα καταστροφική. Πρέπει να ανασταλεί και να αναθεωρηθεί αμέσως.

Η απάντηση στις κατηγορίες προβλημάτων δυνάμει είναι κοινή. Το κράτος είναι έτοιμο να παρέμβει με τρία εργαλεία:

* Ανακεφαλαιοποίηση, στα πρότυπα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών έναντι απόκτησης φυσικά μετοχών.

* Επενδύσεις στο μετοχικό κεφάλαιο. Η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου έναντι προσφοράς επιπρόσθετων μετοχών ή εξαγοράς υπαρχουσών από το κράτος -κυρίως το πρώτο- μεταβάλλει τη σχέση ίδιων και δανεικών κεφαλαίων και ενισχύει τη δυνατότητα επιπρόσθετου δανεισμού για μία επιχείρηση.

* Απευθείας εθνικοποίηση με αποζημίωση των παλιών μετόχων, κατ' ανάγκη μειωμένης αξίας.

ΗΠΑ και Γερμανία πράττουν ανάλογα

Το κράτος πρέπει να ενεργοποιηθεί προκειμένου να διασωθούν στρατηγικές μεγάλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις μεταφορές, τον τουρισμό, τη βιομηχανία, τις υποδομές και τα δίκτυα. Οι όροι όμως θα είναι σαφείς. Το κράτος θα αποκτήσει μερίδιο στις εταιρείες αυτές και θα προσδιορίσει στο μέλλον τη στρατηγική του, όταν η κρίση περάσει, καθώς η υπεράσπιση του δημόσιου χρήματος και των φορολογουμένων είναι αυτονόητη.

Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε κατηγορία επιχειρήσεων η κρατική στήριξη θα μετατραπεί σε κρατική συμμετοχή. Η κρατική συμμετοχή για καθαρά ιδιωτικές εμπορικές επιχειρήσεις είναι απλή:

Το Δημόσιο θα πάρει ένα μέρος των μετοχών κατ' αναλογία της ενίσχυσης (20% - 30% κ.λπ.), ενώ στην περίπτωση των παραχωρήσεων υπάρχουν δυνατότητες πιο ευέλικτες, καθώς μπορεί να υπάρξει ένας συνδυασμός συμμετοχής ή επέκτασης της ήδη υπάρχουσας συμμετοχής του Δημοσίου ως μετόχου ή επέκτασης κάποιων από τους ευνοϊκούς όρους της σύμβασης.

Η πολιτική διάσωσης μεγάλων επιχειρήσεων έχει χρησιμοποιηθεί εντατικά στην προηγούμενη κρίση του 2008 στις ΗΠΑ και αλλού. Αλλά και τώρα κράτη όπως η Γαλλία και η Γερμανία εφαρμόζουν εκτεταμένα την ίδια στρατηγική.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL