Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C23.6°C
2 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.4°C22.5°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C19.9°C
4 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
24 °C
21.0°C24.8°C
4 BF 46%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.9°C23.5°C
3 BF 40%
Το νεοφιλελεύθερο όραμα Μητσοτάκη για την Παιδεία: / Το νεοφιλελεύθερο όραμα Μητσοτάκη για την Παιδεία: Πελάτες μου, welcome!
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το νεοφιλελεύθερο όραμα Μητσοτάκη για την Παιδεία: / Το νεοφιλελεύθερο όραμα Μητσοτάκη για την Παιδεία: Πελάτες μου, welcome!

Το σύνθημα του προγράμματος της Ν.Δ. “Παιδεία, η μεγαλύτερη επένδυση για τη χώρα μας” αποδίδει, με την κυριολεκτική έννοια του όρου, το νεοφιλελεύθερο όραμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης για τη δημόσια εκπαίδευση στην Ελλάδα: επένδυση στη γνώση - εμπόρευμα, επένδυση στα σχολεία - πανεπιστήμια - επιχειρήσεις, επένδυση στους μαθητές / φοιτητές - πελάτες. Το είχε δηλώσει άλλωστε ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης πως στοχεύει σε «μια Παιδεία βασισμένη στον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ πολλαπλών επιλογών, με γνώμονα πάντα την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, σκεπτόμενοι πρώτα από όλα τους μαθητές, τους πραγματικούς πελάτες της Παιδείας».

Το δόγμα της ελεύθερης αγοράς που θέλει η Ν.Δ. να μεταφέρει σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος έχει ως βασικό χαρακτηριστικό τη σταδιακή αποδόμηση του δημόσιου χαρακτήρα του παρεχόμενου αγαθού της εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, προτείνει:

* Αυτονομία των σχολικών μονάδων, δηλαδή σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων με διαφοροποιήσεις μέχρι και στα διδασκόμενα μαθήματα. Η λεγόμενη απελευθέρωση του σχολείου από τον “ασφυκτικό” -όπως αναφέρει- εναγκαλισμό του υπ. Παιδείας σε διοικητικό και οικονομικό επίπεδο θα οδηγήσει τις σχολικές μονάδες να λειτουργούν ως επιχειρήσεις μέσα στη ζούγκλα της ελεύθερης αγοράς. Αυτοχρηματοδοτούμενα σχολεία, με διευθυντές manager να αναζητούν ιδιωτικούς πόρους και χορηγούς για να επιβιώσουν και να κατηγοριοποιηθούν με βάση τις “επιδόσεις” τους.

* Λύκειο - εξεταστικό κέντρο με την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων. Δηλαδή των εξετάσεων πανελλαδικού τύπου σε κάθε τάξη του Λυκείου. Ο βαθμός του απολυτήριου θα προκύπτει από τους βαθμούς και των τριών τάξεων. Η πρόταση αυτή, σε συνδυασμό με τον καθορισμό ανώτατου ορίου εισακτέων από τα ίδια τα ΑΕΙ, κάνει ακόμα πιο δύσκολη την εισαγωγή των μαθητών/τριών στα δημόσια πανεπιστήμια, με αποτέλεσμα να δημιουργείται η πελατεία για τα ιδιωτικά.

* Κουπόνια - vouchers για τη φοίτηση των παιδιών στα σχολεία, με το πρόσχημα της ελεύθερης “γονεϊκής” επιλογής. Το εκπαιδευτικό κουπόνι, ή αλλιώς η “εκπαιδευτική επιταγή”, θα καλύπτει βέβαια μόνο ένα μέρος της δαπάνης για τη φοίτηση ενός παιδιού στο ιδιωτικό σχολείο.

* Πρακτική άσκηση των ανήλικων μαθητών σε επιχειρήσεις.

* Τριπλή αξιολόγηση: αξιολόγηση των σχολικών μονάδων από εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς, ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών και άμεση σύνδεση της κρατικής χρηματοδότησης με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.

* “Αναθεώρηση του ρυθμιστικού πλαισίου για την ιδιωτική εκπαίδευση με κατάργηση των αναχρονιστικών διατάξεων” της κυβέρνησης. Η Ν.Δ. προτείνει δηλαδή την επαναφορά της αυθαιρεσίας των εργοδοτών, της ανομίας, της μαύρης ή υποδηλωμένης εργασίας των εκπαιδευτικών και της φοροδιαφυγής.

* Πανεπιστήμια - επιχειρηματικά κέντρα. Θα αποσύρεται σταδιακά η κρατική χρηματοδότηση και τα ιδρύματα θα προσελκύουν πόρους από ιδιώτες. Το ύψος μάλιστα της κρατικής χρηματοδότησης θα συνδέεται με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Οι πανεπιστημιακοί θα μπορούν να ιδρύουν παράλληλα επιχειρήσεις.

* Επαναφορά των Συμβουλίων Ιδρυμάτων, που λειτουργούσαν ως μια αυταρχική υπερ-ηγεσία, αποτελούμενα από ανθρώπους της αγοράς και όχι απαραίτητα της εκπαίδευσης.

* Κατάργηση του άρθρου 16 με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και κατάργηση του ασύλου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL