Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 21-Δεκ-2018 07:35

    Κίνδυνος απώλειας €236 εκατ. στο σιδηροδρομικό έργο Κιάτο-Πάτρα

    Κίνδυνος απώλειας €236 εκατ. στο σιδηροδρομικό έργο Κιάτο-Πάτρα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου 
     
    Από την...πειστικότητα των απαντήσεων της  Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Επενδύσεων & ΕΣΠΑ προς την Κομισιόν, θα εξαρτηθεί εάν η Ελλάδα απολέσει κοινοτικούς πόρους 236 εκατ. ευρώ που αφορούν τη συγχρηματοδότηση του τμήματος Κιάτο-Διακοπτό (Πάτρα) της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Κόρινθος-Κιάτο-Διακοπτό – Πάτρα. 
     
    Τέλη 2012, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε εγκρίνει τη συγχρηματοδότηση του έργου "κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής (ΣΚΑ)-Πάτρας στο τμήμα Κιάτο-Διακοφτό” από το Ταμείο Συνοχής (2000-2006), με προϋπολογισμό 355,5 εκατ. ευρώ και κοινοτική συμμετοχή 240 εκατ. ευρώ. Από τότε όμως, έως σήμερα, έχει ολοκληρωθεί μόνο το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος-Κιάτο. 
     
    Η αλληλογραφία
     
    Ως αποτέλεσμα υπάρχει κίνδυνος απώλειας της μέχρι πρότινος δεσμευμένης χρηματοδότησης, όπως προκύπτει από επιστολή που η Κομισιόν έστειλε, τέλη Οκτωβρίου, προς την κυβέρνηση. Όπως αναφέρει ο Γενικός Γραμματέας Δημ.Επενδύσεων & ΕΣΠΑ Π.Κορκολής, σε απάντηση ερώτησης των βουλευτών Κορινθίας Ν.Δ. Χρ.Δήμα και Αν. Κατσανιώτη, στην παρούσα φάση καταβάλλεται κάθε προσπάθεια  για την επιτάχυνση του έργου, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος απώλειας πόρων "που προκλήθηκε από την ελλιπή ωρίμανση και τις συσσωρευμένες καθυστερήσεις εδώ και 15 χρόνια περίπου”. Πάντως, νεότερα δεν αναμένονται πριν από το πρώτο τρίμηνο του 2019.
     
    Από την πλευρά της, η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), αναφερόμενη στο ιστορικό της υπόθεσης (που αποτελεί, ως ένα βαθμό, την υπερασπιστική γραμμή του Δημοσίου έναντι της Κομισιόν), σημειώνει ότι:
     
    -στις 24-12-2004 με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποφασίσθηκε η χορήγηση κοινοτικής συνδρομής από το Ταμείο Συνοχής για την κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη, μήκους 71 χλμ.
     
    -με έτερη απόφαση (Ιούνιος 2016) της Κομισιόν, εγκρίθηκε αίτημα τροποποίησης με αντικείμενο την  παράταση της επιλεξιμότητας των δαπανών μέχρι τις 31/12/2012 και την τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου  με τον καθορισμό δύο λειτουργικών φάσεων. Η πρώτη εξ’ αυτών αφορά το τμήμα Κιάτο – Διακοπτό με επιλέξιμο προϋπολογισμό 355,5 εκατ. ευρώ και κοινοτική συνδρομή 240 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη λειτουργική φάση αφορά το τμήμα Διακοπτό-Ροδοδάφνη, με επιλέξιμο προϋπολογισμό 158,8 εκατ. ευρώ και με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
     
    -18 μήνες μετά την λήξη της επιλεξιμότητας των δαπανών για το τμήμα Κιάτο-Διακοπτό, η  ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ απέστειλε την τελική έκθεση του έργου  στην Αρχή Πληρωμής, την Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου και την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και Παρακολούθησης του Ταμείου Συνοχής. Οι αρμόδιες υπηρεσίες στην αλληλογραφία τους με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχαν κάνει, τότε (2014), γνωστό ότι το φυσικό αντικείμενο του έργου δεν έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό του.
     
    -Με στόχο να ολοκληρωθεί το σύνολο του Κιάτο-Ροδοδάφνη, η ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ εξασφάλισε κοινοτική χρηματοδότηση για το δεύτερο τμήμα Διακοπτό – Ροδοδάφνη, όπου οι εργασίες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι την 1η Αυγούστου 2019.
     
    Που οφείλονται οι καθυστερήσεις
     
    Σύμφωνα με την Γ.Γ. Δημ.Επενδύσεων & ΕΣΠΑ, στο έργο σημειώθηκαν σημαντικές καθυστερήσεις, ενώ το 2010 διαλύθηκαν οι δύο βασικές εργολαβίες με ανάδοχο την Μηχανική. Όπως αναφέρει ο κ. Κορκολής, απαιτήθηκε η εκκαθάριση του φυσικού αντικειμένου και η επαναδημοπράτηση των υπολειπόμενων εργασιών για να ολοκληρωθεί το έργο. Ως εκ τούτου, η συμβασιοποίηση του υπολειπόμενου έργου έλαβε χώρα στις 11 Σεπτεμβρίου 2014 με ανάδοχο την κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ-Ξανθάκης-Thales. Η Γενική Γραμματεία κάνει λόγο για σημαντική πρόοδο που επιτεύχθηκε την προηγούμενη διετία με το σύνολο της υποδομής (σιδηροδρομικές γέφυρες, άνω και κάτω διαβάσεις, σήραγγες, χωματουργικά, λοιπές εργασίες και περίφραξη) να έχει ολοκληρωθεί.
     
    Ταυτόχρονα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής, με τμήματά της (π.χ. 22,3 χλμ. από Κόρινθο έως Κιάτο, 42 χλμ από Σιδ.Σταθμό Ξυλοκάστρου έως Σιδ.Στάση Διακοπτού) να έχουν ολοκληρωθεί. Έχουν ακόμη αποπερατωθεί όλοι οι σταθμοί και οι στάσεις, ενώ σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται τα συστήματα σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης.
     
    dimitris.delevegos@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ