Πώς ένα hack μπορεί να παραβιάσει το σύστημα ελέγχου των αυτοκινήτων

Πώς ένα hack μπορεί να παραβιάσει το σύστημα ελέγχου των αυτοκινήτων

Του Thomas Fox-Brewster

Οι παραβιάσεις αυτοκινήτων σπανίζουν σήμερα, όπως δείχνουν οι έρευνες τουλάχιστον, αλλά μια παραβίαση που θα μπορούσε να πλήξει σχεδόν κάθε κατασκευαστή αυτοκινήτων στον πλανήτη, θα μπορούσε να αποτελέσει μία πραγματική αιτία ανησυχίας. Επιτρέπει σε έναν χάκερ να απενεργοποιεί τα συστήματα ασφαλείας των οχημάτων, σύμφωνα με μια έκθεση, και οι ερευνητές λένε ότι είναι σχεδόν "αδύνατο να αντιμετωπιστεί" σε πολλές περιπτώσεις.

Η παραβίαση αποτελεί μία "επίθεση άρνησης εξυπηρέτησης”  (DoS) στο δίκτυο του αυτοκινήτου, καθιστώντας τα χαρακτηριστικά που προσβάλλει άχρηστα. Το hack δημιουργεί πρόβλημα στο δίκτυο συστημάτων ελέγχου του αυτοκινήτου, γνωστό ως CAN, το οποίο είναι υπεύθυνο για την επικοινωνία μεταξύ των διαφόρων ηλεκτρονικών μονάδων ελέγχου (ECUs) του οχήματος. Καθώς το hack στέλνει σφάλματα στο σύστημα, το οδηγεί στο να απενεργοποιηθεί.

Αυτό που κάνει την επίθεση ιδιαίτερη είναι ότι δεν υπάρχει λόγος για τους χάκερς να εισάγουν κακόβουλα δεδομένα, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει την κινητοποίηση των συστημάτων ασφαλείας που αναζητούν ανωμαλίες. Αντ' αυτού, το μόνο που έπρεπε οι χάκερς να κάνουν, ήταν να εξακριβώσουν τον τρόπο ενεργοποίησης ενός μηχανισμού σφάλματος στο CAN, "πειράζοντας” μόνο ένα μόνο bit (από 1 σε 0). "Είναι ένα προσεκτικά επιλεγμένο bit, πρέπει να γνωρίζει το σωστό για να το αλλάξει κανείς" εξήγησε ο ερευνητής Federico Maggi. "Μόλις μπορέσετε να ξεγελάσετε το δίκτυο να σκεφτεί ότι στέλνει πάρα πολλά σφάλματα, ακόμα κι αν δεν στέλνει πραγματικά σφάλματα, μετά από λίγο θα απομονωθεί, ώστε να μην μπορεί να στείλει ή να λάβει μηνύματα".

Στις δοκιμές που πραγματοποίησαν για πρώτη φορά το 2016 πριν από την έρευνά τους που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον περασμένο μήνα στο συνέδριο DIMVA στη Βόννη της Γερμανίας, οι χάκερς παραβίασαν το σύστημα μιας Alfa Romeo Giulietta για να καταστήσουν τους αισθητήρες στάθμευσης άχρηστους, ζημιά με προφανείς συνέπειες για την ασφάλεια του οδηγού. Η Fiat Chrysler, ιδιοκτήτρια της Alfa Romeo, δεν έχει προβεί μέχρι στιγμής σε κάποιο σχολιασμό.