Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

«Η Τέχνη είναι πυξίδα»

«Η Τέχνη είναι πυξίδα» λέει στις “διαδρομές” η ερμηνεύτρια Ιωάννα Φόρτη η οποία μαζί με το μουσικό σύνολο “VamosEnsemble” και με την έκτακτη συμμετοχή του μουσικού Δημήτρη Ψώνη, θα παρουσιάσουν αύριο Κυριακή στις 9 το βράδυ τη μουσική παράσταση “Πατρίδες” στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων. Η ίδια πιστεύει ότι «σε μια εποχή που σιγά-σιγά πέφτουν οι μάσκες, μένει όρθιο μόνο το ουσιώδες, το άφθαρτο που θα επαναπροσδιορίσει τις κατευθύνσεις. Η τέχνη δεν απειλείται από τίποτα στην πραγματικότητα. Με οποιοδήποτε τρόπο αυτό που έχει ανάγκη να εκφραστεί, θα εκφραστεί».
Η μουσική παράσταση “Πατρίδες”, στάθηκε η αφορμή για μία εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με την Ιωάννα Φόρτη για την Τέχνη, την καλλιτεχνική πραγματικότητα στην εποχή της κρίσης, τη μουσική συνύπαρξη με τους “Vamos Ensemble”, την Κρήτη, τους ανθρώπους της και την… «ποίηση των μαντινάδων» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.

Θεωρείστε μία από τις πλέον έμπειρες  Ελληνίδες τραγουδίστριες, έχοντας διακριθεί σε ένα ασυνήθιστα ευρύ ρεπερτόριο, που περιλαμβάνει όπερα, οπερέτα, μπαρόκ, λόγια, έντεχνη και λαϊκή ελληνική μουσική, μιούζικαλ και άλλα. Πώς συνδυάζονται όλες αυτές οι ετερόκλητες μουσικές μαζί;
Από νωρίς και λόγω διαφόρων ετερόκλητων ακουσμάτων, κατάλαβα αφενός ότι η μουσική είναι ένα συνολικό πράγμα και αφετέρου ότι η ανθρώπινη φωνή είναι ένα όργανο, που έχει τη δυνατότητα να εξελίσσεται συνεχώς και σε σχέση αμφίδρομη με την -σε όλα τα επίπεδα- εξέλιξη του ανθρώπου που τη φέρει. Αυτό που συμβαίνει λοιπόν είναι ένας συνδυασμός, πρώτον της συνειδητοποίησης αυτής, δεύτερον του προσωπικού μου δρόμου στα μονοπάτια της αυτογνωσίας και τρίτον της γενικότερης αντιπάθειάς μου για κάθε είδους ταμπέλα.

Πώς αυτοπροσδιορίζεστε μουσικά;
Η πολυδιάστατη μουσική μου φύση με ωθεί να ανακαλύπτω και να εξερευνώ συνεχώς καινούργιες διαδρομές και μονοπάτια που με προάγουν ως καλλιτέχνη και ως άνθρωπο. Είμαι μουσικός, με κύριο όργανό μου τη φωνή. Εχω την τύχη και την ευχέρεια να επικοινωνώ με διαφορετικά είδη μουσικής και προσπαθώ να εκφράσω αυτά που καταλαβαίνω με όση περισσότερη αλήθεια μπορώ.

Πότε ξεκινά το ταξίδι σας στη μουσική και ποιοι οι πιο σημαντικοί σταθμοί μέχρι σήμερα;
Η μουσική ήταν κάτι αυτονόητο στο σπίτι που μεγάλωσα. Ξεκίνησα να μαθαίνω πιάνο στα 5 μου χρόνια. Το 1992 επιλέχθηκα σε ένα επιδοτούμενο σεμινάριο χορωδιακής μουσικής όπου έκανα υποχρεωτικά το πρώτο μου μάθημα φωνητικής και από κει αρχίσαν όλα. Λίγο μετά πέρασα στις ακροάσεις της χορωδίας της ΕΡΤ. Τα επτά χρόνια που εργάστηκα εκεί ήταν για μένα το μεγαλύτερο μουσικό σχολείο καθώς τραγούδησα δεκάδες έργα μεγάλων συνθετών με πολύ σημαντικούς μαέστρους και σολίστ, συναυλίες σημαντικών έργων και παραστάσεις όπερας εντός κι εκτός Ελλάδος σε μεγάλα και μικρά θέατρα και φεστιβάλ. Ο επόμενος μεγάλος σταθμός ήταν η γνωριμία μου με τον Μίκη Θεοδωράκη κατά τη διάρκεια ακροάσεων για έναν ρόλο στην όπερά του Ηλέκτρα. Πήρα τον ρόλο κι έκανα το ντεμπούτο μου ως σολίστ στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης. Εκτοτε ακολούθησαν πολλές συναυλίες με έργα του συνθέτη και δισκογραφία και δεκάδες συνεργασίες με σημαντικούς Έλληνες συνθέτες, παραστάσεις στη λυρική σκηνή, στην Αγγλία, στη Γερμανία, στη Γαλλία, δισκογραφία κ.λπ. Ομως δεν μπορώ να μην αναφέρω ως καθοριστική τη στιγμή που ανακάλυψα τους ελληνικούς λαϊκούς δρόμους και το μπαρόκ.

Ποια η γνώμη σας για τη δουλειά του Μουσικού Συνόλου Vamos;
Μου φαίνεται ακόμα απίστευτο το ότι σε ένα χωριό της Κρήτης λειτουργεί και δημιουργεί μια τέτοια, υψηλού επιπέδου, ορχήστρα. Ενα μείγμα ερασιτεχνών και επαγγελματιών με καταβολές όχι μόνο από την Κρήτη αλλά και από την υπόλοιπη Ελλάδα και ακόμα και έξω από αυτήν, που έχει καταφέρει να είναι αυτοδιαχειριζόμενη και παράλληλα να διατηρεί όλη αυτή τη γοητεία του “χειροποίητου” σε συνδυασμό με υψηλή καλλιτεχνικά απόδοση. Στους καιρούς που ζούμε είναι πολύ σπάνιο να βρεις ένα σύνολο ανθρώπων με ταλέντο, όραμα, όρεξη για δουλειά και τέτοιας ποιότητας καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Νομίζω πως η ύπαρξη και η υποδειγματική λειτουργία αυτής της ορχήστρας είναι, κατά ένα τρόπο, πολιτική πράξη. Νιώθω τυχερή που τους συνάντησα.

Πώς βλέπετε την νεοελληνική καλλιτεχνική πραγματικότητα στην εποχή της κρίσης;
Εχω την πεποίθηση πως είναι η εποχή που σιγά σιγά πέφτουν οι μάσκες, μένει όρθιο μόνο το ουσιώδες, το άφθαρτο που θα επαναπροσδιορίσει τις κατευθύνσεις. Η τέχνη δεν απειλείται από τίποτα στην πραγματικότητα. Με οποιοδήποτε τρόπο αυτό που έχει ανάγκη να εκφραστεί, θα εκφραστεί. Τα μέσα πιθανώς να αλλάζουν.

Τι θα συμβουλεύατε τα νέα παιδιά που θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της Τέχνης;
Αν αντιλαμβάνονται την τέχνη ως αυτό που είναι και η αφετηρία τους είναι προϊόν ανησυχίας και προσωπικής ανάγκης έκφρασης και κατανόησης της ύπαρξης, τότε ναι. Να το κάνουν οπωσδήποτε. Η Τέχνη είναι πυξίδα.

Τι μουσικές πρόκειται να ακούσουμε σε αυτήν την κοινή εμφάνιση σας με το Μουσικό Σύνολο Βάμος στα Χανιά;
Το πείραμα αυτή τη φορά είναι να προσεγγίσουμε έννοιες σχετικές με τη λέξη “πατρίδα” μέσα από μια ποικιλία ακουσμάτων διαφόρων ιδιωμάτων, πείραμα που θα ενισχυθεί με την πολύτιμη συμμετοχή του Δημήτρη Ψώνη στο σαντούρι, μουσικού διεθνούς εμβέλειας, που ταξιδεύει και εμφανίζεται διαρκώς σε όλον τον κόσμο.
Ποια η γνώμη σας για το κοινό της Κρήτης;
Αυτό που έχω αισθανθεί τις λίγες φορές που έχω εμφανιστεί στην Κρήτη είναι το πόσο ανοιχτό κοινό είναι. Ερχεται στην παράσταση χωρίς προκαταλήψεις.

Η σχέση σας με τα Χανιά; Υπάρχει κάτι ιδιαίτερο που ξεχωρίζετε;
Είμαι κατά το ήμισυ από τα Χανιά. Ως εκ τούτου έχω περάσει ως παιδί τουλάχιστον όλα μου τα καλοκαίρια στα Χανιά. Εχω αγαπημένους συγγενείς, φίλους και πλέον υπέροχους συνεργάτες. Αυτό που ξεχωρίζω ιδιαιτέρως είναι οι τόσο χαμογελαστοί και καλοπροαίρετοι άνθρωποι της Κρήτης, η ποίηση των μαντινάδων και η ρακή.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα