Κλείνει την άνοιξη η παλαιά εθνική στην Κοιλάδα των Τεμπών

Κλείνει την άνοιξη η παλαιά εθνική στην Κοιλάδα των Τεμπών

2' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κλείνει την άνοιξη και μέχρι το τέλος του έτους η παλαιά εθνική οδός στα Τέμπη. Αιτία, οι εργασίες ενίσχυσης της γέφυρας του Πηνειού, που σε λίγους μήνες κλείνει 60 έτη ζωής. Θα ακολουθήσει εντός του 2019 ο ένας από τους δύο κλάδους της γέφυρας του Αλιάκμονα, που κατασκευάστηκε επίσης τη δεκαετία του ’50. Ολα αυτά στο πλαίσιο προγράμματος παρεμβάσεων σε 95 γέφυρες της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης, στο τμήμα Μαλιακού – Κλειδιού, το οποίο θα φέρει σε πέρας η κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, «στέλνοντας τον λογαριασμό» στο Δημόσιο.

Η γέφυρα των Τεμπών έχει μήκος 210 μ., φθάνει σε ύψος τα 18 μ. και αποτελείται από τρία ανοίγματα. Ηταν ένα δύσκολο για την εποχή του έργο, λόγω της αμμώδους σύστασης του πυθμένα του Πηνειού και της ύπαρξης πολλών πηγών εκεί όπου τοποθετήθηκαν τα βάθρα. Η γέφυρα εγκαινιάστηκε το 1960 και, όπως είχαν πολλές φορές επισημάνει οι ειδικοί, δεχόταν τις τελευταίες δεκαετίες περισσότερο φόρτο από αυτόν για τον οποίο είχε μελετηθεί.

Τον Μάιο του 2017, το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε το αίτημα της κοινοπραξίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (που έχει αναλάβει τη διαχείριση του τμήματος Μαλιακού – Κλειδιού) να πραγματοποιήσει εργασίες ενίσχυσης σε έξι γέφυρες που κατασκευάστηκαν την περίοδο 1960-1967, ανάμεσα στις οποίες και η γέφυρα του Πηνειού στα Τέμπη. «Οι πρώτες εργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει», λέει ο Κώστας Καλογήρου, τεχνικός διευθυντής της κοινιπραξίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου. «Η γέφυρα είναι ιδιαίτερα καταπονημένη, αλλά αποφασίστηκε να διατηρηθεί λόγω της ιστορικότητάς της. Οι κυρίως εργασίες θα ξεκινήσουν την άνοιξη και θα διαρκέσουν μέχρι το τέλος του έτους, διάστημα κατά το οποίο υποχρεωτικά θα κλείσει η παλαιά εθνική οδός στα Τέμπη».

Χθες, το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε την πραγματοποίηση επεμβάσεων σε ακόμα 89 μεσαίες και μεγάλες γέφυρες του ίδιου τμήματος της εθνικής οδού. «Οι επεμβάσεις δεν είναι όλες σημαντικές. Μόνο στις εννέα θα γίνουν εργασίες δομικής ενίσχυσης», εξηγεί ο κ. Καλογήρου. «Στις υπόλοιπες θα γίνει αντικατάσταση των στηθαίων, στεγανώσεις ή ανακατασκευή του οδοστρώματος αλλά όχι του φορέα της γέφυρας». Η μεγαλύτερη από τις γέφυρες είναι του Αλιάκμονα (κλάδος προς Θεσσαλονίκη), μήκους 600 μ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ’50. «Θα γίνει πλήρης ανακατασκευή του φορέα της γέφυρας, θα διατηρηθούν μόνον τα βάθρα. Κατά τη διάρκεια των εργασιών, τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας θα εξυπηρετούνται από τον άλλο κλάδο της γέφυρας του Αλιάκμονα, που ανακατασκευάστηκε τη δεκαετία του ’90».

Οι μελέτες έγιναν τα προηγούμενα χρόνια από την κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ενώ το κόστος των εργασιών (7,6 εκατ. ευρώ για τις πρώτες έξι γέφυρες και 29 εκατ. ευρώ για τις υπόλοιπες 89) θα καλυφθεί πλήρως από το Δημόσιο. Αυτό προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης του 2007 για τεχνικά έργα με «ανοίγματα» μεγαλύτερα των 6 μ., όπως οι εν λόγω γέφυρες (για μικρότερες το κόστος βαρύνει τον παραχωρησιούχο). Μάλιστα, το Δημόσιο έχει την ευθύνη να αποζημιώσει τον παραχωρησιούχο για τυχόν απώλεια εσόδων από τις εργασίες ανακατασκευής, κάτι που δεν πρόκειται να συμβεί στην περίπτωση των Τεμπών, αφού ο σταθμός διοδίων που προβλεπόταν στην παλαιά εθνική οδό μετά τη λειτουργία των σηράγγων δεν έχει κατασκευαστεί. Αντιθέτως, η κοινοπραξία θα έχει… αύξηση εσόδων, αφού θα οδηγούνται στις σήραγγες τα μεγάλα φορτηγά που υποχρεωτικά σήμερα εκτρέπονται στην παλαιά εθνική οδό, χωρίς να πληρώνουν διόδια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή