Γιασούζο Μασουμούρα: πρωτοπόρος του ιαπωνικού νέου κύματος

Γιασούζο Μασουμούρα: πρωτοπόρος του ιαπωνικού νέου κύματος

2' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

O Γιασούζο Μασουμούρα παραμένει ο «μεγάλος άγνωστος» του ιαπωνικού κινηματογράφου. Μοντέρνος, τολμηρός, πρωτοπόρος του νέου κύματος του ιαπωνικού κινηματογράφου (από τα τέλη του 1950 έως τις αρχές του 1970), έχει μια πλούσια φιλμογραφία με 60 ταινίες ποικίλης θεματολογίας. Ο Μασουμούρα δεν είναι δυνατόν να χωρέσει σε κάποιο είδος ή σχολή, το έργο του φιλόδοξο, χαρακτηρίζεται από ένταση, πάθος και εμμονή. Παραμένει ένας «καλτ» σκηνοθέτης, προορισμένος να ανακαλύπτεται με κάθε καινούργια προβολή.

Τέσσερις ταινίες του θα φιλοξενηθούν από σήμερα έως και την Κυριακή στο Ιδρυμα Κακογιάννης, σε αφιέρωμα που διοργανώνει η πρεσβεία της Ιαπωνίας σε συνεργασία με το Japan Foundation και με την υποστήριξη της εταιρείας Japan Tobacco International.To τετραήμερο αυτό Φεστιβάλ Ιαπωνικού Κινηματογράφου εντάσσεται στις επετειακές εκδηλώσεις για τον εορτασμό των 120 χρόνων διπλωματικών σχέσεων Ελλάδας – Ιαπωνίας (1899-2019).

Ο γεννημένος το 1924 Μασουμούρα (πέθανε το 1986) πέρασε σχεδόν ολόκληρη την παιδική και εφηβική ηλικία του βλέποντας ταινίες στο σινεμά του πατέρα ενός φίλου του, αλλά ωρίμασε απότομα όταν αναγκάστηκε να επιστρατευτεί στον πόλεμο του Ειρηνικού. Το 1947 επέστρεψε στην Ιαπωνία «σημαδεμένος» από μια εξαιρετικά άγρια και απάνθρωπη συνθήκη εμπόλεμης στρατιωτικής ζωής, την οποία αποτύπωσε, εν μέρει, και στις ταινίες του (εννέα συνολικά) με τίτλο «Hoodlum Soldier». Στο αφιέρωμα θα προβληθεί η πρώτη, γυρισμένη το 1965.

Οι κινηματογραφικές επιρροές του Μασουμούρα είναι σύνθετες. Μετά την επιστροφή του στο Τόκιο (αποφοίτησε από τη Νομική και τη Φιλοσοφική Σχολή), εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη στο στούντιο Daiei και κέρδισε υποτροφία για να σπουδάσει κινηματογράφο στο Centro Sperimentale di Cinematografia της Ιταλίας. Εκεί γνώρισε τον Μικελάντζελο Αντονιόνι και συνδέθηκε φιλικά μαζί του, ενώ ανάμεσα στους δασκάλους του ήταν ο Φελίνι και ο Βισκόντι. Η επαφή αυτή ήταν καθοριστική. Ομως την τέχνη και τον τρόπο να γυρίζει ταινίες έμαθε δίπλα στον Κένζι Μιζογκούτσι και τον Κον Ιτσικάουα. Η θητεία του κοντά τους τον βοήθησε να υπογράψει την πρώτη μεγάλου μήκους του «The kiss» (1957), που κατατάσσεται στα αριστουργήματα με θέμα τον νεανικό έρωτα. Θυμίζει έργα των Φρανσουά Τριφό και Λουί Μαλ. Oπως είπε ο Mασουμούρα, «ήθελα να απεικονίσω όσο πιο δυναμικά γίνεται την ταχύτητα με την οποία ο έρωτας, η οργή και η λύπη επιδρούν στα νιάτα και τα οδηγούν στο να χάνουν τον έλεγχο και να εγκλωβίζονται. Οι νέοι είναι ωραίοι και δυνατοί, δεν τους νοιάζει η κοινωνία, ακολουθούν το ένστικτό τους». Ο Ναγκίσα Οσιμα, ως κριτικός κινηματογράφου τότε, αποθέωνε τα έργα του Μασουμούρα για τις «κοφτερές κοινωνιολογικές του αποχρώσεις» κατατάσσοντάς τον στους ταγούς του ιαπωνικού νέου κύματος. Ο Γιασούζο Μασουμούρα κατέχει ισότιμη θέση στον τρόπο που επηρέασε και διαμόρφωσε το ιαπωνικό σινεμά, με τον Κουροσάβα, τον Μιζογκούτσι και τον Οζου. Στο αφιέρωμα θα προβληθούν οι ταινίες: σήμερα «The Kiss» (7 μ.μ.), αύριο «Blue Sky Maiden» (7 μ.μ.) και «Hoodlum Soldier» (9 μ.μ.). Το Σάββατο: «Dr. Hanaoka’s Wife» (7 μ.μ.), «The Kiss» (9 μ.μ.). Την Κυριακή: «Blue Sky Maiden» (7 μ.μ.) και «Dr. Hanaoka’s Wife» (9 μ.μ.).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή