ΣΤΟΧΟΣ: Η Ροδόπη διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο | xronos.gr
Η ΠΡΟΤΑΣΗ

ΣΤΟΧΟΣ: Η Ροδόπη διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο

15/11/18 - 10:00

του Ευριπίδη Στ. Στυλιανίδη 

Η επιστροφή της Ροδόπης στην ανάπτυξη και την ευημερία, μπορεί πρακτικά να επιτευχθεί με δύο τρόπους: 

 

  • α) Με την αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος και άρα της αγοραστικής δύναμης του υφιστάμενου πληθυσμού ή 
     
  • β) Με την αύξηση του ίδιου του πληθυσμού ή καλύτερα του μεγέθους της τοπικής αγοράς.

Η πρώτη λύση κατά κανόνα εξαρτάται από την οικονομική πολιτική της κεντρικής Κυβέρνησης και επιφέρει μεσομακροπρόθεσμα αποτελέσματα. Αντίθετα η δεύτερη λύση αποφασίζεται κατ' αρχήν από την κεντρική Κυβέρνηση, αν όμως υποστηριχθεί από την τοπική αγορά και κοινωνία, μπορεί να επιφέρει γρήγορα και θεαματικά αποτελέσματα. 

Αυτός ο στόχος πραγματώνεται άμεσα με δύο τρόπους, την ανάπτυξη του τουρισμού ή την μετεξέλιξη της περιοχής σε Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο.

Μια τέτοια σύντομη, αλλά εντυπωσιακή εμπειρία έζησε κατ' αρχήν η Ροδόπη και η Θράκη, με την ανάπτυξη των εκπαιδευτικών υποδομών και την ενδυνάμωση του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου την περίοδο 2007-2010, που έβαζε τις βάσεις για την υλοποίηση μιας νέας Στρατηγικής Πνευματικής Θωράκισης και Εκπαιδευτικής Αναβάθμισης της. 

Συγκεκριμένα την παραπάνω περίοδο, αξιοποιώντας την τοποθέτηση μου στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και την ευαισθητοποίηση του τότε Πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή για τη Θράκη, επιτύχαμε τα εξής βήματα:

 

  •     80 εκ. Ευρώ εγκρίθηκαν για τη Σχολική Στέγη στο νομό μας.
  •     58 έργα ξεκίνησαν. Κατασκευάστηκαν νέα σχολεία. Αναβαθμίστηκαν παλιότερα ιστορικά διδακτήρια.
  •     2500 νέοι φοιτητές άρχισαν κάθε χρόνο να εισάγονται μόνο στην Κομοτηνή, που ξεπέρασε από 4500 που είχε πριν, τους 8000 φοιτητές συνολικά το 2008.
  •     2 νέα τμήματα ενίσχυσαν τη Νομική του Δ.Π.Θ., το Διοίκησης Επιχειρήσεων και Πολιτικών Επιστημών, δημιουργώντας εκπαιδευτική και επιστημονική πληρότητα.
  •     Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ) δημιουργήθηκε στις Σάπες.
  •     Κέντρα δια Βίου Μάθησης: ολοκληρώθηκε στην Κομοτηνή, ενώ στις Σάπες με παράρτημα στον Ορεινό Όγκο δυστυχώς δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
  •     Δημόσια Διαβαλκανική Βιβλιοθήκη στην Κομοτηνή που σχεδιάστηκε, εντάχθηκε για χρηματοδότηση, αλλά εγκαταλήφθηκε από τις επόμενες κυβερνήσεις.
  •     Νέες κατασκευές: 3ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής, 10ο Δημοτικό, Εσπερινό Γυμνάσιο Κομοτηνής (ανάπλαση), 2ο ΕΠΑΛ Κομοτηνής (ΣΔΙΤ), Κλειστό γυμναστήριο Ιάσμου, επέκταση Λυκείου Ιάσμου, Νέο Δημοτικό Ιάσμου, Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων στο Ν. Σιδηροχώρι, Δημοτικό Σχολείο στο Δήμο Αιγείρου, Σχολείο στη Φιλλύρα.
  •     1.1 εκ. ευρώ δόθηκαν ως επιχορήγηση από τον ΟΣΚ στους Δήμους και στις Κοινότητες του Νομού για δημόσια και μειονοτικά σχολεία.
  •     1.1 εκ. ευρώ επιχορήγηση δόθηκε στη Νομαρχία Ροδόπης για αγορά οικοπέδων για σχολεία.
  •     Έγκριση δύο νέων ερευνητικών ινστιτούτων από το Υπουργείο Ανάπτυξης, τη Γ.Γ. Έρευνας και Τεχνολογίας:


o    Ινστιτούτο «Ευ Ζην», για την αποκατάσταση, με τη στήριξη της Ιατρικής ΔΠΘ και του ΤΕΦΑΑ.
o    Ινστιτούτο Διαπολιτισμικής Ανάπτυξης, με τη στήριξη της Νομικής του ΔΠΘ. Δυστυχώς δεν ολοκληρώθηκαν ακόμα.

 

  •     Campus Ειδικών Σχολείων και Ξενώνας που χωροθετήθηκε στο Κόσμιο για άτομα με αναπηρίες. Σχέδιο το οποίο παρότι πήρε τα εύσημα του Συμβουλίου Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου το παρουσίασα, εγκαταλήφθηκε από την επόμενη κυβέρνηση.
  •     15 νέα νηπιαγωγεία αξίας 5.2 εκ. ευρώ.
  •     3 εργολαβίες αναβάθμισης και συντήρησης ιστορικών μειονοτικών και δημόσιων σχολείων.
  •     1.8 εκ. ευρώ για αναβάθμιση 11 σχολείων από τον ΟΣΚ. στους Δήμους Κομοτηνής, Ιάσμου, Μαρώνειας, Ν. Σιδηροχωρίου, Σώστου, Αιγείρου και Κοινότητα Αμαξάδων.
  •     1.6 εκ. ευρώ αναβάθμιση από τον ΟΣΚ 13 σχολείων στους Δήμους Σαπών, Φιλλύρας και στις Κοινότητες Οργάνης και Κέχρου.
  •     Διοργανώθηκαν στην Κομοτηνή σειρά διεθνών επιστημονικών συνεδρίων καθώς και η Σύνοδος Πρυτάνεων.
  •     Στηρίχθηκε το έργο της Εκκλησίας,( αύξηση ιερέων, αγιογράφηση Ιερού Ναού Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, αποκατάσταση στέγης Ιερού Ναού Κοίμησης της Θεοτόκου, συντήρηση μικρών εκκλησιών στα χωριά της Ροδόπης κλπ.)
  •     Σημαντικές πανελλήνιες εκδηλώσεις διοργανώθηκαν, όχι στην Αθήνα κατ' αποκλειστικότητα όπως πριν, αλλά στη Β. Ελλάδα και στη Ροδόπη, όπως οι Πανελλήνιοι Σχολικοί Αγώνες, που έφεραν νέο κόσμο να γνωρίσει την περιοχή.
  •     Κατασκευάστηκαν Κέντρα Περιβαντολλογικής Εκπαίδευσης, όπως αυτό στον Ίμερο, που δέχονταν πάνω από 5000 επισκέψεις μαθητών ετησίως.
  •     Με απόφαση μου η Θράκη και άρα και η Ροδόπη έγινε προορισμός εκπαιδευτικών σχολικών εκδρομών από όλη την Ελλάδα.
  •     Ανακαινίστηκαν και αξιοποιήθηκαν οι κατασκηνωτικές υποδομές του Νομού μας και υποδέχθηκαν εκατοντάδες νέους κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.


Όλες αυτές οι δράσεις αποτελούσαν τη βάση ενός Εθνικού Σχεδίου, που στόχευε να καταστήσει τη Θράκη και ιδιαίτερα τη Ροδόπη, Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο, να τη θωρακίσει πνευματικά, να την ενισχύσει δημογραφικά, να την ενδυναμώσει αναπτυξιακά και να την καταστήσει ορμητήριο εξωστρέφειας της Ελληνικής Πολιτιστικής και Οικονομικής Διπλωματίας προς τις γειτονικές και τις διεθνείς αγορές.

Το 2008 το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο είχε καταστεί το 3ο δυνατότερο στην Ελλάδα με 28.000 φοιτητές, πολλούς και αξιόλογους διδάσκοντες και 18 περίπου εκ. ευρώ ετήσιο προϋπολογισμό, έναντι 5 εκ. σήμερα. 6000 φοιτητές έμεναν μόνιμα στην Κομοτηνή, αφήνοντας κατά μέσο όρο περίπου 64 εκ. ευρώ το χρόνο στην τοπική αγορά. 

Η Οικοδομή και μαζί 150 επαγγέλματα(διατροφή, ένδυση/υπόδηση, ταξί/ΚΤΕΛ, διασκέδαση, αλλά και πάνω από 4000 μικροϊδιοκτήτες που νοίκιαζαν τα διαμερίσματα τους) οφελούνταν από την μεγέθυνση του ΔΠΘ και την παράλληλη ποιοτική του ανάπτυξη. 

Ένα απίστευτο ανθρωποδίκτυο νέων επιστημόνων, άρχισε να διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια, προβάλλοντας θετικά τον τόπο μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Δυστυχώς όχι μόνο η κρίση, αλλά τα λάθη και η αδιαφορία των κεντρικών κυβερνήσεων και κυρίως της τελευταίας κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, οδηγούν στην υποβάθμιση και την παρακμή της κορυφαίας επένδυσης που έκανε στην πατρίδα μας μεταπολιτευτικά η Ελληνική Πολιτεία και δεν είναι άλλη από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο:

  •     Η συρρίκνωση της χρηματοδότησης
  •     Η μείωση των εισακτέων 
  •     Η απελευθέρωση των μεταγραφών φοιτητών
  •     Η απελευθέρωση των μεταγραφών καθηγητών
  •     Η δημιουργία νέας Νομικής κοντά στην Αθήνα 
  •     Η μόνιμη διάσταση του υπουργού Παιδείας με τις εκάστοτε Πρυτανικές Αρχές με διοικητικές και δικαστικές διαμάχες, που αποδιοργανώνουν το ήρεμο κλίμα και τον προσανατολισμό του ιδρύματος
  •     Η αποσύνδεση των ΤΕΙ Αν. Μακεδονίας και Θράκης από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο και την Περιφέρεια μας και η παραφύση σύνδεση τους με Ίδρυμα της Θεσσαλονίκης κ.α.


Είναι μερικά αντιπροσωπευτικά δείγματα επιπόλαιας, ανεύθυνης και εθνικά απερίσκεπτης πολιτικής της Κυβέρνησης, έναντι της Θράκης και της Ροδόπης.

Αυτή η τραγική εικόνα δυστυχώς συμπληρώνεται από το πάγωμα των σχολικών χρηματοδοτήσεων, με συνέπεια να μην διατίθενται κονδύλια, ούτε για την συντήρηση των έργων που με πολύ κόπο είχαμε υλοποιήσει τα προηγούμενα χρόνια. 

Η Κομοτηνή έφτασε δυστυχώς σε σημείο να μη μπορεί πέρυσι να διαθέσει χρήματα ούτε για τη θέρμανση των τοπικών σχολείων.


ΠΡΟΤΑΣΗ:
Την παρέμβαση μου αυτή σήμερα δεν την κάνω με στόχο την άσκηση αντιπολιτευτικής κριτικής στην Κυβέρνηση. Ούτε βέβαια για να καταθέσω ένα δημόσιο απολογισμό για την αποτελεσματικότητα μας, όταν η Νέα Δημοκρατία ήταν στα πράγματα. 

Για μένα είναι σημαντικό να λειτουργώ ως εκπρόσωπος του τόπου μου και των ανθρώπων του στο κόμμα μου ή στο κέντρο και όχι ως ο απολογητής του κόμματος μου στην τοπική κοινωνία, όπως κάνουν οι δημόσιοι τοπικοί επικριτές μου από το ΣΥΡΙΖΑ.

Την παρέμβαση την κάνω από αγωνία αλλά και ελπίδα για το μέλλον της Ροδόπης μας.

Πιστεύω ακλόνητα ότι η επένδυση στην Παιδεία, είναι για τη Θράκη και ιδιαίτερα για τη Ροδόπη ο ιδανικός δρόμος ανάκτησης της ευημερίας, με θετικές συνέπειες στη δημογραφική ενδυνάμωση, την πνευματική θωράκιση, την ενίσχυση της ρευστότητας και κατ' επέκταση της ανάπτυξης και της βελτίωσης της πραγματικής τοπικής οικονομίας. 

Για τους λόγους αυτούς προτείνω ένα ολοκληρωμένο Εθνικό Σχέδιο, που θα καθιστά τη Θράκη και ιδιαίτερα τη Ροδόπη: ΔΙΕΘΝΕΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ


Συγκεκριμένα προτείνω:

 

  1. Την επιθετική οικονομική ενίσχυση του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, ώστε να αυξήσει διδάσκοντες και φοιτητές, σε ειδικότητες αιχμής, που συνδέονται με την τοπική και περιφερειακή οικονομία. Η αύξηση φοιτητών μπορεί να προέλθει από ανάλογη μείωση των εισακτέων στα μεγάλα πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας.
  2. Τη προώθηση και λειτουργία διεθνών και ξενόγλωσσων μεταπτυχιακών με δίδακτρα με φοιτητές και από άλλα κράτη, για να αξιοποιείται η υποδομή του ΔΠΘ και τους θερινούς μήνες. Φανταστείτε την Κομοτηνή να λειτουργεί και το καλοκαίρι ως μια τεράστια φοιτητούπολη για Βαλκάνιους, Ρώσους, Ουκρανούς, Ευρωπαίους, Αμερικανούς φοιτητές, που θα συμμετέχουν σε ένα καλοκαιρινό Πανεπιστήμιο (Summer University)
  3. Αξιοποίηση των αθλητικών και κατασκηνωτικών υποδομών και του ΤΕΦΑΑ για τη φιλοξενία καλοκαιρινών σχολείων (summer camps) σε ομογενείς, ξένους, αθλητικές ομάδες και συλλόγους, όπου θα διδάσκεται η Ελληνική γλώσσα και παράδοση, θα γίνεται αθλητική προετοιμασία ομάδων ή εκπαίδευση πάνω στην ελληνοευρωπαϊκή τεχνογνωσία.
  4. Καθιέρωση της Θράκης ως σταθερού προορισμού εκπαιδευτικών σχολικών εκδρομών του Υπουργείου Παιδείας (επισκέψεις σε μουσεία, βιότοπους, ιστορικούς και αρχαιολογικούς χώρους) Αξιοποίηση των παλιών διατηρητέων σχολείων των χωριών μας, των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, των εστιών σε νεκρές περιόδους κλπ.
  5. Προώθηση ευρωπαϊκών ερευνητικών προγραμμάτων και προγραμμάτων δια βίου μάθησης για στελέχη ελληνικών και ξένων ιδιωτικών και δημοσίων επιχειρήσεων, που θα παρέχουν σύγχρονη τεχνογνωσία. Σε αυτά θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν όχι μόνο οι υποδομές της περιοχής (ΔΠΘ, ΑΣΠΑΙΤΕ, παλιά σχολεία χωριών, Συνεδριακό και Μουσικό Μέγαρο Κομοτηνής, μικρότερα συνεδριακά Μαρώνεια, Ίασμος, Αίιγειρος, Σάπες κλπ.) αλλά και το επιστημονικό δυναμικό της περιοχής και κυρίως του Πανεπιστημίου μας.
  6. Διοργάνωση πανελλήνιων και διεθνών επιστημονικών ή πολιτιστικών συνεδρίων και άλλων εκδηλώσεων πχ καλλιτεχνικοί και αθλητικοί, σχολικοί και πανεπιστημιακοί αγώνες, ακαδημαϊκά συνέδρια κ.α.
  7. Αδελφοποίηση των σχολείων της περιοχής μας με ξένα σχολεία, με στόχο την ανταλλαγή επισκέψεων που θα αναδεικνύει την περιοχή μας και θα ενημερώνει για τη φυσιογνωμία της.
  8. Συνεργασία του Πανεπιστημίου μας με γνωστά Πανεπιστήμια του εξωτερικού και διοργάνωση κοινών μεταπτυχιακών και ερευνητικών προγραμμάτων, που θα ενισχύσουν την εξωστρέφεια της περιοχής και της χώρας, θα αναβαθμίσουν το επιστημονικό κύρος του ιδρύματός μας, θα δυναμώσουν την οικονομική του επάρκεια συμπαρασύροντας τη δυναμική και της τοπικής αγοράς.

Η συνεργασία όλων των τοπικών δυνάμεων ανεξαρτήτως κομματικής ταυτότητας. 

Η σύμπραξη της ηγεσίας του Πανεπιστημίου μας και τους επικεφαλείς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τους θεσμικούς εκπροσώπους της τοπικής αγοράς και κοινωνίας. 

Μια Ισχυρή Κοινοβουλευτική εκπροσώπηση που θα μπορεί, όχι μόνο να ευαισθητοποιήσει αλλά και να κινητοποιήσει την κεντρική κυβέρνηση, είναι βέβαιον ότι μπορεί να οριοθετήσει και να υλοποιήσει εκ νέου ένα Εθνικό Σχέδιο για την Πνευματική Θωράκιση της Θράκης, καθιστώντας και τη Ροδόπη ένα μοναδικό για την Ελλάδα, Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο.

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr