in ,

Τα Βραχασώτικα “παράδοξα”

Τα Βραχασώτικα “παράδοξα”
 
…γράφει ο Ζαχαρίας Φθενάκης
 
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολουθώ τις προεκλογικές κινήσεις στο Βραχάσι και για μια ακόμα φορά διαπιστώνω ότι είμαστε τελικά το χωριό των μεγάλων αντιθέσεων και των “παράδοξων”, τα οποία παρότι αντιβαίνουν την κοινή λογική, κάποιοι πιστεύουν ότι θα μπορούσαν να γίνουν αποδεκτά από την κοινή γνώμη. Ωστόσο αυτά τα “παράδοξα”, μόνο παράδοξα δεν είναι και προφανώς υποκρύπτουν πολιτικές πονηριές αυτών που τα επινόησαν για να ξεγελάσουν για μια ακόμα φορά τον κόσμο. Για να μη μακρηγορώ, έρχομαι κατεθυείαν στο θέμα.

  1. Δύο εκλογικοί συνδυασμοί (του κ. Κοκκίνη και του κ. Ανδριώτη) δηλώνουν ότι στο Βραχάσι σέβονται τις τοπικές κοινωνίες και δεν κατεβάζουν υποψηφίους στο τοπικό ψηφοδέλτιο, εννοώντας ουσιαστικά ότι υποχωρούν έναντι του τοπικού ανένταχτου σε συνδυασμούς ψηφοδελτίου. Αναρωτιέμαι πώς θα αντιλαμβάνονταν το δικό τους ρόλο ως συνδυασμών, αν αυτό συνέβαινε σε όλα τα τοπικά διαμερίσματα. Τι εννοούν άραγε όταν μιλάνε για “σεβασμό”; Αν “σεβασμός” σημαίνει αναγνώριση ότι δεν είναι επιθυμητοί από την τοπική κοινωνία, τότε φαντάζομαι αυτός ο σεβασμός θα πρέπει να εκδηλωθεί και στα ψηφοδέλτια των συνδυασμών τους για το δημοτικό συμβούλιο. Δεν μπορεί δηλαδή να μη συγκροτούν τοπικά ψηφοδέλτια επειδή αναγνωρίζουν ότι η τοπική κοινωνία δεν τους θέλει, ενώ από την άλλη να συγκροτούν δημοτικό ψηφοδέλτιο με εκπροσώπους από την ίπεριοχή. Αν “σεβασμός” σημαίνει αναγνώριση ότι οι απόψεις του τοπικού ανένταχτου συνδυασμού είναι καλύτερες από τις δικές τους ή ότι υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης στα πρόσωπά τους, τότε δε θα έπρεπε καν να μπουν στον κόπο να ζητούν την ψήφο του κόσμου και θα έπρεπε να είχαν πάει στα σπίτια τους. Ένας τέτοιος “σεβασμός” αποτελεί αυτοαναίρεση της ίδιας της ύπαρξής τους ως συνδιασμών που επιζητούν την ψήφο του κόσμου. Οποιαδήποτε επομένως αναφορά σε “σεβασμό της τοπικής κοινωνίας” είναι τουλάχιστον υποκριτική και βεβαίως αφήνει πολλά περιθώρια να σκεφτεί καθένας ότι κάτι άλλο κρύβεται πίσω από αυτό το “σεβασμό”.
  2. Ένας συνδυασμός που κατέρχεται στις εκλογές οφείλει να έχει κάποιες αρχές και ένα συνολικό πρόγραμμα που να περιλαμβάνει κάθε γωνιά του δήμου. Με ποιούς ανθρώπους σε επίπεδο τοπικού συμβουλίου Βραχασίου σκέφτονται οι κ. Ανδριώτης και Κοκκίνης, (αν κάποιος εν των δύο εκλεγεί δήμαρχος), να υλοποιήσουν αυτό το πρόγραμμα; Πώς γίνεται να στηρίζουν συνδυασμούς που δεν συμφωνούν με τις δικές τους αρχές και το δικό τους πρόγραμμα. και που δε γνωρίζουν καν ποιές είναι οι απόψεις τους; Εκτός κι αν υπάρχει ταύτιση αρχών και προγραμμάτων κι εμείς δεν το ξέρουμε, οπότε τίθενται άλλα ερωτήματα: γιατί οι κ. Κοκκίνης και Ανδριώτης δεν προτείνουν στα μέλη του ανένταχτου συνδυασμού να ενταχθούν στους δικούς τους συνδυασμούς και γιατί τα μέλη του ανένταχτου συνδυασμού δεν εντάσσονται στους συνδυασμούς των κ. Κοκκίνη και Ανδριώτη. Ένας λόγος για τον οποίο θα μπορούσε να συμβαίνει κάτι τέτοιο, είναι να υπάρχει συμφωνία “κάτω από το τραπέζι” μεταξύ των κ. Κοκκίνη και Ανδριώτη με κάποιους από τους υποψηφίους του ανένταχτου συνδυασμού για αλληλοϋποστήριξη. Όμως το ερώτημα, γιατί αυτοί οι υποψήφιοι δεν εντάσσονται στα τοπικά ψηφοδέλτια των κ. Κοκκίνη και Ανδριώτη, παραμένει και αφήνει αρκετά περιθώριο να σκεφτεί κανείς ένα απολύτως λογικό σενάριο, σύμφωνα με το οποίο, οι κ. Κοκκίνης και Ανδριώτης αδυνατούν να συγκροτήσουν ψηφοδέλτιο στο Βραχάσι και ως εκ τούτου η συγκρότηση ανένταχτου ψηφοδελτίου τους εξυπηρετεί, αφού τους δίνει τη δυνατότητα να έχουν αυξημένες πιθανότητες να εκλέξουν μερικούς δικούς τους υποψηφίους (το πολύ δύο με βάση τη δυναμική που αναπτύσσεται) που έχουν ενταχθεί σε αυτό το ψηφοδέλτιο. Έτσι αυτή την αδυναμία συγκρότησης δικού τους τοπικού ψηφοδελτίου, που θα απαιτούσε τουλάχιστον πέντε άτομα, τα οποία δε βρίσκουν, την καλύπτουν με το πολύ ένα ή δύο δικούς τους ανθρώπους, υποψηφίους ενός τυπικά ανένταχτου ψηφοδελτίου, που στην πραγματικότητα δεν είναι ανένταχτο. Έτσι το μειονέκτημα γίνεται πλεονέκτημα. Δεδομένου μάλιστα ότι το ανένταχτο ψηφοδέλτιο λειτουργεί και ως κολυμβήθρα του Σιλωάμ, που διαγράφει το παρελθόν και το παρουσιάζει ως κάτι νέο και ελπιδοφόρο, δημιουργείται αυξημένη πιθανότητα οι υποψήφιοι ενός ανένταχτου ψηφοδελτίου να προσελκύσουν ψηφοφόρους, που δε θα μπορούσαν να προσελκύσουν, αν είχαν ενταχθεί σε κάποιο συγκεκριμένο δημοτικό συνδυασμό.
  3. Το παραπάνω σενάριο σαφώς ενισχύεται από ένα ακόμα “παράδοξο”, που έχει να κάνει με τις σχέσεις των υποψηφίων διαφορετικών συνδυσμών. Δεν είναι “παράδοξο”, π.χ. που ο κ. Απόστολος Κυβερνητάκης είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με το συνδυασμό του κ. Ανδριώτη, ενώ ο αδερφός του κ. Κων/νος Κυβερνητάκης είναι υποψήφιος του ανένταχτου τοπικού συνδυασμού; Δεν είναι “παράδοξο” που ο κ. Νέστορας Μαρτίνοβιτς έχει ανακοινώσει την υποψηφιότητά του με το συνδυασμό του κ. Φιλιππάκη, ενώ η μητέρα του κ. Μαρία Σφυράκη είναι υποψήφια του ανένταχτου τοπικού συνδυασμού;
  4. Πέρα από αυτά τα “παράδοξα” και επειδή στην πολιτική μας πορεία κανείς (ή σχεδόν κανείς) δεν έχει προέλθει από παρθενογένεση, αξίζει να δούμε την πορεία στα κοινά των υποψηφίων του ανένταχτου τοπικού ψηφοδελτίου. Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι οι μισοί υποψήφιοι του συνδυασμού συνδέονται με κάποιο τρόπο είτε με τον πρώην κοινοτάρχη κ. Σφυράκη, είτε με τον πρώην δήμαρχο κ. Κουνενάκη, είτε με την Επιχειρησιακή Βραχασίου. Τυχαίο; Ίσως… Ίσως όμως και όχι, ειδικά αν σκεφτούμε το παραπάνω σενάριο. Σίγουρα πάντως είναι “παράδοξο” για ενα συνδυασμό που θέλει να ονομάζεται ανεξάρτητος. Οι εξαρτήσεις είναι προφανείς, όσο κι αν το όνομα άλλα δηλώνει. Βεβαίως στον ανένταχτο συνδυασμό υπάρχουν και άλλοι, οι οποίοι δεν έχουν σχέση με το εν λόγω πολιτικό κύκλωμα, χωρίς πιθανότατα οι ίδιοι να έχουν καταλάβει τι πραγματικά συμβαίνει και οι οποίοι είναι εντελώς απαραίτητοι, ώστε να αναιρείται η ταύτιση του συνδυασμού με το εν λόγω κύκλωμα.

Μπορεί βεβαίως κανείς να πει ότι εγώ είμαι υπερβολικός, ίσως και εμπαθής και γι αυτό σκέφτομαι με αυτό τον τρόπο και ότι ο εν λόγω συνδυασμός είναι κάτι πραγματικά νέο και ελπιδοφόρο για το χωριό, δεν έχει σχέση με το παρελθόν και στόχος είναι το μέλλον.
Προσωπικά δεν είμαι τόσο αφελής για να το πιστέψω, όμως ο ίδιος ο συνδυασμός έχει τον τρόπο να αποδείξει το αντίθετο, αν κάτι τέτοιο ισχύει.
Το πρώτο λοιπόν που θα περίμενα απ’ αυτό τους υποψηφίους του εν λόγω συνδυασμού, είναι να ξακαθαρίσουν τι τους διαφοροποιεί από τους συνδυασμούς των κ. Κοκκίνη και Ανδριώτη, σε ποιά σημεία συμφωνούν, σε ποιά σημεία διαφωνούν και εν τέλει γιατί δεν μπορούν να εκφραστούν μέσω αυτών των συνδυασμών;
Το δεύτερο είναι ότι πρέπει να ξεκαθαρίσουν τι τους ενώνει σε επίπεδο αρχών και προγράμματος. Υπάρχει κοινή γραμμή πλεύσης ή απλώς βρέθηκαν όλοι μαζί τυχαία σε αυτό το συνδυασμό και καθένας έχει στο μυαλό του τη δική του πολιτική;
Με ποιό τρόπο προέκυψαν οι υποψηφιότητες; Υπήρξε κάποια διαδικασία και κάποια κριτήρια που ανέδειξαν τους υποψηφίους;
Ποιές αρχές πρεσβεύουν, που τους διαφοροποιούν από τις αρχές των άλλων συνδυασμών;
Ποιές είναι οι θέσεις τους για τα διάφορα θέματα που απασχολούν και ενδιαφέρουν την τοπική κοινωνία; Π.χ. ποιά είναι η θέση τους για την Επιχειρησιακή Βραχασίου και το ρόλο της στην ανάπτυξη του τόπου;
Ποιά είναι η θέση τους για το γήπεδο;
Συμφωνούν με τη χωροθέτηση του βιολογικού καθαρισμού στο χώρο που επέλεξε η ΔΕΥΑΑΝ ή τάσσονται με τις απόψεις του προέδρου της δημοτικής κοινότητας κ. Φθενάκη;
Ποιά είναι η θέση τους για το έργο των κυρίων Σφυράκη, Κουνενάκη και Ζερβού;
Ποιά είναι η θέση τους για τη νόμιμη λειτουργία των παραλιών του Σισίου, για τη δημοκρατική λειτουργία του τοπικού συμβουλίου Βραχασίου, για το παραλιακό μέτωπο Σισίου, για τη διαχείρηση του δημοτικού καταστήματος στο σπήλαιο της Μιλάτου;
Πώς σκέφτονται να αντιμετωπίσουν τα θέματα της προστασίας και καταγραφής της περιουσίας της τοπικής κοινότητας στο Βραχάσι; Ποιά είναι η θέση τους και πώς σκέφτονται να βοηθήσουν για την ολοκλήρωση των σχεδίων πόλης Σισίου και Μιλάτου; Πώς σκέφτονται να βοηθήσουν το δήμο για τη συντήρηση του αγροτικού οδικού δικτύου; Ποιά έργα θεωρούν ως έργα πρωταιρεότητας που πρέπει να γίνουν στην περιοχή και τι σκοπεύουν να κάνουν για την πραγματοποίησή τους;
 
Ο κατάλογος των θεμάτων είναι ενδεικτικός και θα μπορούσε να προστεθούν δεκάδες άλλα. Αναμένω όμως, όπως πιστεύω αναμένουν και οι άλλοι συγχωριανοί, να μάθουμε τις θέσεις του ανένταχτου τοπικού συνδυασμού.
 
Καλό είναι να ξέρουμε τι πρεσβεύουν πριν φτάσουμε στην κάλπη. Αυτό που επίσης ο κόσμος θα ήθελε να μάθει είναι ποιόν προτείνει ο ανένταχτος συνδυασμός να ψηφίσουμε για δήμαρχο. Αυτό είναι ένα μείζων θέμα που άμεσα συναρτάται με το ερώτημα τι τους οδήγησε να κατεβάσουν δικό τους συνδυασμό.
Και μια παρατήρηση…
Μου φαίνεται περίεργο που ο κ. Κων/νος Κυβερνητάκης δεν προβάλει ως ιδιότητα το ότι υπήρξε πρώην πρόεδρος της Επιχειρησιακής Βραχασίου, αλλά δηλώνει απόστρατος αξιωματικός της πολεμικής αεροπορίας, την ίδια στιγμή που ο κ. Σουλαδάκης δε δηλώνει οικονομολόγος, αλλά πρώην πρόεδρος της κοινότητας Βραχασίου. Προσωπικά θα θεωρούσα απόλυτα λογικό για κάποιο υποψήφιο να δηλώσει κάποια ιδιότητα που σχετίζεται με τη διαχείρηση των κοινών και για την οποία φαντάζομαι (εφ όσον το δηλώνει) θα πρέπει να νοιώθει υπερήφανος (όπως π.χ. έκανε ο κ. Σουλαδάκης). Εκτός κι αν ο κ. Κυβερνητάκης δε νοιώθει υπερήφανος που υπήρξε πρόεδρος της Επιχειρησιακής Βραχασίου. Φυσικά υπάρχει πάντα η εκδοχή να μην το σκέφτηκε….
 
Ζαχαρίας Φθενάκης