*

Total War: Three Kingdoms

Total War: Three Kingdoms Review

Μία ιστορία σε μία εποχή που ο μύθος περιπλέκεται με την πραγματικότητα.

4.5 Excellent
Total War: Three Kingdoms Review - Total War: Three Kingdoms
4.5 Excellent

Επιγραμματικά

Μία ολοκληρωμένη προσθήκη στην πολυσχιδή σειρά παιχνιδιών Total War.
Προτεινόμενη τιμή 59,99€

Βρισκόμαστε στο έτος 184 μ.Χ., σε μία Κίνα διασπασμένη από τις εξεγέρσεις και τη διαφθορά. Πρόκειται για μία περίοδο της ιστορίας της Κίνας σχετικά μικρή σε διάρκεια, αλλά πολύ αιματηρή. Παρόλο το μικρό χρονικό μέγεθος, αυτή η περίοδος ενέπνευσε αρκετούς συγγραφείς και καλλιτέχνες, με αποτέλεσμα να αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της Ασιατικής κουλτούρας. Όπως μπορεί να μάθει κάποιος από τη Wikipedia και άλλες πηγές, σε ακαδημαϊκό επίπεδο η επίσημη περίοδος των Τριών Βασιλείων (Three Kingdoms) ξεκινάει από το έτος 220 μ.Χ. με την ίδρυση του κράτους του Wei. Όμως, πολλοί Κινέζοι ιστορικοί ορίζουν άλλες χρονολογίες ως αρχή της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου. Βάσει των πολλών πηγών, είτε ιστορικών είτε μυθοπλαστικών, πολλά από τα γεγονότα μπορεί να είναι παράγωγα μύθων, και έτσι υπάρχει ένα λεπτό πέπλο μυστηρίου που σκεπάζει περίπου έναν αιώνα αιματοχυσίας και διάσπασης. Τέλος θα πρέπει να αναφέρω πως ο όρος Τρία Βασίλεια είναι λίγο παραπλανητικός, καθώς το κάθε ανεξάρτητο κράτος είχε έναν αυτοκράτορα στην ηγεσία. Παρόλα αυτά ο όρος έχει επισημοποιηθεί στα Αγγλικά, ανάμεσα στους σινολόγους. Σε επίπεδο προαγωγής του παιχνιδιού, κυκλοφόρησε ένα βίντεο στο Youtube από το κανάλι Oversimplified, με σκοπό την επεξήγηση της ιστορίας που διαδραματίζεται στο παιχνίδι.


Το Total War: Three Kingdoms ξεκινάει 6 χρόνια μετά την αρχή της επανάστασης των κίτρινων τουρμπανιών (Yellow Turban Rebellion), το έτος 190 μ.Χ., και λίγο πριν την αφάνισή της. Η χώρα είναι διαχωρισμένη σε πολλά αυτόνομα κρατίδια και εμείς καλούμαστε να διοικήσουμε ένα από αυτά, και να δούμε αν μπορούμε να αλλάξουμε την τροπή της ιστορίας (ή και όχι) της Κίνας, είτε ενώνοντας την, είτε κατακτώντας την, είτε απελευθερώνοντας την.

Εφόσον οι αναφορές της περιόδου διαθέτουν μεγάλο ποσοστό μύθων, οι δημιουργοί του παιχνιδιού αποφάσισαν να χωρίσουν το gameplay σε δύο διαφορετικές επιλογές: το Romance και το Records. Αν επιλέξουμε να παίξουμε την Romance πλευρά κάποιου λαού τότε θα έχουμε μία προσέγγιση σε χαρακτήρες, όπως οι ήρωες και οι πολέμαρχοι ή οι αρχηγοί και οι ανάδοχοι. Όλοι αυτοί οι χαρακτήρες θα μπορούν να εξοπλιστούν με όπλα, άλογα, πανοπλίες, ακολούθους και αντικείμενα. Θα έχουν skill trees και στατιστικά, τα οποία θα δίνουν μπόνους στη δύναμη εκείνων και των μονάδων που υπόκεινται στην ηγεσία τους. Αυτό θυμίζει και λίγο τις Warhammer προσθήκες της σειράς, όπου οι χαρακτήρες διαθέτουν όλα τα παραπάνω, συνδυαζόμενα με μαγείες και δυνατότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις μάχες. Από την άλλη πλευρά, αν επιλέξουμε να παίξουμε Records, θα έχουμε μία προσέγγιση προς τα τάγματα, τις μονάδες και τον ρεαλισμό. Φυσικά θα υπάρχουν όλα τα ηρωικά πρόσωπα που θα υπήρχαν και στην ρομαντική επιλογή, αλλά δε θα διαθέτουν τις ίδιες δυνατότητες, ενώ ένα τάγμα από ελίτ σωματοφύλακες θα τους προσέχει κατά τη διάρκεια των μαχών. Θα μοιάζει πολύ σε παλαιότερους Total War τίτλους δηλαδή, που είναι βασιζόμενοι σε ιστορικές περιόδους και γεγονότα. Θέλετε να παίξετε το παιχνίδι με τη μοναδική ηρωική ατμόσφαιρα που προσφέρει η Κινέζικη (και η ευρύτερα Ασιατική) κουλτούρα ή θέλετε να ζήσετε στην πραγματικότητα εκείνης της εποχής, με περισσότερο ρεαλισμό τόσο σε επίπεδο καμπάνιας όσο και σε επίπεδο μαχών; Η επιλογή είναι δική σας, και η μοίρα της Κίνας βρίσκεται στα χέρια σας.

Διαθέσιμοι ηγέτες και κράτη

Οι ηγέτες στο Total War: Three Kingdoms χωρίζονται σε 5 κατηγορίες, ενώ οι 3 από αυτές είναι διαθέσιμες στην αρχή του βασικού παιχνιδιού. Οι βασικές τρεις κατηγορίες ηγετών είναι οι: Coalition, Governor, Outlaw. Αφού καταφέρετε να κερδίσετε το campaign μία φορά τότε θα μπορείτε να παίξετε και ως Cruel Tyrant (Dong Zhuo), δηλαδή ως ο βασικός "κακός" της ιστορίας. Η 5η και τελευταία κατηγορία ηγετών είναι οι επαναστάτες, Yellow Turban Rebellion, η οποία αποτελεί ξεχωριστό DLC, και χωρίς αυτό δεν μπορούμε να παίξουμε κανέναν από τους ηγέτες της. Η κάθε κατηγορία έχει διαφορετικά σχέδια για την Κίνα. Όπως είπα και πιο πάνω, εσείς θα επιλέξετε αν θα την κατακτήσετε, αν θα την ενώσετε ή αν θα την ελευθερώσετε. Πάμε να δούμε πιο αναλυτικά τις 4 κατηγορίες του βασικού παιχνιδιού.


Coalition

 


Οι ηγέτες αυτής της κατηγορίες είναι κυρίως αυτοί που ιστορικά αντιτάχθηκαν στον τύραννο Dong Zhuo, δημιουργώντας συνασπισμούς και συμμαχίες για να τον πολεμήσουν. Θέλουν να ενώσουν την Κίνα και τους υπόλοιπους πολέμαρχους, και θα κάνουν τα πάντα για να το καταφέρουν. Φυσικά είναι λίγο ειρωνικό, γιατί ο καθένας τους πολεμάει για έναν "κοινό" σκοπό, με τη διαφορά πως στο τέλος θα είναι εκείνος που θα επικρατήσει ως Αυτοκράτορας.


Governors


Οι ηγέτες της κατηγορίας Governors είναι περισσότερο τεχνοκράτες και λιγότερο πολέμαρχοι. Στην μάχη, ακόμη και αν παίζετε την ρομαντική εκδοχή, δεν είναι ιδιαίτερα δυνατοί και ο τρόπος παιχνιδιού σας θα πρέπει να εμβαθύνει στη διπλωματία. Αυτό δίνει μία ωραία τροπή στην πλοκή μιας αιματοβαμμένης ιστορίας, και σας δίνει το δικαίωμα μέσω σιδερένιου λόγου να απαλλαγείτε των εχθρών της χώρας και να εδραιώσετε μία ενοποιητική δυναστεία. Φυσικά αν θέλετε μπορείτε να εξοπλιστείτε και με το ατσάλινο σπαθί σας για τις φορές που ο σιδερένιος λόγος δεν καταφέρνει τα επιθυμητά αποτελέσματα.


Outlaws


Οι παράνομοι ηγέτες είναι μία κατηγορία αντάρτικων λαών, χωρίς αυλική καταγωγή και χωρίς να ενδιαφέρονται για τις απαιτήσεις του πολιτισμού, μάχονται για να απελευθερώσουν την Κίνα και τον λαό της από τυράννους και αφέντες. Είναι πολύ δυνατοί χαρακτήρες στη μάχη, όσον αφορά την ρομαντική προσέγγιση της ιστορίας, και έχουν ένα κλικ πιο δύσκολο campaign απ' ότι οι κυβερνητικοί και οι συνασπισμοί των πολεμάρχων.


Tyrant


Η κατηγορία αυτή διαθέτει μόνο μία επιλογή, τον Dong Zhuo. Ο Dong Zhuo θέλει να κατακτήσει όλη την Κίνα, δαμάζοντας οποιονδήποτε ανταγωνισμό. Πρόκειται για ένα δύσκολο campaign, αλλά θα έχετε τη βοήθεια θρυλικών χαρακτήρων με τεράστιες δυνάμεις. Ο Lü Bu, ο αήττητος πολεμιστής και στρατηγός, αλλά και υιοθετημένος γιος του Dong Zhuo, θα φροντίσει να εξασφαλίσει όση περισσότερη γη μπορεί, για λογαριασμός σας. Φυσικά στο συγκεκριμένο campaign, και ακολουθώντας την ιστορία, θα έχετε τη δυνατότητα να κάνετε πολλές επιλογές, όπως για παράδειγμα αν θα προδώσει ο Lü Bu τον Dong Zhuo, καθώς και πολλές άλλες, ακόμη και πριν φτάσουμε σε εκείνο το σημείο.

Μύθος, πραγματικότητα και ρομαντισμός

Στα διάφορα campaigns που έπαιξα ώστε να έχω μία καλύτερη εικόνα για τον τίτλο, παρατήρησα πως έτεινα να επιλέγω την Romance αφήγηση της ιστορίας. Ως λάτρης των Total War: Warhammer I & ΙI, έπιανα τον εαυτό μου να θέλει να χειρίζεται έναν ήρωα, ο οποίος θα εξελίσσεται σε δύναμη, θα νικάει τους αντιπάλους του στη μάχη και θα αποκτά τον εξοπλισμό τους, και θα είναι πολύ δυνατός σαν μονάδα στο πεδίο της μάχης. Φυσικά δοκίμασα και την Records πλευρά, αλλά δεν μπορώ να πω πως μου άρεσε εξίσου, ακόμη και που είχε όλα τα παραπάνω. Προφανώς αυτό έχει να κάνει με τον κάθε παίκτη, εφόσον η σχεδίαση και των δύο επιλογών είναι εξαιρετική και η επιλογή αφορά ξεκάθαρα την προτίμηση του κάθε παίκτη.


Δύο επιλογές, λοιπόν, οι οποίες προσφέρουν τη δική τους εμπειρία αλλά δεν αλλάζουν υπερβολικά το πώς εξελίσσεται το campaign. Βέβαια στο πεδίο της μάχης τα πράγματα αλλάζουν, καθώς στην ρεαλιστικότερη απεικόνιση των Records, οι στρατιώτες κουράζονται πιο εύκολα, οι διοικητές έχουν προσωπικούς φρουρούς και παίζει μεγαλύτερο ρόλο η τακτική που θα επιλέξετε.


Ό,τι και να επιλέξετε, το campaign θα κυλήσει ευχάριστα γιατί οι αλλαγές παρατηρούνται κυρίως στο πεδίο της μάχης. Οπότε μην ανησυχείτε, θα μπορείτε και στην επιλογή Records να κρατάτε τα θρυλικά τσεκούρια της Zheng Jiang ή την τρομακτική λόγχη του Lü Bu, απλά θα σας συνοδεύει και ένα τάγμα ελίτ μονάδων για... παν ενδεχόμενο!

Βουνά, θάλασσες και εκατομμύρια πληθυσμός

Το κράτος που θα επιλέξετε μπορεί να ξεκινάει ως μικρό, μπορεί και ως ένας απλός στρατός. Ο σκοπός ένας και μεγάλος: να κυριαρχήσετε στην Κίνα. Αρχικά τους παίκτες θα τους απασχολήσουν μικρότερα προβλήματα όμως. Καθώς η περίοδος που λαμβάνει χώρα το παιχνίδι έχει εύρος περίπου 100 χρόνια, συμπεριλαμβανομένης και της αρχής της επανάστασης, κάθε γύρος αντιπροσωπεύει και μία εποχή. Με άλλα λόγια κάθε 4 γύρους έχει περάσει ένα έτος. Άλλες εποχές είναι καλύτερες για πόλεμο και άλλες για διπλωματία, καθώς αν επιχειρήσετε να πάτε για πόλεμο περνώντας δύο χειμώνες μακριά από τα σύνορά σας, καλό θα είναι να έχετε και τις ανάλογες προμήθειες. Ο λόγος γίνεται για τα supplies που έχει κάθε στρατός, και αντιπροσωπεύουν πόσο καιρό μπορεί να επιβιώσει πριν αρχίσουν οι στρατιώτες να πεινάνε ή να αρρωσταίνουν. Στην περίπτωση που τελειώσουν οι προμήθειες ενός στρατού τότε όλα τα τάγματα αρχίζουν να χάνουν μονάδες λόγω attrition, αφού οι στρατιώτες είτε πεθαίνουν είτε λιποτακτούν. Επίσης, όσον αφορά τον στρατό σας, θα αποτελείται από μέχρι τρεις ακολουθίες(retinues), των οποίων θα ηγούνται διοικητές της επιλογής σας. Κρατήστε κατά νου πως οι μονάδες κάθε ακολουθίας παραμένουν σε αυτή εκτός αν πεθάνει ο διοικητής της. Σε αυτή την περίπτωση μπορούμε να επιλέξουμε έναν νέο στη θέση του, που είτε θα φέρει τη δική του ακολουθία στον στρατό είτε θα κρατήσει την ήδη υπάρχουσα, του εκλειπόντος διοικητή.


Προχωρώντας μέσα στα χρόνια, και επεκτείνοντας τη μελλοντική αυτοκρατορία σας, θα αρχίσετε να έχετε περισσότερες και μεγαλύτερες πόλεις, όπου οι στρατοί θα μπορούν να ανεφοδιάζονται και να μαζεύουν στρατιώτες γρηγορότερα. Για να τις φτιάξετε όμως θα χρειαστεί μία σωστή ισορροπία ανάμεσα στα λεφτά που χρειάζονται για τη συντήρηση της εκάστοτε πόλης, του φαγητού που παράγεται, και του πληθυσμού που κατοικεί εκεί. Σίγουρα μέχρι να εξοικειωθεί κανείς, τα πράγματα δεν θα είναι τόσο εύκολα. Πάρτε τον χρόνο σας, διαβάστε τις επιδράσεις που έχουν όλα αυτά γιατί καθώς προχωράει η ιστορία καλό είναι να μην σας βρει απροετοίμαστους.

Οι χαρακτήρες που έχετε χωρίζονται σε 5 κατηγορίες: τους vanguard, τους sentinels, τους champions, τους commanders και τους strategists. Αυτές οι κατηγορίες έχουν μεταξύ τους διαφορές στη χρήση, στα skill trees αλλά και στα assignments. Κάποιοι από αυτούς είναι καλύτεροι στις μάχες ένας-με-έναν, άλλοι είναι καλύτεροι να τα βάζουν με ολόκληρα τάγματα, και άλλοι μπορούν να δίνουν βοηθητικά abilities μέσα στη μάχη. Βέβαια ας μην ξεχνάμε πως όσον αφορά τις μάχες και τους χαρακτήρες, παίζει ρόλο και η επιλογή gameplay που έχετε κάνει(Romance-Records).

Διπλωματία α λά "γελάμε τώρα, κλαίμε αργότερα"

Η διπλωματία αποτελεί ένα τεράστιο κομμάτι αυτού του παιχνιδιού, όπως και στους περισσότερους τίτλους της σειράς Total War. Οι σχέσεις σας με τα υπόλοιπα κράτη στον χάρτη της Κίνας θα σας προβληματίσουν για ώρες, καθώς όλοι θα προσπαθήσουν να αναρριχηθούν στην εξουσία, το συντομότερο δυνατόν. Θα πρέπει να έχετε δυνατούς φίλους και λιγοστούς εχθρούς. Και να είστε σίγουροι πως οι φίλοι που επιλέγετε θα γίνουν σύντομα εχθροί σας. Είτε λόγω κάποια παρεξήγησης μέσω event, είτε λόγω της πραγματικής ιστορίας, είτε λόγω αναρρίχησης κάποιου εκ των δυο σας στην εξουσία, οι φίλοι σας θα σας ζηλεύουν και θα προσπαθήσουν να σας πολεμήσουν αν δεν έχετε άριστες σχέσεις.

Για μεγαλύτερη ασφάλεια, οι ηγέτες του παιχνιδιού χρησιμοποιούν και κατασκόπους οι οποίοι δίνουν τρομερά πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα μπορείτε να προσπαθήσετε να διορίσετε έναν κατάσκοπό σας να γίνει στρατηγός του εχθρού σας, και έτσι να έχετε μία καλή ματιά στο που κινείται ο στρατός εκείνος και όχι μόνο. Οι επιλογές είναι πολλές και απαιτούν σκέψη στον χειρισμό τους.


Έχοντας νικήσει κάποιες σημαντικές μάχες ενάντια ενός άλλου κράτους, μπορείτε να πάρετε λίγο προβάδισμα στο διπλωματικό bras de fer και να υποτάξετε το αντίπαλο δέος. Ως αφέντες τους πλέον, έχετε τη δυνατότητα να τους απελευθερώσετε, να τους δώσετε την ανεξαρτησία τους ή να τους απορροφήσετε στην περιφέρεια του δικού σας κράτους. Το τελευταίο θα έχει αρνητικές συνέπειες στη διπλωματία, αλλά όλα είναι ρευστά σε αυτό το κομμάτι, πράγμα που σημαίνει πως και αυτοί που δε σας συμπαθούν τώρα μπορεί μελλοντικά να είναι οι καλύτεροι σας σύμμαχοι, και ανάποδα.

Memento Mori

Η θνησιμότητα των χαρακτήρων είναι μία πραγματικότητα όταν μιλάμε για τα παιχνίδια Total War. Ετοιμαστείτε να σπάσουν οι καρδιές σας παίζοντας, καθώς θα βλέπετε τους αγαπημένους σας ήρωες να γίνονται λεία στα χέρια των εχθρών σας. Ακόμη και αν είστε προσεκτικοί, το καλύτερο που μπορεί να συμβεί είναι να πεθάνουν από φυσικά αίτια. Κανείς δεν ζει για πάντα. Όμως αυτό δεν είναι τόσο αρνητικό. Τόσο σε επίπεδο διπλωματίας, όσο και διαδοχής στον θρόνο, οι δημιουργοί έχουν σχεδιάσει έτσι το παιχνίδι ώστε να μην τελειώνει το campaign μετά από μία ανίκητη μάχη. Μέσω του συστήματος διαδοχής αλλά και των γάμων μπορείτε να κάνετε απογόνους για να σας διαδεχθούν στον θρόνο, ακόμη και να ορίσετε έναν στρατηγό σας για αρχηγό. Εννοείται πως και εσείς θα μπορείτε να ξεκληρίσετε τους αντιπάλους σας, σκοτώνοντας τους ίδιους αλλά και συγγενικά τους πρόσωπα στο πεδίο της μάχης ή μέσω event.

 


Εκτός όλων αυτών, οι χαρακτήρες που διαθέτει το κάθε κράτος έχουν και έναν παράγοντα ευχαρίστησης. Οι απόψεις διαφέρουν ανάμεσα τους, και έτσι κάποιοι μπορεί να μην είναι ευχαριστημένοι από το εργασιακό περιβάλλον, άλλοι από τα λεφτά και άλλοι από τις λιγοστές ευθύνες. Φροντίστε να δίνετε προαγωγές σε όσους θέλετε να κρατήσετε μαζί σας, και να απομακρύνετε όσους πιστεύετε πως θα δημιουργήσουν διχόνοια και προβλήματα. Καθώς οι χαρακτήρες θα διαθέτουν δικές τους ακολουθίες, καλό θα είναι όσοι βρίσκονται στον ίδιο στρατό να τα πηγαίνουν καλά μεταξύ τους, προς αποφυγήν ανταρσιών και άλλων προβλημάτων.

Φροντίστε τους χαρακτήρες σας όσο είναι ακόμη νωρίς, κάνοντας σωστούς διπλωματικούς γάμους και κρατώντας τους ικανοποιημένους, ώστε να έχετε τις απαντήσεις έτοιμες για όταν φτάσουν οι ερωτήσεις. Τέλος, οι χαρακτήρες που επιλέξατε να εξορίσετε από την αυτοκρατορία σας μπορεί μελλοντικά να προσληφθούν από κάποιον αντίπαλο και να χρειαστεί να τους αντιμετωπίσετε στον πόλεμο.

Multiplayer και Online Battles

Στα θεμέλια του το παιχνίδι διαθέτει multiplayer που διαχωρίζεται σε Multiplayer Campaign και Online Battles. Δυστυχώς αυτό το κομμάτι του rerview αυτό θα είναι σύντομο καθώς δεν κατάφερα να παίξω καθόλου multiplayer. Ο λόγος είναι πως πιθανότατα υπάρχουν προβλήματα από την πλευρά της εταιρείας, καθώς εκτός από εμένα υπήρχε αρκετός κόσμος που παραπονιόταν στα επίσημα forums πως δεν μπορεί να δει κανένα lobby, σε επίπεδο campaign, αλλά ούτε να παίξει μία ranked μάχη.


Μέσα σε αυτούς λοιπόν ήμουν και εγώ, και δυστυχώς δεν κατάφερα να βρω λύση, οπότε απλά περιμένω κάποιο patch ή ενημέρωση από την εταιρεία.

To review βασίστηκε στην ψηφιακή έκδοση του παιχνιδιού για PC, η οποία μας παραχωρήθηκε από την Zegetron.


VERDICT


Το Three Kingdoms είναι ένας ολοκληρωμένος τίτλος Total War, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τους προκατόχους του. Διαθέτει ένα όμορφο campaign, και συνδυάζει την πραγματικότητα με τον μύθο έχοντας ως αποτέλεσμα ένα μοναδικό κράμα. Είτε είστε λάτρης των ιστορικών, είτε των φανταστικών, αυτή η υβριδική προσθήκη θα σας καλύψει πλήρως, και θα σας χαρίσει πολλές ώρες παιχνιδιού.