ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
MENOY
ΡΕΘΥΜΝΟ

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για την αναμοριοδότηση των σχολείων

0

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις με την πολιτική μοριοδότησης των σχολείων του Ρεθύμνου με το ΕΠΑΛ Γαράζου να παίρνει την σκυτάλη καθώς ο Σύλλογος Διδασκόντων εξέδωσε μια βαρυσήμαντη ανακοίνωση, η οποία καταδεικνύει την αδικία που κάνει το Υπουργείο Παιδείας με το να μην χαρακτηρίζει δυσπρόσιτο το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό ίδρυμα και να μην το πριμοδοτεί με τα μόρια που δικαιούται.

Η ανακοίνωση των εκπαιδευτικών του ΕΠΑΛ κατατέθηκε μάλιστα και ως αναφορά στην Βουλή από τον Βουλευτής της Ν.Δ. Γιάννη Κεφαλογιάννη, μαζί με αντίστοιχη επιστολή του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του Γυμνασίου Γαράζου. Μετά από επικοινωνία με το Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου κ. Ανδρέα Ταξάκη, ο Ρεθεμνιώτης Βουλευτής κατέθεσε με τη μορφή της κοινοβουλευτικής αναφοράς τις επιστολές, ζητώντας την έγκαιρη κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών που υποβαθμίζουν το επίπεδο της διδασκαλίας και την επανεξέταση της πρότασης του Υπουργείου προκειμένου να υιοθετηθεί η πρόταση του αρμόδιου ΠΥΣΔΕ που γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της περιοχής και του σχολείου και περιλαμβάνει την αύξηση τριών μορίων από την υφιστάμενη μοριοδότηση.

 

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΕΠΑΛ ΓΑΡΑΖΟΥ

Από τον σύλλογο διδασκόντων του ΕΠΑΛ Γαράζου ανακοινώθηκαν τα εξής: «Με λύπη μας μάθαμε, παρά τις επανειλημμένες μας προσπάθειες και τις τελευταίες προτάσεις του ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνης, ότι στην πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για την αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων, το σχολείο μας παραμένει στο υπάρχον καθεστώς των έξι (6) μονάδων.

Επειδή η πρόταση του ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνης ήταν η αύξηση των μορίων σε όλες τις σχολικές μονάδες του νομού πιστεύουμε ότι δεν έχει γίνει αντιληπτή, ιδίως σε κάποιον που δεν έχει σχέση με την περιοχή, η ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης περιοχής και δεν έχουν αναπτυχθεί επαρκώς τα επιχειρήματα για την προς τα πάνω αναμοριοδότηση των σχολείων της περιοχής (Γυμνάσιο και ΕΠΑΛ Γαράζου). Παρότι μελετώντας κάποιος την πρόταση του ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνου, έστω και βιαστικά,  είναι προφανές ότι τα σχολεία του Γαράζου και των Ανωγείων ήταν τα ΜΟΝΑ στο νομό που προτάθηκαν για αύξηση τριών μορίων από την υφιστάμενη μοριοδότηση. Όλα τα υπόλοιπα σχολεία προτάθηκαν για μικρότερη αύξηση. Αυτό από μόνο του δείχνει ότι τα συγκεκριμένα σχολεία είχαν την δυσχερέστερη μέχρις στιγμής μοριοδότηση σε σχέση με όλα τα άλλα σχολεία του νομού.

Ας μελετήσουμε όμως την περίπτωση της περιοχής Γαράζου ξεχωριστά και συγκεκριμένα για το ΕΠΑΛ Γαράζου. Το Γαράζο βρίσκεται στο κέντρο του Δήμου Μυλοποτάμου ανάμεσα στον Πάνω (Λιβάδια, Ζωνιανά κ.α.) και Κάτω Μυλοπόταμο (Πέραμα κ.α.). Το ΕΠΑΛ Γαράζου είναι το μοναδικό επαρχιακό ΕΠΑΛ σε όλο τον νομό και έχει πραγματικά προσφέρει πολλά στην τοπική κοινωνία. Να σημειώσουμε εδώ ότι πριν μόλις μια δεκαετία η περιοχή του Μυλοποτάμου, μια περιοχή με τους μεγαλύτερους  πανελλαδικώς δείκτες γεννητικότητας, είχε τα μεγαλύτερα πανελλαδικώς ποσοστά μαθητικής διαρροής. Το ΕΠΑΛ Γαράζου από την ίδρυσή του, το 2006, έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς μαθητές της περιοχής όχι μόνο να αποκτήσουν απολυτήριο λυκείου, αλλά ακόμα και να επιτύχουν στις πανελλήνιες και να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε κάποια ανώτατη σχολή της επιλογής τους. Τα ποσοστά επιτυχίας του σχολείου είναι πολύ υψηλά και κάποιες χρονιές φτάνουν το 100%.

Αυτή την στιγμή φοιτούν στο σχολείο μας κορίτσια που είναι ήδη αρραβωνιασμένα, παντρεμένα ακόμα και σε εγκυμοσύνη, μαθήτριες που αν δεν υπήρχε το συγκεκριμένο σχολείο θα παρατούσαν το σχολείο καθώς θα έπρεπε να διανύσουν τουλάχιστον 50 λεπτά απόσταση για να προσεγγίσουν το κοντινότερο ΕΠΑΛ της πόλης (και άλλα τόσα για την επιστροφή). Με το πάγωμα των διορισμών από την αρχή της κρίσης και την πρόσληψη αναπληρωτών για την κάλυψη των κενών έχει δημιουργηθεί μεγάλο πρόβλημα στο σχολείο μας καθώς οι αναπληρωτές που προσλαμβάνονται δεν επιλέγουν το σχολείο μας για την τοποθέτηση τους. Η δυσχέρεια των συνθηκών διαβίωσης, η κακή φήμη και το δύσκολο της προσέγγισης της συγκεκριμένης περιοχής έχει ως συνέπεια  το σχολείο να μένει χωρίς καθηγητές για την πλειονότητα των ειδικοτήτων μέχρι και τα τέλη Νοεμβρίου (ακόμα και σήμερα τέλη Δεκέμβρη υπάρχουν ελλείψεις 7ωρών στο σχολείο). Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι φέτος «χάσαμε» 8 μαθητές της περσινής Α’ Λυκείου (11 συνολικά μαθητές) καθώς μετά από 1 μήνα στο σχολείο τα μαθήματα που διδάσκονταν (στο σχολείο) ήταν Πληροφορική και Γυμναστική! Έτσι η φετινή Β’ Λυκείου είναι μόλις 3 μαθητές. Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει το σχολείο σε μαρασμό καθώς το μαθητικό δυναμικό ολοένα και συρρικνώνεται:

ΈτοςΜαθητές/τριεςΠοσοστό μείωσης
2017 – 20183342%
2016 – 2017575%
2015 – 20166021%
2014 – 201576 

Προσπαθώντας να κατανοήσουμε το σκεπτικό της απόφασης αναμοριοδότησης θα αναφερθούμε αναλυτικά στα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη στην συγκεκριμένη διαδικασία σύμφωνα με τα οριζόμενα από το Π.Δ. 111/2016 (ΦΕΚ 193Α’) και θα συγκρίνουμε την περιοχή του Γαράζου με δύο άλλες με παρόμοια χαρακτηριστικά στον νομό, αυτή των Ανωγείων και του Φουρφουρά:

  1. Ο πληθυσμός της έδρας των σχολείων. Φανταζόμαστε ότι όσο μικρότερος ο πληθυσμός τόσο μεγαλύτερος ο συντελεστής βαρύτητας της συγκεκριμένης παραμέτρου.
 Πληθυσμός
Γαράζο305
Φουρφουράς605
Ανώγεια2319

 

  1. Οι συνθήκες διαβίωσης των εκπαιδευτικών. Όποιος ξέρει τα χωριά αυτά μπορεί να επιβεβαιώσει ότι η διαφορά των συνθηκών διαβίωσης των συγκεκριμένων χωριών απέχει μακράν. Με τα Ανώγεια να έχουν τις παροχές και υπηρεσίες μιας μικρής πόλης, Κέντρο Υγείας πολυάριθμα φαρμακεία, ιδιωτικά ιατρεία, σουπερ μάρκετ, επιλογές διαμονής, εστιατόρια-ταβέρνες. Τον Φουρφουρά να έχει τα απολύτως απαραίτητα για στοιχειώδη διαβίωση και το Γαράζο να μην έχει ούτε καν τα απολύτως απαραίτητα για τη μόνιμη διαβίωση των εκπαιδευτικών.
  2. Οργανικότητα. Από τα 3 παραπάνω σχολεία το σχολείο του Γαράζου έχει τις λιγότερες οργανικές θέσεις.
 Οργανικές θέσεις
Γαράζο (ΕΠΑΛ)4
Φουρφουράς (ΓΕΛ)7
Ανώγεια (ΓΕΛ)8

 

  1. Η απόσταση των σχολείων από την πρωτεύουσα του νομού.
 Χρόνος πρόσβασης από και προς την πρωτεύουσα του νομού
Γαράζο~ 40’ – 37km
Φουρφουράς~ 40’ – 39km
Ανώγεια~ 50’ – 56km (~40’ – 35km από το Ηράκλειο)

Να σημειωθεί εδώ ότι η προσέγγιση των σχολείων των Ανωγείων από την πόλη του Ηρακλείου είναι ~40’ – 35km και γι’ αυτό οι περισσότεροι μη ντόπιοι εκπαιδευτικοί στις συγκεκριμένες μονάδες έρχονται από το Ηράκλειο.

  1. Οι συγκοινωνιακές συνθήκες. Από τις τρεις περιοχές τα πιο εύκολα προσβάσιμα σχολεία είναι αυτά των Ανωγείων, καθώς από το Ηράκλειο η απόσταση είναι περίπου 40 λεπτά και τα λιγότερα χιλιόμετρα.
  2. Το υψόμετρο.
 Υψόμετρο
Γαράζο270
Φουρφουράς460
Ανώγεια740

 

  1. Υφιστάμενη μοριοδότηση
 Υφιστάμενη μοριοδότησηΠροτεινόμενη μοριοδότηση
Γαράζο66
Φουρφουράς87
Ανώγεια79

 

Γίνεται σαφές μετά την παραπάνω σύγκριση ότι στο μόνο κριτήριο που υστερεί η περιοχή του Γαράζου είναι το υψόμετρο. Πρέπει όμως να είναι το υψόμετρο ο καθοριστικός παράγοντας για την θετική αναμοριοδότηση ενός σχολείου; Δηλαδή μόνο και μόνο επειδή τα Ανώγεια είναι η περιοχή με το μεγαλύτερο υψόμετρο δε σημαίνει ότι έχει και τις χειρότερες συνθήκες διαβίωσης. Αντιθέτως έχει τις καλύτερες, όπως επίσης έχει και εναλλακτική διαδρομή πρόσβασης που το κάνει αρκετά πιο προσβάσιμο σε σύγκριση με τις άλλες δύο περιοχές.

Ειλικρινά δεν καταλαβαίνουμε πώς το εργαλείο λογισμικού (και με τι συντελεστές βαρύτητας για τα παραπάνω κριτήρια) έβγαλε τα συγκεκριμένα αποτελέσματα. Παρακαλούμε να επανεξετάσετε σοβαρά τη συγκεκριμένη πρόταση, καθώς ειλικρινά στην ουσία κρίνεται το αν θα κλείσουν δύο σχολεία (Γυμνάσιο και Λύκειο Γαράζου) και κατ’ επέκταση το μέλλον μιας ολόκληρης περιοχής.»

Την επιστολή υπογράφουν ο Διευθυντής κ. Νικόλαος Τζεκάκης και οι καθηγητές του σχολείου Αλατσάκης Γεώργιος, Γιαννάκης Δημήτριος, Γιαννούκας Κωνσταντίνος, Ορφανουδάκη Νίκη, Παρασύρη Αικατερίνη, Σκλαβενίτου Αικατερίνη και Τσαρδάκας Νικόλαος.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ