tetartopress

Ταξίδι στα Κύθηρα (1984) – Η τελευταία ταινία του Μάνου Κατράκη

ft0281

 Ο Μάνος Κατράκης με την Ντόρα Βολανάκη στην ταινία «Ταξίδι στα Κύθηρα»


Σαν σήμερα, στις 2 Σεπτεμβρίου 1984, έφυγε από τη ζωή ο Μάνος Κατράκης, λίγους μήνες μετά την προβολή της τελευταίας σπουδαίας ταινίας στην οποία συμμετείχε, το «Ταξίδι στα Κύθηρα», σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Αγγελόπουλου.

Η ιστορία πραγματεύεται την επιστροφή ενός πολιτικού πρόσφυγα, έπειτα από τρεις δεκαετίες εξορίας στη Σοβιετική Ένωση και την αδυναμία του να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και καταστάσεις, αφού η μνήμη του παραμένει προσκολλημένη στο παρελθόν. Παράλληλα, βιώνουμε το αδιέξοδο ενός σκηνοθέτη ο οποίος προσπαθεί να γυρίσει μια ταινία για τους πολιτικούς πρόσφυγες. Το αποτέλεσμα είναι μια ταινία μέσα στην ταινία, με ανθρώπους που αισθάνονται ότι δεν ανήκουν πουθενά.

Ο μεγάλος ηθοποιός είχε αραιώσει τις κινηματογραφικές του εμφανίσεις και χρειάστηκε να τον επισκεφθεί ο ίδιος ο Αγγελόπουλος για να τον πείσει να πρωταγωνιστήσει σε αυτή. Θεματικά διαφέρει από τις προηγούμενες δουλειές του μεγάλου δημιουργού, αφού σηματοδοτεί τη νέα του στροφή στον περισσότερο ανθρωποκεντρικό κινηματογράφο, όπου τον πρώτο λόγο έχει ο χαρακτήρας και όχι η κοινωνική – πολιτική κατάσταση (η οποία όμως υποβόσκει πίσω από τις λέξεις), κάτι που ακολούθησε και σε επόμενες ταινίες του («Ο Μελισσοκόμος», «Τοπίο στην Ομίχλη» κ.τλ.).

Η διορατική ματιά του είναι παρούσα, τα πλάνα στην ομίχλη είναι μοναδικά και ο λόγος είναι λιτός, αλλά τα νοήματα πίσω από τις εικόνες και τα λόγια, βαθυστόχαστα και επίκαιρα για την Ελλάδα της εποχής και γιατί όχι και για σήμερα.

Την εποχή της προβολής της, η ταινία σάρωσε τα κρατικά βραβεία της χώρας, ενώ σημαντική διάκριση αποτελεί και το βραβείο σεναρίου στο φεστιβάλ των Καννών.

ft0300

Πηγή φωτογραφιών: www.theoangelopoulos.gr

 
 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 
Ψέριμος: Δύο ανθρώπινες ιστορίες πίσω από 13 πυροβολισμούς του λιμενικού σε μία βάρκα προσφύγων

Ψέριμος: Δύο ανθρώπινες ιστορίες πίσω από 13 πυροβολισμούς του λιμενικού σε μία βάρκα προσφύγων

«Για τον Belal, δικαιωθήκαμε στο δικαστήριο, αφού αυτό διαπίστωσε ότι υπήρξε παράβαση. Πολλοί άνθρωποι δεν δικαιώνονται και αυτό δείχνει ότι ...
Πάτρα: Επίσκεψη και ξενάγηση του Πάρκου Εκπαιδευτικών Δράσεων στο Μυκηναϊκό Νεκροταφείο

Πάτρα: Επίσκεψη και ξενάγηση του Πάρκου Εκπαιδευτικών Δράσεων στο Μυκηναϊκό Νεκροταφείο

Τα μέλη του Πάρκου Εκπαιδευτικών Δράσεων του Δήμου Πατρέων - Πλαζ Αγυιάς, επισκέφθηκαν την Τετάρτη 10 Απριλίου το Μυκηναϊκό Νεκροταφείο ...
Μετέωρα: Ζευγάρι Ασπροπάρηδων στα βράχια τους

Μετέωρα: Ζευγάρι Ασπροπάρηδων στα βράχια τους

Μετά από χρόνια, τα βράχια των Μετεώρων φιλοξενούν και πάλι ζευγάρι Ασπροπάρηδων. Πριν από δύο εβδομάδες, λίγες ημέρες μετά τον ...
SLAPP Proof: Συνηγορία για την Ελευθερία Έκφρασης και Πληροφόρησης

SLAPP Proof: Συνηγορία για την Ελευθερία Έκφρασης και Πληροφόρησης

Η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και η ερευνητική δημοσιογραφική ομάδα The Manifold ανακοινώνουν την έναρξη του έργου ...

Σχετικά με τον αρθρογράφο:

Έχει γράψει 23 Άρθρα

Ο Ανδρέας Ανδρέου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Πάτρα, αλλά από το 2011 ζει μόνιμα στην Αθήνα όπου ξεκίνησε να εργάζεται για τη δισκογραφική εταιρία No Remorse Records, ενώ παράλληλα αρθρογραφεί για το Αγγλικό Hard Rock / Heavy Metal περιοδικό Iron Fist, και επίσης διατηρεί το μουσικό blog, Crystal Logic. Πριν μετακομίσει στη πρωτεύουσα, αρθρογραφούσε για χρόνια στο Τύπο της Πάτρας (Day By Day / εφημερίδα Ημέρα) παρουσιάζοντας ταινίες και κείμενα για τον κινηματογράφο. Ξεκίνησε να γράφει κάποια κινηματογραφικά θέματα για το Τέταρτο από το ξεκίνημά του, αλλά η αλλαγή πόλης και το βαρύ πρόγραμμα της δουλειάς του στη μουσική βιομηχανία, τον ανάγκασαν να τα αφήσει προσωρινά στην άκρη... Μέχρι το τέλος του 2015, όπου επέστρεψε στο Τέταρτο, αφού η λατρεία του για τον κινηματογράφο αναζητούσε ξανά τρόπους για να εκδηλωθεί. Σκοπός του είναι, μέσα από ιδιόμορφα κείμενα, να παρουσιάσει γνωστές και άγνωστες ιστορίες, πτυχές και ιδιαιτερότητες της Έβδομης Τέχνης. [email protected]

RELATED ARTICLES

Back to Top