Τροχοί & TIR

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Λάρισα-Λαμία – από Αλμυρό ή από Καρδίτσα;

Ο κύριος οδικός άξονας της χώρας μας, Αθήνα-Θεσσαλονίκη, έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό του, μετά την παράδοση και των τελευταίων τμημάτων του. Πλέον, έχει μειωθεί σημαντικά ο χρόνος της διαδρομής συμβ
από Παύλος Μαυρομύτης | Παρασκευή 01/05/2020 - 06:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Ο κύριος οδικός άξονας της χώρας μας, Αθήνα-Θεσσαλονίκη, έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό του, μετά την παράδοση και των τελευταίων τμημάτων του. Πλέον, έχει μειωθεί σημαντικά ο χρόνος της διαδρομής συμβάλλοντας σε ασφαλείς μετακινήσεις, χάρη στις παροχές και ανέσεις που εξασφαλίζει ο κλειστός αυτοκινητόδρομος. Σίγουρα, αγκάθι για τους περισσότερους μεταφορείς αποτελεί το ακριβό τίμημα των διοδίων όπου για τη διαδρομή των 500 χιλιομέτρων η χρέωση για ένα όχημα με τέσσερις ή περισσότερους άξονες είναι 109,95 ευρώ ή 104,15 ευρώ με e-way.

Η χρήση της παλιάς εθνικής οδού, για τη μείωση των εξόδων, είναι πλέον ασύμφορη, είτε γιατί αυξάνεται ο χρόνος του δρομολογίου, είτε λόγω επικινδυνότητας, είτε γιατί σε αρκετά σημεία έχουν τοποθετηθεί απαγορευτικά για τη διέλευση βαρέων οχημάτων. Ωστόσο, στο τμήμα της διαδρομής Λάρισα-Λαμία το οποίο χρησιμοποιούν καθημερινά εκατοντάδες οδηγοί φορτηγών, είναι εφικτή η μείωση του κόστους, καθώς υπάρχουν δύο επιλογές. Η πρώτη μέσω αυτοκινητόδρομου Ε-75 (Βελεστίνο-Αλμυρός-Λαμία) με συνολικό κόστος διοδίων 27,10 ευρώ και 54,2 με επιστροφή με χρήση e-way ή 32,9 ευρώ και 65,8 ευρώ με επιστροφή χωρίς e-way, για ένα όχημα με τέσσερις και περισσότερους άξονες ή εναλλακτικά μέσω Καρδίτσας από τον Ε-65, με χρέωση στο μετωπικό σταθμό Σοφάδων 10,75 ευρώ (21,5 με επιστροφή). Ένας μεγάλος αριθμός των αυτοκινητιστών χρησιμοποιούν τη δεύτερη διαδρομή, με προφανή στόχο τη μείωση των εξόδων του δρομολογίου. Επίσης, με την παράδοση του τμήματος του αυτοκινητόδρομου Καρδίτσα-Ξυνιάδα, οι μετακινήσεις γίνονται πλέον γρηγορότερα και με μεγαλύτερη ασφάλεια. Τα δεδομένα πλέον άλλαξαν και με το συγκεκριμένο ρεπορτάζ εντοπίζουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε διαδρομής ξεχωριστά. Οδηγούμε και στις δύο με φορτηγά, ώστε, να έχουμε πιο ξεκάθαρη εικόνα, κυρίως, ως προς τις δυσκολίες, τη μέση ωριαία ταχύτητα καθώς και ως προς τους χρόνους.

Δύο επιλογές

Όπως αναφέραμε για το συγκεκριμένο κομμάτι διατίθενται δύο διαδρομές, αυτή μέσω του αυτοκινητόδρομου (Λάρισα-Αλμυρός-Λαμία) και η άλλη μέσω Καρδίτσας. Υπάρχει βέβαια και η τρίτη επιλογή μέσω Φαρσάλων η οποία είναι πιο κοντινή χιλιομετρικά και ανέξοδη (χωρίς διόδια) την οποία όμως δεν συγκρίνουμε, καθώς να υπενθυμίσουμε στους αναγνώστες μας ότι από τον οικισμό Νέο Μοναστήρι μέχρι τη συνδετήρια οδό μεταξύ ε.ο Λαμίας-Λάρισας και αυτοκινητόδρομου Ε-65 μέσω του Α/Κ Ξυνιάδας υπάρχει απαγορευτικό για τη διέλευση φορτηγών, και εξαιρούνται μόνο όσοι έχουν ειδική άδεια.

Σαν αφετηρία παίρνουμε τη ΒΙ.ΠΕ. Λάρισας, χώρος συγκέντρωσης καθημερινά δεκάδων φορτηγών και τερματισμού το σημείο ένωσης του Ε-75 και του Ε-65 στη Λαμία, λίγο πριν την Ανθήλη. Από την πρώτη διαδρομή, μέσω Αλμυρού η απόσταση είναι 159 χιλιόμετρα ενώ από τη δεύτερη μέσω Καρδίτσας, είναι 146 χιλιόμετρα.

Λάρισα -Λαμία από τον αυτοκινητόδρομο

Αποτελεί την πιο γνωστή και συνηθέστερη διαδρομή μεταξύ των αυτοκινητιστών, της γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Τα οφέλη χρήσης του αυτοκινητόδρομου είναι πολλαπλά και αδιαμφισβήτητα. Πρώτα απ' όλα παρέχει ασφάλεια στις μετακινήσεις καθώς στο σύνολό του έχει δύο λωρίδες ανά κυκλοφορία και υπάρχει τσιμεντένιο στηθαίο ανάμεσά τους. Ο αυτοκινητόδρομος προσφέρει ασφάλεια ακόμη και όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες, είτε από έντονες βροχοπτώσεις, είτε από χιονοπτώσεις. Επίσης, η ποιότητα της ασφάλτου βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση και πολύ συχνά οι υπεύθυνοι της παραχωρησιούχου εταιρείας (αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Κεντρική οδός) την αντικαθιστούν όταν προκαλούνται φθορές.

Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημά του είναι ότι εποπτεύεται από το προσωπικό των εταιρειών όλο το 24ωρο το οποίο επεμβαίνει άμεσα όταν υπάρχει ανάγκη. Οι ίδιοι λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα για την προφύλαξη του οδηγού και του οχήματος, με την τοποθέτηση ειδικής σήμανσης. Επίσης στα οφέλη του αυτοκινητόδρομου θα προσθέσουμε την ύπαρξη δύο Σ.Ε.Α στο συγκεκριμένο κομμάτι (Νίκαιας, Αλμυρού) στα οποία ο οδηγός μπορεί να κάνει το ωράριό του με ασφάλεια. Επίσης, οι παρκίδες είναι πολύ καλά φωτισμένες για το βραδινό του ύπνο, καθώς επίσης οι τουαλέτες είναι καθαρές. Κάποιο δύσκολο σημείο η διαδρομή δεν έχει, στο μεγαλύτερο μέρος της είναι επίπεδη, ωστόσο η ανηφόρα του Βελεστίνου, της Πελασγίας αλλά και της Στυλίδας αυξάνουν την κατανάλωση.

Το μοναδικό μειονέκτημα της διαδρομής θεωρούμε την καταβολή διοδίων σε τρεις σταθμούς, Μοσχοχώρι, Πελασγία, Μαυρομαντήλα με συνολικό κόστος 27,10 ευρώ (54,20 με επιστροφή) με eway ή 32,9 ευρώ (65,8 ευρώ) χωρίς e-way. Η συνολική απόσταση είναι 159 χιλιόμετρα, με το κόστος χρήσης του αυτοκινητόδρομου να ανέρχεται στα 0,20 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Η χρονική διάρκεια είναι περίπου δύο ώρες, ανάλογα με την ταχύτητα του οχήματος, την κίνηση στους μετωπικούς σταθμούς διοδίων, εφόσον δεν διαθέτει το όχημα e-pass, και τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν.

Λάρισα - Καρδίτσα – Λαμία

Τη διαδρομή αυτή πρέπει να την χωρίσουμε σε επιμέρους τμήματα, καθώς το κάθε ένα ξεχωριστά έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες.

Το πρώτο τμήμα αφορά αυτό από τη Λάρισα μέχρι το Δέλτα Καρδίτσας και την είσοδο στον Ε-65, απόστασης 62 χιλιομέτρων. Αν εξαιρέσουμε τα έξι χιλιόμετρα από το χωριό Βούναινα μέχρι το χωριό Συκεώνας όπου ο δρόμος είναι με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση, τα υπόλοιπα γίνονται σε διπλό δρόμο, με σιδερένιο στηθαίο στη μέση. Βέβαια στο χωριό Συκεώνας απαιτείται μεγάλη προσοχή λόγω της στενότητας του δρόμου καθώς και των επικίνδυνων διαδοχικών στροφών. Στο υπόλοιπο τμήμα, η άσφαλτος σε γενικές γραμμές είναι σε καλή κατάσταση, ωστόσο, ορισμένα σημεία παρουσιάζουν εγκατάλειψη, με πολλές λακκούβες. Ένα από τα πλεονεκτήματα του δρόμου είναι ότι δεν διέρχεται από χωριά, εκτός από το Συκεώνα, και ως εκ τούτου ο οδηγός ενός φορτηγού μπορεί να αναπτύξει υψηλότερη σχετικά ταχύτητα. Βέβαια, οι αρκετοί φωτεινοί σηματοδότες κατά μήκος του δρόμου μπορούν να επηρεάσουν τη χρονική διάρκεια του δρομολογίου καθώς και την κατανάλωση. Στα μείον αυτής της διαδρομής, θεωρούμε την απουσία οργανωμένων παρκίδων, ενώ αυτή ανάμεσα στο χωριό Βούναινα και Μαυροβούνι με κατεύθυνση τη Λάρισα, θεωρούμε ότι είναι επικίνδυνη, τόσο εξαιτίας της έλλειψης φωτισμού όσο και στο γεγονός ότι βρίσκεται πάνω σε στροφή, όπου οι οδηγοί των διερχόμενων αυτοκινήτων τη νύχτα δεν έχουν καλό οπτικό πεδίο.

Ε-65

Το επόμενο κομμάτι αφορά τον αυτοκινητόδρομο (Ε-65) από την Καρδίτσα μέχρι τον κόμβο Ξυνιάδας όπου συγκεντρώνει όλα τα πλεονεκτήματα που αναφέραμε νωρίτερα για τον Ε-75. Οδόστρωμα με εξαιρετικής ποιότητας άσφαλτο, δύο λωρίδες ανά κυκλοφορία με τσιμεντένιο στηθαίο στη μέση, καλή σήμανση, αυτοκίνητα άμεσης επέμβασης σε περίπτωση προβλήματος καθώς και Σ.Ε.Α (Σοφάδων).

Πρόκειται για μια διαδρομή με έντονες υψομετρικές διαφορές, με την πιο παρατεταμένη ανηφόρα να βρίσκεται μετά τα μετωπικά διόδια Σοφάδων καθώς και λίγα χιλιόμετρα πιο κάτω, στην περιοχή των τούνελ. Για τη χρήση του συγκεκριμένου τμήματος ο οδηγός ενός οχήματος με τέσσερις ή περισσότερους άξονες πληρώνει 10,75 ευρώ , δηλαδή η χρέωση είναι 0,22 λεπτά το χιλιόμετρο για την απόσταση των 48 χιλιομέτρων.

Να επισημάνουμε ότι η σύνδεση του αυτοκινητόδρομου με τον κόμβο Ξυνιάδας, μια απόσταση εννιά χιλιομέτρων, γίνεται σε δρόμο με ένα ρεύμα ανά κυκλοφορία.

Κόμβος Ξυνιάδας - Λαμία

Πρόκειται για το πιο δύσκολο και επικίνδυνο κομμάτι της διαδρομής, κυρίως όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες (χιόνι, πάγος, ομίχλη). Διαθέτει δύο λωρίδες στην άνοδο και μία στην κάθοδο, ενώ το οδόστρωμα σε πολλά σημεία είναι σε κακή κατάσταση. Έχει αρκετές κλειστές στροφές με ανάποδες κλίσεις, στις οποίες όλα τα οχήματα πρέπει να κινούνται με χαμηλή ταχύτητα και δυστυχώς πολύ συχνά παρατηρούνται ατυχήματα. Οργανωμένες παρκίδες δεν είναι διαθέσιμες, ωστόσο λειτουργούν δύο πρατήρια καυσίμων και ένα εστιατόριο.

Συνολικά η διαδρομή Λάρισα - Καρδίτσα - Λαμία είναι 146 χιλιόμετρα εκ των οποίων τα 102 γίνονται σε δρόμο με δύο λωρίδες ανά κυκλοφορία και στηθαίο στη μέση (τσιμεντένιο και μεταλλικό), 9 χιλιόμετρα σε δρόμο με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση και 29 χιλιόμετρα σε δρόμο με δύο λωρίδες στην άνοδο και μια στην κάθοδο. Για τη διαδρομή αυτή η επιβάρυνση όπως αναφέραμε για ένα όχημα με τέσσερις ή περισσότερους άξονες είναι 10,75 ευρώ (διόδια Σοφάδων). Η χρονική διάρκεια είναι περίπου δύο ώρες και δέκα λεπτά, ανάλογα βέβαια με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν.

Σύγκριση δύο διαδρομών

Συγκρίνοντας τις δύο διαδρομές ξεχωριστά, λαμβάνουμε υπόψη διάφορους παράγοντες. Ο πρώτος αφορά τη χιλιομετρική απόσταση η οποία είναι λιγότερη από τη διαδρομή μέσω Καρδίτσας, κατά 13 χιλιόμετρα (26 με επιστροφή). Βάσει χρονικής απόστασης ωστόσο, είναι πιο σύντομη η πρώτη, από πέντε μέχρι δέκα λεπτά.

Στο θέμα οργάνωσης και ασφάλειας υπερέχει σαφώς ο αυτοκινητόδρομος σε όλους τους τομείς, εξασφαλίζοντας καλύτερες οδηγικές συνθήκες.

Ποιο δρόμο να επιλέξω;

Βάζοντας ως πρωταρχικό κριτήριο το θέμα της ασφάλειας τότε σας προτείνουμε ανεπιφύλακτα τη διαδρομή μέσω του αυτοκινητόδρομου Ε-75 (από Αλμυρό), λόγω των ανέσεων που προσφέρει στον οδηγό. Σε διαφορετική περίπτωση, αν το οικονομικό έχει βαρύνουσα σημασία, τότε σίγουρα σας συνιστούμε τη δεύτερη. Επιλέγοντας τη διαδρομή μέσω Καρδίτσας ο αυτοκινητιστής θα δει άμεσο όφελος, καθώς δεν πρόκειται να δαπανήσει τα επιπλέον 16,35 (με e-way) ή 22,15 ευρώ (χωρίς e-way) τα οποία αντιστοιχούν σε 32,7 ή 44,3 ευρώ με επιστροφή. Αν αναλογιστεί κανείς ότι τα ταξιδιάρικα αυτοκίνητα της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη κάνουν τρία δρομολόγια την εβδομάδα, τότε, μπορούν να γλιτώσουν σε μηνιαία βάση από 392,4 έως 531,6 ευρώ (σε σύνολο δώδεκα δρομολογίων). Το ποσό αυτό είναι ακόμη πιο μεγάλο για τα αυτοκίνητα που δουλεύουν καθημερινά στη διαδρομή Λάρισα-Λαμία κάνοντας μέχρι και πέντε δρομολόγια την εβδομάδα

Τι γίνεται όμως στο θέμα των καυσίμων; Για να έχουμε ακόμη πιο ξεκάθαρη άποψη ζητήσαμε τη γνώμη αυτοκινητιστών που δουλεύουν και τις δύο διαδρομές και οι γνώμες τους συγκλίνουν στο ότι τα πετρέλαια είναι σχεδόν τα ίδια (ίσως πέντε λίτρα επιπλέον μέσω Καρδίτσας, αλλά χωρίς να είναι απόλυτα επιβεβαιωμένο). Μετά τα διόδια Σοφάδων, η ανηφόρα είναι παρατεταμένη, ωστόσο, ισοσταθμίζεται από τις αναβάσεις στο Βελεστίνο, την Πελασγία και της Στυλίδας. Σίγουρα οι αρκετοί φωτεινοί σηματοδότες στη διαδρομή ΒΙ.ΠΕ Λάρισας-Καρδίτσα (περισσότεροι από δέκα) επιβαρύνουν την κατανάλωση με τα συνεχόμενα σταμάτα-ξεκίνα. Με βάση το οικονομικό κριτήριο και όταν επικρατούν καλές καιρικές συνθήκες θεωρούμε ότι η δεύτερη διαδρομή, από τον Ε-65, είναι μια επίσης σωστή επιλογή, αλλά χρειάζεται αυξημένη πάντα προσοχή.

PreviousNext