Βαρύ πρόστιμο ύψους περίπου 700.000 ευρώ επέβαλε η Περιφέρεια Αττικής στην εταιρεία «ΚΤΕΛ Αττικής», επειδή επί 11 χρόνια εισέπραττε χρήµατα µέσω των εισιτηρίων, αλλά δεν τα απέδιδε σε ειδικούς λογαριασµούς, όπως προβλέπει ο νόµος.

Ads

Η χθεσινή ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής αναφέρει:

«Η Περιφέρεια Αττικής στην εταιρεία “ΚΤΕΛ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ Α.Ε”, σε εφαρμογή του άρθρου 13 του ν. 2963/2001. Συγκεκριμένα, η εν λόγω εταιρεία δεν ήταν συνεπής με την υποχρέωσή της να καταβάλει τις εισφορές 1% και 3% επί των εισπράξεών της, σύμφωνα με το άρθρο 13 του ν. 2963/2001, όπως αυτός συμπληρώθηκε και τροποποιήθηκε με το ν. 4530/2018, για το χρονικό διάστημα από 01-12-2003 έως και 31-12-2012 και από 01-01-2014 έως και 31-12-2015, ενώ παράλληλα εισέπραττε τις εισφορές από τους εξυπηρετούμενους επιβάτες μέσω των εισιτηρίων».

Τι ορίζει ο νόμος

Νόμος 2963/2001 – Άρθρο 13

1.Για την ανανέωση των λεωφορείων και την υλοποίηση έργων υποδομής αστικών και υπεραστικών Κ.Τ.Ε.Λ., καθώς και την ενίσχυση των ασθενέστερων Κ.Τ.Ε.Λ., επιβάλλεται εισφορά πέντε τοις εκατό (5%) επί του συνόλου των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων των αστικών και υπεραστικών Κ.Τ.Ε.Λ., της Δ.Ε.Α.Σ. ΚΩ και ΡΟΔΑ.

Ads

Ειδικότερα:

α. Ποσοστό ένα τοις εκατό (1%) κατατίθεται σε ειδικό λογαριασμό ο οποίος συνιστάται στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Η λειτουργία του ειδικού αυτού λογαριασμού και κάθε άλλη λεπτομέρεια θα καθοριστούν με κοινή απόφαση των Υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών και Οικονομικών. Από το ανωτέρω ποσό το ογδόντα τοις εκατό (80%) τουλάχιστον διατίθεται αποκλειστικά για την ενίσχυση ασθενέστερων Κ.Τ.Ε.Λ. και το υπόλοιπο δύναται να διατεθεί για μελέτες και έργα εκσυγχρονισμού των Κ.Τ.Ε.Λ..

β. Ποσοστό τρία τοις εκατό (3%) κατατίθεται σε ειδικό λογαριασμό εκάστου Κ.Τ.Ε.Λ., και διατίθεται αποκλειστικά για την ανανέωση του στόλου, σύμφωνα με τις ειδικότερες ρυθμίσεις της παραγράφου 6 του άρθρου 12 του παρόντος.

γ. Ποσοστό ένα τοις εκατό (1%) τηρείται σε ειδικό λογαριασμό εκάστου Κ.Τ.Ε.Λ., με αποκλειστικό σκοπό τη χρηματοδότηση έργων υποδομής και εκσυγχρονισμού του Κ.Τ.Ε.Λ., ιδίως σταθμών ή πρακτορείων άφιξης και αναχώρησης λεωφορείων, σταθμών στέγασης και συντήρησης, μηχανοργάνωσης, κατασκευή εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης και πληροφόρησης κοινού.

δ. Τα ποσά των περιπτώσεων β΄ και γ΄ της παρούσας παραγράφου δύνανται να μεταφέρονται από τον ένα λογαριασμό στον άλλον, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Κ.Τ.Ε.Λ., ανάλογα με τις ανάγκες και τον προγραμματισμό κάθε Κ.Τ.Ε.Λ..

Όπως εξηγεί το «Έθνος»:

Τον Νοέµβριο του 2001 ψηφίζεται από την κυβέρνηση Σηµίτη ο νόµος 2963 για την οργάνωση των δηµόσιων µεταφορών µε λεωφορεία. Στο άρθρο 13 προβλέπεται η δηµιουργία ειδικού λογαριασµού όπου θα κατατίθετο το 5% των εισπράξεων από τα εισιτήρια που πληρώνουν οι επιβάτες. Ποσοστό 1% θα πήγαινε για την ενίσχυση των ασθενέστερων ΚΤΕΛ, µελέτες και έργα εκσυγχρονισµού. Αλλο ένα 3% θα κατευθυνόταν για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και το υπόλοιπο 1% για συντήρηση υποδοµών. Και τι θα γινόταν εάν κάποιο ΚΤΕΛ δεν απέδιδε τα ποσά αυτά; Εκείνος ο νόµος έλεγε ότι θα βεβαιώνονταν ως δηµόσιο έσοδο για να εισπραχθούν κατά τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης ∆ηµοσίων Εσόδων τα ποσά από το 1% υπέρ των ασθενέστερων ΚΤΕΛ, αλλά και ότι θα έπρεπε να εκδοθεί άλλη απόφαση του υπουργού Μεταφορών για τον τρόπο επιβολής, είσπραξης και διάθεσης αυτής της εισφοράς. Ταυτόχρονα καταργούσε άλλες εισφορές που πλήρωναν έως τότε τα ΚΤΕΛ.

Τον Ιανουάριο του 2003 υπογράφεται η απόφαση του υπουργού Μεταφορών Χρ. Βερελή και στο άρθρο µε τίτλο «∆ιαδικασία ελέγχου κατάθεσης και αξιοποίησης της εισφοράς» κάνει επίδειξη… αυστηρότητας: Σε περίπτωση µη έγκαιρης κατάθεσης της εισφοράς (ανά τρίµηνο) η νοµαρχία στέλνει προειδοποιητική επιστολή! Θα περάσουν 65 τρίµηνα µέχρι να έρθει η Περιφέρεια Αττικής και να διαπιστώσει πως τα χρήµατα δεν κατέληγαν στους προβλεπόµενους λογαριασµούς. Προηγουµένως, όµως, τον Μάρτιο του 2018 είχε ψηφιστεί ο νόµος 4530, ο οποίος ορίζει για πρώτη φορά επιβολή προστίµου εάν τα χρήµατα δεν κατατίθενται στους λογαριασµούς. Το πρόστιµο ορίζεται βάσει του 10% των οφειλοµένων. Σηµειωτέον ότι αυτά τα οφειλόµενα δεν αφορούν το 5% επί των εισπράξεων, αλλά το 4% (3%+1%), που είναι στην ευθύνη της περιφέρειας, καθώς το υπόλοιπο 1% είναι στην αρµοδιότητα του υπουργείου Μεταφορών.