Oikonomou pisoi
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Η γνωστή ιστορία των διοδίων…

Εικόνα του άρθρου Η γνωστή ιστορία των διοδίων…
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 11/09/2019, 19:22
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Το 2014 ήταν ήδη γνωστό ότι στην Εγνατία θα δημιουργούνταν 18 σταθμοί διοδίων (13 και άλλοι 5 σε κάθετους άξονες), ενόψει της παραχώρησης του δρόμου. Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προστέθηκαν και άλλοι σταθμοί,  με τους εργαζόμενους να προειδοποιούν ότι αυτοί οι χειρισμοί θα εκτοξεύσουν το κόστος. Η επιβολή ενός ακόμα σταθμού μέσα στα όρια της Ηπείρου (και ενός επιπλέον που δεν λειτουργεί ακόμα), προκάλεσαν αντιδράσεις, αλλά μόνιμα, η συλλογική ευθύνη όλων των κυβερνήσεων «έσπαζε» σε κομμάτια, ανάλογα με το ποιος ήταν στην εξουσία.

Το ίδιο κάνει και η σημερινή κυβέρνηση, με τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή να διαπιστώνει μεν ότι τα διόδια είναι ακριβά και πολλά, αλλά και ότι είναι θετική στην πώληση του δρόμου.  Σημειωτέον, ότι το τελευταίο μνημόνιο που ψήφισαν και η πρώην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά και η ΝΔ, προβλέπει την την άμεση κατασκευή επιπλέον σταθμών. Το 2017, ο τότε πρόεδρος Απόστολος Αντωνούδης, ενημέρωνε ότι το ΤΑΙΠΕΔ έθεσε προαπαιτούμενους 20 πλευρικούς σταθμούς επιπλέον, ώστε να φτάσουν τους 38 συνολικά. 

Από τις αποφάσεις του υπουργού, το 2014, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη (τότε υπουργός του ΠΑΣΟΚ, σήμερα της ΝΔ) μέχρι σήμερα, οι ηγεσίες των υπουργείων έχουν αποτύχει να εφαρμόσουν το σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων. Βαφτίστηκε τεχνηέντως «αναλογικό», ωστόσο η χρέωση και σήμερα είναι αναλογική: Το κόστος είναι περίπου 0,03 ευρώ το χιλιόμετρο. Οι εργαζόμενοι έχουν προειδοποιήσει ότι το σενάριο χρέωσης που εφαρμόζεται σε αυτοκινητοδρόμους με σύμβαση παραχώρησης είναι διπλάσιο, 0,07 ευρώ.

Ο κ. Καραμανλής παρατήρησε ότι «η προηγούμενη κυβέρνηση πρόσθεσε ακόμη 20 σταθμούς που η λειτουργία τους θα αυξήσει τις τιμές των διοδίων από 3,5 λεπτά το χιλιόμετρο σε κάτι παραπάνω από 5 λεπτά το χιλιόμετρο». Αυτό δεν ισχύει ακριβώς έτσι, λόγω της αναλογικότητας της χρέωσης. Για παράδειγμα, όταν άνοιξε ο επιπλέον σταθμός Παμβώτιδας, μειώθηκε το αντίτιμο στο Μαλακάσι. Φυσικά, χαμένοι βγήκαν όσοι πάνε στο Μέτσοβο, καθώς θα πρέπει να πληρώνουν μη αναλογικό τίμημα, αφού τα διόδια είναι σταθερά και όχι ηλεκτρονικά.

Το θέμα λοιπόν είναι διπλό: Τόσο οι πολλοί σταθμοί, όσο και το κόστος του χιλιομέτρου. Και βαρύνει εξίσου, τις προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά και την παρούσα.

Κατά τα λοιπά, η κυβέρνηση σήμερα έγκρινε την τοποθέτηση του πρώην βουλευτή της ΝΔ Γιώργου Κωνσταντόπουλου ως προέδρου της Εγνατία ΑΕ και του Κωνσταντίνου Κουτσούκου ως διευθύνοντος συμβούλου με δέκα θετικές ψήφους, οκτώ παρών και μία αρνητική ψήφο. Ο κ. Κουτσούκος ήταν μέχρι σήμερα ο υπεύθυνος διοδίων της Εγνατίας…

Ο βουλευτής Ιωαννίνων της ΝΔ Σταύρος Καλογιάννης, ο οποίος ως αναπληρωτής Υποδομών το 2013 απέκλειε το ενδεχόμενο αύξησης της τιμής των διοδίων ενόψει εκχώρησης του δρόμου, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, και υπέγραφε την αναβολή αύξησης διοδίων το 2012, κατηγόρησε την προηγούμενη κυβέρνηση ότι «η πολιτική που ακολούθησε «ήταν τραγική. Αρχικά έταζε κατάργηση των διοδίων, στη συνέχεια επαναδιαπραγμάτευση, αργότερα ‘υβριδικό’ σύστημα διοδίων. Τελικά δεν έκανε τίποτα, παρά μόνον αποσπασματικές ενέργειες, όπως μη καταβολή διοδίων για διερχόμενους από ορισμένες μόνον περιοχές της χώρας, μη λειτουργία σταθμών διοδίων, τους οποίους εγκατέστησε η ίδια». Ζήτησε «την άμεση εφαρμογή αξιόπιστου ηλεκτρονικού συστήματος, με διαλειτουργικότητα προς όφελος των χρηστών».

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back