Τετάρτη 16/10/2019 - 22:41
ΚΩΣΤΑΣ ΠΕΛΕΤΙΔΗΣ

Καλεί την κυβέρνηση να προχωρήσει το έργο της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής

Ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου

Το θέμα της υπόγειας διέλευσης από τον αστικό ιστό της πόλης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Πάτρας παρουσία κατοίκων των περιοχών που τους αφορά άμεσα.

Στην εισήγησή του ο δήμαρχος Πάτρας Κώστας Πελετίδης σημείωσε πως «η πόλη μας από δεκαετίες έπρεπε να συνδέεται με την Αθήνα και την υπόλοιπη χώρα με σύγχρονα γρήγορα ηλεκτροκίνητα τρένα. Παρά τα λεγόμενα των εκάστοτε κυβερνήσεων για την αξία των σιδηροδρομικών -επιβατικών και εμπορικών - μεταφορών, τέτοιες υποδομές στην πράξη δεν ήταν στις προτεραιότητές τους, σε σχέση με τις οδικές μεταφορές».

Τόνισε πως η χάραξη και ο τρόπος διέλευσης από την Πάτρα νέων γραμμών απασχολεί την πόλη πάνω από 40 χρόνια και πως το 2008, «οι κυβερνήσεις, σε συμφωνία με τις τότε δημοτικές αρχές, υιοθέτησαν την υπογειοποίηση της γραμμής από την οδό Κανελλοπούλου στα Μποζαΐτικα μέχρι τον Άγιο Διονύσιο και τον Άγιο Ανδρέα».

Υπογράμμισε πως «έχει εξηγηθεί επανειλημμένα και σε όλες τις κυβερνήσεις, τον ΟΣΕ κλπ. ότι μία επιφανειακή διέλευση αυτής της γραμμής θα διαιρέσει ακόμα πιο βαθιά και βίαια τον πολεοδομικό ιστό, θα έχει ολέθριες επιπτώσεις στις λειτουργίες -στο ζωτικής σημασίας παραλιακό τμήμα- της Πάτρας για εκατονταετίες» και ότι για την κατασκευή του νέου σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας από την Μακεδονία μέχρι και πριν την Πάτρα «έχουν ήδη δαπανηθεί πολλά δισεκατομμύρια ευρώ, αφού το τεράστιο αυτό έργο λόγω και γεωμορφολογίας περιλαμβάνει πολλές δεκάδες χιλιόμετρα τούνελ, μεγάλες γέφυρες, έχει απομακρυνθεί με νέα χάραξη από τους πολεοδομικούς ιστούς μικρών και μεγαλύτερων πόλεων κλπ.».

Ο Κ. Πελετίδης είπε ακόμα ότι στην Πάτρα, «στην τρίτη πόλη της χώρας, στο τελευταίο τμήμα της διεθνούς γραμμής, κάποιοι θέλουν να επαναφέρουν το ότι "τελείωσαν" τα χρήματα, δηλαδή για τα τελευταία 6 χιλιόμετρα, ότι το κόστος είναι μεγάλο και ότι η επιφανειακή διέλευση έχει πλεονεκτήματα».

«Αυτά τα δήθεν επιχειρήματα», συνέχισε ο δήμαρχος, «τα αντιμετώπισε το Δημοτικό μας Συμβούλιο και πριν. Μετά από πολλές συναντήσεις με την προηγούμενη κυβέρνηση, κινητοποιήσεις των μαζικών φορέων της πόλης φτάσαμε στο σημείο να γίνει τελικά αποδεκτός ο λογικός και συμφέρων για την Πάτρα σχεδιασμός. Αυτός περιλαμβάνει υπογειοποίηση της γραμμής από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Ανδρέα, με στάσεις και λειτουργία προαστιακού και άνωθεν γραμμικό πάρκο που θα αναπλάσει όλη την περιοχή, με ποδηλατόδρομο, διαδρομή πεζών, πράσινο κ.λπ. Έγιναν συναντήσεις των τεχνικών υπηρεσιών της ΕΡΓΟΣΕ με αυτές του δήμου και έχει συμφωνηθεί και μέχρι σήμερα ισχύει να σταματήσει στο Ρίο η υφιστάμενη εργολαβία που έφτανε μέχρι την Κανελλοπούλου. Να τροποποιηθεί η μελέτη και μετά το Ρίο να συνεχίζει μέχρι τον Αγ. Διονύσιο κ.λπ. υπογειοποιημένη και να μην αναδύεται η γραμμή (όπως ήταν ο σχεδιασμός)».

Μάλιστα, συμπλήρωσε, «μας γνωστοποιήθηκε ότι για την υπογειοποίηση από Καστελόκαμπο έως Άγιο Διονύσιο ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για δημοπράτηση με το σύστημα Μελέτη - Κατασκευή και με χρηματοδότηση που θα κάλυπτε η κυβέρνηση. Για το τμήμα αυτό ειπώθηκε ότι ήδη υπάρχει χρηματοδότηση 130 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ. Επίσης ότι θα γίνουν οι οριστικές μελέτες για τη διαδρομή Αγ. Διονύσιος - Αγ. Ανδρέας και εν συνεχεία θα δημοπρατηθεί. Αξίζει να σημειώσουμε ότι στα Σεπόλια αφού κατασκεύασαν επίγεια διέλευση του τρένου, μετά από αγώνες των κατοίκων σήμερα γίνεται το ορθό και υπογειοποιείται η γραμμή για 3 χιλιόμετρα και στην επιφάνειά του γίνεται πάρκο, όπως είχε γίνει και στους Αγ. Αναργύρους Αττικής».

«Η πόλη μας αυτό που ζητά είναι δίκαιο, "βλέπει" στο μέλλον. Το Δημοτικό Συμβούλιο μαζί με τους φορείς και τον πατραϊκό λαό αρνούνται κάθε απόπειρα αλλαγής του υπάρχοντος σχεδιασμού. Καλούμε την κυβέρνηση να προχωρήσει στο έργο όπως σχεδιάστηκε μετά από μακρές διαβουλεύσεις και να μη χαθεί άλλος χρόνος», κατέληξε ο δήμαρχος.

Ομόφωνη απόφαση

Το Δημοτικό Συμβούλιο ψήφισε ομόφωνα την πρόταση της Δημοτικής Αρχής για την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής.

Συγκεκριμένα, η απόφαση αναφέρει:

«Το Δημοτικό Συμβούλιο, μαζί με τους φορείς και τον Πατραϊκό λαό, απαιτεί την υπογειοποίηση της νέας, διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, από το Ρίο έως Άγιο Ανδρέα και νέο λιμάνι, σε συμφωνία με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο.

Στην επιφάνειά του, δημιουργία γραμμικού πάρκου.

Η Πάτρα είναι δίκαιο να "βλέπει" το μέλλον.

Την λειτουργία προαστιακού τρένου μέχρι την Κάτω Αχαΐα.

Καλούμε την κυβέρνηση να προχωρήσει στην κατασκευή του έργου όπως σχεδιάστηκε, μετά από αγώνες και μακρές διαβουλεύσεις. Να μην χαθεί άλλος χρόνος.

Το Δημοτικό Συμβούλιο, οι φορείς, ο λαός, στο βαθμό που δεν γίνει δεκτή η απόφασή του, δεν έχει άλλο δρόμο, παρά μόνο τον δρόμο του αγώνα και της πόλης».

Το έργο της οδού Πατρών - Πύργου και νότιας χάραξης

Η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, συνεχίστηκε με το θέμα της κατασκευής του έργου της νέας οδού Πατρών - Πύργου και της νότια χάραξης, με εισηγητή τον Δήμαρχο Πατρέων, Κώστα Πελετίδη. Η εισήγηση του Δημάρχου είναι η εξής:

«Το Δημοτικό μας Συμβούλιο διαχρονικά διεκδικούσε την κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου από Πάτρα για Πύργο - Τσακώνα, ασφαλή, που θα περιόριζε τα ατυχήματα και χωρίς διόδια, για να μπορούν να το χρησιμοποιούν φτωχοί και πλούσιοι. Παράλληλα απαιτούσαμε νέα χάραξη. Την λεγόμενη «Νότια Χάραξη» από το Μιντιλόγλι μέχρι την Κάτω Αχαΐα, για να μην καταστραφεί η υπάρχουσα οικιστική δομή, να μη τριχοτομηθούν οι περιοχές από τις οποίες περνά να μην έχουμε περιβαλλοντική και αισθητική υποβάθμιση.

Αυτό το έργο θα μπορούσε μέχρι σήμερα να είχε κατασκευαστεί, να το χρησιμοποιούμε, να το απολαύσουμε. Θα μπορούσε να είχε συνδυαστεί με νέα χάραξη της σιδηροδρομικής γραμμής παράλληλα με τον αυτοκινητόδρομο. Όλα αυτά είναι κατανοητά απ’ όλους όσους σκέπτονται με τον κοινό νου και δεν ακολουθούν τον τρόπο σκέψης των συμφερόντων.

Το έργο δεν έγινε , δεν προκρίθηκε η λύση της Νότιας Χάραξης. Οι κατασκευαστικές εταιρείες μέσω των πολιτικών επιρροών τους, οδήγησαν την χάραξη και την κατασκευή εκεί που ήθελαν. Οι συγκρούσεις και τα συμφέροντα τους επηρέασαν τις πολιτικές των κυβερνήσεων. Τελικά χαμένος είναι ο λαός.

Ως επιχειρήματα για να μην γίνει, έβαζαν, την αύξηση του κόστους ότι δήθεν θα ξεπερνούσε τα 100.000.000, κάτι που είναι ανακριβές. Η αύξηση που θα προσκαλούσε η νέα χάραξη ήταν της τάξεως των 30.000.000, αλλά θα είχαμε σύνδεση του οδικού δικτύου με την ΒΙ.ΠΕ γεγονός που το προσπερνούν. Ότι θα υπάρχει καθυστέρηση στο έργο, ότι θα υπάρχει απένταξη κ.λπ. καθυστέρηση τελικά υπήρξε αλλά όχι λόγω «Νότιας Χάραξης», αλλά λόγω των εργολαβικών συμφερόντων και των κυβερνήσεων.

Η επιλογή τους εκτός από τα παραπάνω, δημιουργεί κινδύνους πλημμυρικών φαινομένων, που τα βιώσαμε αυτές τις ημέρες. Προκαλεί αποκοπή των κατοικιών της άνω πλευράς του

δρόμου από την κάτω και το αντίστροφο, προκαλεί σημαντικές οικιστικές επιπτώσεις που δεν θα διαρκέσουν 1-2 χρόνια αλλά αιώνες.

Η ύπαρξη διοδίων στα Καμίνια , θα εκτρέψει μεγάλο μέρος της κίνησης στην λεγόμενη Παλαιά Εθνική Οδό , ένα επαρχιακό δρόμο, θα δημιουργήσει τεράστιους κινδύνους για την ασφάλεια πεζών και οδηγών, σημαντικό κυκλοφοριακό φόρτο στη Νότια είσοδο της Πάτρας.

Καλούμε το Δημοτικό μας Συμβούλιο να επαναβεβαιώσει την προηγούμενη θέση του και να ζητήσουμε για μια ακόμη φορά και από τη νέα κυβέρνηση να κάνει αποδεκτό το αίτημα της νότιας χάραξης , να αναζητηθούν οι προμελέτες που έχουν συνταχθεί στο Υπουργείο, να επικαιροποιηθούν και να γίνει οριστική μελέτη.

Άμεσα να ξεκινήσει η διαδικασία των απαλλοτριώσεων, ο χρόνος που χάθηκε και οι αποζημιώσεις που θα ζητήσουν οι εταιρείες που εγκαταστάθηκαν όπως -όπως, δεν πρέπει να σταματήσει την ορθή επιλογή. Όλη αυτή η εμπειρία πρέπει να ληφθεί υπόψη να μη ξανασυμβεί.

Παράλληλα διεκδικούμε:

-Να μην υπάρχουν διόδια

-Να συμβάλουμε οικονομικά στον δικαστικό αγώνα, εάν χρειαστεί, για αποτροπή της λύσης που προωθείται.

-Να καλέσουμε το Δήμο Δυτικής Αχαΐας και τους φορείς των περιοχών μας σε κοινό αγώνα.

-Να συνεργαστούμε και με τους άλλους Δήμους της Ηλείας να προχωρήσει η κατασκευή του έργου με τρόπο που διασφαλίζει τα συμφέροντα όλων».