Τετάρτη 19/12/2018 - 09:12
ΚΚΕ

Ερώτηση για τη συνοικία Περιγιάλι της Καβάλας

Πηγή: Eurokinissi

Ερώτηση για τη συνοικία Περιγιάλι της Καβάλας κατέθεσαν στη Βουλή προς τους υπουργούς Υποδομών, Περιβάλλοντος και Εσωτερικών οι βουλευτές του ΚΚΕ Σάκης Βαρδαλής και Γιάννης Δελής.

Αναλυτικά αναφέρουν:

«Το Περιγιάλι, συνοικία στα ανατολικά της Καβάλας, είναι χαρακτηριστικότατο παράδειγμα χρόνιας εγκατάλειψης από κυβερνήσεις και Τοπική Διοίκηση.

Για δεκαετίες οι κάτοικοι του Περιγιαλίου βρίσκονται αντιμέτωποι με την περιβαλλοντική υποβάθμιση, ανάμεσα σε σκουπιδότοπο, χημικές βιομηχανίες, χωρίς έργα υποδομής.

Πρόσφατα κυρώθηκε η Πράξη Εφαρμογής για τη συγκεκριμένη περιοχή, οπότε η περιοχή εντάχθηκε τελικά, μετά από 23 χρόνια, στο σχέδιο πόλης της Καβάλας.

Η περίοδος που ολοκληρώνεται η διαδικασία για την αξιοποίηση των περιουσιών των κατοίκων της περιοχής (αυτή είναι η εντύπωση που θέλουν να τους "πλασάρουν" οι εραστές της καπιταλιστικής ανάπτυξης), είναι περίοδος που ολοκληρώνονται και αρχίζουν να υλοποιούνται οι σχεδιασμοί για τη χωροταξική ανάπτυξη των δράσεων και λειτουργιών της καπιταλιστικής ολοκλήρωσης στα ανατολικά της Καβάλας, όπου βρίσκεται και η εν λόγω περιοχή.

Ο σχεδιασμός της άρχουσας τάξης για την καπιταλιστική ανάπτυξη της περιοχής ανατολικά της Καβάλας αποτελεί εξειδίκευση του γενικού σχεδιασμού για το σύνολο της χώρας καθώς και του αντίστοιχου σχεδιασμού για την ΠΑΜ-Θ. Στο πλαίσιο αυτό, η Καβάλα αναλαμβάνει συγκεκριμένο ρόλο: Με την αναβάθμισή της σε διαμετακομιστικό κέντρο. Την ανάπτυξη της Τουριστικής Επιχειρηματικότητας, "αξιοποιώντας" - ξεπουλώντας λιμάνι και αεροδρόμιο. Σε κόμβο μεταφοράς Ενέργειας, με τη μονάδα αποθείωσης του κοιτάσματος πετρελαίου του Πρίνου, με τη χρήση της κενής υπόγειας αποθήκης, ενώ παράλληλα παραμένει σε ισχύ ο σχεδιασμός για εγκατάσταση μονάδας LNG. Σε κέντρο αποθήκευσης και διακίνησης εμπορευμάτων καθώς και παραγωγής ορισμένων αγροτικών προϊόντων. Στην ίδια περιοχή βρίσκεται και η μονάδα λιπασμάτων της Ν. Καρβάλης, με σχεδιασμούς του επιχειρηματία να συμμετάσχει και σε πεδία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και την αξιοποίηση του λιμανιού που διαθέτει η βιομηχανία.

Πρόσφατα, στα πλαίσια του νέου ΕΣΔΑ και ΠΕΣΔΑ, αποφασίσθηκε η δημιουργία εργοστασίου επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ δυτικού Τομέα), καθώς και η επέκταση του ΧΥΤΑ και η μετατροπή του σε ΧΥΤΥ, που βρίσκεται στην ίδια περιοχή, λίγα χιλιόμετρα (2) βόρεια της νέας συνοικίας.

Τα συγκεκριμένα σχέδια για την καπιταλιστική ανάπτυξη στην περιοχή αξιοποιούν την Εγνατία Οοδό, τους συνδετήριους κάθετους οδικούς άξονες της, με τη Βουλγαρία και τα λοιπά Ανατολικά Βαλκάνια (έτοιμος της Κομοτηνής, ετοιμάζεται ο άξονας της Εξοχής), τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με τους Τοξότες, τη σιδηροδρομική Εγνατία.

Η ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και των δραστηριοτήτων αποθήκευσης εμπορευμάτων που την ακολουθούν, θα οδηγήσει στην εμφάνιση δραστηριοτήτων τελικής συναρμολόγησης βιομηχανικών εμπορευμάτων, που θα δίνουν στα εμπορεύματα ευρωπαϊκή πιστοποίηση (Madein EU - διαδικασία "παθητικής τελειοποίησης").

Η υλοποίηση και η εφαρμογή αυτού του αστικού σχεδιασμού, που αποτελεί τη βάση της χωροταξικής πολιτικής στην περιοχή, θα έχει ως αποτέλεσμα την επιτάχυνση της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην περιοχή της Καβάλας, μιας ανάπτυξης που προϋποθέτει αύξηση του βαθμού εκμετάλλευσης, εφαρμογή αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, μιας ανάπτυξης αναπόσπαστα δεμένης με τη σχετική εξαθλίωση της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων της περιοχής γενικότερα. Το αστικό σχέδιο δεν στοχεύει στην ικανοποίηση των οξυμένων και διευρυνόμενων λαϊκών αναγκών. Έτσι εξηγείται και το γεγονός της απουσίας οποιασδήποτε αναφοράς σε έργα υποδομής που χρειάζονται στο Περιγιάλι π.χ. αποχέτευση, ύδρευση, δρόμοι, σχολεία κάθε είδους, παιδικές χαρές, ελεύθεροι χώροι, χώροι αναψυχής, άθλησης και διασκέδασης, μετακίνηση των κατοίκων, άλλες υπηρεσίες κλπ.

Μέσα από ένα τέτοιο χωροταξικό σχεδιασμό της περιοχής ανατολικά της Καβάλας βρίσκεται και η απάντηση για τη συνοικία του Περιγιαλιού.

Έτσι πέντε (5) χρόνια τώρα τίποτε δεν έχει προχωρήσει σε έργα υποδομής, εκτός από τα χαράτσια που καλούνται να πληρώσουν οι κάτοικοι της περιοχής.

Ο Δήμος Καβάλας επέβαλε εισφορά σε χρήμα στους ιδιοκτήτες της περιοχής (Ν. 1337/83) ανάλογα με την επιφάνεια γης που ορίζει η Πράξη Εφαρμογής. Επίσης, αποφάσισε να καθοριστεί αποζημίωση των επικείμενων προκειμένου να διανοιχτούν οι οδοί, χωρίς να έχει προχωρήσει μέχρι σήμερα η εκτίμησή τους, λόγω σοβαρής έλλειψης προσωπικού των υπευθύνων υπηρεσιών, κατάσταση που εμποδίζει την έκδοση οικοδομικής άδειας από τους οικοπεδούχους.

Το κόστος των έργων υποδομής είναι τέτοιο που δεν είναι δυνατόν και δεν πρέπει να καλυφθεί από το απαράδεκτο καθεστώς της εισφοράς σε χρήμα των ιδιοκτητών και επιβάλλεται η κρατική χρηματοδότηση για να ολοκληρωθούν. Ο Δήμος Καβάλας ουδέποτε έθεσε τέτοιο θέμα και η σημερινή διοίκηση διατείνεται ότι θα ξεκινήσει τα έργα με τα υπάρχοντα χρήματα που έχει συγκεντρώσει.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ.κ. Υπουργοί:

• Τι ενέργειες θα κάνουν για να χρηματοδοτήσει το κράτος, ως έχει υποχρέωση, την υλοποίηση των απαραίτητων έργων υποδομής.

• Τι ενέργειες θα κάνει η κυβέρνηση για να καταργηθεί το απαράδεκτο καθεστώς της εισφοράς σε χρήμα των κατοίκων και για να επιστραφούν τα ποσά που ήδη εισέπραξε ο Δήμος.

• Με ποιο χρονοδιάγραμμα θα καταβληθούν τα χρήματα ώστε να ξεκινήσουν τα έργα;

• Προτίθεται η κυβέρνηση να καταργήσει τον απαράδεκτο ΠΕΣΔΑ και συγκεκριμένα να μην προχωρήσει η κατασκευή της ΜΕΑ στο ΕΣΚΙ ΚΑΠΟΥ και η επέκταση του ΧΥΤΑ και η μετατροπή του σε ΧΥΤΥ;

• Προτίθεται η κυβέρνηση επιτέλους να πάρει μέτρα για τη συνεχιζόμενη περιβαλλοντική επιβάρυνση από τα δύο χημικά εργοστάσια;

• Προτίθεται η κυβέρνηση να προχωρήσει στην πλήρη κατάργηση του συνολικού αντιλαϊκού νομοθετικού πλαισίου για τις χρήσεις γης, των ευρωπαϊκών οδηγιών που προωθούν χρήσεις γης προς όφελος των ομίλων, στους αιγιαλούς, στα δάση, στους ελεύθερους χώρους, στη χωροταξία, στα μεγάλα έργα, στην κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης του μεγάλου κεφαλαίου στους ελεύθερους χώρους;».