Απορίες επί του διαβάσματος και επί των βιβλίων
Του Νίκου Τσούλια

Το διάβασμα μπορεί να θεωρείται μια απλή λειτουργία και να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τους σχολικούς θεσμούς και με την εκπαιδευτική υποχρεωτικότητα αλλά παραμένει μια παράξενη τελετουργία.

     Ο μετασχηματισμός της σκέψης μας και του συναισθηματικού μας κόσμου, η περίεργη μετανάστευση του εαυτού μας σε χωροχρόνους αλλότριους σε σχέση με την τρέχουσα φυσική / υλική κατάστασή μας και η συστηματικά έξωθεν ενεργοποίηση της φαντασίας μας συνθέτουν ένα σκηνικό μη ελέγξιμο και δύσκολα συνειδητοποιήσιμο.

     Στην αρχή του διαβάσματος κάθε βιβλίου νιώθεις ανηφορική πρόσβαση – η εξοικείωση με τη γραφή και με το όλο περιεχόμενο θέλει τον χρόνο της –, στην πορεία αίρεται η δυσκολία και αντίθετα επιταχύνεται η περιέργειά μας και προς το τέλος κατηφορίζουμε τόσο εύκολα και τόσο όμορφα, γιατί η απόληξη και η ολοκλήρωση είναι αυτές που δίνουν νόημα και αξία σε ό,τι έχει προηγηθεί, ιδιαίτερα αν πρόκειται για πράγματι λογοτεχνικό μυθιστόρημα ή για εξαίρετο ποίημα ή για βαθυστόχαστο δοκίμιο.

     Το διάβασμα δεν αρχίζει με το διάβασμα. Είναι προπομπός του το διάβασμα του οπισθόφυλλου και ενδεχομένως και των κριτικών σημειώσεων που έχουμε δει αλλά και της δικής μας φαντασιακής πρόσληψης του περιεχομένου του. Το διάβασμα δεν τελειώνει με το διάβασμα. Συνεχίζεται με την επεξεργασία του δικού μας στοχασμού. Τότε συζητάμε ολοκληρωμένα με τον συγγραφέα και διαμορφώνουμε μια νέα εικόνα της πραγματικότητας – μικρή ή μεγάλη, λιγότερο ή περισσότερο σπουδαία ανάλογα με τη δυναμική του έργου – και τελικά μετασχηματίζουμε ως έναν βαθμό τον δικό μας νοητικό και συναισθηματικό κόσμο.

     Ποτέ δεν έχω καταλάβει γιατί μπορώ και διαβάζω δοκιμιακό βιβλίο μέσα σε κόσμο: σε λεωφορείο, σε καφέ κλπ (απομονώνομαι τόσο εύκολα που δεν νιώθω την παρουσία των άλλων) αλλά όχι και μυθιστόρημα. Για το διάβασμα του μυθιστορήματος θέλω να είμαι μόνος ή να ξέρω ότι οι δίπλα μου δεν θα μου μιλήσουν καθόλου! Είναι μια δική μου παραξενιά ή την έχουν και άλλοι;

     Όταν εισέρχονται για κάποιο λόγο πολλά βιβλία μέσα στο σπιτικό μου, αλλάζει όλη η οικογενειακή ατμόσφαιρα. Γλυκιά θαλπωρή απλώνεται παντού, πνεύμα φιλικότητας διατρέχει τη σκέψη μου, αίσθηση ασφάλειας για το μέλλον με καθησυχάζει. Νιώθω μια ξεχωριστή χαρά…

     Πως καταφέρνουν τα βιβλία να ακτινοβολούν, να νιώθεις αυτό που θέλουν να σου πουν ακόμα και όταν δεν τα έχεις διαβάσει και συναντάς μόνο το συγγραφέα και τον τίτλο στη ράχη τους και στα εξώφυλλά τους;

     Γιατί το βλέμμα μου στα εξώφυλλά τους είναι αφορμή για στοχασμούς και αναστοχασμούς, που δεν ξέρω ποιοι είναι δικοί μου και ποιοι ξένοι; Γιατί κάθε φορά που μπαίνω σε δωμάτιο του σπιτικού μου το βλέμμα μου θα πάει στις ράχες των βιβλίων. Δεν είναι τα πιο ζωντανά άψυχα μέρη; Θα δω τίτλους και συγγραφείς, θα σκεφτώ, θα θυμηθώ, θα νοσταλγήσω, θα ονειρευτώ… Όταν είμαι μόνος μου στο σπίτι μου, δεν είμαι μόνος! Νιώθω την παρέα βιβλίων και συγγραφέων, αισθάνομαι κάτι όμορφο να απλώνεται μέσα στα δωμάτια και είναι το δικό μου ψυχανέμισμα που τόσο εύκολα βρίσκει αυτή την ομορφιά…

     Και μια ιδιαίτερη απορία. Πώς εμείς οι Έλληνες γονείς αγωνιούμε και φροντίζουμε τόσο πολύ για την εκπαίδευση των παιδιών μας αλλά δεν δίνουμε στα παιδιά μας την πιο όμορφη, την πιο παιδαγωγική, την πιο αποτελεσματική εκπαιδευτική εικόνα: εκείνη του βουτηγμένου μέσα στις σελίδες του «ανοιχτού βιβλίου» αναγνώστη;

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τι σημαίνει «επιτερπής»

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ekdromi.jpg
«Επικίνδυνη αποστολή» οι σχολικές εκδρομές για τους καθηγητές που συνοδεύουν
Οι καταστάσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί είναι δύσκολες. Κανείς δεν τους καλύπτει, η ευθύνη είναι όλη δική τους.
«Επικίνδυνη αποστολή» οι σχολικές εκδρομές για τους καθηγητές που συνοδεύουν
panelladikes 2023
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία
Πανελλήνιες - πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία από τον Όμιλο Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία
ypaith3.jpg
Υπουργείο Παιδείας: Eπανεξετάζουν τις εξαγγελίες περί μη εγγραφής μαθητών στα σχολεία αν οι γονείς δεν υπογράψουν τα καταστατικά...
Τώρα κατάλαβαν ότι η φοίτηση στην υποχρεωτική εκπαίδευση είναι...υποχρεωτική και δεν μπορεί να μην εγγραφεί σε σχολείο μαθητής μέχρι το Γυμνάσιο...
Υπουργείο Παιδείας: Eπανεξετάζουν τις εξαγγελίες περί μη εγγραφής μαθητών στα σχολεία αν οι γονείς δεν υπογράψουν τα καταστατικά...