Μουσικη

ikPA’19: Πώς αποκτούν μουσικότητα οι μηχανές;

Το Παρίσι ενώνει την τέχνη με την τεχνολογία στην Αθήνα

foto_1.jpg
Νικολέττα Σταμάτη
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
img_2372.jpg

Το Improtech Paris-Αθήνα 2019 έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Τι σχέση μπορεί να έχει ο μουσικός αυτοσχεδιασμός με την ψηφιακή νοημοσύνη; Αυτό ακριβώς έρχεται να μας απαντήσει το Improtech Paris-Αθήνα 2019 (ikPA’19), που θα βρεθεί για τέσσερις μέρες στην Αθήνα και στους χώρους της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Το φεστιβάλ-εργαστήριο έχει ήδη ταξιδέψει σε Νέα Υόρκη και Φιλαδέλφεια, για να βρεθεί τώρα στην πόλη μας και να δημιουργήσει και εδώ μία γέφυρα μεταξύ επιστήμης και τέχνης. Για τον σκοπό αυτό, από τις 26 έως και τις 29 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθούν διαπολιτισμικές και διεπιστημονικές συναντήσεις ανάμεσα σε ερευνητικές και δημιουργικές κοινότητες, των οποίων το αποκορύφωμα θα είναι τρεις συναυλίες.

Συγκεκριμένα, με την υποστήριξη και το IRCAM, το τετραήμερο αυτό προβλέπεται να γεμίσει με διαλέξεις, εργαστήρια, demos και συναυλίες, που θα θίξουν ζητήματα όπως η μουσική μέσω υπολογιστών, η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, η μουσικολογία, η φιλοσοφία και οι κριτικές σπουδές. Όλα αυτά θα φέρουν στη ζωή ερευνητικές ομάδες και επιστήμονες, αλλά και σημαντικές προσωπικότητες της τζαζ, σύγχρονης και παραδοσιακής μουσικής.

Αναλυτικά, ανάμεσα στα ονόματα που συναντάμε στο πρόγραμμα του ikPA’19 βρίσκεται ο ακαδημαϊκός Gérard Assayag, ο σαξοφωνίστας Evan Parker, ο φιλόσοφος και τζαζ κιθαρίστας Garry Hagberg, ο καθηγητής επιστήμης υπολογιστών & μουσικής στο Πανεπιστήμιο της Βικτόρια του Καναδά Γιώργος Τζανετάκης, ο μουσικός και πανεπιστημιακός Steve Lehman και ο καθηγητής αμερικανικής μουσικής του Πανεπιστημίου του Κολούμπια George E. Lewis. Αυτοί θα λύσουν όλες μας τις απορίες, από το πώς αποκτούν μουσικότητα οι μηχανές και πώς συνυπάρχουν οι μουσικοί με τις μηχανές, μέχρι το αν μπορεί ένα ψηφιακό σύστημα να παράγει μουσική που να πείθει απόλυτα του ανθρώπους και ποια στερεότυπα κωδικοποιούνται στα ψηφιακά συστήματα και αναπαράγονται από αυτά.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του ikPA’19:

Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου
18:00-22:30 Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (Μικρή Σκηνή) | Εναρκτήρια Κεντρική Ομιλία και Συναυλίες

18:00 Καλωσόρισμα
Αναστασία Γεωργάκη, Χρήστος Καρράς, Gérard Assayag, Marc Chemillier

Εναρκτήρια Κεντρική Ομιλία: «Αυτοσχεδιασμός με την τεχνολογία ως τρόπο ζωής: Μαθαίνοντας για την ελευθερία με τον Arnold Davidson»
George Lewis (Columbia University, ΗΠΑ)

20:00 Συναυλία #1
Evan Parker, Matt Wright, Peter Evans, Mark Nauseef

«Trance Map+»
Σαξόφωνα, live electronics, τρομπέτα, κρουστά
Michelle-Agnes Magalhaes, Frederic Bevilacqua και προσκεκλημένοι

«In good company»
Για δύο πιανίστες, προσκεκλημένους μουσικούς και συσκευές webaudio
Georg Hajdu

«Just Her – Jester – Gesture»
Για ενισχυμένη καλίμπα (από τη Lin Chen) και live electronics
Raphaël Imbert, Benjamin Lévy, Mourad Benhammou

«Α.Ι. Swing»
Σαξόφωνα, σύστημα υπολογιστή OMax 5, τύμπανα
Δημήτρης Βασιλάκης με φοιτητές του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Προσκεκλημένοι: Αναστασία Γεωργάκη, Raphaël Imbert και Benjamin Lévy

Σαξόφωνα, κιθάρες, φωνητικά, ακορντεόν, live electronics, σύστημα υπολογιστή OMax 5 και DYCI2

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου​
9:00–13:30 Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αμφιθέατρο
«Ιωάννης Δρακόπουλος​» (Πανεπιστημίου 30) | Ομιλίες

Αλγόριθμοι, Τεχνητή Νοημοσύνη και Αυτοσχεδιασμός​

Κεντρική ομιλία: «Αντίληψη, ενσωματότητα και εκφραστικότητα στον αυτοσχεδιασμό από ανθρώπους και ηλεκτρονικούς υπολογιστές»
Γιώργος Τζανετάκης (University of Victoria, Καναδάς)

«Δεν έχει τελειώσει μέχρι να τελειώσει: Θεωρία του Νου, κοινωνική νοημοσύνη και αυτοσχεδιαστικές μηχανές»
Ian Gold και Eric Lewis (McGill University, Μόντρεαλ, Καναδάς)

«Αυτοσχεδιασμός με ενισχυμένο εκκλησιαστικό όργανο και φωνητικά εργαλεία: Χειρονομία, ήχος, μουσική (Cantor digitalis)»
Christophe d’Alessandro (Πανεπιστήμιο της Σορβόννης, Γαλλία)

«Δημιουργικότητα, σύμμειξη και αυτοσχεδιασμός: Μια μελέτη περίπτωσης που αφορά την αρμονία»
Αιμίλιος Καμπουρόπουλος (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)

«Κάνε τον υπολογισμό: Μουσική δημιουργικότητα και αυτοσχεδιασμός υπό το φάσμα της Πληροφορικής»
Μάξιμος Καλιακάτσος-Παπακώστας (Ιόνιο Πανεπιστήμιο)

«Αυτοσχεδιασμοί από παιδιά με τη χρήση τεχνολογιών αντανακλαστικής αλληλεπίδρασης (reflexive interaction) – Υπολογιστική μουσική ανάλυση στο Ευρωπαϊκό Έργο MIROR»
Χριστίνα Αναγνωστοπούλου, Αγγελική Τριανταφυλλάκη, Αντώνης Αλεξάκης (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)

16:00–19:00 Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (The Galaxy Studio, Γαλαξία 2) | Εργαστήρια

Σώμα και Δράμα​

«Kinaesonics: Χειροτεχνία και υπερδιαστασιακότητα (σύστημα Bodycoder)»
Mark Bokowiec, Julie Wilson-Bokowiec (University of Huddersfield, Αγγλία)

«Διαδραστικά εργαλεία δράματος»
Γιώργος Πέτρας (Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης), Παναγιώτης Ε. Τσαγκαράκης (ανεξάρτητος μηχανικός ήχου), Αναστασία Γεωργάκη (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)

«Συλλογική περφόρμανς και αυτοσχεδιασμός με τη χρήση του CoMo-Elements»
Michelle Agnes Magalhaes (συνθέτρια, IRCAM, Γαλλία), Frédéric Bevilacqua (ερευνητής, IRCAM, Γαλλία)

20:00–22:30 Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (Μικρή Σκηνή) | Συναυλία #2
Bernard Lubat, Sylvain Luc, Marc Chemillier, Gérard Assayag

«Lubax Lux»
Πιάνο, κιθάρα, συστήματα υπολογιστή Omax και DJazz
Lara Morciano

«Philiris»
Πιάνο, καταγραφή κίνησης, μορφοτροπείς και electronics σε πραγματικό χρόνο
George Lewis, Evan Parker, Mari Kimura, Στυλιανός Δήμου, Voyager

«Voyager: Interactive Quintet» (2007/2019)
Τρομπόνι, σαξόφωνα, βιολί, live electronics, διαδραστικός πιανίστας Voyager
Mari Kimura, Pierre Couprie, Gyorgy Kurtag, Hugues Genevois

«A Close Encounter of the Seventh Kind»
Βιολί, live electronics, HandSonic, Koncertdoboz
Rémi Fox, Jérôme Nika

«C’est pour ça»
Σαξόφωνα και σύστημα υπολογιστή DYCI2

Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου​
9:00–13:30 Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αμφιθέατρο
«Ιωάννης Δρακόπουλος» (Πανεπιστημίου 30) | Ομιλίες

Αυτοσχεδιασμός, Ψηφιακή Νοημοσύνη και Πολιτιστική Κληρονομιά​

Κεντρική ομιλία: «Από την ψηφιακή προς την ανθρώπινη νοημοσύνη στην έρευνα για τη μουσική κατανόηση»
Xavier Serra (Universitat Pompeu Fabra, Ισπανία)

«Μορφές παρουσίας στον ορχηστρικό και ηλεκτρονικό αυτοσχεδιασμό σε σχέση με πολιτισμικά πλαίσια»
Marc Chemillier (EHESS, Γαλλία)

«Jazz Mapping: Θεματική ανάπτυξη και αφήγηση ιστοριών στον τζαζ αυτοσχεδιασμό»
Δημήτρης Βασιλάκης (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)

«Μετρικοί πολυρυθμοί (metrical polyrhythms) και πολυχρονικότητα (polytemporality) σε περιβάλλοντα ζωντανού αυτοσχεδιασμού»
Σάμι Αμίρης (Αμερικανικό Κολλέγιο, Athens Big Band), Αντώνης Λαδόπουλος (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αμερικανικό Κολλέγιο)

«Πολυφωνικές συνομιλίες»
Peter Nelson (University of Edinburgh, Σκοτία)

«Αναλώσιμη μουσική»
Georg Hajdu (Hochschule für Musik und Theater Hamburg, Γερμανία)

16:00–19:00Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (The Galaxy Studio, Γαλαξία 2) | Εργαστήρια

Βιντεοπαιχνίδια, Κινητά, Μορφοτροπείς (Transducers)​

«Το Δυναμικό Σύστημα Κρουστών (Dynamic Percussion System): Μια μηχανή διαδικαστικής μουσικής (procedural music) για βιντεοπαιχνίδια»

Daniel Brown (Intelligent Music System, ΗΠΑ)

«Αυτοσχεδιασμός με αισθητήρες κίνησης και ζωντανή κωδικοποίηση: Συνδυασμός χορού και ορχηστρικού αυτοσχεδιασμού»
Ιωάννης Ζάννος (Ιόνιο Πανεπιστήμιο)

«Σύνθεση «musique mixtes»: Ακουστικοί χώροι, αυτοσχεδιασμός και χειρονομίες»
Lara Morciano (συνθέτρια, Ιταλία), José-Miguel Fernandez (συνθέτης, IRCAM, Γαλλία)

20:00–22:30 Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (Μικρή Σκηνή) | Συναυλία #3
Jaap Blonk, Hervé Sellin, Georges Bloch

«Paris Bout à Bout»
Προβολή-συναυλίαστηνταινία «Bout à Bout» της Nurith Aviv. Φωνή, πιάνο, συστήματα υπολογιστή OMax και DYCI2
Mark Bokowiec και Julie Wilson-Bokowiec

«HEXIS»
Για Kinaesonics, σύστημα Bodycoder και σολίστα
Marc Chemillier και Camel Zekri

«Gnawa Machine»
Ενισχυμένη κιθάρα, πλήκτρα, συστήματα υπολογιστή DJazz και Le Cercle
Ορέστης Καραμανλής και Γιώργος Γαργάλας

«BitVox»
Για beatbox και live electronics σε φορητό υπολογιστή
Steve Lehman και Jerôme Nika

«Silver Lake Studies»
Σαξόφωνα, live electronics, σύστημα υπολογιστή DYCI2

ΚΥΡΙΑΚΗ 29 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
9:00–13:30 Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αμφιθέατρο
«Ιωάννης Δρακόπουλος» (Πανεπιστημίου 30) | Ομιλίες

Αισθητική και Ηθική του Αυτοσχεδιασμού στην Ψηφιακή Εποχή​

Κεντρική ομιλία: «Κατανεμημένη δημιουργικότητα, ορισμένες δεοντολογικές πτυχές του ομαδικού αυτοσχεδιασμού και η (ανθρωποειδής) αλληλεπίδρασή μας με τις ψηφιακές οντότητες»
Garry L. Hagberg (Bard College, ΗΠΑ)

«Το πρότζεκτ MICA: Μουσικός αυτοσχεδιασμός και συλλογική δράση»
Clement Canonne (IRCAM, CNRS, Γαλλία) και Pierre Saint-Germier (IRCAM, Γαλλία)

«Ηθική των Μηχανών (Machine Ethics) και μουσική δημιουργικότητα»
Γιώργος Κωστελέτος, Αναστασία Γεωργάκη (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)

«ΑΙ-Αισθητική: Τεχνητή Νοημοσύνη στη μουσική και στην τέχνη»
Harry Lehmann (φιλόσοφος, Γερμανία)

«Η φαινομενολογία του αυτοσχεδιασμού υποβοηθούμενου από υπολογιστή και η συγκρότηση του εικονικού μουσικού υποκειμένου»
Ιάκωβος Σταϊνχάουερ (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)

«Αυτοσχεδιάζοντας (με) την αμηχανία»
Δανάη Στεφάνου (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)  

Περισσότερες Πληροφορίες:
26 με 29 Σεπτεμβρίου
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (Συγγρού 107)
Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δρακόπουλος» (Πανεπιστημίου 30)

Ομιλίες: Είσοδος ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας
Εργαστήρια: Είσοδος ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας | Περιορισμένος αριθμός θέσεων
Συναυλίες: Είσοδος ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας | Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά 1 ώρα πριν την εκδήλωση
https://www.onassis.org/el/whats-on/improtech-2019
http://ikparisathina.ircam.fr/

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ