Μάρθα Μπουζιούρη: «Δεν ήταν εύκολο ταξίδι η Αμάρυνθος»

Η Μάρθα Μπουζιούρη συνεχίζει να κάνει θέατρο-ντοκιμαντέρ και αναζητά τις ψυχολογικές διαδρομές προς τη δικαιοσύνη, στη νέα της παράσταση με τίτλο «Αμάρυνθος».

Μάρθα Μπουζιούρη: «Δεν ήταν εύκολο ταξίδι η Αμάρυνθος»

Η συνεργάτιδα του Ανέστη Αζά στο «Φαρμακονήσι» και της Γιολάντας Μαρκοπούλου στο «Traces» συνεχίζει να κάνει θέατρο-ντοκιμαντέρ παίρνοντας ρίσκα και δουλεύοντας με βασικό εργαλείο την έρευνα. Το αποδεικνύει η παράσταση «Αμάρυνθος» που παρουσιάζεται στην Πειραιώς 260, από τις 4 έως τις 6 Ιουλίου.

Μάρθα Μπουζιούρη: «Δεν ήταν εύκολο ταξίδι η Αμάρυνθος» - εικόνα 1

Αποφοιτήσατε από Θέατρο Τέχνης, το Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ και είσαστε υποψήφια διδάκτωρ Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Όλα σας τα βήματα μοιραία οδηγούν στο χώρο του θεάτρου-ντοκιμαντέρ...
Η αλήθεια είναι πως στη φόρμα του θεάτρου-ντοκιμαντέρ έχω βρει έναν πολυοργανικό χώρο στον οποίο συναντιέται η τέχνη του θεάτρου και η κοινωνική επιστήμη της Ανθρωπολογίας. Δεν το λέω μόνο μεθοδολογικά, το λέω κυρίως σε επίπεδο προσέγγισης του θέματος, του τρόπου με τον οποίο διαδρώ με τους ανθρώπους.

Έχουν πολιτική διάσταση οι παραστάσεις σας;
Το θέατρο ντοκιμαντέρ ενέχει μια πολύ έντονη πολιτική διάσταση και αυτό που προσπαθώ να κάνω κάθε φορά είναι να αναδείξω το πολιτικό μέσα από το ανθρώπινο. Το ανθρώπινο μπορεί να είναι βαθιά πολιτικό. Χωρίς να ακυρώνω τη μυθοπλασία με ενδιαφέρει να μπορούν να δουν οι άνθρωποι κομμάτια της δικής του συμπεριφοράς, της δικής τους πραγματικότητας στο θέατρο που κάνουμε.

Εμπειρικά και επιστημονικά παρατηρώ ότι υπάρχει τεράστιο έλλειμμα απονομής δικαιοσύνης. Υπάρχει εγκαθιδρυμένη θεσμική αδικία, αλλά το να το αναγάγουμε σε γενικεύσεις με δυσκολεύει.

Με ποιον τρόπο δουλεύετε; Είναι πολύ καθοριστικό το στάδιο της έρευνας, η συλλογή στοιχείων που μπορούν να δομήσουν τη δραματουργία και το κέντρο βάρους της παράστασης. Βλέπουμε ποια ζητήματα αναδεικνύει η έρευνα για ένα κοινωνικό γεγονός και αυτά ξεδιπλώνουν ένα χάρτη πάνω στον οποίο χτίζουμε σιγά-σιγά τη δραματουργία. Η έρευνα, η δραματουργία, η συγγραφή, το κομμάτι των προβών αλληλεπιδρούν το ένα στο άλλο.

Η «Αμάρυνθος» έχει ως αφετηρία ένα περιστατικό που συνέβη πριν από μερικά χρόνια στην Εύβοια: την καταγγελία μιας μαθήτριας βουλγαρικής καταγωγής ότι βιάστηκε από τους συμμαθητές της. Ποια πτυχή της πραγματικής υπόθεσης σας οδήγησε να μιλήσετε γι’ αυτό;
Είναι μία υπόθεση που ανέδειξε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις βίας και μαζί ρατσιστικά, ταξικά, πατριαρχικά ζητήματα, θέματα κοινωνικού στάτους. Είναι πολλοί οι προβληματισμοί που αναδεικνύονται μέσα από τον τρόπο με τον οποίο προβλήθηκε και ερμηνεύτηκε αυτή υπόθεση.

Μάρθα Μπουζιούρη: «Δεν ήταν εύκολο ταξίδι η Αμάρυνθος» - εικόνα 2

Τι σας προκάλεσε την μεγαλύτερη έκπληξη κατά τη διάρκεια της έρευνας;
Η υπόθεση της Αμάρυνθου έλαμψε σαν πυροτέχνημα. Δημιούργησε μεγάλο σάλο για δύο εβδομάδες και μετά ξεχάστηκε. Άρχισα να αναρωτιέμαι πώς θα την θυμόμαστε; Πώς θα τη θυμούνται οι άνθρωποι που εμπλέκονται άμεσα με την ιστορία αυτή; Τέσσερα χρόνια μετά το συμβάν, όταν βγήκε η αθωωτική απόφαση του δικαστηρίου, η είδηση πέρασε στα ψιλά γράμματα. Τι έμεινε λοιπόν από την υπόθεση; Δημιουργήθηκαν δύο στρατόπεδα. Η μια πλευρά μιλά για συγκάλυψη ενός εγκλήματος τόσο από την τοπική κοινωνία όσο και από τη δικαιοσύνη και η άλλη για συκοφαντία, για μια κατασκευή εκ μέρους της κοπέλας. Αν επιχειρούμε κάτι, αυτό είναι να προσπαθήσουμε να αποκωδικοποιήσουμε τους μηχανισμούς αυτών των αληθειών.

Συναντήσατε εμπόδια και αντιδράσεις στην έρευνα σας;
Με την ανακοίνωση της παράστασης δημιουργήθηκαν αρνητικές αντιδράσεις. Πρόθεσή μας δεν είναι να δείξουμε με το δάχτυλο, να ξανακάνουμε τη δίκη. Πάμε να ξαναθυμηθούμε τον τρόπο με τον οποίο ο καθένας από εμάς ενεπλάκη σε αυτή την υπόθεση, τους λόγους και τους τρόπους με τους οποίους έφερε ο καθένας την αλήθεια και τον τρόπο με τον οποίο ξεχάστηκε το συμβάν. Δεν ήταν ένα εύκολο ταξίδι η Αμάρυνθος. Η παράσταση παίρνει ρίσκα και είναι η αφορμή για να δούμε ότι υπάρχουν πολλές διαφορετικές Αμάρυνθοι που προηγήθηκαν.

Τίτλος εικόνας
Υπάρχει οπτικοακουστικό υλικό, με ποιο τρόπο δομείται η αφήγηση;
Είναι αρκετά ισχυρή η παρουσία του οπτικοακουστικού υλικού. Ο βασικός άξονας της παράστασης είναι η αφήγηση των προσώπων με τους οποίους ήρθαμε σε επαφή. Σε πρώτο επίπεδο αφήγησης υπάρχουν τα πρόσωπα και οι συνεντεύξεις που μας έδωσαν και σε δεύτερο επίπεδο υπάρχει ο αναστοχασμός μας, οι σκέψεις, οι προβληματισμοί και οι ψυχολογικές διαδρομές που βιώσαμε ως συντελεστές αυτής της παράστασης.

Πιστεύετε πως υπάρχει δικαιοσύνη τελικά;
Αν δεν το πίστευα ότι μπορεί να υπάρξει δικαιοσύνη δεν θα ασχολιόμουν με αυτό το είδος θεάτρου. Ωστόσο εμπειρικά και επιστημονικά παρατηρώ ότι υπάρχει τεράστιο έλλειμμα απονομής δικαιοσύνης. Υπάρχει εγκαθιδρυμένη θεσμική αδικία, αλλά το να το αναγάγουμε σε γενικεύσεις με δυσκολεύει. Θεωρώ ότι οι άνθρωποι μετακινούμαστε και ο τρόπος για να μετακινηθούμε είναι να αφήσουμε χώρο για αναστοχασμό και επικοινωνία. Η οποία μετακίνηση δεν πρέπει να γίνεται με όρους εξοβελισμού, βρίζοντας και λοιδορώντας έναν άνθρωπο για τις ιδεολογικές τοποθετήσεις. Δε λέω ότι έχω βρει τον σωστό τρόπο αλλά με διαφέρει να τον ψάξω.

Περισσότερες πληροφορίες

Αμάρυνθος

  • Θέατρο-Ντοκιμαντέρ
  • Διάρκεια: 90 '

Με τη συμμετοχή μιας ερευνητικής ομάδας του τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, η κοινωνική ανθρωπολόγος και ηθοποιός επιχειρεί να φωτίσει τους μηχανισμούς κατασκευής της αλήθειας και της απόδοσης δικαιοσύνης με αφορμή μια καταγγελία βιασμού σε μια επαρχιακή ελληνική πόλη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με το αριστούργημα του Μπέκετ

Ο καταξιωμένος διεθνώς Έλληνας σκηνοθέτης και το έργο σταθμός του 20ού αι για πρώτη φορά στη σκηνή της Στέγης σε μια μεγάλη συμπαραγωγή του Emillia Romagna Teatro.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/04/2024

Η Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου έρχεται ξανά στο Εθνικό Θέατρο

Τρεις παραγωγές από την Κύπρο "ταξιδεύουν" αυτόν τον Μάιο στην Αθήνα και τη σκηνή "Νίκος Κούρκουλος" του Εθνικού.

Updated | Πέντε θέατρα αποχαιρετούν έξι παραστάσεις

Έργα μερικών από τους καλύτερους Έλληνες συγγραφείς (Ρέππας-Παπαθανασίου, Άκης Δήμου, Γιάννης Τσίρος), ένα του Φλομπέρ αλλά και μία διαδραστική κωμωδία κατεβάζουν αυλαία την Κυριακή των Βαΐων.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Ελλάδα και Τουρκία ανεβάζουν από κοινού την ερωτική τραγωδία του Σαίξπηρ

Μια μεγάλη διεθνής συμπαραγωγή μεταξύ του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών ετοιμάζεται αυτή την περίοδο πάνω σε ένα από τα σπουδαιότερα κλασικά κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας.

"Ένας εχθρός του λαού": Η Γεωργία Μαυραγάνη σκηνοθετεί Ίψεν

Το θέατρο Ρεκτιφιέ υποδέχεται τη νέα δουλειά της σκηνοθέτριας πάνω σε ένα έργο πολιτικό, όπου ένας γιατρός που αμφισβητεί την πλειοψηφία αποκηρύσσεται ως "εχθρός του λαού".

Θέατρο Σταθμός: Συνεχίζει με φόρα και το Μάιο

Συνεχίζουν την επιτυχημένη πορεία τους και μετά τις διακοπές του Πάσχα τέσσερις παραγωγές, ενώ το θέατρο φιλοξενεί επίσης μία σημαντική παράσταση της περιφέρειας.