Γρηγόρης Βαλτινός: «Ο Σόλνες ζητάει από τον ηθοποιό ωριμότητα και αλήθεια»

Με ένα διαχρονικό έργο κατανόησης της ανθρώπινης φύσης, τον «Αρχιμάστορα Σόλνες» του Χένρικ Ίψεν, συναντιέται φέτος ο Γρηγόρης Βαλτινός και μας μιλά με συγκίνηση για τον ρόλο που ερμηνεύει αλλά και για τους συμπρωταγωνιστές του.

Γρηγόρης Βαλτινός: «Ο Σόλνες ζητάει από τον ηθοποιό ωριμότητα και αλήθεια»

Με ένα διαχρονικό έργο κατανόησης της ανθρώπινης φύσης, τον «Αρχιμάστορα Σόλνες» του Χένρικ Ίψεν, συναντιέται φέτος ο Γρηγόρης Βαλτινός και μας μιλά με συγκίνηση για τον ρόλο που ερμηνεύει στο Θέατρο Ιλίσια (από 5/10) αλλά και για τους συμπρωταγωνιστές του.

Ο ρόλος ή το έργο σάς ­κάνει να πείτε «ναι» σε μια δουλειά;
Σίγουρα δεν ξεκινάω από τον ρόλο, πάντα προσπαθώ να δω το έργο συνολικά. Αυτό μπορεί να σε οδηγήσει σε έργα ψυχής. Τα κλασικά έργα είναι εκεί, σε περιμένουν να ωριμάσεις, να ξεμπερδέψεις με τα μικρά, τα φτηνά, τα λίγα.

Πόσα χρόνια σας περίμενε ο «Αρχιμάστορας Σόλνες»;
Είκοσι... Ήταν μια σκέψη που την είχα αρκετά νωρίς στο θέατρο, έπρεπε όμως να έχω και την αντίστοιχη βιολογική ηλικία. Δεν σηκώνει εξωτερικά φτιασίδια ο «Αρχιμάστορας Σόλνες». Περνάει σε συμβολισμούς, σε ποιητικά επίπεδα ως ρόλος και ως έργο, ζητάει από τον ηθοποιό να βγάλει πράγματα μέσα από την ωριμότητα και την αλήθεια.

Γρηγόρης Βαλτινός: «Ο Σόλνες ζητάει από τον ηθοποιό ωριμότητα και αλήθεια» - εικόνα 1
© Αγγελική Κοκκοβέ

Ο Σόλνες ζητά με πάθος το ανέφικτο. Πόσο γοητευτικό είναι το αδύνατο, κύριε Βαλτινέ;
Ο Σόλνες λέει: «Εγώ έπρεπε να ανεβώ ψηλά, τα έβαλα με τον θεό και σταμάτησα να χτίζω εκκλησίες, θέλω τα αιώνια νιάτα, είμαι ο Ντόριαν Γκρέι, δεν πρέπει να με αντικαταστήσει κανένας». Ζητώντας το ανέφικτο, διαπράττει ύβρι και, ως γνωστόν, μετά την ύβρη έρχεται η νέμεσις. Δεν τα βάζει απλώς με τον θεό, τα βάζει με την ίδια τη φύση. Η φύση η ίδια έχει τη σκυταλοδρομία της, έχει τη γέννηση, την κορύφωση, τη δόξα, την κυριαρχία, την πτώση, το τέλος, τη δια­δοχή. Με το πέρασμά μας από την ανθρωπότητα προσπαθούμε να αυξήσουμε το ανθρώπινο κεφάλαιο σε γνώσεις, αίσθημα, αγάπη, εμπειρία, ειρήνη. Ο Σόλνες αρνείται τους φυσικούς νόμους, τον άνθρωπο ως ενιαία οντότητα, τη γενναιοδωρία, τη μεταλαμπάδευση, το κληροδότημα.

Ποια στοιχεία του χαρακτήρα του θέλετε να αναδείξετε;
Έχω βγάλει έναν Σόλνες σκληρό, απαιτητικό, υβριστικό προς όλους και, πρώτα από όλα, προς τη φύση και τον θεό. Ωστόσο, σκάβοντας μέσα του, βρήκα μέταλλα πολύτιμα. Θέλησε να καεί το παλιό του σπίτι για να το δώσει αντιπαροχή, να φτιάξει καινούργιο και να ανεβεί σαν αρχιτέκτονας. Αυτό συνέβη, αλλά ως αντάλλαγμα ο θεός τού πήρε τα παιδιά σε μια φωτιά. Αυτό τον γεμίζει ενοχές και τύψεις κι εκεί αρχίζουμε να βλέπουμε το πρώτο καλό μέταλλο μέσα του. Έχω φτιάξει έναν Σόλνες που κάποια στιγμή καταρρέει, ανασυγκροτείται, ξανασηκώνεται με εγωισμό, αλλά σπάει. Δεν αντέχει τον εαυτό του. Είναι βαρύ φορτίο να έχεις έναν εαυτό τόσο δύσκολο, απαιτητικό, δύσκαμπτο και τόσο υβριστικό. Πρέπει να είσαι φτιαγμένος από ατσάλι.
Όταν παίζω τον Σόλνες, ακούω μέσα μου το «Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον» του Καβάφη. «Σαν έξαφνα ώρα μεσάνυχτ’ ακουσθεί, αόρατος θίασος να περνά με μουσικές εξαίσιες, με φωνές – την τύχη σου που ενδίδει πια, τα έργα σου που απέτυχαν, τα σχέδια της ζωής σου που βγήκαν όλα πλάνες, μη ανοφέλετα θρηνήσεις. Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος, αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που φεύγει. Προ πάντων να μη γελασθείς, μην πεις πως ήταν ένα όνειρο, πως απατήθηκεν η ακοή σου· μάταιες ελπίδες τέτοιες μην καταδεχθείς». Ποιος περίμενε αυτό το ποίημα να είναι ο Σόλνες...

«Ο Ίψεν θέλει να μας πει ότι πρέπει να είμαστε συμφιλιωμένοι με κάποια πράγματα, διότι μόνο τότε μπορούμε να τα χαρούμε κιόλας. Μπορούμε να χαρούμε κάθε στιγμή, κάθε νίκη, κάθε ήττα, κάθε ηλικία, την κάθε μετάβαση, το κάθε κληροδότημα».

Ποιο είναι το βαθύτερο νόημα του έργου;
Ο Ίψεν θέλει να μας πεις ότι πρέπει να είμαστε συμφιλιωμένοι με κάποια πράγματα, διότι έτσι μπορούμε να τα χαρούμε κιόλας. Μπορούμε να χαρούμε κάθε στιγμή, κάθε νίκη, κάθε ήττα, κάθε ηλικία, κάθε μετάβαση, κάθε κληροδότημα. Θέλει να μας πει ότι η ίδια η φύση βλέπει τον άνθρωπο και την κάθε ύλη σαν ενιαίο πράγμα.

Γρηγόρης Βαλτινός: «Ο Σόλνες ζητάει από τον ηθοποιό ωριμότητα και αλήθεια» - εικόνα 2
© Αγγελική Κοκκοβέ

Μιλήστε μας για τους συμπρωταγωνιστές σας.
Είμαι χαρούμενος για τις δύο νεαρές συμπρωταγωνίστριές μου αλλά και για τους πιο έμπειρους ηθοποιούς με τους οποίους συναντιέμαι φέτος. Η Ιώβη Φραγκάτου είναι θεατροπαίδι, με ένα βιογραφικό γεμάτο σοβαρές δουλειές. Την επέλεξε η σκηνοθέτις Αθανασία Καραγιαννοπούλου και στη συνέχεια την είδα κι εγώ και νομίζω ότι η Χίλντα έπεσε σε καλά χέρια. Το ίδιο αξιόλογη είναι και η Κατερίνα Κρέπη. Ο Αντίνοος Αλμπάνης έχει δώσει διαπιστευτήρια, όπως και ο πεπειραμένος Κώστας Καστανάς με χιλιάδες ρόλους στο ενεργητικό του και ο Μιχάλης Αεράκης, που ήταν χρόνια στο Εθνικό, στη συνέχεια διευθυντής στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης και τώρα, που τελείωσε η θητεία του, ξανανεβαίνει στη σκηνή με μεγάλη όρεξη.
Όσο για την Κατερίνα Λέχου, τι να πω; Νομίζω ότι ο ρόλος που ερμηνεύει στην παράστασή μας είναι ένας από τους καλύτερους στην καριέρα της. Ίσως ο καλύτερος… Είναι πάρα πολύ καλή, έχει χτίσει τον χαρακτήρα με τη συμπεριφορά, ακόμη και με το σώμα της. Χρησιμοποιεί αυτό το κάθετο στο έδαφος ψιλόλιγνο παρουσιαστικό για να δώσει την αίσθηση ότι την έχουν φάει από μέσα ο πόνος και το μαράζι. Η γυναίκα που ερμηνεύει έχει διώξει από τη ζωή της την επαφή επειδή έχει πονέσει πάρα πολύ. Έχει χάσει τα δύο της παιδιά, έχει αποξενωθεί από τον άντρα της, ζει σε ένα σπίτι μόνη, δεν πιστεύει πια στην επαφή, στο άγγιγμα.

Περισσότερες πληροφορίες

Αρχιμάστορας Σόλνες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Όσο κι αν φαίνεται πανίσχυρος στα μάτια των άλλων, έρχεται η στιγμή που ο αρχιμάστορας στέκεται αδύναμος μπροστά στη μοναξιά του. Ωσότου εμφανιστεί η νεαρή Χίλντα που αλλάζει τη μοίρα του.

Ιλίσια

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.