ΓΔ: 1375.32 0.72% Τζίρος: 26.66 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:00:12 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Με παράλογα υψηλές εκπτώσεις οι αναθέσεις δημοσίων έργων

Στο 57% των φετινών διαγωνισμών οι εκπτώσεις που προσφέρθηκαν ξεπέρασαν το 50%, ενώ οι ίδιες οι ενώσεις των εργοληπτών ζητούν παρέμβαση του υπουργείου για να σταματήσει το φαινόμενο.

Το πρώτο εξάμηνο του 2020 κλείνει με ελάχιστους διαγωνισμούς δημοσίων έργων αν και υποτίθεται πως κορυφώνεται το ΕΣΠΑ. Τα στοιχεία από τους 87 διαγωνισμούς στους οποίους κατατέθηκαν προσφορές από την αρχή του έτους δείχνουν πως η κατάσταση με τις εκπτώσεις που προσφέρουν οι τεχνικές εταιρείες έχει ξεφύγει και πως είναι άμεση η ανάγκη παρέμβασης.

Τα ποσοστά θυμίζουν έντονα τα τέλη της δεκαετίας του ’90 όταν και χρεοκόπησε πλήθος ισχυρών εταιρειών εξαιτίας των παράλογα υψηλών εκπτώσεων που τίναξαν στον αέρα πλήθος έργων. Γι’ αυτό το λόγο στο υπουργείο Υποδομών ετοιμάζουν νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα ενταχθεί στις αλλαγές του πολυνομοσχεδίου για τις κρατικές προμήθειες.

 Όμως, παρά τις πολυετείς εξαγγελίες, οι απίστευτα υψηλές εκπτώσεις στα έργα συνεχίζονται φαινόμενο που δείχνει είτε πως τα τιμολόγια με τα οποία καθορίζονται οι προϋπολογισμοί είναι απαρχαιωμένα και τυχαία, είτε πως υπάρχει συναλλαγή μεταξύ εργολάβων και υπηρεσίας. Δηλαδή, οι εργολάβοι καταθέτουν απίστευτες εκπτώσεις γιατί θεωρούν πως «θα τα βρουν» στη συνέχεια με την κρατική υπηρεσία και ο προϋπολογισμός του έργου θα αλλάξει.

Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός πως στο 57% των έργων στα οποία υπήρξαν φέτος προσφορές (50 στα 87), όπως καταγράφονται στη βάση δεδομένων του εργοληπτικού συνδέσμου ΣΑΤΕ, οι εκπτώσεις είναι άνω του 50%, δηλαδή οι εργολάβοι δηλώνουν πως θα κατασκευάσουν την εργολαβία με τα μισά λεφτά. Στα 15 διαγωνισμούς μάλιστα ο μειοδότης προσέφερε έκπτωση άνω του 60%!

Ενδεικτικά, αναφέρονται τα ακόλουθα παραδείγματα:

  • Στο διαγωνισμό για την επέκταση δημοτικού φωτισμού στη Γλυφάδα, προϋπολογισμού τριών εκατ. ευρώ, ο μειοδότης (ΦΡΑΤΕΚ ΑΕ) προσέφερε έκπτωση 68,91% και η υπηρεσία τον επιβράβευσε καθώς τον επέλεξε ως ανάδοχο.
  • Στο διαγωνισμό για βελτιώσεις κτιρίων και σχολείων του δήμου Αθηναίων, στη 2η και 3η δημοτική κοινότητα, ο προϋπολογισμός ήταν 7,5 εκατ. ευρώ και ο μειοδότης (Latern Construction) προσέφερε έκπτωση 68,11%! Η ίδια εταιρεία προσέφερε έκπτωση 65,16% για αντίστοιχα έργα στην 6η και 7η δημοτική κοινότητα του δήμου Αθηναίων.
  • Σε διαγωνισμό της περιφέρειας Πελοποννήσου για ασφαλτόστρωση επαρχιακής οδού, με προϋπολογισμό 1,16 εκατ. ευρώ, ο μειοδότης (Γενική Ασφαλτικών) προσέφερε έκπτωση 68,11%.
  • Προβληματισμό προκάλεσαν στο υπουργείο και οι τεράστιες εκπτώσεις στους διαγωνισμούς, ύψους κοντά στα 150 εκατ. ευρώ, για την ελαφριά συντήρηση της Εγνατίας Οδού για τα επόμενα χρόνια. Μειοδότης στους δύο διαγωνισμούς – για το ανατολικό και το δυτικό τμήμα – ήταν η ΑΚΤΩΡ με εκπτώσεις άνω του 65%
  • Σε άλλο διαγωνισμό της Εγνατία Οδός ΑΕ για τη  «Βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης - Πολυγύρου, Τμήμα Θέρμη -Γαλάτιστα», προϋπολογισμού 29 εκατ. ευρώ, μειοδότης ήταν η Intrakat με έκπτωση 51,64%.

Η βροχή υψηλών εκπτώσεων συνεχίζεται την ίδια ώρα που οι εργοληπτικές οργανώσεις, στις οποίες συμμετέχουν οι εταιρείες που καταθέτουν τις παράλογα χαμηλές προσφορές, ζητούν την παρέμβαση του υπουργείου...

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η «μάχη» για επανεκκίνηση των έργων και ο «εμφύλιος» των κατασκευαστικών

Την ανάγκη να δοθεί τέλος στις προσφυγές που μπλοκάρουν τα έργα επισήμαναν ο Κ. Καραμανλής και κορυφαία στελέχη του κλάδου. Πώς θα κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα των έργων προϋπολογισμού 13 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτοξεύεται ως τα 4,5 δισ. ευρώ το κόστος των μεγάλων έργων στη Θεσσαλία

Στα 3,3 δισ. ευρώ ανεβάζει το κόστος αντιπλημμυρικής θωράκισης η ολλανδική HVA. Πρόταση 2 δισ. από την περιφέρεια Θεσσαλίας. Άλυτος γρίφος η χρηματοδότηση. Τρέχουν έργα 1,35 δισ. ευρώ για οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντεπίθεση από τους «μικρούς» των κατασκευών: Παίρνουν έργα, δίνουν μάχες

Ο πακτωλός κονδυλίων σε έργα ανοίγει πεδίο ευκαιρίας στις μικρότερες εταιρείες να σπάσουν την κυριαρχία των μεγάλων. Ποια έργα «χτυπούν», πώς διεκδικούν μερίδιο στα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας.