Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 21-Μαϊ-2019 08:17

    Κίνδυνος δραματικών αυξήσεων στο κόστος εισαγωγής LNG

    Κίνδυνος δραματικών αυξήσεων στο κόστος εισαγωγής LNG
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Προ ημερών έληξε η διαβούλευση που είχε ξεκινήσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για το νέο κανονισμό τιμολόγησης για το δίκτυο φυσικού αερίου. Η πρόταση του Ρυθμιστή υποτίθεται ότι εναρμονίζει το καθεστώς των χρεώσεων του ελληνικού δικτύου με τις αρχές διαφάνειας και κοστοστρέφειας που ισχύουν βάσει του ευρωπαϊκού κανονισμού.

    Ωστόσο, όπως αποδεικνύεται από τα σχόλια που απέστειλε ο διαχειριστής του συστήματος φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ, η πρόταση της ΡΑΕ έχει το αντίθετο αποτέλεσμα και οδηγεί σε σημαντικές αυξήσεις στις χρεώσεις, ρισκάροντας τον ανταγωνισμό, τη ρευστότητα ακόμη και το άνοιγμα της ελληνικής αγοράς, ενώ παράλληλα υπονομεύει συνολικά την ασφάλεια εφοδιασμού και την ενεργειακή ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

    Και αυτό διότι η πρόταση της ΡΑΕ οδηγεί σε σημαντικές αυξήσεις στο κόστος χρήσης του τερματικού φυσικού αερίου της Ρεβυθούσας, δηλαδή της υποδομής που χρησιμοποιείται για εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG. Υπενθυμίζεται ότι σε ό,τι αφορά το LNG, εξαιτίας των εξαιρετικά χαμηλών τιμών που ισχύουν στη διεθνή αγορά, όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι όμιλοι ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης και τη ΔΕΗ από τον Ιούνιο, πραγματοποιούν εισαγωγές φορτίων αερίου, εξοικονομώντας κόστη για το ενεργειακό σύστημα και ενισχύοντας τον ανταγωνισμό.

    Μάλιστα στη Ρεβυθούσα η ΔΕΠΑ έχει απωλέσει την πρωτοκαθεδρία της αγοράς, η οποία πλέον μοιράζεται μεταξύ όλων των παικτών της αγοράς. Και όχι μόνο αυτό, αλλά επιπλέον, η ΔΕΠΑ πρόσφατα εκμεταλλευόμενη το χαμηλό κόστος του LNG πέτυχε την πρώτη εισαγωγή φορτίου το οποίο και κατηύθυνε προς εξαγωγή στη Βουλγαρία, μετατρέποντας τη Ρεβυθούσα ταυτόχρονα σε εξαγωγικό κόμβο αερίου.

    Είναι σαφές δηλαδή ότι ο ρόλος της Ρεβυθούσας, ιδιαίτερα μετά τις κοστοβόρες πλην αναγκαίες εργασίες αναβάθμισης που οδήγησαν σε αύξηση της χωρητικότητας αλλά και της δυνατότητας του τερματικού να υποδέχεται μεγαλύτερα πλοία, είναι κομβικός. Και εξίσου σαφές είναι ότι οποιαδήποτε αύξηση στις ταρίφες, δηλαδή στο πόσο χρεώνονται οι χρήστες που αξιοποιούν το τερματικό, είναι σα να πυροβολά ο Ρυθμιστής τα πόδια του συστήματος φυσικού αερίου και να ακυρώνει τη χρησιμότητα μιας από τις πιο κομβικές ενεργειακές υποδομές της χώρας.

    Όπως σημειώνει ο ΔΕΣΦΑ στην επιστολή που έστειλε στη ΡΑΕ στο πλαίσιο της διαβούλευσης, προκειμένου να αναλυθεί η κατάσταση που θα δημιουργηθεί εάν η πρόταση της ΡΑΕ εφαρμοστεί, ο διαχειριστής έκανε μια προσομοίωση των αντίστοιχων τιμολογίων υπολογίζοντας το κόστος μεταφοράς αερίου από κάθε ένα από τα σημεία εξόδου του ελληνικού συστήματος για μηνιαία μεταφορά 100 εκατ. κυβικών μέτρων. Ο όγκος αυτός αντιστοιχεί με ένα φορτίο 170 χιλιάδων κυβικών. Σύμφωνα με τον υπολογισμό του ΔΕΣΦΑ, η πρόταση της ΡΑΕ οδηγεί σε υψηλότερο τίμημα κατά την είσοδο από τη Ρεβυθούσα ανατρέποντας με αυτόν τον τρόπο την αρχή της ισοστάθμισης των εσόδων που ισχύει σήμερα. 

    Πόση είναι η αύξηση;

    Σύμφωνα με τον υπολογισμό του ΔΕΣΦΑ με τη νέα μεθοδολογία ενώ σήμερα ισχύουν οι ίδιες τιμές (2,53 ευρώ/MWh για έξοδο στο βορά, 4,51 ευρώ/MWh για το νότο και 1,56 ευρώ/MWh για έξοδο στο Σιδηρόκαστρο) με την προτεινόμενη μεθοδολογία Σιδηρόκαστρο και Κήποι, δηλαδή τα σημεία εισόδου του αερίου με αγωγό εναρμονίζονται και θα έχουν τις ίδιες τιμές (2,9 ευρώ/MWh για το βορά, 3,02 ευρώ/MWh για το νότο και 2,23 ευρώ/MWh για το Σιδηρόκαστρο) ενώ η Ρεβυθούσα θα έχει ακριβότερη χρέωση (3,17 ευρώ/MWh για το φορά 3,3 ευρώ/MWh για το νότο και 2,5 ευρώ/MWh για το Σιδηρόκαστρο). Δηλαδή η χρέωση της Ρεβυθούσας αυξάνεται από 25,2% έως 37,6% για τα δύο σημεία εξόδου και σε κάθε περίπτωση καθίσταται ακριβότερη από το αέριο που εισάγεται από τη Βουλγαρία και την Τουρκία. 

    Η θέση του ΔΕΣΦΑ

    Ο ΔΕΣΦΑ στη διαβούλευση υπογραμμίζει ότι υποστηρίζει την αρχή πως όλα τα σημεία εισόδου πρέπει να χρεώνονται στο ίδιο επίπεδο για δύο βασικούς λόγους: πρώτον διότι οι ίσες ταρίφες ενισχύουν τον ανταγωνισμό μεταξύ διαφορετικών πηγών προμήθειας αερίου και αυτό είναι προς το συμφέρον του καταναλωτή, οδηγώντας στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και στην καλύτερη τιμή του καύσιμου για τους πελάτες. 

    Ο δεύτερος και πιο σημαντικός λόγος που επικαλείται ο ΔΕΣΦΑ αφορά στη σταθερότητα της νομοθεσίας και των κανονισμών. Καθώς το σημερινό καθεστώς τιμολόγησης ισχύει για πολλά χρόνια οι καταναλωτές έχουν κάνει εμπορικές επιλογές και έχουν αναλάβει δεσμεύσεις σε αυτήν τη βάση.

    Αλλάζοντας τη βασική αρχή του ισχύοντος καθεστώτος θα δημιουργήσει αρνητική επίδραση στην αγορά και τον καταναλωτή, καταλήγει ο ΔΕΣΦΑ στην επιστολή του, προτείνοντας εναλλακτικό μοντέλο συμμόρφωσης στον ευρωπαϊκό κανονισμό που δε θα οδηγεί στην ανατροπή του status και δε θα προκαλεί σημαντικές αυξήσεις στο κόστος αερίου. 
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ