Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 30-Μαρ-2020 00:03

    Πώς θα μετατρέψουμε τους κινδύνους του κορονοϊού σε ευκαιρίες

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ρεβέκκας Πιτσίκα 

    Μπορεί οι περισσότερες εταιρείες να διαθέτουν επικοινωνιακό πλάνο διαχείρισης κρίσεων, αλλά ελάχιστες είχαν αντίστοιχο πλάνο για την αντιμετώπιση του COVID-19. Πρόκειται για έναν νέο αχαρτογράφητο ιό, μια πανδημία που απειλεί τη δημόσια υγεία σε όλο τον πλανήτη και έχει σοβαρό αντίκτυπο στις επιχειρήσεις, καθώς για πρώτη φορά πλήττονται έντονα τόσο η ζήτηση όσο και η προσφορά ταυτόχρονα. Αυτή τη στιγμή, οι απαντήσεις είναι αόριστες από τους ειδικούς επιδημιολόγους, όπως αντίστοιχα αόριστες είναι και οι εκτιμήσεις των αναλυτών για την πορεία της οικονομίας. Οσο για τις φήμες, που διαδίδονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εξίσου γρήγορα με τον ιό, δημιουργούν αναστάτωση και πανικό στο ευρύ κοινό. 

    Μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα, η εσωτερική επικοινωνία για μία επιχείρηση είναι πιο σημαντική από ποτέ γιατί, εκτός από τη διασφάλιση της προστασίας των εργαζομένων και των προμηθευτών της, ο τρόπος με τον οποίο χειρίζεται, αυτήν την κρίση, μπορεί να είναι καθοριστικός παράγοντας για το αν θα καταφέρει να επιβιώσει ή όχι. Σίγουρα οι μέχρι εχθές πολύπλοκες ψηφιακές επικοινωνίες, αποτελούν σήμερα "σανίδα σωτηρίας" για τον περιορισμό του πανικού και την υποστήριξη της οικονομικής δραστηριότητας, που έχει αρχίσει να μετατοπίζεται με ταχύτητα στο διαδίκτυο, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι μένουν σπίτι τους και δουλεύουν από κει.

    Σε μία περίοδο αβεβαιότητας, όπως αυτή που διανύουμε, η εσωτερική επικοινωνία ακόμη και από απόσταση παίζει καθοριστικό ρόλο και πρέπει να γίνεται με ειλικρίνεια, διαφάνεια και όσο το δυνατόν πιο έγκαιρα. Ο CEO της εταιρείας καλείται να πει την αλήθεια, να κάνει πράξη αυτό που λέει, να μην κρύβει τα γεγονότα και να μην κατηγορεί κάποιον άλλον. Παράλληλα, θα πρέπει να εστιάσει στην εν συναίσθηση, η οποία είναι πολύ κρίσιμη για την αποτελεσματική ηγεσία ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης, καθώς βοηθά στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης. 

    Οι εργαζόμενοι, οι προμηθευτές, οι συνεργάτες αναζητούν μια μετρημένη, έγκυρη φωνή, αυτή του CEO, για να τους ενημερώνει για το τι συμβαίνει και για το τι μπορούν να κάνουν εν τω μεταξύ, για τους κινδύνους και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εταιρεία, αλλά για και τα μελλοντικά σχέδια. Αντίστοιχη πρέπει να είναι και η επικοινωνία με τους πελάτες. Πέρα ​​από την επιθυμία να συνεχιστούν οι οικονομικές συναλλαγές, οι πελάτες θέλουν να ακούσουν την ηγετική ομάδα, προκειμένου να χτιστεί μία σχέση εμπιστοσύνης. Το ίδιο σαφές μήνυμα θα πρέπει να περνάει και στα διαδικτυακά κανάλια επικοινωνίας μιας επιχείρησης, είτε πρόκειται για τα social media, το website, κλπ. 

    Παράλληλα, η κρίση του κορονοϊού, δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να αναδείξουν την κοινωνική τους ευθύνη και να αξιολογήσουν πόσο συνεπείς είναι με τις εταιρικές τους αξίες. Η παροχή οικονομικών πόρων ή προμηθειών σε όσους βρίσκονται σε καραντίνα και όσους χρειάζονται άμεση υποστήριξη, αυτή τη στιγμή, μπορεί να ενισχύσει τις σχέσεις με τις τοπικές κοινότητες. 

    Αν και είναι κάτι πρωτόγνωρο αυτό που ζούμε, όπως με όλες τις κρίσεις, έτσι και με τη συγκεκριμένη, μπορούμε να  μετατρέψουμε τους κινδύνους σε ευκαιρίες. Η αναγκαστική εξ αποστάσεως εργασία δίνει τη δυνατότητα μίας νέας πραγματικότητας στην αγορά. Την επόμενη ημέρα, οι εταιρείες θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήματα, όπως: Πόσο απαραίτητη είναι η φυσική παρουσία στο γραφείο; Μήπως πρέπει να επικεντρώσουν περισσότερο στο αποτέλεσμα και λιγότερο στις ώρες εργασίας με φυσική παρουσία;

    Μέχρι τώρα οι εταιρείες και τα στελέχη ακολουθούσαν μία συγκεκριμένη διαδικασία προκειμένου να φτάσουν στον στόχο τους και πολύ δύσκολα παρέκλιναν από τον δρόμο που είχαν αποφασίσει ότι θα χαράξουν από την αρχή. Σε μία νέα πραγματικότητα, που θα προκύψει μετά τις επιπτώσεις του κορονοϊού αυτό που φαίνεται ότι πλέον θα έχει σημασία είναι το ίδιο το αποτέλεσμα - αν επιτυγχάνεται ο στόχος, με ευέλικτες διαδικασίες, που να αλλάζουν στην πορεία, αν δεν οδηγούν στον στόχο. 

    Και φυσικά το μεγάλο στοίχημα της νέας συνθήκης είναι τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από την τηλεργασία και κατά πόσο μπορεί να αυξήσει την παραγωγικότητα. Στα προηγούμενα χρόνια της οικονομικής κρίσης η εξ αποστάσεως εργασία σημείωσε πτώση κατά 12%. Μέσα σε δύο εβδομάδες, οι περισσότεροι άνθρωποι δουλεύουν από το σπίτι, προσπαθώντας να μην συμβάλλουν στη διασπορά του ιού. 

    Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του ΣΕΒ, η τηλεργασία μπορεί να επιφέρει σημαντικά, αμοιβαία, οφέλη στις επιχειρήσεις και στους εργαζομένους. Για τις επιχειρήσεις, τα κυριότερα οφέλη είναι η αύξηση της παραγωγικότητας μέχρι και 50%, η προσέλκυση και διατήρηση προσωπικού νεότερων ηλικιών, η μείωση των λειτουργικών εξόδων, αλλά και η μείωση εκτάκτων απουσιών. Για τους εργαζόμενους, η τηλεργασία βελτιώνει την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και επιφέρει οικονομικά οφέλη, κυρίως μέσω της μείωσης των μετακινήσεων.

    Παράλληλα, η εξ αποστάσεως εργασία αποτελεί και ένα εργαλείο για την ανταπόκριση των επιχειρήσεων στις σύγχρονες τάσεις και επιθυμίες των εργαζομένων, και ιδιαίτερα της γενιάς των Millennials και της Generation Z, που αναζητούν ευελιξία στην οργάνωση του τόπου, του τρόπου και του χρόνου εργασίας.

    Η περίοδος που διανύουμε, ήρθε για να μας υπενθυμίσει, ότι η τεχνολογική επανάσταση είναι μονόδρομος σε όλα τα επίπεδα. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η νέα πραγματικότητα που δημιούργησε ο κορονοϊός θα βοηθήσει καθοριστικά και άμεσα στο να αναπτύξουμε ψηφιακές δεξιότητες όλες οι γενιές, από τους μεγαλύτερους ηλικιακά που τώρα μαθαίνουν να κάνουν τα ψώνια τους online, από τα παιδιά που έχουν περάσει στη διαδικτυακή εκπαίδευση, από τους εργαζομένους που έχουν βάλει στην καθημερινότητα τους τις τηλεδιασκέψεις και μια σειρά από άλλα διαδικτυακά εργαλεία, κλπ. 

    Πλέον, οι καινοτομίες μπορούν να αναπτυχθούν και να διαδοθούν πιο γρήγορα από ποτέ. 

    Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση οδηγεί στη χειραφέτηση ατόμων και κοινοτήτων, καθώς δημιουργεί νέες ευκαιρίες για οικονομική, κοινωνική και προσωπική ανάπτυξη. 

    Εξίσου σημαντική θα είναι η επίδρασή της και στην αγορά εργασίας με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την κατάργηση άλλων, όπως εργασία γραφείου, διοικητική υποστήριξη, πωλήσεις, εμπόριο, μεταφορές, εφοδιαστική αλυσίδα, μετάφραση, λογιστική, προσωπική βοήθεια, κ.λπ. 

    Η κρίση, αυτή, όπως και όλες οι προηγούμενες αργά ή γρήγορα θα περάσει και θα επιστρέψουμε πάλι σε ρυθμούς κανονικότητας. Πιθανότατα όμως θα έχει επέλθει μία τεράστια αλλαγή στον τρόπο που λειτουργούμε όλοι μας -εργαζόμενοι, επιχειρήσεις, κοινωνία. Η επίδραση της τεχνολογίας θα είναι πιο καθοριστική από ποτέ και ακόμη και αν γυρίσουμε σε αρκετές από τις παλιές μας συνήθειες, είναι βέβαιο ότι θα έχουμε υιοθετήσει νέους τρόπους επικοινωνίας τόσο στην καθημερινότητά μας όσο και στην εργασίας μας. Από μας εξαρτάται να διαχειριστούμε τους κινδύνους που προκύπτουν και να τους μετατρέψουμε σε ευκαιρίες. 

    * Η κα Ρεβέκκα Πιτσίκα είναι CEO της People for Business
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ