Τοπικές Ειδήσεις

Η δραστηριότητα του Βουλευτή Δωδεκανήσου Βασ. Υψηλάντη σε θέματα Κοινοβουλευτικού Ελέγχου

 

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου Βασίλης Α. Υψηλάντης κατέθεσε δύο ερωτήσεις και τέσσερεις αναφορές, τη χρονική περίοδο της εξ αποστάσεως εργασίας λόγω της πανδημίας, με την ηλεκτρονική διαδικασία, σχετικά με ζητήματα που αφορούν προβλήματα της Δωδεκανήσου.

Η πρώτη ερώτηση απευθύνεται στους Υπουργούς Δικαιοσύνης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών σχετικά με την υποστελέχωση στα Κτηματολόγια Ρόδου και Κω – Λέρου ειδικά στα τεχνικά τμήματα. Το πλήρες κείμενο της ερώτησης είναι το ακόλουθο:

Αθήνα στις 12 Μαΐου 2020

Προς τον Αξιότιμο κ. Υπουργό Δικαιοσύνης

Προς τον Αξιότιμο κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Προς τον Αξιότιμο κ. Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης

Αξιότιμοι κ.κ Υπουργοί,

Πολλές φορές έχω αναφερθεί στο παρελθόν, είτε μέσω παραστάσεων μου, είτε μέσω κοινοβουλευτικών αναφορών σ’ ένα χρόνιο θέμα που αφορά τη λειτουργία του Κτηματολογίου Ρόδου και Κω – Λέρου, το οποίο όμως σήμερα τελικά λαμβάνει τεράστιες διαστάσεις που άπτεται των συναλλαγών

στην περιοχή. Όσον αφορά το Κτηματολόγιο Ρόδου κινδυνεύει μένει δίχως το απαραίτητο προσωπικό, κυρίως στο τεχνικό του τμήμα, αφού και ο τελευταίος μηχανικός υπάλληλος αυτού συνταξιοδοτείται. Αναφορικά με το Κτηματολόγιο Κω – Λέρου, παραμένουν αμετάγραπτα, το σχέδιο πόλεως Κω, αλλά και της περιοχής Μαστιχαρίου Κω, τα οποία έχουν κυρωθεί, εδώ και 30 έτη, λόγω έλλειψης προσωπικού. Σήμερα καθίσταται αναγκαία η κάλυψη των θέσεων Τοπογράφου – Μηχανικού, που βάσει των ΟΕΥ του Κτηματολογίου προβλέπεται στα δύο (2) άτομα. Δίχως την ύπαρξη τους οποιαδήποτε πράξη που απαιτείται τοπογραφικής απεικόνισης είναι αδύνατη. Μέχρι τώρα είχε προκηρυχθεί οκτάμηνη θέση τοπογράφων η οποία έληξε στις 30.4.20 και έκτοτε παραμένει κενή και η λειτουργία του κτηματολογίου ελλειμματική. Ανανέωση της μέχρι τώρα δεν έχει γίνει. Σύμφωνα μάλιστα με τη με αρ. πρωτοκόλλου ΤΚΕ/Φ1/41372/2.12.2019 απάντηση του Υπουργείου Εσωτερικών σε αναφορά μου για το ίδιο θέμα, με πληροφόρησαν ότι η παράταση της οκτάμηνης σύμβασης του τοπογράφου-μηχανικού που υπηρετεί στο Κτηματολόγιο Κω-Λέρου, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 21 του Ν. 2190/1994, δεν επιτρέπεται και η παράτασή της θα είναι άκυρη.

Καθίσταται συνεπώς σαφής η αναγκαιότητα άμεσης κάλυψης των κενών θέσεων για την περαιτέρω λειτουργία των Κτηματολογίων αυτών, που από την Ιταλοκρατία λειτουργούσαν απρόσκοπτα στα νησιά αυτά της Δωδεκανήσου. Τα ως άνω τονίζονται και στην από 2/ 5 / 2020 επιστολή του Δικηγορικού Συλλόγου Κω Δωδεκανήσου προς τους Βουλευτές Δωδεκανήσου.

Κατόπιν όλων των ανωτέρω,

Ερωτώνται οι αξιότιμοι κ.κ Υπουργοί εάν προτίθενται άμεσα :

Να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες για την κάλυψη των αναγκών προσωπικού, κυρίως των τεχνικών τμημάτων των ως άνω Κτηματολογίων της Ρόδου και Κω-Λέρου, προκειμένου να καταστεί δυνατή η κανονική τους λειτουργία και να μη τεθούν σε κίνδυνο οι συναλλαγές στα Δωδεκάνησα.

Η δεύτερη ερώτηση αφορά τις προϋποθέσεις για τις συμβάσεις αγοραπωλησίας ακινήτων από Βρετανούς πολίτες, μετά το Brexit. στις παραμεθόριες περιοχές της χώρας μας.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης είναι το ακόλουθο:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα στις 12 Μαΐου 2020

Προς τον Αξιότιμο κ. Υπουργό των Εσωτερικών

Προς τον Αξιότιμο κ. Υπουργό της Δικαιοσύνης

Αξιότιμοι κ.κ Υπουργοί,

Με την από 9 Μαρτίου 2020 επιστολή του προς εσάς, ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου κ. Βασίλειος Περίδης, επισημαίνει ότι το τελευταίο διάστημα και πριν τη λήψη των μέτρων για την πανδημία, παρατηρήθηκε το φαινόμενο οι συμβολαιογράφοι της Ρόδου και όλων των λοιπών παραμεθόριων περιοχών, να μην συντάσσουν συμβόλαια αγοράς ακινήτων, με αγοραστές πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου, διότι θεωρούν τους πολίτες της χώρας αυτής ως πολίτες τρίτης χώρας.

Τούτο διότι ο νόμος 1892/1990 περί παραμεθόριων περιοχών, (άρθρα 25 και 26) απαγορεύει κάθε δικαιοπραξία εν ζωή με την οποία συνιστάται υπέρ φυσικών ή νομικών προσώπων με ιθαγένεια ή έδρα εκτός των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελευθέρων Συναλλαγών οποιοδήποτε εμπράγματο ή ενοχικό δικαίωμα, που αφορά ακίνητα, κείμενα στις παραμεθόριες περιοχές, καθώς και η μεταβίβαση μετοχών ή εταιρικών μεριδίων ή η μεταβολή του προσώπου εταίρων εταιρειών οποιασδήποτε μορφής που έχουν στην κυριότητα τους ακίνητα στις περιοχές αυτές.

Η απαγόρευση αυτή για τους πολίτες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελευθέρων Συναλλαγών, αίρεται με απόφαση της αρμόδιας κατά τόπον αποκεντρωμένης αυτοδιοίκησης.

Συνέπεια των ανωτέρω, είναι να έχει ανακύψει τεράστιο πρόβλημα στις συναλλαγές, καθώς κατά την τρέχουσα περίοδο λήγουν προσύμφωνα αγοραπωλησίας ακινήτων, για τα οποία έχουν πληρωθεί προκαταβολές χιλιάδων ευρώ, και έχουν συμφωνηθεί αγορές ακινήτων οι οποίες δεν μπορούν να υλοποιηθούν.

Οι δε αποκεντρωμένες αυτοδιοικήσεις, ορθώς πράττουσες, δεν δέχονται αιτήσεις άρσης της απαγόρευσης αγοράς ακινήτων για πολίτες ΗΒ, αφού όπως θα φανεί και αμέσως παρακάτω, δεν απαιτούνται τέτοιες άδειες για αγορές που θα λάβουν χώρα μέχρι την 31/12/2020.

2. Σύμφωνα με την ισχύουσα συμφωνία για την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου της Μεγάλης Βρετανίας και της Βόρειας Ιρλανδίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ευρωπαϊκή Κοινότητα Ατομικής Ενέργειας (Απόφαση (ΕΕ) 2020/135 του Συμβουλίου της 30ής Ιανουαρίου 2020), κατά την μεταβατική περίοδο (31/1/2020 έως 31/12/2020) η ΕΕ θα αντιμετωπίζει το ΗΒ ως κράτος μέλος, με εξαίρεση τη συμμετοχή του στα θεσμικά όργανα και τις δομές διακυβέρνησης της ΕΕ (βλ. Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η συμφωνία αποχώρησης του ΗΒ με απλά λόγια https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/the_withdrawal_agreement_explained_el.pdf.

Περαιτέρω σύμφωνα με το άρθρο 127 της συμφωνίας §1 και 3, εκτός εάν προβλέπεται διαφορετικά στην συμφωνία, το δίκαιο της Ένωσης εφαρμόζεται για το Ηνωμένο Βασίλειο και εντός αυτού κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου.

Οι επίμαχες διατάξεις των άρθρων 25 και 26 Ν. 1892/1990, εάν αυτές εφαρμοσθούν κατά την διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, εγκαθιδρύουν διάκριση σε βάρος των πολιτών του Ηνωμένου Βασιλείου σε σχέση με τους λοιπούς πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία απαγορεύεται από το Ενωσιακό Δίκαιο το οποίο, σύμφωνα με τη συμφωνία αποχώρησης, εφαρμόζεται και για τους πολίτες του ΗΒ κατά την περίοδο αυτή.

3. Εν όψει των ανωτέρω, προς άμεση επίλυση του προβλήματος που έχει ανακύψει, ζητήθηκε όπως προβείτε σε έκδοση ερμηνευτικής εγκυκλίου προς τις αποκεντρωμένες αυτοδιοικήσεις με την οποία θα διευκρινίζεται ότι κατά την διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, ήτοι μέχρι την 31/12/2020 δεν απαιτείται άδεια του άρθρου 26 Ν. 1892/1990 για την αγορά ακινήτων από πολίτες του ΗΒ καθώς και σε κάθε άλλη πρόσφορη ενέργεια κρίνετε.

4. Με την ίδια επιστολή ζητήθηκε να θεσπιστούν, για τους πολίτες του ΗΒ, εξαίρεση από την υποχρέωση λήψης άδειας για την αγορά ακινήτων στις παραμεθόριες περιοχές, για την περίοδο μετά την 31/12/2020.

Κατόπιν όλων των ανωτέρω

Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί εάν προτίθενται άμεσα :

1ον) Να προβούν σε έκδοση ερμηνευτικής εγκυκλίου προς τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις με την οποία θα διευκρινίζεται ότι κατά την διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, ήτοι μέχρι την 31/12/2020 δεν απαιτείται άδεια του άρθρου 26 Ν. 1892/1990 για την αγορά ακινήτων από πολίτες του ΗΒ καθώς και σε κάθε άλλη πρόσφορη ενέργεια.

2ον) Εάν προτίθενται να θεσπίσουν εξαίρεση για τους πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου, από την υποχρέωση λήψης άδειας για την αγορά ακινήτων στις παραμεθόριες περιοχές, για την περίοδο μετά την 31/12/2020.

Οι τέσσερεις αναφορές που κατέθεσε ο Βασίλης Α. Υψηλάντης στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου είναι οι ακόλουθες:

1. Σχετικά με τη λειτουργία των Υποθηκοφυλακείων στα μικρά νησιά της Δωδεκανήσου. Ζητείται, σύμφωνα με την από 1.5.20 επιστολή της Ομοσπονδίας Δωδεκανησιακών Σωματείων Αττικής-Πειραιώς, άμεσα η επίσπευση τοποθέτησης λογισμικού για ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων προς τα υποθηκοφυλακεία.

· Δυνατότητα των πολιτών να αποστέλλουν ταχυδρομικός έγγραφα που απαιτούνται.

· Ενίσχυση προσωπικού υποθηκοφυλακείων και σύγχρονου υλικοτεχνικού εξοπλισμού.

2. Στήριξη Ακτοπλοϊκών Εταιριών στα Δωδεκάνησα.

· Υποβλήθηκε η από 4.5.20 επιστολή του Δημάρχου Καλύμνου βάσει της οποίας ζητήθηκε άμεση στήριξη, με ειδικά μέτρα για την ενίσχυση των πληγεισών δραστηριοτήτων από τον Covid-19, ώστε να συνεχίσουν να εκτελούνται τα δρομολόγια που αποτελούν ζωτικής σημασίας τόσο για την τοπική οικονομία , όσο και για την επικοινωνία των νησιών μας και την εξυπηρέτηση των κατοίκων τους.

3. Επείγοντα ζητήματα για την αλιεία συμιακής γαρίδας

Αναφορά, βάσει της από 07.05.20 επιστολής του Συλλόγου Επαγγελματιών Αλιέων Σύμης, με την οποία ζητείται

· Διατήρηση της δήλωσης της συγκεκριμένης αλιείας μέσω συγκεκριμένης ηλεκτρονικής εφαρμογής, χωρίς τον υποχρεωτικό εφοδιασμό των σκαφών με άλλα κοστοβόρα ηλεκτρονικά συστήματα.

· Την οριστική νόμιμη ρύθμιση της εν λόγω αλιείας.

· Την χρονική παράταση της εν λόγω αλιείας για φέτος (τέσσερεις μήνες από την έναρξη της εφαρμογής).

4. Θέματα σχετικά με τις συμβάσεις αναθέσεως δημοσίας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση ορισμένων γραμμών της Δωδεκανήσου.

Αίτημα, βάσει ( α.) την από 8.5.2020 επιστολή της Εταιρείας Νισυριακών Μελετών με την οποία εκφράζεται η ικανοποίηση για τη σύναψη συμβάσεως αναθέσεως δημόσιας υπηρεσίας για την αποκλειστική εξυπηρέτηση ορισμένων γραμμών Πειραιώς-Δωδεκανήσου, και σε ότι αφορά στη Νίσυρο, με αίτημα όμως να απαλειφθεί από την προκήρυξη ως εναλλακτικός λιμήν αναχωρήσεως, το Λαύριο.

(β,) την από 11.05.2029 επιστολή του κ. Μιχαήλ Κόλια, Δημάρχου Λέρου προκειμένου να συμπεριληφθεί η Λέρος στα δρομολόγια της γραμμής Β. Ελλάδας με τα Δωδεκάνησα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου