Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Βουτιά» τζίρου στις χειμερινές εκπτώσεις

Χαμηλότερα των 5 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε ο τζίρος στο λιανικό εμπόριο την φετινή χειμερινή περίοδο, με τους εμπόρους να κάνουν λόγο για μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι. Μικρή ή ανύπαρκτη η θετική επίπτωση από το άνοιγμα των καταστημάτων την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων.

«Βουτιά» τζίρου στις χειμερινές εκπτώσεις

Οι έμποροι της λιανικής είχαν ως στόχο κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων να διατηρήσουν τα επίπεδα του περυσινού τζίρου, χωρίς όμως θετικό αποτέλεσμα αφού μεσοσταθμικά η μείωση κυμάνθηκε στο 19%, επαναφέροντας την αγοραστική κίνηση σε φθίνουσα πορεία.

Τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους ολόκληρης της Επικράτειας, μπορεί να είναι βελτιωμένα σε σύγκριση με την αντίστοιχη έρευνά μας για την περυσινή περίοδο (2013/2012: -32%), σε καμία όμως περίπτωση δεν πρέπει να δημιουργούνται ψευδαισθήσεις για την πραγματικά επικρατούσα κατάσταση της ελληνικής αγοράς.

Η μεσοσταθμική μείωση της αγοραστικής κίνησης σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2013 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος), κυμαίνεται στα επίπεδα περίπου του 20% (19,2%), ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως ο εκτιμώμενος τζίρος για την τρέχουσα εκπτωτική περίοδο θα διαμορφωθεί σε ένα επίπεδο χαμηλότερο των 5 δισ. ευρώ, περίπου στα 4,7 δισ.

Πιο αναλυτικά, το 84,7% των ερωτώμενων δηλώνει ότι οι πωλήσεις ήταν μειωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, ενώ όσον αφορά την εμπορική κίνηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, οι απαντήσεις ποικίλλουν, καθώς το 41,3% δηλώνει πτώση της τάξης του 11 – 20%, το 25,4% μείωση πωλήσεων 21% - 30%, ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό της τάξεως του 9,5% που δηλώνει πως η πτωτική τάση του τζίρου τους ξεπέρασε το 40%.

Τέλος, η μεγάλη πλειονότητα των ερωτηθέντων (83,7%) αποτύπωσε τη μικρή ή ανύπαρκτη θετική επίδραση που επέφερε το άνοιγμα των καταστημάτων την πρώτη Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων, στην τόνωση της καταναλωτικής δαπάνης.

Το ύψος των εκπτώσεων, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, κυμάνθηκε σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων (90,3%) προέβη σε γενναίες μειώσεις τιμών που ξεκινούσαν από το 40% και στις περισσότερες περιπτώσεις ξεπερνούσαν το 50%. Είναι χαρακτηριστικό πως περίπου 6 στους 10 εμπόρους (59,7%) δείχνουν ως καλύτερη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων το διάστημα από 15/1 έως 31/1 και το 25,4% την περίοδο από 1/2 έως 15/2, μία σημαντική παράμετρος η οποία καταδεικνύει την κάμψη της αγοραστικής κίνησης στα εμπορικά καταστήματα κατά τη διάρκεια του δεύτερου δεκαπενθημέρου του Φεβρουαρίου.

Έχει πλέον καταστεί κοινή αντίληψη, ακόμη και στους πλέον αδαείς σε ζητήματα λειτουργίας της αγοράς, πως το ακολουθούμενο μίγμα δημοσιονομικής πολιτικής έχει εξαντλήσει τις αντοχές του καταναλωτικού κοινού, με άμεση συνέπεια την περιορισμένη ανταπόκρισή του στις ιδιαίτερα θελκτικές χειμερινές εκπτώσεις, την ίδια ώρα που σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής οι αποπληθωριστικές τάσεις στην αγορά το τελευταίο εντεκάμηνο τείνουν να παγιωθούν. Η εγχώρια αγορά, ούσα στη δίνη των αλλεπάλληλων φοροεισπρακτικών μέτρων και της καταβαράθρωσης των εισοδημάτων, χρήζει ουσιαστικής αρωγής μέσω της παροχής αναπτυξιακών κινήτρων που θα εξασφαλίζουν την αξιοπρεπή διαβίωση των πολιτών και την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας.

Ακολουθεί η καταγραφή κάποιων σημαντικών διαπιστώσεων όπως και η εξέλιξη της μεταβολής του τζίρου κατά την τρέχουσα εκπτωτική περίοδο από το 2008 έως και σήμερα. Τέλος, επισυνάπτονται τα πορίσματα της έρευνας αναφορικά με τους συμμετέχοντες Εμπορικούς Συλλόγους και οι εκτιμήσεις για τη συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης που κατεγράφη σε αυτούς.

• Μεγάλα ποσοστά έκπτωσης που έφτασαν και το 80%. Επίσης, υπήρξαν ταμπέλες με τίτλους «τώρα ακόμη πιο φθηνά» και «Δεύτερες εκπτώσεις».

• Στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας παρατηρήθηκαν σχετικά θετικά αποτελέσματα καταναλωτικής κίνησης.

• Κόπωση του καταναλωτή λόγω της διάρκειας των εκπτώσεων με αποτέλεσμα την εξανέμιση του ενδιαφέροντός του.

• Η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων παραμένει η πιο θετική περίοδος μέσα στις εκπτώσεις.

 Πίνακας: Μείωση αγοραστικής κίνησης στις χειμερινές εκπτώσεις το 2014 σε σύγκριση με το 2013,  σε 70 πόλεις της Ελλάδας

ΠΕΡΙΟΧΕΣ / ΕΜΠΟΡΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ

ΠΟΣΟΣΤΟ ΜΕΙΩΣΗΣ

1)      ΑΘΗΝΑΣ

α) Κέντρο της Αθήνας:   Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι με μικρές υποχωρητικές τάσεις

β) Περιφερειακές Αγορές Κέντρου:  -21% έως -41%

2)       ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 

α) Κέντρο της Θεσσαλονίκης :             0% έως -15%

β) Περιφερειακές Αγορές  Κέντρου: -21% έως -30%

3)       ΠΕΙΡΑΙΑ

-21% έως -30%

4)      ΠΡΕΒΕΖΑΣ

-11% έως -20%

5)      ΛΕΥΚΑΔΑΣ

-21% έως -30%

6)      ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

 Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι

7)      ΑΡΤΑΣ

 Μεγαλύτερη από -41%

8)      ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ

 Μεγαλύτερη από -41%

9)      ΔΟΜΟΚΟΥ

 Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι

10)  ΛΑΜΙΑΣ

-21% έως -30%

11)  ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ

-21% έως -30%

12)  ΜΟΣΧΑΤΟΥ

-11% έως -20%

13)  Ν. ΙΩΝΙΑΣ

-21% έως -30%

14)   ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

-31% έως -40%

15)   ΙΛΙΟΥ

-11% έως -20%

16)   ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

  0% έως -10%

17)   ΚΙΑΤΟΥ

-21% έως -30%

18)   ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ

-31% έως -40%

19)   ΛΕΩΝΙΔΙΟΥ

-11% έως -20%

20)   ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ

-11% έως -20%

21)   ΝΙΚΑΙΑΣ

   0% έως -10%

22)   ΑΜΦΙΣΣΑΣ

-11% έως -20%

23)   ΠΑΤΡΑΣ

-21% έως -30%

24)   ΝΑΥΠΛΙΟΥ

-21% έως -30%

25)   ΚΟΡΙΝΘΟΥ

-11% έως -20%

26)   ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ

 Μεγαλύτερη από -41%

27)   ΘΗΒΑΣ

-31% έως -40%

28)   ΠΑΛΑΙΟΥ  ΦΑΛΗΡΟΥ

 Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι

29)   ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ

-21% έως -30%

30)   ΓΛΥΦΑΔΑΣ

 Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι

31)   ΣΤΥΛΙΔΑΣ

 Μεγαλύτερη από -41%

32)   ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ

-21% έως -30%

33)   ΖΑΚΥΝΘΟΥ

   0% έως -10%

34)   ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ

-11% έως -20%

35)   ΕΔΕΣΣΑΣ

-11% έως -20%

36)   ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

-11% έως -20%

37)   ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

-11% έως -20%

38)   ΝΑΟΥΣΑΣ

-31% έως -40%

39)   ΒΕΡΟΙΑΣ

-11% έως -20%

40)   ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ

-11% έως -20%

41)   ΚΟΖΑΝΗΣ

-11% έως -20%

42)   ΦΛΩΡΙΝΑΣ

 Μεγαλύτερη από -41%

43)   ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ

 Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι

44)   ΧΑΛΚΙΔΑΣ

-21% έως -30%

45)   ΠΥΡΓΟΥ

-21% έως -30%

46)   ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ

-31% έως -40%

47)   ΕΛΑΣΣΟΝΑΣ

-11% έως -20%

48)   ΤΡΙΚΑΛΩΝ

-11% έως -20%

49)   ΒΟΛΟΥ

-21% έως -30%

50)   ΤΥΡΝΑΒΟΥ

-11% έως -20%

51)   ΑΛΜΥΡΟΥ

-11% έως -20%

52)   ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

   0% έως -10%

53)   ΠΥΛΑΙΑΣ

-11% έως -20%

54)   ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

-11% έως -20%

55)   ΞΑΝΘΗΣ

-31% έως -40%

56)   ΚΑΒΑΛΑΣ

-11% έως -20%

57)   ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ

-11% έως -20%

58)   ΚΙΛΚΙΣ

-21% έως -30%

59)   ΑΞΙΟΥΠΟΛΗΣ

   0% έως -10%

60)   ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΑΣ

   0% έως -10%

61)   ΘΕΡΜΗΣ

   0% έως -10%

62)   ΣΕΡΡΩΝ

 Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι

63)   ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

-11% έως -20%

64)   ΧΑΝΙΩΝ

-11% έως -20%

65)   ΡΕΘΥΜΝΟΥ

-31% έως -40%

66)   ΑΡΓΟΥΣ

-21% έως -30%

67)   ΚΕΡΚΥΡΑΣ

 Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι

68)   ΡΟΔΟΥ

 Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι

69)   ΜΑΚΡΥ ΓΙΑΛΟΥ

-11% έως -20%

70)   ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ

-31% έως -40%

      ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΜΕΙΩΣΗΣ

 -19,2%

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v