Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αρχίζει ο πόλεμος των slots στις αεροπορικές εταιρείες

Οι μεγάλοι όμιλοι που λαμβάνουν δισεκατομμύρια κρατικής στήριξης αναγκάζονται να εγκαταλείψουν πολύτιμες «χρονοθυρίδες» σε κομβικά αεροδρόμια της Ευρώπης. Οι low cost όμιλοι σπεύδουν να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία.

Αρχίζει ο πόλεμος των slots στις αεροπορικές εταιρείες

Ο σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών παίρνει άλλη μορφή εν μέσω πανδημίας. Τα κυβερνητικά προγράμματα στήριξης μεγάλων ομίλων, όπως η Lufthansa, συνοδεύονται από την απαίτηση να εγκαταλείψουν πολύτιμα slots (σ.σ. χρονοθυρίδες αναχώρησης/άφιξης) σε κομβικά αεροδρόμια και οι low cost αεροπορικές σπεύδουν να τα «στοχοποιήσουν».

Οι low cost εταιρείες έλαβαν μέτρια στήριξη. Ryanair, Wizz και EasyJet άντλησαν αθροιστικά 1,5 δισ. στερλίνες από το ειδικό ταμείο της Μεγάλης Βρετανίας, ενώ Air France - KLM πήραν βοήθεια 7 δισ. ευρώ και η Lufthansa 9 δισ. ευρώ. Παράλληλα, κινήθηκαν πολύ ταχύτερα σε ό,τι αφορά τους περιορισμούς κόστους, με τη Ryanair για παράδειγμα να κόβει 3.000 θέσεις εργασίας πριν από περίπου ένα μήνα.

Στο πλαίσιο της διάσωσης, η Lufthansa καλείται να αποδεσμεύσει 24 slots στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου. Πρόκειται για συγκεκριμένες ώρες αναχώρησης/άφιξης πτήσεων που αποτελούν «φιλέτο».

Με βάση τη συμφωνία, οι χρονοθυρίδες αυτές μπορούν να δοθούν τους πρώτους 18 μήνες μόνο σε αεροπορικές που δεν πετούν σήμερα στα συγκεκριμένα αεροδρόμια. Αυτό επιτρέπει στη Ryanair που πετά προς Φρανκφούρτη να στοχεύσει το Μόναχο και στην EasyJet να κάνει το αντίθετο. Από την πλευρά της, η Wizz, τρίτος μεγαλύτερος low cost παίκτης, δεν πετά προς κανένα από τα δύο αεροδρόμια, αν και η διοίκησή της προειδοποιεί ότι «είναι θέμα» οι πτήσεις προς αεροδρόμια «πρώτης γραμμής», αντί αυτών με χαμηλά κόστη που επιλέγουν κυρίως οι low cost εταιρείες.

Από την άλλη πλευρά, η Air France - KLM, όπως σημειώνει το Bloomberg, ετοιμάζεται να κόψει το 40% των εσωτερικών πτήσεων στη Γαλλία ως τα τέλη του 2021. Πιθανόν να χρειαστεί να προχωρήσει σε αύξηση κεφαλαίου, κάτι που θα οδηγήσει σε έρευνα από την ΕΕ και αυτή με τη σειρά της να ανοίξει τον δρόμο για να απελευθερωθούν slots στα πολυσύχναστα αεροδρόμια του Παρισιού και του Αμστερνταμ.

Στην Ιταλία, η κυβέρνηση είχε κρατικοποιήσει την Alitalia, που ήταν σε καθεστώς προστασίας, πριν καν ξεσπάσει η πανδημία. Η ΕΕ αναμένεται να αρχίσει έρευνα και η διαθεσιμότητα slots σε Ρώμη και Μιλάνο μπορεί να είναι το αποτέλεσμα.

Τέλος, British Airways και Virgin Atlantic Airways Ltd έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι θα φύγουν από το αεροδρόμιο Gatwick του Λονδίνου, προκειμένου να επικεντρώσουν τις δραστηριότητές τους στο Heathrow. Σε μια τέτοια εξέλιξη, το Gatwick θα αξιοποιήσει το στάτους που έχει ως χαμηλού κόστους αεροδρόμιο που απευθύνεται σε ταξιδιώτες διακοπών, αφήνοντας την EasyJet χωρίς ανταγωνισμό, ως τον μεγάλο πελάτη και θα προσφέρει ευκαιρία στις Ryanair και Wizz να διευρύνουν την παρουσία τους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v