Ποια η άποψη του Αρχιτέκτονα

Ψήφισμα για τη διακοπή του έργου υπογράφουν οι πολίτες

Σε έντονη διαμάχη έχει εξελιχθεί η διαφωνία που εξέφρασαν εκπαιδευτικοί, σύλλογοι και κάτοικοι της πόλης του Καρπενησίου, βλέποντας πώς εξελίσσονται τα έργα της ανάπλασης του αύλειου χώρου του 1ου Γυμνασίου και Λυκείου Καρπενησίου. Η κατασκευή μοντέρνας τσιμεντένιας πύλης με πέργκολα στην είσοδο του σχολείου, το ιστορικό κτίριο του οποίου είναι πέτρινο παραδοσιακό, έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων από τη συντριπτική πλειονότητα των Καρπενησιωτών, φέρνοντας σε δύσκολη θέση την περιφερειακή αλλά και τη δημοτική αρχή που είναι υπεύθυνοι για το έργο. Την ίδια στιγμή στο διαδίκτυο κυκλοφορεί ψήφισμα κατά της κατασκευής του συγκεκριμένου έργου, το οποίο μπορεί όποιος επιθυμεί να υπογράψει, ώστε αν μαζευτούν αρκετές υπογραφές να ασκηθεί πίεση στις τοπικές αρχές.

Ποια είναι όμως η άποψη του αρχιτέκτονα – μηχανικού του έργου κ.Βεργιαννίτη, ο οποίος ήταν ο αρχιτέκτων και του Πάρκου Απόδημων Ευρυτάνων; Ο κ. Βεργιαννίτης έδωσε την δική του εξήγηση για το ποια είναι η πραγματική επέμβαση μέσα από την προσωπική του σελίδα στα social media, όπως ανέδειξε με ρεπορτάζ του το, ο ραδιοφωνικός σταθμός της πόλης, Ράδιο Καρπενήσι. Αναφέρει συγκεκριμένα:

«-Η είσοδος προσπαθεί να δώσει ένα διαφορετικό στυλ εισόδου από τα παρωχημένα στυλ που επικρατούν επί πολλές δεκαετίες.

-Αυτή η μικρή σχετικά αλλαγή σε σύγκριση με τον επιβλητικό όγκο του συγκροτήματος πολλαπλών δραστηριοτήτων, δημιουργεί την πρώτη επαφή με τον επισκέπτη όπου δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη αλλά θα πρέπει να αρχίσει ο παρατηρητής – περαστικός να «μιλάει» με αυτή την αστική παρέμβαση-είσοδο.

-Το συγκρότημα εμπλουτίζεται με έννοιες (σχολείο-εκπαίδευση, αρχιτεκτονική τοπίου-εναρμόνιση εξωτερικού μικρόκοσμου, θέατρο-κουλτούρα-τέχνη, γήπεδο – άθληση – φυσική κατάσταση ανθρώπινου είδους). Για όλα αυτά θα πρέπει να υπάρχει μια αρχή (είσοδος) για να αρχίσουν να ωριμάζουν μέσα από την πρώτη επαφή με τον χώρο αλλά πρωταρχικά να προσπαθήσει το κάθε παιδί που περνάει αυτή την «πύλη» να διερωτάται και μετά τι μπορεί να συναντήσει ,δηλ. ενδιαφέρον ας προχωρήσω και παρακάτω να ανακαλύψω και κάτι άλλο που μπορεί να μου ερεθίσει τις αισθήσεις.

–Η τοποθέτηση δεν έχει γίνει τυχαία και ο άξονας της εισόδου δηλώνει στον περαστικό ότι θα πρέπει να κατευθυνθεί προς το άλλο μεγάλο λιτό και συνάμα χαρακτηριστικό γεωμετρικό σχήμα της αυλής του θεάτρου για να δηλώσει την ταυτότητα του και να αναδείξει την κουλτούρα και την τέχνη, τον πολιτισμό μας.

-Η πύλη λειτουργεί ως πομπός και δέκτης για το συγκρότημα ,ένα φίλτρο, ένα στοιχείο ορόσημο, λιτό, μοντέρνο που σέβεται την ιστορία και την υφιστάμενη αρχιτεκτονική χωρίς να χάνεται μιας και υπάρχει το ογκοδέστατο σχολικό συγκρότημα που βρίσκεται εκεί ως πρωταγωνιστικός ρόλος να δεσπόζει».

 «Στο έσχατο βάθος η αισθητική και η ηθική συμπίπτουν». Wittgenstein 

Η παρέμβαση της ΕΛΜΕ Ευρυτανίας για την ανάπλαση του ιστορικού κτιρίου του Γυμνασίου Καρπενησίου

‘πρέπει να σταματήσει…’

‘Καταπέλτης’ κατά της ανάπλασης του προαυλίου του 1ου Γυμνασίου-Λυκείου Καρπενησίου, είναι η παρέμβαση της ΕΛΜΕ Ευρυτανίας, η οποία αναφέρει τα εξής:

«Αισθανόμαστε σήμερα την υποχρέωση να ευχαριστήσουμε όλους εκείνους που είτε ατομικά είτε συλλογικά επέδειξαν ενδιαφέρον για το έργο της ανάπλασης στον χώρο του 1ου Γυμνασίου Καρπενησίου και του Γενικού Λυκείου.

Τα σχολεία δεν ενδιαφέρουν μόνο την εκπαιδευτική κοινότητα των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων και κηδεμόνων. Αφορούν όλους τους πολίτες, καθώς δεν αποτελούν μόνο την κτιριακή υποδομή της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά πυλώνες παιδείας και πολιτισμού και τόπους συλλογικής μνήμης και συλλογικής παράδοσης και αντίληψης για την παιδεία και την εκπαίδευση.

Πολλοί από εμάς μπορεί να είχαν πλήθος ενστάσεων για την αισθητική ή τη λειτουργικότητα της ανάπλασης που επιχειρείται στο χώρο, αλλά δεχτήκαμε τις αλλαγές που γίνονται, καθώς πολλά στοιχεία του χώρου ήταν φθαρμένα και επικίνδυνα.

Όμως η κατασκευή της εισόδου βρίσκει το σύνολο των εκπαιδευτικών αντίθετους ως προς την αισθητική και τη χρησιμότητα της κατασκευής. Το κτίριο του 1ου Γυμνασίου, όπως συμπληρώθηκε με σεβασμό στην εξαιρετική αρχιτεκτονική του από το κτίριο του Γενικού Λυκείου Καρπενησίου, αποτελεί κτίριο ιστορικό για την πόλη του Καρπενησίου και τηνευρύτερη περιοχή, καθώς εκεί πέρασαν τα μαθητικά τους χρόνια και από εκεί ξεκίνησαν την πορεία τους για τη ζωή μαθητές από όλη την Ευρυτανία και συνδέεται με όλες τις φάσεις της σύγχρονης ιστορίας της πόλης του Καρπενησίου.Αποτελεί ένα από τα λίγα καλαίσθητα κτίρια της πόλης που βίαια τσιμεντοποιήθηκε τα τελευταία χρόνια.

Θεωρούμε ότι η κατασκευή της εισόδου και της κλίμακας που οδηγεί στον αύλειο χώρο αποτελεί όχι μόνο βιασμό της αισθητικής του χώρου, αλλά βιασμό κάθε έννοιας καλαισθησίας και μέτρου γενικότερα. Είναι ένα τμήμα του συνολικού έργου του οποίου η κατασκευή πρέπει να σταματήσει έγκαιρα, ανεξάρτητα από το όποιο κόστος».