Δήμος Πύλου - ΝέστοροςΤοπικά Νέα

Μηνυτήρια αναφορά Κανάκη κατά Καρβέλα – Νίκα κ.α. για το ΧΑΔΑ του «Αγίου Νικολάου» στην Πύλο

Μηνυτήρια αναφορά στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Καλαμάτας υπέβαλε, μεταξύ άλλων, ο επικεφαλής της παράταξης “Κοινωνία σε Κίνηση”,  του Δημοτικού Συμβουλίου Πύλου-Νέστορος, Ηλίας Κανάκης κατά του Δημάρχου του Δήμου Πύλου – Νέστορος, του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου και της Διευθύντριας Περιβάλλοντος Δόμησης και Ποιότητας Ζωής του Δήμου Πύλου – Νέστορος, αναφορικά με τη λειτουργία του ΧΑΔΑ του «Αγίου Νικολάου» στην Πύλο.

Σε δελτιο τύπου σημειώνονται τα εξής:

« ΤΑ ΙΔΙΑ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ ΜΟΥ ΤΑ ΙΔΙΑ ΠΑΝΤΕΛΗ ΜΟΥ»

   Αναφορικά με το Μείζον θέμα της Διαχείρισης  των απορριμμάτων μετά λύπης διαπιστώνουμε  ότι διαιωνίζεται η ίδια κατάσταση ως ίσχυε  επι της Καφαντάριας Διοίκησης και επιπλέον διαπιστώνουμε ότι επιδεινώνεται συνεχώς .

     Την   συνέχιση του  Περιβαλλοντολογικού  εγκλήματος  που συντελέσθηκε επί χρόνια  ,εγγυάται η  Διοίκηση  του κ. Καρβέλα Παναγιώτη,  νυν  Δημάρχου του Δήμου Πύλου-Νέστορος .

Με χαρακτηριστικό στοιχείο Διοίκησης την παράβαση της Νομιμότητας  ως προς την λειτουργία ΧΑΔΑ Αγ. Νικολάου συνεχίζεται η Διαχείριση των απορριμμάτων , παράβαση που επιφέρει αφενός κινδύνους ιδιαιτέρως εν μέσω της επικείμενης θερινή περιόδου   και αφετέρου ευθύνες της  Δημόσιας Διοίκησης απέναντι τους Πολίτες της.

   Για το μείζον αυτό θέμα η ανάληψη της ευθύνης είναι καίριας  σημασίας και προϋποθέτει την ύπαρξη ουσιώδους δημοκρατικής Ευαισθησίας την οποία ως φαίνεται ο νυν  Δήμαρχος Πύλου – Νέστορος  κ.  Παναγιώτης Καρβέλας δεν διαθέτει .

   Σε περίπτωση που την διέθετε στο πλαίσιο των  Δημοκρατικών Διαδικασιών που προβλέπονται ,θα καλούσε  ως όφειλε σε Συνάντηση τους Επικεφαλής όλων των παρατάξεων του Δημοτικού Συμβουλίου προκειμένου να ανταλλάξουν απόψεις και να τεθούν επί τάπητος   οι προτάσεις όλων των Μελών του Δημοτικού Συμβουλίου με γνώμονα την Διαφύλαξη της Υγείας των Δημοτών.

   Με την παρούσα Επιστολή επισημαίνω στον νυν Δήμαρχο κ. Παναγιώτη Καρβέλα ότι η περίοδος Χάριτος έχει λήξει. Επιπρόσθετα  τον προτρέπω να τηρήσει τις προεκλογικές του δεσμεύσεις και ευλαβικά να δρομολογήσει  όλα όσα απαιτούνται για την αποφυγή δυσάρεστων συνεπειών για το Περιβάλλον και κατά συνέπεια για την Υγεία των Δημοτών, ως απόρροια της παράνομης και ανεπαρκούς  διαχείρισης των απορριμμάτων.

      Ευχή μου είναι να μην ΄΄αξιωθούν’’ οι πολύπαθοι  Δημότες του Δήμου Πύλου –Νέστορος να γίνουν εκ νέου θεατές στο ίδιο έργο, με το γνωστό τραγικό φινάλε .

 Η παράταξη «ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΕ ΚΙΝΗΣΗ» τιμώντας την ψήφο του λαού ,  θα παλέψει στο πλευρό των συμπολιτών της ώστε να υπάρξει  διαφάνεια αποτρέποντας  και πάλι οποιαδήποτε  προσπάθεια για  συγκάλυψη  που θα επιτρέψει  την εγκαθίδρυση της  Έδρας του Δήμου μας σε  έναν παράνομο και απέραντο σκουπιδότοπο.

 

 

                              ΓΙΑ ΤΗΝ «ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΕ ΚΙΝΗΣΗ»

                                     ΗΛΙΑΣ ΚΑΝΑΚΗΣ

Ακολουθεί το κείμενο της μηνυτήριας αναφοράς:

ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ κ. ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ ΠΡΩΤΟΔΙΚΩΝ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

 

ΜΗΝΥΤΗΡΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ

 

  1. Του Παναγιώτη Γιαννόπουλου του Θεοδώρου, Δικηγόρου, κατοίκου Αθηνών, οδός Ναυαρίνου αρ. 15, ΑΦΜ 043968094.

 

  1. Του Ηλία Κανάκη του Αθανασίου, κατοίκου Παπουλίων του Δήμου Πύλου Νέστορος, ΑΦΜ 038764435.

 

  1. Του Αργύρη Καστόρα του Νικολάου, κατοίκου Γιάλοβας του Δήμου Πύλου – Νέστορος, ΑΦΜ 079205574.

ΚΑΤΑ

 

  1. Του Δημάρχου του Δήμου Πύλου – Νέστορος, που κατοικοεδρεύει στην Πύλο, Πλατεία Νέστορος.

 

  1. Του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, που κατοικοεδρεύει στην Τρίπολη Πλατεία Εθνάρχου Μακαρίου.

 

  1. Νομίμου εκπροσώπου της εταιρείας με την επωνυμία «Λάμπος Ιωάννης και ΣΙΑ Ε.Ε.», που εδρεύει στην Καλαμάτα, οδός Αριστομένους 41, ΑΦΜ 998269962.

 

  1. Της Μαρίας Σταυροπούλου, Διευθύντριας Περιβάλλοντος Δόμησης και Ποιότητας Ζωής του Δήμου Πύλου – Νέστορος .

 

  1. Κάθε άλλου ποινικώς υπευθύνου προσώπου και ιδίως των υπαλλήλων – οδηγών της αναδόχου του Δήμου Πύλου – Νέστορος εταιρείας «Λάμπος Ιωάννης και ΣΙΑ Ε.Ε.».

__________________________________

 

  1. I. Τα κρίσιμα νομικά και πραγματικά περιστατικά.

           

  1. Στον Δήμο Πύλου – Νέστορος υφίσταται αποκατεστημένος και λειτουργών συνεχώς κατά τα τελευταία τριάντα και πλέον έτη στην θέση Άγιος Νικόλαος Χώρος Ανεξέλεγκτης Διαθέσεως Αποβλήτων (Χ.Α.Δ.Α.). Στον ως άνω Χ.Α.Δ.Α. τα τελευταία έτη εναποτίθενται τα αστικά απορρίμματα του Δήμου Πύλου – Νέστορος, πλέον του ότι σε αυτόν και μετά την παύση λειτουργίας της μονάδας δεματοποίησης, που επήλθε το 2014 εναποτέθηκαν παρανόμως τα δεματοποιηθέντα αστικά απορρίμματα, όπως το ζήτημα αυτό έχει ήδη κριθεί με τελεσίδικη απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Πλημμελημάτων Καλαμάτας, η οποία και επικύρωση την υπ’ 855Α/2018 καταδικαστική απόφαση του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Καλαμάτας, καταδικάζοντας τον πρώην Δήμαρχο Πύλου Δημήτριο Καφαντάρη και τον πρώην Περιφερειάρχη Πέτρο Τατούλη σε ποινή φυλάκισης ενός (1) έτους, έναντι της πρωτοδικώς επιβληθείσας ποινής φυλάκισης των δύο (2) ετών.

 

  1. Σύμφωνα με τις οδηγίες 75/442 και 91/156 της Ευρωπαϊκής Ενώσεως σε συνδυασμό με την υπ’ αρ. C 502/2003 καταδικαστική εις βάρος της Ελλάδας αποφάσεως του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, υφίστατο υποχρέωση της χώρας μας να διακόψει έως την 31.12.2008 την λειτουργία όλων των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διαθέσεως Αποβλήτων, με την σύστοιχη υποχρέωση της άμεσης αντικαταστάσεώς τους. Σύμφωνα με την προλεχθείσα Ευρωπαϊκή νομοθεσία και την απόφαση του Δ.Ε.Κ., τυχόν παράβαση της ως άνω υποχρεώσεως ή υπερβάσεως της καταληκτικής ημερομηνοχρονολογίας συμμορφώσεως της χώρας μας, επιφέρει την επιβολή προστίμου ύψους 34.000,00 € ημερησίως για την λειτουργία ενός εκάστου Χ.Α.Δ.Α.. Επιπροσθέτως, η εθνική νομοθεσία και δη οι διατάξεις της Κ.Υ.Α. 50910/2727/03 «Μέτρα και όροι για την διαχείριση στερεών αποβλήτων – Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός» διαλαμβάνουν ρυθμίσεις για την παύση της λειτουργίας των ενεργών Χ.Α.Δ.Α. και της αποκαταστάσεώς τους και συστηματοποιούνται οι διοικητικές ενέργειες για την δημιουργία μονάδων δεματοποιήσεως και μονάδων επεξεργασίας των αστικών απορριμμάτων. Οι επίμαχες αυτές ρυθμίσεις του Ευρωπαϊκού και του Εθνικού Δικαίου συμπλέκονται και συγχρόνως ταυτίζονται με τον σκληρό πυρήνα του δημοσίου συμφέροντος, της δημόσια υγείας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Με άλλη διατύπωση, η ρυθμιστική ακτινοβολία των ανωτέρω ρυθμίσεων είναι δεσμευτική για κάθε όργανο του κράτους. Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πύλου με την υπ’ αρ. 238/2008 απόφασή του που λήφθηκε κατά την συνεδρίαση της 10/12/2008 αποφάσισε ομοφώνως την παύση της λειτουργίας του Χ.Α.Δ.Α. στην θέση «Άγιος Νικόλαος» του ανωτέρω Δήμου. Συνεπώς είναι σαφές ότι ο Χ.Α.Δ.Α. Αγίου Νικολάου έχει παύσει να λειτουργεί νομίμως ήδη από την 31.12.2008 και εντεύθεν. Περαιτέρω, με την υπ’ αρ. πρωτ. 563/8.2.2012 (ΑΔΑ : ΒΟΖΘ7Λ1-ΜΣΤ) απόφαση του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, αποφασίστηκε η παύση λειτουργίας τριάντα ενός (31) Χ.Α.Δ.Α., μεταξύ των οποίων και ο Χ.Α.Δ.Α. Αγίου Νικολάου. Επιπλέον, ο Χ.Α.Δ.Α Αγίου Νικολάου αποκαταστάθηκε, μετά την υπ’ αρ. πρωτ. 588/2/3.2.2014απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου και σύμφωνα με την υπ’ αρ. 167/4/30.1.2015 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Πελοποννήσου που αφορούσε στην εκτέλεση έργων αποκατάστασης 76 Χ.Α.Δ.Α. έναντι προϋπολογισμού 23.217.317,76 ευρώ. Σημειωτέον ότι, τα ως άνω έργα αποκατάστασης και του Χ.Α.Δ.Α. Αγίου Νικολάου ανατέθηκαν στην εταιρεία «ΟΡΙΩΝ ΑΤΕ» με την από 23.10.2015 σύμβαση μεταξύ αυτής και του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, καθώς και με την συμπληρωματική σύμβαση αξίας 2.223.719,10 ευρώ στο συμβατικό αντικείμενο της οποίας συμπεριλαμβανόταν και ο Χ.Α.Δ.Α. Αγίου Νικολάου, η οποία και υπογράφηκε μετά την υπ’ αρ. 408/2017 πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου

 

  1. Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία απαγορεύεται η οποιαδήποτε εναπόθεση από Δήμο αστικών απορριμμάτων σε Χ.Α.Δ.Α., καθώς όπως προλέχθηκε και η λειτουργία των Χ.Α.Δ.Α. απαγορεύεται και αυτοί έχουν υποτίθεται αποκατασταθεί, καθιστάμενοι ανενεργοί, όπως και εν προκειμένω ο Χ.Α.Δ.Α. Αγίου Νικολάου.

 

  1. Ως προς το ζήτημα της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων η αρμοδιότητα κατά την ισχύουσα νομοθεσία ανήκει, αφ’ ενός στον οικείο Δήμο και αφ’ ετέρου στην αντίστοιχη Περιφέρεια. Ο εκάστοτε Δήμος και εν προκειμένω ο Δήμος Πύλου – Νέστορος έχει κατά το νόμο αρμοδιότητα περισυλλογής, αποκομιδής και εναπόθεσης των αστικών απορριμμάτων σε χώρο νομίμως αδειοδοτηθέντα, προκειμένου να διεξάγεται μόνιμη ενδιάμεση ή προσωρινή διαχείριση υπό την τήρηση συγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων. Περαιτέρω, στην Περιφέρεια Πελοποννήσου με βάση την υπ’ αρ. πρωτ. 3372/378/13.01.2012 (ΑΔΑ : ΒΟΝΝΟ1Ρ1Φ-5ΜΖ) απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, μεταβιβάστηκαν σε εκτέλεση της υπ’ αρ. 50910/27/2003 ΚΥΑ όλες οι αρμοδιότητες των ΦΟΣΔΑ της Περιφέρειας Πελοποννήσου για την διαχείριση, προσωρινή αποθήκευση, μεταφόρτωση, επεξεργασία, αξιοποίηση και διάθεση στερεών αποβλήτων, καθώς και την υλοποίηση των συνοδών έργων που προβλέπονται από το νέο ΠΕΣΔΑ λόγω της ανεπαρκούς λειτουργίας των ΦΟΣΔΑ. Για την ίδια μεταβίβαση των ως άνω αρμοδιοτήτων στον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου εκδόθηκαν οι υπ’ αρ. 1/2010 (ΑΔΑ : 41ΦΣ6ΔΛ-Χ) απόφαση του Αντιπροέδρου της κυβέρνησης και η υπ’ αρ. 39953/19886/7.12.2010 απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Με βάση τις ως άνω κανονιστικές διοικητικές πράξεις ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα της ωρίμανσης και υλοποίησης των έργων προσωρινής αποθήκευσης, μεταφόρτωσης, αξιοποίησης και διάθεσης των αστικών αποβλήτων που προβλέπονται από το νέο ΠΕΣΔΑ, που εγκρίθηκε με την 5145/2.12.2010 απόφαση Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Πελοποννήσου στις υπηρεσίες της Περιφέρειας Πελοποννήσου, καθώς και τις αρμοδιότητες ωρίμανσης και υλοποίησης των έργων αποκατάστασης των Χ.ΑΔ.Α. , των οποίων παύει η λειτουργία και της αναβάθμισης εγκαταστάσεων διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Συνεπώς, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα για την κάθε είδους διαχείριση των αστικών απορριμμάτων, όπως έχει ήδη κριθεί με την υπ’ αρ. 2967/2014 απόφαση του ΙV Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά και τις προλεχθείσες καταδικαστικές αποφάσεις του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Καλαμάτας και του Τριμελούς Εφετείου Πλημμελημάτων Καλαμάτας. Με βάση τα ανωτέρω, ούτε ο Δήμος Πύλου, ούτε η Περιφέρεια Πελοποννήσου δύνανται να εναποθέτουν αυθαίρετα και χύδην τα αστικά απορρίμματα στην ευρύτερη περιοχή του Αγίου Νικολάου, δημιουργώντας αυτοσχέδιους και απαγορευμένους Χ.Α.Δ.Α., παραβιάζοντας έτσι την υφιστάμενη εθνική και ενωσιακή περιβαλλοντική νομοθεσία.

 

  1. Την 31.03.2020 ο Δήμαρχος Πύλου – Νέστορος Παναγιώτης Καρβέλας εξέδωσε την υπ’ αρ. πρωτ. 5059/31.03.2020 απόφασή του, με την οποία έκρινε ότι υπάρχει άμεσος και προφανής κίνδυνος για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων της ΜΟΔΙΑΚ με συνέπεια την καταστροφή του μηχανικού εξοπλισμού και την πρόκληση ατυχημάτων ή τραυματισμών και αποφάσισε την έγκριση της υπ’ αρ. 16/2020 μελέτης για την παροχή της υπηρεσίας «εργασίες αποφόρτισης χώρου ΜΟΔΙΑΚ από συσσωρευμένα απορρίμματα», αναθέτοντας την εκτέλεση των σχετικών έργων στην εταιρεία με την επωνυμία «Λάμπος Ιωάννης και ΣΙΑ Ε.Ε.» με έδρα την Καλαμάτα, οδός Αριστομένους 41. Στην συνέχεια εκδόθηκε η υπ’ αρ. πρωτ. οικ.5103/1.4.2020 πράξη της Μαρίας Σταυροπούλου Διευθύντριας Περιβάλλοντος Δόμησης και Ποιότητας Ζωής του Δήμου Πύλου – Νέστορος, με την οποία και όρισε τον υπάλληλο του Δήμου Κωνσταντίνο Βέργο ως επιβλέποντα. Μετά την λήψη των ως άνω αποφάσεων και πράξεων η προλεχθείσα εταιρεία άρχισε παρανόμως να εκφορτώνει από τον χώρο ΜΟΔΙΑΚ συσσωρευμένα απορρίμματα και να τα απορρίπτει εγκληματικώς εντός του αποκατεστημένου και παύσαντος να λειτουργεί Χ.Α.Δ.Α. Αγίου Νικολάου και πέριξ αυτού (βλ. σχετικές φωτογραφίες). Είναι πρόδηλο ότι ο Δήμαρχος Πύλου – Νέστορος δεν είχε οποιαδήποτε αρμοδιότητα να συνάψει εργολαβία με το προλεχθέν αντικείμενο, καθώς δεν έχει οποιαδήποτε αρμοδιότητα για την διαχείριση των απορριμμάτων, ούτε δε του επιτρέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία να τα απορρίπτει αυθαίρετα χωρίς άδεια και περιβαλλοντικούς όρους στο φυσικό περιβάλλον που γειτνιάζει με τον αποκαταστημένο Χ.Α.Δ.Α. Αγίου Νικολάου, αλλά και εντός αυτού, δημιουργώντας έτσι ένα νέο παράνομο Χ.Α.Δ.Α.. Η προφανής ως άνω παραβίαση της νομιμότητας από τον Δήμαρχο Πύλου – Νέστορος υφίσταται και ως παρανομία του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, ο οποίος είναι καθ’ ύλην αρμόδιος της διαχείρισης των αστικών απορριμμάτων, αρμοδιότητα η οποία επάγει σε αυτόν ρητές νομικές υποχρεώσεις. Οι ίδιες αξιόποινες πράξεις καταλογίζονται και διαπράττονται στο πρόσωπο της τέταρτης καταμηνυόμενης, του νομίμου εκπροσώπου της αναδόχου εταιρείας, καθώς και των υπαλλήλων της εταιρείας αυτής.

 

ΙΙ. Τα ανακύπτοντα ζητήματα ποινικής ευθύνης των μηνυομένων προσώπων.

 

  1. Η διάταξη του άρθρου 24 του Συντάγματος θεσπίζει ως θεμελιώδη υποχρέωση του Κράτους την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Η υποχρέωση αυτή έχει συγκεκριμένο κανονιστικό περιεχόμενο το οποίο συγκεκριμενοποιείται μέσω μιας σειράς αρχών που εξειδικεύουν, προσδιορίζουν και συνθέτουν την προλεχθείσα ύπατη υποχρέωση του Κράτους. Ειδικότερα, η διάταξη του άρθρου 24 παρ. 1 του Συντάγματος κατοχυρώνει ρητώς τις αρχές της προλήψεως και της αειφορίας. Από την ερμηνευτική σύζευξη όμως του άρθρου 24 παρ. 1 του Συντάγματος με την διάταξη του άρθρου 174 της Συνθήκης Ε.Κ., συνάγεται ότι στη διάταξη του άρθρου 24 παρ. 1 του Συντάγματος στεγάζονται και οι αρχές της προφυλάξεως, της επανορθώσεως των καταστροφών κατά προτεραιότητα στην πηγή και η Αρχή σύμφωνα με την οποία «ο ρυπαίνων πληρώνει». Η διάταξη του άρθρου 24 παρ. 1 του Συντάγματος κατοχυρώνει το δικαίωμα στην προστασία του περιβάλλοντος ως θεμελιώδες δικαίωμα το οποίο επικοινωνεί ερμηνευτικώς με τη διάταξη του άρθρου 2 παρ. 1 του Συντάγματος που κατοχυρώνει την Αρχή της αξίας του ανθρώπου, το δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας (άρθρο 5 παρ. 1 Σ), το δικαίωμα στην υγεία (άρθρο 21 παρ. 3 Σ) και με τη διάταξη του άρθρου 25 παρ. 1 του Συντάγματος που θεσπίζει υποχρέωση της πολιτείας να διασφαλίζει την ανεμπόδιστη και αποτελεσματική άσκηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων, κατοχυρώνοντας την αρχή της αναλογικότητας ως νομική σταθερά και ερμηνευτικό κριτήριο των επιμέρους δικαιϊκών ρυθμίσεων, τόσο του κοινού, όσο και του κανονιστικού νομοθέτη και της εν γένει δράσεως, της εκτελεστικής εξουσίας. Το κανονιστικό περιεχόμενο της αρχής της αειφορίας ταυτίζεται με επιταγή της διατηρήσεως στο διηνεκές αναλλοίωτου του φυσικού κεφαλαίου και του πολιτιστικού περιβάλλοντος και των επιμέρους συνθετικών του στοιχείων το οποίο κάθε γενιά οφείλει να το διαχειρίζεται και να το κληροδοτεί στην επόμενη αυτούσιο. Η αρχή της αειφορίας, αν και σχετίζεται άμεσα, δεν ταυτίζεται με την αρχή της βιώσιμης αναπτύξεως καθώς η μεταξύ τους σχέση τυποποιείται ως σχέση έννοιας γένους με έννοια είδους. Με άλλη διατύπωση η αρχή της βιώσιμης αναπτύξεως προϋποθέτει και ενσωματώνεται στην αρχή της αειφορίας καθώς η βιώσιμη ανάπτυξη οφείλει κατά το Σύνταγμα να τελολογεί στην προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Οι διατάξεις των άρθρων 24 και 106 παρ. 1 του Συντάγματος θεμελιώνουν την αρχή της βιώσιμης αναπτύξεως το κανονιστικό φορτίο της οποίας γεωδετείται με βάση ειδικότερες συγκεκριμένες και αντικειμενικές παραδοχές. Αναλυτικότερα, η αρχή της βιώσιμης αναπτύξεως οικοδομείται με θεμέλιο την παραδοχή της ιδιαιτερότητας κάθε περιοχής και δη της φυσικής και της πολιτιστικής ταυτότητας του περιβάλλοντός της. Με άλλη διατύπωση η ανάπτυξη μπορεί να διεκδικήσει το ποιοτικό χαρακτηριστικό της βιωσιμότητας μόνον, όταν οργανώνεται με βάση την καθιέρωση γενικών κριτηρίων, που διασφαλίζουν ένα κοινό πλαίσιο χωρικής οργανώσεως των παραγωγικών δραστηριοτήτων, πλαίσιο το οποίο συγχρόνως λαμβάνει υπ’ όψιν του την ιδιαίτερη φυσιογνωμία και τις χωροταξικές ιδιαιτερότητες των επιμέρους περιοχών καθώς και τις ειδικές ανάγκες προστασίας και αναπτύξεως κάθε περιοχής, αφού δεν είναι δυνατόν να αγνοείται η αυτοτελής φυσιογνωμία, η φέρουσα ικανότητα και το περιβάλλον κάθε περιοχής. Τουτέστιν, η οργάνωση της αναπτύξεως είναι βάσιμη όταν εδράζεται στον σεβασμό των περιβαλλοντικών στοιχείων κάθε περιοχής, που συναπαρτίζουν την αυτόνομη ιδιοπροσωπία της, η οποία συγκροτείται από την μορφολογική και εδαφολογική τους ταυτότητα, την σπανιότητα της πανίδας και της χλωρίδας τους, τις ιδιαίτερες κλιματικές και γεωμορφολογικές συνθήκες, το ανθρωπογενές περιβάλλον και την οικιστική προσωπικότητά της.

 

  1. Η νομολογία του Σ.τ.Ε. με σειρά αποφάσεών του έχει πιστοποιήσει τα προλεχθέντα και έχει διαπλάσει το πλαίσιο της συνταγματικώς συγγνωστής νομοθετικής και κανονιστικής ρυθμίσεως για ζητήματα που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος, στην αρχή της αειφορίας και στην αρχή της βιώσιμης αναπτύξεως των νησιωτικών περιοχών. Αναλυτικότερα το Σ.τ.Ε. έχει κρίνει ότι βιώσιμη και αειφόρος είναι η ανάπτυξη που ικανοποιεί τις εύλογες ανάγκες της παρούσας γενεάς χωρίς να θέτει σε κίνδυνο την ικανοποίηση των αναγκών των μελλουσών γενεών (Σ.τ.Ε. 161/2000). Περαιτέρω έχει κρίνει ότι η τήρηση εκ μέρους του Κράτους της αρχής της βιώσιμης αναπτύξεως ελέγχεται ακυρωτικώς όταν από τα στοιχεία του φακέλου και τα διδάγματα της κοινής πείρας προκύπτει πως η προκαλούμενη από το έργο, τη δράση ή τη δραστηριότητα βλάβη για το περιβάλλον, είτε έχει μη επανορθώσιμο χαρακτήρα, είτε τελεί σε προφανή δυσαναλογία με το προσδοκώμενο όφελος και αποδομεί την έννοια της βιώσιμης αναπτύξεως (βλ. ΣτΕ Ολμ. 613/2002, ΣτΕ Ολμ. 3478/2000 και ΣτΕ Ολμ. 2170/2006). Επιπροσθέτως πρέπει να τονισθεί ότι η διάταξη του άρθρου 24 παρ.1 του Συντάγματος κατοχυρώνει την προστασία του περιβάλλοντος διττώς, τόσο ως θεμελιώδη πολιτειακή υποχρέωση, όσο και ως δημόσιο υποκειμενικό δικαίωμα κάθε προσώπου. Οι διατάξεις των άρθρων 24 παρ.1 και 2 του Συντάγματος, προβλέπουν ότι το κράτος έχει υποχρέωση εξασφαλίσεως των καλύτερων δυνατών όρων διαβίωσης και εγγυάται την ανάπτυξη και την λειτουργικότητα των οικισμών με βάση ρητά ποιοτικά πρότυπα. Οι διατάξεις αυτές ενσωματώνουν αυτοτελή κανονιστική ισχύ, η οποία ταυτίζεται με τη νομική και συγχρόνως πραγματική έννοια του περιβαλλοντικού και οικιστικού-πολεοδομικού κεκτημένου. Η εκτελεστική του Συντάγματος ποινική νομοθεσία διαλαμβάνει διατάξεις, οι οποίες τυποποιούν ως άδικη και αξιόποινη κάθε πράξη ή παράλειψη, η οποία προσβάλλει το φυσικό ή το πολιτιστικό περιβάλλον, θέτοντας σε ουσιαστική διακινδύνευση τα εξ’ αυτών απορρέοντα υπέρ κάθε προσώπου έννομα αγαθά (βλ. ενδεικτικώς άρθρα 28,29 και 30 του Ν. 1650/86, όπως ισχύει σήμερα μετά το άρθρο 4 του Ν. 3010/2002 και 21 του Ν. 4014/2012).

 

  1. Η διάταξη του άρθρου 21 παρ. 3 του Συντάγματος κατοχυρώνει το δικαίωμα στην υγεία ως δημόσιο υποκειμενικό δικαίωμα, θεσπίζοντας συγχρόνως συνταγματική εγγύηση της δημόσιας υγείας, που ενσωματώνει ευθεία και διαρκή εντολή του συντακτικού νομοθέτη προς κάθε αρμόδιο όργανο του κράτους να λαμβάνει μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας καθ’ ότι ακόμη και η εξ’ αμελείας διακινδύνευσή της αποτελεί ιδιαίτερα άδικη και αξιόποινη πράξη ακόμα και αν τελείται δια παραλείψεως. Παρέλκει δε η μνεία ότι το δικαίωμα στην υγεία διαπλέκεται με τα δικαιώματα των άρθρων 2 παρ. 1 και 5 παρ. 1 του Συντάγματος και παράγει προστατευτέο υγειονομικό κεκτημένο.

 

  1. Η διάταξη του άρθρου 28 του Ν. 1650/1986, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το Ν. 4042/2012 θεσπίζει την εγκληματική πράξη της εκ προθέσεως υποβάθμισης του περιβάλλοντος ως συνόλου των φυσικών και ανθρωπογενών παραγόντων και των στοιχείων που βρίσκονται σε αλληλεπίδραση και επηρεάζουν την οικολογική ισορροπία, την ποιότητα της ζωής, την υγεία των κατοίκων, την ιστορική και πολιτιστική παράδοση και τις αισθητικές αξίες, δημιουργώντας κίνδυνο σοβαρής και ευρείας περιβαλλοντικής διατάραξης.

 

  1. Στην προκείμενη περίπτωση ο Δήμαρχος Πύλου – Νέστορος με τις προπεριγραφείσες υπαίτιες πράξεις του και ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου δια της υπαίτιας παράλειψης των πράξεων που τους επιβάλλει η ισχύουσα νομοθεσία, τέλεσαν την αξιόποινη πράξη του άρθρου 28 του Ν. 1650/86, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με το Ν. 4042/2012, προκαλώντας με πρόθεση κίνδυνο σοβαρής και ευρείας οικολογικής και περιβαλλοντικής διατάραξης και σύστοιχη υποβάθμιση περιβάλλοντος. Ειδικότερα, οι ως άνω, με αντιβαίνοντα στη νομοθεσία τρόπο και με ρητές πράξεις και παραλείψεις τους, προέβηκαν στην αποφόρτιση του χώρου ΜΟΔΙΑΚ, δια της αναδόχου ιδιωτικής εταιρείας, και δη με την παράνομη φόρτωση των εκεί συσσωρευμένων απορριμμάτων και την αυθαίρετη και εγκληματική εναπόθεσή τους εντός του χώρου του αποκαταστηθέντος ΧΑΔΑ Αγίου Νικολάου και πέριξ αυτού, προβαίνοντας έτσι στην δημιουργία ενός νέου πλην όμως νομοθετικώς απαγορευμένου Χ.Α.Δ.Α. Η τέλεση της ως άνω αξιόποινης πράξης καταλαμβάνει και την συμπεριφορά της τέταρτης καταμηνυόμενης Διευθύντριας της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος Δόμησης και Ποιότητας Ζωής του Δήμου Πύλου – Νέστορος, η οποία έφτασε στο σημείο να ορίσει και επιβλέποντα του ως αν εγκληματικού έργου, υπάλληλο του Δήμου, παραβιάζοντας έτσι το υπηρεσιακό της καθήκον. Τέλος, την ίδια εγκληματική πράξη πραγματώνει υπαιτίως ο νόμιμος εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας «Λάμπος Ιωάννης ΕΠΕ», καθώς και οι υπάλληλοι αυτού (οδηγοί φορτηγών που παρανόμως φορτώνουν συσσωρευμένα απορρίμματα και τα εκφορτώνουν αυθαίρετα, χύδην σε μη νομίμως λειτουργούντα χώρο και χωρίς να υφίσταται οποιαδήποτε περιβαλλοντική αδειοδότηση, ούτε η τήρηση οποιουδήποτε περιβαλλοντικού όρου, συνεργώντας άμεσα στην δημιουργία ενός παράνομου και αυθαίρετου Χ.Α.Δ.Α. στην περιοχή «Άγιος Νικόλαος» του Δήμου Πύλου – Νέστορος. Σημειωτέον ότι οι ως άνω αξιόποινες πράξεις καταμηνυομένων προσώπων συνιστούν αυτόφωρα εγκλήματα και πρέπει να κινηθεί εις βάρος τους η αυτόφωρη διαδικασία, που προβλέπει ο Κ.Π.Δ..

 

  1. Ο πρώτος εξ ημών εκτός από Δικηγόρος είμαι και δημότης του Δήμου Πύλου – Νέστορος. Οι δεύτερος και τρίτος εξ ημών εκτός από δημότες του Δήμου Πύλου – Νέστορος είμαστε και Δημοτικοί Σύμβουλοι της παράταξης της ελάσσονος μειοψηφίας του δευτέρου δε όντος επικεφαλής της παράταξης αυτής. Κατά τούτο, συντρέχει στο πρόσωπό μας η κατά το άρθρο 63 του ΚΠΔ ενεργητική νομιμοποίηση για την παράστασή μας προς υποστήριξη της ποινικής κατηγορίας κατά των καταμηνυομένων.

 

Επειδή, η παρούσα μηνυτήρια αναφορά είναι νόμιμη και βάσιμη.

 

Επειδή, προσάγονται σειρά εγγράφων, που την τεκμηριώνουν.

 

 

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

ΖΗΤΟΥΜΕ

 

Να γίνει δεκτή η παρούσα μηνυτήρια αναφορά, διατασσομένης αμέσως έρευνας κατά τις διατάξεις του Κ.Π.Δ προκειμένου να διαπιστωθεί η πραγμάτωση και η συντέλεση των νυν καταμηνυομένων αξιόποινων πράξεων και παραλείψεων και να ασκηθεί ποινική δίωξη εις βάρος των υπαιτίων προσώπων, επιβαλλόμενων εις βάρος της των προβλεπομένων από την κείμενη νομοθεσία κυρώσεων, τηρούμενης δε της αυτόφωρης ποινικής διαδικασίας.

Δηλώνουμε δε την παράστασή μας σύμφωνα με το άρθρο 63 του ΚΠΔ προς υποστήριξη της ποινικής κατηγορίας.

Ως μάρτυρες προτείνουμε :

α. Τον Νικόλαο Γαρατσιώτη του Βλάσση, κάτοικο Χώρας Δήμου Πύλου  – Νέστορος,  Δημοτικό Σύμβουλο του Δήμου Πύλου – Νέστορος, ΑΦΜ 062817955

β. Τον Ηλία Σαρρή του Γρηγορίου, κάτοικο Πύλου, Τοπικό Σύμβουλο του Δήμου Πύλου – Νέστορος, ΑΦΜ 138040018.

 

Πύλος, 08.04.2020

Οι υποβάλλοντες τη μηνυτήρια αναφορά

 

Παναγιώτης Γιαννόπουλος       Ηλίας Κανάκης         Αργύρης Καστόρας

Σχετικά Άρθρα

Ενα Σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button