Λιβύη: Το λιμάνι των… στεναγμών

Λιβύη: Το λιμάνι των… στεναγμών

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μία λευκή θεμέλια λίθος, δίπλα σε μία απομονωμένη ακτή στον λιβυκό λιμένα της Σούσας, εκεί όπου βρισκόταν η αρχαία Απολλωνία, είναι το μόνο που υποδεικνύει την ύπαρξη ενός επταετούς ονείρου για την ανοικοδόμηση ενός από τους μεγαλύτερους λιμένες της Βόρειας Αφρικής. Ωστόσο, οι αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι η Λιβύη βρίσκεται στην τελευταία φάση των διαπραγματεύσεων με αμερικανική εταιρεία, για συμφωνία 1,5 δισ. δολ., προκειμένου να κατασκευαστεί ένας «μέγα λιμένας», που θα μετατρέψει την ήρεμη ακτή, όπου οι οικογένειες πάνε για να κάνουνε πικνίκ, σε ένα πελώριο τερματικό σταθμό γεμάτο κοντέινερ.

Η εταιρεία Guidry Group, με έδρα το Τέξας, επιβεβαίωσε στο Reuters ότι πρόκειται να υπογράψει μία συμφωνία 35 ετών για την κατασκευή και διαχείριση ενός λιμένα σε μία περιοχή που αποτελούσε αρχαιοελληνική κτήση. Τέτοιου είδους επενδυτικά προγράμματα είναι σπάνια στη Λιβύη, όπου κυριάρχησαν το χάος και οι συρράξεις μετά την ανατροπή του συνταγματάρχη Καντάφι το 2011. «Τα μεγαλύτερα φορτηγά σκάφη θα μπορούν να δένουν εδώ», εξηγεί με ενθουσιασμό ένας από τους αρχιτέκτονες του έργου, ο Σαλά Ελχαζι, επικεφαλής της υπηρεσίας ανατολικού λιμένα.

Η Λιβύη έχει ανάγκη θέσεων εργασίας για τους νέους της, οι οποίοι όταν μένουν άνεργοι είτε προσδοκούν μία θέση στον ήδη γιγαντωμένο δημόσιο τομέα είτε απλά παίρνουν τα όπλα προκειμένου να κερδίσουν τον επιούσιο. Εκτός από τα πετρέλαια, η Λιβύη έχει περιορισμένη οικονομική δραστηριότητα και αναγκάζεται να εισάγει ακόμα και γάλα. Η κατασκευή του λιμένα θα σημάνει τη δημιουργία 2.500 θέσεων εργασίας. Η Guidry θέλει να προσελκύσει εγχώριους και ξένους επενδυτές για να χρηματοδοτήσει το έργο, το οποίο θα αρχίσει να κατασκευάζεται τον Οκτώβριο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία ειδικευόταν σε θέματα απαγωγών και λύτρων, αλλά τώρα επιθυμεί να μπει δυναμικά και στην κατασκευή υποδομών.

Οι προκλήσεις

Πέρα από τη χρηματοδότηση, το έργο αντιμετωπίζει και άλλες προκλήσεις. Πρώτα από όλα, η Λιβύη πρέπει να φτιάξει το οδικό δίκτυο και να κατασκευάσει σιδηροδρομική υποδομή. Ο δρόμος από τη Σούσα στην επόμενη μεγάλη πόλη, την Μπάιντα, είναι ακατάλληλος για τα μεγάλα φορτηγά. Πολλοί φοβούνται ότι η κατασκευή του λιμένα θα καταστρέψει τα αρχαιολογικά μνημεία της περιοχής. Η Σούσα, με τον κοιμισμένο κόλπο της να εκτείνεται δίπλα σε κίονες, βρίσκεται κοντά στην αρχαιοελληνική πόλη της Κυρήνης. «Πραγματικά φοβόμαστε γι’ αυτό το έργο, το οποίο πρόκειται να κατασκευαστεί τόσο κοντά στη Σούσα», εξηγεί ο Αχμέντ Χουσεΐν, επικεφαλής της υπηρεσίας αρχαιοτήτων, ο οποίος φοβάται ότι τα ερείπια της περιόδου των Πτολεμαίων μπορεί να καταστραφούν αν ο λιμένας καταλήγει σε έναν καινούργιο δρόμο που θα συνδέει τη Σούσα με τη Βεγγάζη. Προκειμένου να αντιμετωπίσουν αυτό το ενδεχόμενο, οι υπεύθυνοι εξηγούν ότι ο λιμένας θα οικοδομηθεί πέντε χιλιόμετρα έξω από τη Σούσα. Στόχος τους είναι η Λιβύη να εκμεταλλευθεί τη θέση της στη Μεσόγειο προκειμένου να γίνει εμπορικός κόμβος ανάμεσα στην Αφρική και στην Ευρώπη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή