Ενεργειακός, εμπορικός και στρατιωτικός κόμβος η Αλεξανδρούπολη

Ενεργειακός, εμπορικός και στρατιωτικός κόμβος η Αλεξανδρούπολη

4' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΑΠΟΣΤΟΛΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ. Ενα γιγαντιαίο φορτηγό πλοίο, το μεγαλύτερο που «έπιασε» ποτέ στην Αλεξανδρούπολη, ξεφόρτωνε στρατιωτικά κοντέινερ, Hummer και ελικόπτερα Black Hawks που συναρμολογούνταν από Αμερικανούς τεχνικούς σε ελάχιστα λεπτά στον προβλήτα για να πετάξουν προς βορρά. Μερικά μέτρα παρακάτω, στον ίδιο προβλήτα, ένα άλλο αμερικανικό πολεμικό πλοίο καταμαράν (USNS YUMA) εφοδιασμένο με υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης και ελέγχου συνεπικουρούσε τη διέλευση των αμερικανικών στρατιωτικών δυνάμεων με προορισμό τη Ρουμανία και σίγουρα (θα) έριχνε και κάποιες «ματιές» στα γειτονικά στενά των  Δαρδανελλίων και προς το νότιο Αιγαίο.

Το σκηνικό «έδενε» απολύτως με τα τεκταινόμενα στο κεντρικό και νότιο Αιγαίο όπου οι πολεμικοί στόλοι Ελλάδας και Τουρκίας είχαν λάβει ήδη επίκαιρες θέσεις και οι ανησυχίες ότι από στιγμή σε στιγμή θα μπορούσε να ξεσπάσει «καταιγίδα» σκίαζαν τη λαμπρότητα της ημέρας που υπαγόρευε η ανάδειξη της ακριτικής πόλης σε νευραλγικής σημασίας κόμβο στις παγκόσμιες μεταφορές, και τους στρατιωτικούς σχεδιασμούς της Δύσης. Τούτες τις δύσκολες για την ειρήνη στην Ανατολική Μεσόγειο και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις ώρες ήταν αυτή, στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, στα μέσα της εβδομάδας, η μόνη, φανερή τουλάχιστον, αμερικανική στρατιωτική παρουσία στην πιο εύφλεκτη περιοχή του πλανήτη.

Μόνο που οι Αμερικανοί δεν βρίσκονταν εκεί για να παρεμβληθούν, εάν χρειαστεί, στο Αιγαίο ώστε να εμποδίσουν μια ενδεχόμενη ανάφλεξη, μολονότι τόσο ο πρέσβης των ΗΠΑ Τζέφρεϊ Πάιατ όσο και ο υπουργός Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος είχαν στο μυαλό τους –και στις ομιλίες– το Καστελλόριζο, αλλά περνούσαν για να αναπτυχθούν στη Μαύρη Θάλασσα. 

«Σε άλλες εποχές θα ήταν αυτοί που θα μπορούσαν να παρεμβληθούν με τα πλοία τους ανάμεσα σε Ελληνες και Τούρκους και να αποτρέψουν ένα θερμό επεισόδιο, τώρα τους βλέπουμε στην Αλεξανδρούπολη αντί για την καυτή ζώνη στον νότο», σχολίαζε σε μεταξύ μας συζήτηση, στο περιθώριο των εκδηλώσεων, απόστρατος αξιωματικός του στρατού που έχει περάσει από υψηλά πόστα στο ΝΑΤΟ και τις ΗΠΑ.

«Ακόμα όμως και έτσι, αυτό εδώ σήμερα (σ.σ. η υποδοχή της διέλευσης της αμερικανικής στρατιωτικής δύναμης), είναι σημαντική υπόθεση για την ασφάλεια της χώρας μας», τόνιζε.

Και δεν είχε άδικο, αφού πλέον η αμερικανική παρουσία στην Αλεξανδρούπολη, επενδυτική και στρατιωτική θα είναι μόνιμη, γεγονός που όπως επισήμαινε τοπικός παράγοντας «υψώνει μια ασπίδα προστασίας στα σύνορά μας στον Εβρο και αυτό μπορεί να φέρει και άλλες επενδύσεις στην περιοχή». Πλέον η Αλεξανδρούπολη παίρνει αυτό με το οποίο η φύση, η γεωγραφία, την προίκισε: τον αναβαθμισμένο γεωπολιτικό της ρόλο ο οποίος αναγνωρίζεται και αναβαθμίζεται διά της αξιοποίησης του λιμανιού της και των συνδυασμένων μεταφορών προς δύσκολες εμπορικά και στρατιωτικά περιοχές, όπως αυτές της Μαύρης Θάλασσας, Ρωσίας, Ουκρανίας, Καυκάσου.

Παράκαμψη του Βοσπόρου

«Σήμερα, με την έναρξη των συνδυασμένων μεταφορών (πλοίο, σιδηρόδρομος, αυτοκινητόδρομος), ξεκίνησε η παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου», είπε στην «Κ» ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Κώστας Χατζημιχαήλ, ο οποίος στην ομιλία του ανέδειξε την ιστορική διαδρομή και την κομβική θέση της Αλεξανδρούπολης: «Το 1870 η Εταιρεία των Ανατολικών Σιδηροδρόμων επέλεξε τη σημερινή περιοχή της Αλεξανδρούπολης προκειμένου να δημιουργήσει τερματικό σταθμό στο Αιγαίο Πέλαγος. Ετσι ξεκινά η ιστορία αυτού του λιμένα. Γύρω του –και για τα επόμενα 50 χρόνια– δομήθηκε μια μικρή εμπορική και διπλωματική κοινωνία που μετεξελίχθηκε τον επόμενο αιώνα –εντός του εθνικού κορμού της σύγχρονης Ελλάδας– στη σημερινή Αλεξανδρούπολη. Σήμερα, εκατόν πενήντα χρόνια μετά τη δημιουργία του πρώτου λιμανιού, ερχόμαστε μαζί να υλοποιήσουμε ξανά τον σκοπό για τον οποίο κατασκευάστηκε».

Πριν από λίγες ημέρες τέθηκε σε κίνηση ο διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρηση (67%) του λιμανιού, με καταληκτική προθεσμία στις αρχές Οκτωβρίου.  Μνηστήρες για την αγορά του κατά καιρούς υπήρξαν πολλοί (Ρώσοι, Κινέζοι, Αραβες), αλλά ο κ. Πάιατ –και όχι μόνο– το έχει ξεκαθαρίσει προ πολλού ότι «δεν θα αφήσουμε (σ.σ. μαζί με αυτό της Καβάλας) να πέσουν σε λάθος χέρια».

Για τους Δυτικούς (Αμερικανούς και Ευρωπαίους) η Αλεξανδρούπολη εξελίσσεται πλέον, σε στρατιωτικό επίπεδο, στη σημαντικότερη ίσως πύλη μεταφοράς από τον νότο προς τη Ρωσία και τις πέριξ αυτής δύσκολες περιοχές. Μάλιστα πληροφορίες αναφέρουν ότι συζητείται η στρατιωτική παρουσία των ΗΠΑ με τη μορφή περιστασιακού ανεφοδιασμού ή και ελλιμενισμού για επισκευές πολεμικών πλοίων κ.λπ. Πιθανότατα, επίσης, αμερικανική στρατιωτική δύναμη με υπερσύγχρονα άρματα μάχης θα πάρει μέρος στη μεγάλη άσκηση «Παρμενίων» των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, που πρόκειται να διεξαχθεί τον Σεπτέμβριο στον Εβρο.

Ο κ. Παναγιωτόπουλος, επιπλέον, ανακοίνωσε τη σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με τους αγωγούς καυσίμων του ΝΑΤΟ, γεγονός που αναβαθμίζει το ενδιαφέρον της Ατλαντικής Συμμαχίας για τη μεθόριο του Εβρου.

Αλλά η Αλεξανδρούπολη χάρη στο λιμάνι της δένεται και με ισχυρά ενεργειακά και μεταφορικά συμφέροντα, καθώς εγκαθίσταται οσονούπω στο θαλάσσιο στόμιό της η εξέδρα αεριοποίησης του υγροποιημένου αμερικανικού φυσικού αερίου, ενώ η διέλευση φορτίων, οδικώς, προς και από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας θα γίνεται πολύ πιο φτηνά και σε συντομότερο χρόνο απ’ ό,τι σήμερα μέσω Βοσπόρου.

Οι μελέτες

Με βάση σχετικές μελέτες, η μεταφορά ενός κοντέινερ από το λιμάνι του Πειραιά μέσω Βοσπόρου κοστίζει 1.500 δολάρια και τρεις έως τέσσερις μέρες, ανάλογα με τον συνωστισμό στα Στενά, ενώ μέσω Αλεξανδρούπολης χρειάζεται 6,5 ώρες (πλοίο και σιδηρόδρομος) και κόστος τετρακόσια έως πεντακόσια δολάρια.

Μερικές ώρες μετά την «ιστορική ημέρα», όπως χαρακτηρίστηκε από τους ομιλητές στη λαμπρή αλλά «σκιασμένη» από τα γεγονότα στο Καστελλόριζο τελετή, την Πέμπτη 23 Ιουλίου, το πρώτο τρένο αναχωρούσε φορτωμένο με στρατιωτικό εξοπλισμό από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για την Κοστάντζα της Ρουμανίας, εγκαινιάζοντας επισήμως το σύστημα των συνδυασμένων μεταφορών και μαζί τον αποκαλούμενο «χερσαίο Ελλήσποντο» που αναμένεται να μεταβάλει το τοπίο των μεταφορών στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ελληνοτουρκική συνάντηση

Την ώρα που όλα τα φώτα ήταν στραμμένα στο Καστελλόριζο, στην Αλεξανδρούπολη λάμβανε χώρα μια ελληνοτουρκική συνάντηση άκρως ενδιαφέρουσα.

Επιτροπές στρατιωτικών, τεχνικών και εμπειρογνωμόνων των δύο πλευρών βρέθηκαν την Τετάρτη στα Υψαλα της Τουρκίας και την Πέμπτη στην Αλεξανδρούπολη, στη σκιά της έντασης των ελληνοτουρκικών σχέσεων.

Αντικείμενο της «τεχνοκρατικού χαρακτήρα» συνάντησης ήταν το θέμα της απεικόνισης της ήδη υφιστάμενης οριοθέτησης, βάσει του πρωτοκόλλου του 1926, της συνοριακής γραμμής στην τοποθεσία Μελισσοκομείο του ποταμού Εβρου, που πρόσφατα αποτέλεσε σημείο τριβής για τις

δύο πλευρές.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα μέλη των δύο επιτροπών επισκέφθηκαν και το επίμαχο σημείο στο Μελισσοκομείο, αλλά κατά βάσιν οι συζητήσεις έγιναν «επί χάρτου» και τα αποτελέσματα θα δοθούν στα υπουργεία Εξωτερικών των

δύο χωρών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή