Η διαχείριση των λυμάτων ταλανίζει την Αττική

Η διαχείριση των λυμάτων ταλανίζει την Αττική

4' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην Περιφέρεια Αττικής εστιάζεται πλέον το πρόβλημα της διαχείρισης των αστικών λυμάτων στη χώρα. Οι μισές από τις απαραίτητες υποδομές δεν έχουν ακόμα κατασκευαστεί, ενώ στην περίπτωση δύο δήμων (Σπάτων-Αρτέμιδος και Ραφήνας-Πικερμίου) η υπόθεση βρίσκεται ακόμα σε απόλυτο αδιέξοδο.

Κινητήριος δύναμη για τη μετάβαση από το τριτοκοσμικό σύστημα των βόθρων σε μια ολοκληρωμένη διαχείριση των αστικών λυμάτων δεν είναι άλλη από την κοινοτική νομοθεσία. Σύμφωνα, λοιπόν, με την Οδηγία 91/271, στην Αττική 53 οικισμοί έπρεπε να αποκτήσουν αποχέτευση και εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων ως εξής:

• 5 οικισμοί άνω των 10.000 κατοίκων και τελική διάθεση των επεξεργασμένων λυμάτων σε ευαίσθητο περιβαλλοντικά αποδέκτη (α΄ προτεραιότητας) έως τις 31.12.1998.

• 9 οικισμοί άνω των 15.000 κατοίκων αλλά με τελική διάθεση σε κανονικό αποδέκτη (β΄ προτεραιότητας) έως τις 31.12.2000.

• 39 οικισμοί 2.000-10.000 κατοίκων (ή 15.000 κατοίκων, αν έχουν διάθεση σε κανονικό αποδέκτη) έως τις 31.12.2005.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Πολιτείας, για να εξυπηρετηθούν αυτοί οι 53 οικισμοί στην Αττική, έπρεπε να υπάρχουν 22 βιολογικοί καθαρισμοί. Υπάρχουν όμως 11: απομένει να κατασκευαστούν σε Κορωπί-Παιανία, Νέα Μάκρη-Μαραθώνα, Βόρεια Μεσόγεια (κυρίως Λούτσα-Ραφήνα), Αυλώνα, Κάλαμο, Αλεποχώρι, Πόρτο Γερμενό, Αίγινα, Αγία Μαρίνα Αίγινας, Υδρα και Σπέτσες.

Για την απουσία των στοιχειωδών αυτών υποδομών, η Ελλάδα καταδικάστηκε το 2007. Η χώρα παραπέμφθηκε εκ νέου τον Νοέμβριο του 2013 για τους οικισμούς Αρτέμιδος, Ραφήνας, Μαρκόπουλου, Κορωπίου και Νέας Μάκρης και την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκε η πρόταση προστίμου: περίπου 13 εκατ. ευρώ εφάπαξ και 47.000 ευρώ για κάθε ημέρα από την έκδοση της δεύτερης καταδίκης έως την πλήρη συμμόρφωση. Τα πρόστιμα αυτά (όπως αποκάλυψε η «Κ» στις 17 Αυγούστου) θα μεταβιβαστούν στους δήμους, ως κύριους υπαίτιους, σε μια ποσόστωση ανάλογα με τη δρομολόγηση λύσης.

Τι σημαίνει αυτό; Οτι οι Δήμοι Σπάτων-Αρτέμιδος και Ραφήνας-Πικερμίου θα σηκώσουν το μεγαλύτερο βάρος των προστίμων. Στις δύο περιοχές οι τοπικές κοινωνίες ενίστανται στη λύση που είχε από το 1994 σχεδιαστεί (δημιουργία βιολογικού καθαρισμού στη θέση Πλατύ Χωράφι στα Σπάτα) και εμμένουν στη σύνδεση με την Ψυττάλεια. Οι ελπίδες για υιοθέτηση των απόψεών τους ενισχύθηκαν μετά την απόφαση, το 2012, της ΕΥΔΑΠ να συνδέσει με την Ψυττάλεια τον παραλιακό Δήμο Σαρωνικού, ακυρώνοντας τα σχέδια κατασκευής βιολογικού καθαρισμού στην Παλαιά Φώκαια. Την υπόθεση περιέπλεξε η απόρριψη, από το Συμβούλιο της Επικρατείας, των περιβαλλοντικών όρων του έργου, λόγω της μη οριοθέτησης του ρέματος Ραφήνας.

Το κύριο πρόβλημα των τοπικών κοινωνιών είναι η διάθεση των λυμάτων, μετά την επεξεργασία τους, στη Λούτσα. Από την πλευρά της η ΕΥΔΑΠ επανασχεδίασε τις προτεινόμενες εγκαταστάσεις, ενώ υποσχέθηκε ότι ο βιολογικός καθαρισμός θα προχωρούσε σε τριτοβάθμια επεξεργασία των λυμάτων, ώστε να υπάρχει δυνατότητα επανάχρησης για άρδευση.

Σε έγγραφο της ΕΥΔΑΠ προς τον υπουργό Περιβάλλοντος τον Μάρτιο του 2013, η εταιρεία απέρριπτε τη λύση της Ψυττάλειας. Εκρινε ότι, παρόλο που το κόστος των έργων για τη μεταφορά των λυμάτων στον αγωγό της Παλλήνης είναι πολύ χαμηλό (περί τα 30 εκατ. ευρώ), το κόστος λειτουργίας του συστήματος θα είναι πολύ υψηλό (περί τα 4,5 εκατ. ευρώ ετησίως έναντι 3 εκατ. ευρώ του τοπικού βιολογικού καθαρισμού). Ενώ «θα υφίστανται θέματα ασφάλειας στη λειτουργία της αλυσίδας των 14 αντλιοστασίων που απαιτούνται, με αποτέλεσμα η όποια βλάβη να προξενεί άμεσα υπερχειλίσεις λυμάτων στη γύρω περιοχή». Σε κάθε περίπτωση, οι δύο δήμοι θα πρέπει να λάβουν σύντομα τις αποφάσεις τους και να υπολογίσουν τις συνέπειες αυτών.

Μειωμένο κατά 23% το ευρωπρόστιμο για τις χωματερές

«Στα μαλακά» φαίνεται ότι πέφτει η Ελλάδα για τις παράνομες χωματερές. Στην πρόταση της εισαγγελέως του Ευρωδικαστηρίου, που ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, το ημερήσιο πρόστιμο είναι μειωμένο κατά 23%, ενώ το εφάπαξ πρόστιμο κατά 3 εκατ. ευρώ. Οπως και στην περίπτωση των λυμάτων, το πρόστιμο θα διαμοιραστεί ανάμεσα στους δήμους που εξακολουθούν να λειτουργούν χωματερές, ανάλογα με την πρόοδο της προσπάθειας για το κλείσιμό τους.

Η Ελλάδα καταδικάστηκε για πρώτη φορά το 2005 για τη λειτουργία πλέον των χιλίων παράνομων χωματερών. Το 2013 η υπόθεση άνοιξε και πάλι, με την Επιτροπή να ζητεί:

• ημερήσιο πρόστιμο 7.786,80 ευρώ από την ημέρα έκδοσης της απόφασης του 2005 έως την ημέρα έκδοσης της δεύτερης καταδίκης (πιθανότατα φέτος). Αν η απόφαση εκδοθεί μέσα στο έτος, το ποσό θα φθάνει τα 25,5 εκατ. ευρώ,

• πρόστιμο 71.193,60 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης από τη δεύτερη καταδίκη μέχρι το κλείσιμο και την αποκατάσταση όλων των χωματερών.

Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας δημοσιοποιήθηκε η πρόταση της γενικής εισαγγελέως Juliane Kokott προς το Ευρωδικαστήριο:

• εφάπαξ πρόστιμο 22 εκατ.,

• πρόστιμο 54.450 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης από την έκδοση της δεύτερης καταδίκης μέχρι την οριστική συμμόρφωση της χώρας. Πρόκειται για μια αξιοσημείωτη μείωση, της τάξης του 23%. Επιπλέον η εισαγγελέας πρότεινε το ποσό να απομειούται κατά 150 ευρώ «κάθε φορά που η Ελλάδα αποδεικνύει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την παύση της λειτουργίας ενός παράνομου χώρου ταφής, καθώς και την ύπαρξη και αξιοποίηση επαρκών μέσων για την κατάλληλη διαχείριση ή διάθεση των αποβλήτων ή την αποκατάσταση ενός παράνομου χώρου ταφής που έχει παύσει τη λειτουργία του».

Πού θα κατευθυνθούν τα πρόστιμα; Σύμφωνα με πρόσφατη υπουργική απόφαση, τα πρόστιμα θα μεταβιβάζονται στους δήμους (ή τις περιφέρειες, όπου αυτές είναι υπεύθυνες). Ο επιμερισμός θα βασίζεται κατά 40% στο πληθυσμιακό μέγεθος του δήμου και κατά 60% στον βαθμό συμμόρφωσης. Στην περίπτωση πλήρους συμμόρφωσης, ο υπαίτιος απαλλάσσεται. Με τον τρόπο αυτό η Πολιτεία θα επιβραβεύσει δήμους που δραστηριοποιήθηκαν μετά την πρώτη ευρω-καταδίκη και έλυσαν το πρόβλημα πριν από τη δεύτερη ευρω-καταδίκη. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα η χώρα εξακολουθεί να έχει περί τις 80 χωματερές σε λειτουργία, περί τις 30 στην Πελοπόννησο, περί τις 25 σε νησιά και οι υπόλοιπες διάσπαρτες στη χώρα. Για το κλείσιμο των χωματερών της Πελοποννήσου βρίσκονται σε εξέλιξη τρεις μεγάλοι διαγωνισμοί (Περιφέρεια Πελοποννήσου, Ηλεία, Αχαΐα), ενώ για τα νησιά μικρότερα έργα (κατασκευής ΧΥΤΑ). Δεν είναι γνωστό αν υπάρχει περιοχή για την οποία να μην έχει δρομολογηθεί καμία λύση, όπως στην περίπτωση των αστικών λυμάτων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή