Θετικές πρωτοβουλίες του Περιφερειακού Διοικητή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Νοτίου Αιγαίου, Σπ. Πέτρου

Σε νέο χώρο η Πυροσβεστική Υπηρεσία Σύρου

Ολοκληρώθηκε η μετεγκατάσταση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας της Σύρου, κατόπιν της απομάκρυνσης της από το ιδιαιτέρως επικίνδυνο κτίριο που επί χρόνια φιλοξενούσε τις υπηρεσίες της, καθιστώντας πλέον απολύτως ασφαλή τη λειτουργία της, με παράλληλη δυνατότητα μεγαλύτερης επιχειρησιακής ευελιξίας.

Ένας νέος, άνετος και σύγχρονος χώρος φιλοξενεί πλέον τις υπηρεσίες της Πυροσβεστικής, με εμφανή τα στοιχεία της αναβάθμισης, κατόπιν της ταλαιπωρίας ετών, με τη χρήση του άκρως επικίνδυνου – όχι μόνο για τα στελέχη της αλλά και για τους πολίτες – κτιρίου «καρμανιόλα» στην είσοδο του λιμανιού της Ερμούπολης.

Ο νέος χώρος, βρίσκεται στην περιφερειακή οδό Ερμούπολης- Βάρης, που χωροταξικά διευκολύνει κατά πολύ την λειτουργία της Πυροσβεστικής, καθώς βρίσκεται σε απόσταση «αναπνοής» από την Ερμούπολης, ενώ παράλληλα δίνει τη δυνατότητα άμεσης πρόσβασης σε όλες τις περιοχές του νησιού.

Τόσο για τους νέους χώρους που στεγάζουν τις υπηρεσίες της Πυροσβεστικής όσο και για τη συνεχή προσπάθεια εξεύρεσης μόνιμης στέγης της, μίλησε στην «Κοινή Γνώμη» ο Περιφερειακός Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Νοτίου Αιγαίου, Σπυρίδων Πέτρου.

Σας βρίσκουμε σε έναν νέο χώρο, κατόπιν μεγάλης ταλαιπωρίας, στον οποίο εκ των πραγμάτων οδηγηθήκατε από την ακαταλληλότητα του κτιρίου που επί χρόνια στέγαζε την Πυροσβεστική.

Σ. Π.: «Το κτίριο κρίθηκε επικίνδυνο και ακατάλληλο από την Πολεοδομία και από εκεί και πέρα ήμασταν υποχρεωμένοι να το εγκαταλείψουμε. Κάναμε μία έρευνα για την στέγαση μας και σε πρώτη φάση «σπάσαμε» την Υπηρεσία σε τρία σημεία. Δηλαδή, η βάρδια μαζί με την γραμματεία πήγε στο κτίριο που μας παραχωρήθηκε στον Βιολογικό, το τμήμα της Περιφερειακής Διοίκησης πήγε στην έπαυλη Τσιροπινά στην Ποσειδωνία και το τρίτο κομμάτι στεγάστηκε στο παλιό δημαρχείο της Άνω Σύρου. Κατόπιν έγιναν οι απαιτούμενες ενέργειες με την Κτηματική Υπηρεσία ώστε να βρεθεί ένα κτίριο προς ενοικίαση και τελείως συγκυριακά βρέθηκε αυτό στο οποίο είμαστε τώρα. Σε αυτό το κτίριο συγκεντρώθηκαν πλέον όλες οι υπηρεσίες της Πυροσβεστικής, πληροί όλες τις προϋποθέσεις, διαθέτει πολλά τετραγωνικά, αλλά και υπαίθριο χώρο για την στάθμευση των οχημάτων μας και είναι ένα σημείο το οποίο μπορεί να χαρακτηριστεί «κέντρο απόκεντρο» και μας ικανοποιεί πλήρως. Για τις επισκευές του παλαιού κτιρίου έχει εγκριθεί ένα κονδύλι των 850.000 ευρώ και η όλη διαδικασία βρίσκεται τώρα στην Περιφέρεια για την εξεύρεση αναδόχου και την έναρξη των επισκευών».

Καθώς πρόκειται για ένα από τα πλέον κεντρικά κτίρια της πόλης, εσείς κρίνεται ότι με τις επισκευές που πρόκειται να γίνουν θα αρθεί η επικινδυνότητα του;

Σ. Π.: «Έχουν πει ότι θα αρθεί η επικινδυνότητα, όμως η προσωπική μου άποψη είναι αρνητική σε όλο αυτό, όπως το έζησα 1,5 χρόνο. Το κτίριο είναι σε απόσταση 20 μέτρων από τη θάλασσα, έχει τρομερές παθογένειες και θεωρώ ότι μετά από 5-10 χρόνια θα ζητήσει πάλι χρήματα για επισκευή γιατί πάλι θα βγάλει φθορές. Πάντως πριν φύγουμε από εκεί κατεδαφίσαμε τον πύργο γιατί ήταν επικίνδυνο για τους πολίτες που ήταν στον χώρο αφετηρίας των ΚΤΕΛ».

Τώρα που εγκαταστάθηκε η Υπηρεσία εκτός του αστικού ιστού, πόσο έχει αλλάξει η επιχειρησιακή σας δυνατότητα, σε σύγκριση με την προηγούμενη κατάσταση, όταν βρισκόσασταν εντός της πόλης και μάλιστα στην είσοδο του λιμανιού;

Σ. Π.: «Το παλαιό κτίριο δεν εξυπηρετούσε ούτε στο επιχειρησιακό κομμάτι και έχω κάνει και σχετικά έγγραφα γι’ αυτό. Την καλοκαιρινή περίοδο, όταν ερχόταν πλοίο και αποβιβάζονταν τα οχήματα δημιουργούνταν κυκλοφοριακή συμφόρηση και μπροστά από την Υπηρεσία, σε σημείο να μην μπορούν να βγουν τα οχήματα μας, για να σπεύσουν σε συμβάν, αν υπήρχε εκείνη την ώρα κλήση. Πέραν αυτού, στο σημείο που ήταν το παλιό κτίριο, για να βγουν τα οχήματα της Πυροσβεστικής, έπρεπε να δύο υπάλληλοι της Υπηρεσίας να είναι στο δρόμο για να κλείσουν και τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, να σταματήσουν τη διέλευση των οχημάτων. Το ίδιο γινόταν και όταν τα πυροσβεστικά οχήματα επέστρεφαν από συμβάν και έπρεπε να μπουν στον χώρο στάθμευσης τους. Επίσης το κτίριο δεν εξυπηρετούσε από άποψη στέγασης του προσωπικού, αλλά και απουσία του απαραίτητου αποθηκευτικού χώρου. Αυτό ήταν ένα κτίριο χτισμένο το 1987, το οποίο μπορεί να εξυπηρετούσε τις τότε ανάγκες, όμως μετέπειτα αυξήθηκε το προσωπικό, οπότε ούτε και σε αυτό τον τομέα επαρκούσε. Εδώ που έχουμε μετακομίσει μπορούμε πλέον να λειτουργούμε άνετα, πλην όμως η έξοδος των οχημάτων από τις εγκαταστάσεις μας στο δρόμο είναι λίγο επικίνδυνη, καθώς το σημείο είναι επικίνδυνο, επειδή δεν υπάρχει ορατότητα στο ρεύμα κυκλοφορίας της Βάρης προς Ερμούπολη. Καθώς τα πυροσβεστικά οχήματα είναι πολύ μεγάλα, εάν πρόκειται να κατευθυνθούν προς Ερμούπολης πρέπει να βγουν στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και με κάποια μανούβρα. Αυτό είναι επικίνδυνο και έχω προτείνει εγγράφως, στο αρμόδιο τμήμα της Περιφέρειας, να τοποθετηθούν σηματοδότες, πινακίδες και να γίνει ανάλογη διαγράμμιση του οδοστρώματος».

Ως μόνιμη λύση για τη στέγαση της Πυροσβεστικής δεν είχε προταθεί να παραχωρηθεί έκταση εντός του αεροδρομίου για ανέγερση κτιρίου, γεγονός που θα έλυνε το πρόβλημα δια παντός ενώ παράλληλα θα λειτουργούσε ενισχυτικά στην ασφάλεια του αεροδρομίου. Υπάρχει πιθανότητα υλοποίησης αυτής της πρότασης;

Σ. Π.: «Έκανα σχετικό έγγραφο στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αφού πρώτα είχα έρθει σε συνεννόηση με τον διοικητή του αεροδρομίου και μάλιστα ο κ. Παπουτσάκης είχε συναινέσει και μου είχε υποδείξει και τον χώρο, σχεδόν 2 στρέμματα. Το έγγραφο δεν το έκανα μόνο εγώ αλλά έγινε και από την κεντρική διοίκηση προς την ΥΠΑ, συγκεκριμένα από το Τμήμα Υποδομών του Αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος. Μέχρι τώρα δεν έχει δοθεί απάντηση».

Εδώ διαμορφώσατε έναν πολύ σύγχρονο και άνετο χώρο, πολλών τετραγωνικών, που σας παρέχει μία άνεση στη λειτουργία σας και πολύ μακράν της εικόνας που απαντούμε συνήθως στις υπηρεσίες του δημοσίου.

Σ. Π.: «Αυτός είναι ένας ισόγειος χώρος 900 τ.μ. και στον όροφο είναι οι κοιτώνες των πυροσβεστών. Όλες οι υπηρεσίες είναι στο ισόγειο χώρο και αυτό είναι καλό και για τους πολίτες και για εμάς, γιατί οι λειτουργίες είναι πλέον απλές και σωστές. Μπόρεσαν επίσης να αποθηκευτούν σωστά και οι 20.000 φάκελοι πυρασφάλειας που έχουμε, όπως και όλο το άλλο αρχειακό υλικό που διαθέτουμε. Οι χώροι των γραφείων έχουν διαμορφωθεί ξεχωριστά και πια ο εργασιακός χώρος είναι σωστός για το υπαλληλικό προσωπικό, το οποίο μπορεί να δουλεύει άνετα. Επίσης, και η πυροσβεστική έξοδος, είναι σημαντικό γιατί τα πυροσβεστικά οχήματα μπορούν να πάνε προς οποιαδήποτε κατεύθυνση για την αντιμετώπιση κάθε συμβάντος».

Μία πρωτοβουλία λίγο καιρό πριν αποδείχθηκε πολύ αποδοτική για την υπηρεσία σας, αλλά και για κάποια μικρά νησιά των Κυκλάδων, όταν επαναφέρατε στην ενεργό δράση παροπλισμένα πυροσβεστικά οχήματα, τα οποία διαθέσατε σε όσα νησιά τα είχαν ανάγκη.

Σ. Π.: «Όταν πρωτοήρθα εδώ σαν Περιφερειάρχης διαπίστωσα ότι πολλά οχήματα Steyr και Unimog δεκαετίας ’70 και ’80, ήταν παροπλισμένα. Αυτά τα οχήματα, από όλο το Νότιο Αιγαίο, τα συγκέντρωσα εδώ στο στρατόπεδο, όπου μας έδωσε ο διοικητής του στρατοπέδου την άδεια να τα σταθμεύσουμε εκεί. Βρήκα λύση για την επισκευή τους, καθώς τα Steyr είναι τεχνολογίας στρατού και στη Λάρισα, που υπάρχει το αντίστοιχο στρατόπεδο μας εξυπηρέτησε και τα πήγαμε εκεί για ανακατασκευή. Και τα Unimog μεταφέρθηκαν στο πυροσβεστικό συνεργείο της Θεσσαλονίκης. Είναι συνολικά 7 Steyr και  4 Unimog, από τα οποία έχουν ήδη παραληφθεί 3 επισκευασμένα. Σκοπός μου σε όλη αυτή την προσπάθεια ήταν να εξοπλίσω τα νησιά των Κυκλάδων τα οποία είχαν μόνο ένα όχημα των 500 λίτρων για την πυρόσβεση ενώ τώρα τους δίνεται όχημα πολύ μεγαλύτερης χωρητικότητας 2,5 τόνων. Η πρώτη παράδοση έγινε μόλις πριν από τρεις ημέρες στην Ίο του πρώτου Steyr που επισκευάστηκε στη Λάρισα. Το δεύτερο όχημα, ένα Unimog, έχει προγραμματιστεί για την Σέριφο, όπου θα παραδοθεί την άλλη εβδομάδα. Το τρίτο είναι για την Αμοργό και όποιο όχημα έρχεται επισκευασμένο μεταφέρεται στα νησιά. Να σημειώσουμε ότι ναι μεν θέλουμε να είναι στη θέση τους πριν τη νέα αντιπυρική περίοδο όμως αυτά τα οχήματα μπορούν να αντιμετωπίσουν και αστικές πυρκαγιές, καθώς τα έχουμε εξοπλίσει με αναπνευστικές συσκευές και πυροσβεστικά εργαλεία. Σκοπός μου είναι τα επόμενα οχήματα να σταλούν στα νησιά Σίφνος, Κύθνος και Κέα».

Τα άλλα μικρά νησιά γιατί δεν μπαίνουν σε αυτό τον προγραμματισμό;

Σ. Π.: «Στα άλλα μικρά νησιά δεν υπάρχει προσωπικό, ενώ στα νησιά που ήδη ανέφερα υπάρχουν δύο ή τρία άτομα προσωπικό, οπότε τα ενισχύουμε για να μπορούν να ανταποκρίνονται στα συμβάντα. Στα υπόλοιπα νησιά δεν υπάρχει προσωπικό οπότε δεν μπορεί και να μετακινηθούν εκεί οχήματα».

Τελευταία ήρθατε στην επικαιρότητα λόγω των παρατηρήσεων σας, κατόπιν αυτοψία που διενεργήσατε στον χώρο του ΧΥΤΑ, για την απουσία πυροπροστασίας που εντοπίσατε εκεί. Ποια η εξέλιξη;

Σ. Π.: «Μετά τις παρατηρήσεις ενημερώθηκε η Εισαγγελέας Πρωτοδικών Σύρου και η νέα διοίκηση που έχει αναλάβει τον ΦΟΔΣΑ. Ο νέος πρόεδρος είπε ότι όλα θα υλοποιηθούν, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις του εγγράφου. Καθώς μόλις πριν από λίγες ημέρες ανέλαβαν έχουν μία πίστωση χρόνου και μετά προτίθεμαι να ανακινήσω το θέμα για να δω τι έχει γίνει, γιατί όντως είναι επικίνδυνη η κατάσταση εκεί ώστε μέχρι τη νέα αντιπυρική περίοδο να έχουν τα μέσα για να λειτουργήσουν. Θα πρέπει η νέα Δημοτική Αρχή να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, γιατί είναι τεράστιες οι ελλείψεις».

Η αλήθεια είναι ότι έχετε αποδειχθεί ίσως ο αποδοτικότερος διοικητής που πέρασε από αυτή τη θέση.

Σ. Π.: «Πάντα πρέπει να κοιτάμε μπροστά. Να έχουμε το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και να υλοποιούμε πράγματα. Κάθε μέρα που έρχομαι στην Υπηρεσία σκέφτομαι πως μπορούμε να γίνουμε αποδοτικότεροι. Αυτό είναι το μοναδικό μου μέλημα. Τώρα, εάν κάποιοι θίχτηκαν ή δυσαρεστήθηκαν από αυτά που έκανα ή είπα, δεν μπορούμε να είμαστε αρεστοί σε όλους».