Για το Νεώριο και τη Σύρο αναλύει τις απόψεις του ο πλοιοκτήτης Αν. Βαλμάς

«Το ναυπηγείο πρέπει να υπάρξει»

Το νέο πλοίο του Συριανού πλοιοκτήτη Αντώνη Βαλμά, ανέβηκε πριν λίγα εικοσιτετράωρα στη δεξαμενή του Νεωρίου, με τον ίδιο να δηλώνει πιστός στο νησί του και να το αποδεικνύει με κάθε ευκαιρία, υπερασπιζόμενος την ύπαρξη του ναυπηγείου, το οποίο θεωρεί κομμάτι της Σύρου.

Προ τεσσάρων ημερών καταγράψαμε την έλευση στο ναυπηγείο του Νεωρίου του νέου αποκτήματος του Αντώνη Βαλμά, το bulk carrier ALL STARS, ένα πλοίο ναυπηγημένο το 2000, μήκους 161μέτρων και πλάτους 27 μέτρων, το οποίο θα πραγματοποιήσει στο ναυπηγείο της Σύρου εργασίες συντήρησης, ενώ μόλις ετοιμαστεί αναμένεται να λάβει και αυτό τη νέα του Συριανή ονομασία, ως συνέχεια των πλοίων «Αληθινή», «Ερμούπολις» και «Χαλανδριανή».

Με αυτή την αφορμή ο πλοιοκτήτης, μίλησε στην Κοινή Γνώμη, για την αγάπη που τρέφει για τον τόπο του και για την υποστήριξη που πρέπει να τύχει το Νεώριο, το οποίο θεωρεί στοιχείο της βιομηχανικής πραγματικότητας του νησιού.

Σε μία περίοδο που ο ναυπηγικός κόσμος δέχεται έντονους κλυδωνισμούς, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Νεώριο της Σύρου, υπάρχουν ναυτιλιακοί παράγοντες όπως εσείς, που του παρέχουν μία σταθερή και μόνιμη υποστήριξη, η οποία πως αιτιολογείται από την πλευρά σας;

Αν. Β.: «Ο λόγος που προτιμούμε την Σύρο είναι καθαρά τοπικιστικός, γιατί αγαπάμε την πατρίδα μας. Δεν είμαι ο Άγιος Αντώνιος αλλά προσπαθώ κι ελπίζω κάποια από τα χρήματα που δαπανούμε εκεί θα πάνε στον κόσμο».

Η τεχνογνωσία που διαθέτει το Νεώριο δεν σας κάνει να νιώθετε πιο ασφαλής;

Αν. Β.: «Υπήρχε τεχνογνωσία. Είναι πάρα πολλά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το ναυπηγείο αυτή τη στιγμή, τα οποία είναι ένας «πονοκέφαλος» αλλά βάζουμε πάνω από αυτά το ότι θέλουμε να ερχόμαστε εκεί».

Εσείς που κινείστε μέσα στους ναυτιλιακούς κύκλους, ακούτε να υπάρχουν φωνές άρνησης παροχής εργασιών στο Νεώριο, δυσανασχέτησης ή μη ικανοποίησης από τα αποτελέσματα εργασιών στα πλοία;

Αν. Β.: «Εγώ θα αναφερθώ σε κάτι συγκεκριμένο. Σήμερα δόθηκε ρεύμα στο πλοίο, γιατί σήμερα η ΔΕΗ μπόρεσε να ξαναδώσει ρεύμα στο ναυπηγείο. Όταν δεν έχει ρεύμα ένα πλοίο και αναγκάζεται να λειτουργήσει μία από τις γεννήτριες του σημαίνει κάποιο κόστος, το οποίο με τα σημερινά δεδομένα είναι γύρω στα 1.500 δολάρια έξτρα κόστος την μέρα για να έχει ρεύμα. Δεν υπάρχει ναυπηγείο που δεν έχει ρεύμα στον κόσμο».

Παρά όμως αυτά προβλήματα εσείς δείχνετε να επιμένετε. Βλέπετε να υπάρχει προοπτική ύπαρξης του Νεωρίου με την σημερινή του μορφή;

Αν. Β.: «Έχω ζήσει το ναυπηγείο από την εποχή του Γουλανδρή. Πιστεύω ότι κάθε τόπος είναι φτιαγμένος για ορισμένα πράγματα. Η Σύρο πιστεύω ότι δεν είναι φτιαγμένη να γίνει ούτε Μονακό, ούτε Μύκονος, ούτε Μόντε Κάρλο. Όχι ότι δεν έχει ομορφιές. Έχει τις δικές της ομορφιές, αλλά ήταν ένα βιομηχανικό μέρος. Αυτό ο άνθρωπος που έφτιαξε το ναυπηγείο το 1861 υπήρχε ένας λόγος που το έφτιαξε. Πιστεύω ότι το ναυπηγείο πρέπει να υπάρξει. Υπάρχουν πολλοί και αγαπημένοι φίλοι μου στο νησί οι οποίοι δεν θέλουν να υπάρχει το ναυπηγείο γιατί ονειρεύονται διάφορα άλλα πράγματα. Μακάρι να γινόντουσαν όλα αυτά αλλά εγώ είμαι πραγματιστής και πιστεύω ότι ούτε τα παιδιά μας δεν θα τα δούνε».

Το να υπάρξει με μία άλλη μορφή, όπως έντονα συζητείται;

Αν. Β.: «Θα μπορούσε να υπάρξει μία μεγάλη βελτίωση και προς το περιβάλλον να είναι πιο φιλικό, αλλά θα έπρεπε να μείνει ναυπηγείο, διότι η γεωγραφική του θέση εκεί είναι για να μπορεί να εξυπηρετεί πάρα πολλά που πάνε στη Μαύρη Θάλασσα, που περνάνε από αυτή την περιοχή και το έχουν ανάγκη και θα μπορούσε να είναι μία πηγή πλούτου για τους κατοίκους».

Όμως είδαμε αυτή την κατάρρευση που περισσότερο πληγή δημιούργησε στην τοπική οικονομία, μακράν της ανθηρής κατάστασης του παρελθόντος.

Αν. Β.: «Συμφωνώ. Είναι τραγική και απαράδεκτη κατάσταση, αλλά πιστεύω ότι αν ένας άνθρωπος σαν τον Γουλανδρή που αγαπούσε το μέρος, έπαιρνε μία απόφαση, θα μπορούσε ξανά το ναυπηγείο να δει καλές μέρες και ο κόσμος βέβαια».

Αυτή τη στιγμή οι χειρισμοί που γίνονται σε ότι αφορά στην εξέλιξη του Νεωρίου, τόσο εκ μέρους της διοίκησης του όσο και από όλες τις βαθμίδες των πολιτικών παραγόντων, θεωρείτε ότι θα φέρουν κάποιο αποτέλεσμα;

Αν. Β.: «Οι πολιτικοί πάντα υπόσχονται πράγματα που ποτέ δεν κάνουν, διαχρονικά. Τους πολιτικούς δεν τους ενδιαφέρει ο Συριανός κόσμος. Οι πολιτικοί αυτά που λένε τα λένε για να τους ξαναψηφίσουν. Η διοίκηση αυτή την στιγμή, εάν υπάρχει διοίκηση, είναι χωρισμένη κι αυτή. Δεν νομίζω ότι η παρούσα διοίκηση, παρότι υπάρχουν εξαιρέσεις ορισμένων ανθρώπων που πραγματικά προσπαθούν ακόμα, μπορεί να έχει μέλλον. Όμως υπάρχει πάντα μία ελπίδα να βρεθεί κάποιος ή κάποιο σχήμα, το οποίο να έχει σχέση και με το νησί και το ναυπηγείο να μπορέσει να ζήσει καλύτερες μέρες».

Στην ελληνική ναυτιλία παρά την οικονομική δίνη στην οποία κινούνται τα πάντα υπάρχουν άνθρωποι που επιμένουν, όπως εσείς. Ποιό το μέλλον;

Αν. Β.: «Η ναυτιλία, για μας που είμαστε στην ποντοπόρο ναυτιλία, δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα και είναι μία δουλειά, που για μένα τουλάχιστον είναι η αγάπη μου. Από το 1870 η οικογένεια μου είναι στον χώρο αυτό και αυτό είναι που ξέρω και που θέλω να κάνω. Αλλά πιστεύω ότι οι Έλληνες στη ναυτιλία, η οποία περνάει μεγάλη κρίση, είναι πετυχημένοι σε αυτό που κάνουν και γι’ αυτό είμαστε η πρώτη δύναμη στον κόσμο. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα, ούτε με το κράτος, το οποίο ποτέ δεν έχει ασχοληθεί με τη ναυτιλία».

Ως επίλογο επέλεξε να δώσει τις χριστουγεννιάτικες ευχές του στους συμπατριώτες του, «Να περάσει ο Άγιος Βασίλης και από τη Σύρο».