Επιβάρυνση των καταναλωτών που καθυστερούν ακόμη και λίγες ημέρες να πληρώσουν τους λογαριασμούς νερού, ενώ “χαρίστηκαν” μεγάλα ποσά για την επανεκκίνηση του Νεωρίου

Πολιτική δύο ταχυτήτων από τη ΔΕΥΑ Σύρου

Παραμένει εξαφανισμένος ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιχείρησης, Γ. Παπαμανώλης παρά τις συνεχείς προσπάθειες της εφημερίδας να έχει διευκρινίσεις για την τιμολογιακή πολιτική

Ανισότιμη αντιμετώπιση διατηρεί η ΔΕΥΑ Σύρου όσον αφορά στην τιμολογιακή πολιτική που εφαρμόζει στο νησί, αφού σε πλήρη αντίθεση με τις περικοπές ύψους 412 χιλ. ευρώ προς το Νεώριο Σύρου, μετά από εισήγηση του προέδρου του ΔΣ της, Γιώργου Παπαμανώλη, στους απλούς καταναλωτές προχωρά σε μικρές επιβαρύνσεις, ακόμη και για ολιγοήμερο διάστημα καθυστερήσεων εξόφλησης των χρεώσεών τους.

Παρά το γεγονός πως η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών και τα “απόνερα” της έχουν πλήξει σημαντικά κάθε νοικοκυριό, το οποίο έχει δει τον προϋπολογισμό του να “φουσκώνει” από φορολογία του κεντρικού κράτους, αλλά και έμμεσες επιβαρύνσεις στα διάφορα τιμολόγια κατανάλωσης σε βασικά δημόσια αγαθά, όπως το νερό, δυστυχώς, καθίσταται σαφές πως – εν προκειμένω – η νυν Δημοτική Αρχή, δεν πορεύεται με κοινωνικό πρόσημο στην πολιτική χρεώσεων που ακολουθεί.

Τα παραπάνω έχουν θίξει κατά καιρούς αρκετοί πολίτες στην εφημερίδα, όπως παρομοίως έγινε και προ ημερών, οι οποίοι έχουν προσκομίσει μάλιστα τα τιμολόγια κατανάλωσης και τις αποδείξεις πληρωμής τους, προκειμένου να στηλιτεύσουν την επιβάρυνση που έχουν δεχθεί, ακόμη και για μικρό διάστημα καθυστέρησης στην εξόφληση των λογαριασμών του νερού.

Από τα παραπάνω, καθίσταται σαφές πως η ΔΕΥΑ Σύρου ακολουθεί ξεκάθαρα πολιτική δύο ταχυτήτων απέναντι στους καταναλωτές, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αλλά και τη μεγάλη βιομηχανική μονάδα του τόπου, στάση η οποία προκαλεί δυσφορία σε νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν μεγάλα οικονομικά προβλήματα.

Απέναντι στα σαφή και ξεκάθαρα ερωτήματα που “γεννώνται” αναφορικά με τις χρεώσεις και τις επιπλέον επιβαρύνσεις που προκύπτουν για τους καταναλωτές, αφού παρέλθει η καταληκτική ημερομηνία εξόφλησης, η στάση του προέδρου της, Γιώργου Παπαμανώλη υπήρξε η ίδια προκλητική θέση που έχει επιδείξει καθ΄ όλη τη διάρκεια του τελευταίου διαστήματος για υποθέσεις της ΔΕΥΑΣ, δηλαδή η κατηγορηματική απροθυμία να εμφανιστεί στις τηλεφωνικές οχλήσεις.

Συγκεκριμένα, η “Κοινή Γνώμη” επιχείρησε να ζητήσει διευκρινίσεις καλώντας τον ίδιο στο κινητό του, αλλά και στα γραφεία της ΔΕΥΑΣ, χωρίς αποτέλεσμα κι ως εκ τούτου δεν ήταν εφικτή η φιλοξενία απαντήσεων εκ μέρους του για ζητήματα τιμολογιακής πολιτικής της Δημοτικής Επιχείρησης.

Παρόμοια στάση είχε και ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός, ο οποίος κλήθηκε στο κινητό του, χωρίς να απαντά ή να επικοινωνεί, ως και τη στιγμή που “έκλεισε” το άρθρο.

Πρέπει να σημειωθεί πως άρνηση για δηλώσεις υπήρξε κι εκ μέρους του Διευθυντή της ΔΕΥΑΣ, Γιώργου Βακόνδιου, ο οποίος κλήθηκε τηλεφωνικώς από τη γράφουσα αυστηρά και μόνο για θέματα χρεώσεων, αλλά παρέπεμψε στον κ. Παπαμανώλη για απαντήσεις.

Το εν λόγω θέμα που φέρνει στο προσκήνιο εύλογα ερωτήματα, απορίες αλλά και παράπονα από πλευράς απλών καταναλωτών, δυστυχώς μένει χωρίς απαντήσεις, με την ευθύνη να μεταφέρεται συνολικά στη Δημοτική Αρχή, αφού εκτός από Νομικό Πρόσωπο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, τα έργα της ΔΕΥΑΣ στο νησί πολλάκις έχουν “γεμίσει” μακροσκελείς ανακοινώσεις ή δηλώσεις των μελών της, προκειμένου να καρπωθούν ψηφοθηρικό όφελος.

Ως φαίνεται συμπερασματικά, αδιαφορία καταγράφεται για την πλευρά των καταναλωτών, ενώ αξίζει να υπενθυμιστεί προς τους αναγνώστες, ότι η Δημοτική Επιχείρηση όπως αναδείχθηκε προ μικρού διαστήματος, εξάντλησε την αυστηρότητά της στις οφειλές από πλευράς αεροδρομίου Σύρου.

Η τελευταία όχληση καταναλωτή που οδήγησε στη δημοσιότητα

Το γεγονός της πολιτικής απόφασης εκ μέρους του προέδρου της ΔΕΥΑ Σύρου, Γιώργου Παπαμανώλη, αναφορικά με την αποδοχή της περικοπής των οφειλών της ΝΑΒΙΕΣ (Νεώριο) σε ποσοστό 85% προς τη Δημοτική Επιχείρηση, σε μία κίνηση όπως είχε εξηγήσει να στηριχθεί η προσπάθεια της επαναλειτουργίας του και της μεταβίβασής του σε νέα χέρια (ΟΝΕΧ), η οποία και μεταφράστηκε σε διαγραφή ποσού 412.000 ευρώ, προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις σε πολίτες, αρκετοί εκ των οποίων απευθύνθηκαν στην εφημερίδα, κάνοντας λόγο για ανισότιμη μεταχείριση και άδικες αποφάσεις.

Η τελευταία εξ αυτών, η οποία και πυροδότησε το σημερινό άρθρο, αφορά σε τιμολόγιο οικιακό, του οποίου η χρέωση ανέρχεται σε 190,50 ευρώ. Συγκεκριμένα, ο καταναλωτής - χωρίς παλαιότερες οφειλές -, βάσει στοιχείων τιμολογίου είχε προθεσμία πληρωμής του, ως την 8η/3/2019, ωστόσο η εξόφλησή του έγινε στις 29/3/2019, δηλαδή μετά από 21 μέρες. Η επιπλέον χρέωση τόκων λόγω καθυστέρησης φθάνει τα 0,97 λεπτά (σχεδόν 1 ευρώ), υπολογισμός με ετήσιο επιτόκιο 9%.

Προκλητική αδιαφορία για τις ερωτήσεις καταναλωτών

Ακόμη κι αν το τελευταίο παράδειγμα που δημοσιοποιεί η εφημερίδα και η επιβάρυνση με μόλις ένα ευρώ, θεωρηθεί από ορισμένους καταναλωτές αμελητέα ποσότητα, ωστόσο, υπάρχει μία μεγάλη πλειοψηφία κόσμου που καλείται να ζήσει με περιορισμένα χρήματα και έσοδα τέτοια, που μετά βίας επαρκούν για να καλύψουν τις οικογενειακές υποχρεώσεις τους.

Ως εκ τούτου, μία απόφαση της ΔΕΥΑΣ για διαγραφή ενός μεγάλου ποσού σε επιχείρηση βαριάς βιομηχανίας σε συνέχεια και της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης όπως χαρακτηριστικά είχε αναφέρει ο κ. Παπαμανώλης, θέτει ξεκάθαρα στην πρώτη γραμμή σαφή ερωτήματα.

Πρωτίστως, σε πόσες ημέρες καθυστέρησης ξεκινά η επιπλέον επιβάρυνση για τους απλούς οικιακούς καταναλωτές; Η επιβάρυνση είναι ανάλογη του ποσού της κατανάλωσης που γράφει το τιμολόγιο; Πότε “κόβεται” η υδροδότηση μίας κατοικίας, στην περίπτωση που παραμείνει ανεξόφλητος και δεύτερος λογαριασμός; Από πότε ισχύει κι εφαρμόζεται αυτή η πολιτική; Υπάρχει δυνατότητα διακανονισμού και μάλιστα πώς καθορίζεται το ύψος των δόσεων αυτού; Οι επιβαρύνσεις σχετίζονται με το γεγονός του κουρέματος του ποσού των 412 χιλ. ευρώ του Νεωρίου ή είναι ανεξάρτητο γεγονός;

Επιπλέον, τα ίδια ερωτήματα ισχύουν και για τα εμπορικά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του τόπου, οι οποίες σημειωτέον, έχουν δεχθεί υπέρμετρη φορολόγηση κατά τα τελευταία χρόνια, έχουν υποστεί στις αυξήσεις του ΦΠΑ, ενώ πολλές εξ αυτών έχουν δει τα έσοδα και τους τζίρους τους να μειώνονται σοβαρά.

Ως εκ τούτου, η προσπάθεια κάθε καταναλωτή, κάθε νοικοκυριού αλλά και ιδιώτη να συρρικνώσει τα προσωπικά και τα λειτουργικά έξοδα της επιχείρησής του, φαίνεται να μην έχει “σύμμαχο” τη ΔΕΥΑΣ.

Στα ανωτέρω ερωτήματα, ο κ. Παπαμανώλης επέλεξε όπως προαναφέρθηκε να δείξει προκλητική αδιαφορία, αφού το τελευταίο διάστημα δεν απαντά σε οποιαδήποτε όχληση της εφημερίδας.

Ανισότιμη αντιμετώπιση και προκαταρκτική εξέταση από την Εισαγγελική Αρχή

Θα ήταν παράλειψη να μη σημειωθεί στο πλαίσιο του ρεπορτάζ, ότι ο Διευθυντής της ΔΕΥΑΣ, Γιώργος Βακόνδιος, στην τοποθέτησή του στο θέμα της περικοπής των οφειλών του Νεωρίου (ΝΑΒΙΕΣ) – την οποία είχε προτείνει ο πολιτικός προϊστάμενος της Δημοτικής Επιχείρησης, Γιώργος Παπαμανώλης -, είχε ταχθεί ξεκάθαρα κατά, έχοντας υποστηρίξει ότι δεν μπορεί να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά.

Προς υπενθύμιση στο αναγνωστικό κοινό, ακολουθεί αυτούσια η κατακλείδα της τοποθέτησης του κ. Βακόνδιου: “Είναι απαράδεκτο να επιβάλλουμε την διακοπή νερού για την αποπληρωμή των οφειλών από τους ιδιώτες καταναλωτές και να γίνεται διακριτική μεταχείριση σε μια επιχείρηση η οποία έχει οφειλές από το 3ο τρίμηνο του 2011 έως και το 1ο τρίμηνο του 2017, οπότε σφραγίστηκε το υδρόμετρο και η επιχείρηση διέκοψε ουσιαστικά την λειτουργία της” είχε αναφέρει, ενώ είχαν σχολιαστεί και οι παλαιότερες αποφάσεις του ίδιου, περί επιβολής της παύσης υδροδότησης στο ναυπηγείο κατά το παρελθόν εξαιτίας των τεράστιων οφειλών.

Ωστόσο, αυτό που έχει σημασία για τους πολίτες της Σύρου είναι στην πράξη να βλέπουν ότι αντιμετωπίζονται ισότιμα, μέσω πολιτικών που θα εφαρμόζονται και θα ισχύουν για όλες τις πλευρές ανεξαιρέτως.

Άλλωστε, κατόπιν της πολυσυζητημένης υπόθεσης της περικοπής των οφειλών ύψους 412 χιλ. ευρώ του Νεωρίου (ΝΑΒΙΕΣ) από τη ΔΕΥΑΣ, είχε ακολουθήσει ρεπορτάζ για τη διαδικασία έναρξης της προκαταρκτικής εξέτασης από την αρμόδια Εισαγγελική Αρχή, με φόντο τη σχετική απόφαση του ΔΣ της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης - Αποχέτευσης, η οποία και προχωρά.