Επίσημη παρουσίαση του τουριστικού μάρκετινγκ από τον Νότη Μαρτάκη στην Επιτροπή Τουρισμού του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης

Τουριστική στρατηγική 5ετίας για τη Σύρο

Προς “ζύμωση” η εισήγησή του, όπως ανέφερε ο ίδιος, ενώ πρότεινε και την αλλαγή του τουριστικού logo για τον τόπο

Το πλάνο της στρατηγικής για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου σε βάθος 5ετίας παρουσίασε ο τουριστικός manager του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Νότης Μαρτάκης, στο πλαίσιο μονοθεματικής συνεδρίασης της Επιτροπής Τουρισμού που υπήρξε χθες το μεσημέρι, στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας του με τον Δήμο, ο κ. Μαρτάκης ολοκλήρωσε το κύριο παραδοτέο της δουλειάς του, το περιεχόμενο του οποίου αφορά στα βήματα που πρέπει να διανύσει η Σύρος για να επιτύχει την πολυπόθητη τουριστική ανάπτυξη.

Την παρουσίαση προλόγισε η Αντιδήμαρχος Τουρισμού – Πολιτισμού, Αλίκη Λεονταρίτη ενώ εν συνεχεία, ο κ. Μαρτάκης προχώρησε στην ενημέρωση των παριστάμενων μελών για τα γενικά χαρακτηριστικά του τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο και για το πώς κινείται η τουριστική αγορά, για τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζεται η Ελλάδα και κατ΄ επέκταση η Σύρος, ενώ μίλησε επίσης για τον εσωτερικό ανταγωνισμό που πρέπει να προσέξει η πρωτεύουσα των Κυκλάδων αναφορικά με γειτονικούς τουριστικούς προορισμούς (νησιά).

Ο κ. Μαρτάκης υπήρξε συγκεκριμένος σχετικά τις μορφές τουρισμού στις οποίες πρέπει να στραφεί η Σύρος με βάση τα δυνατά ή και μοναδικά χαρακτηριστικά της, όπως επίσης υπήρξε σαφής αναφορικά με τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν προκειμένου το νησί να προσελκύσει τουρισμό που θα ταιριάζει στη φυσιογνωμία του.

Ξεκάθαρος ο ίδιος, τόνισε πως πυξίδα πρέπει να αποτελέσουν τα στοιχεία της ποιότητας και της ασφάλειας στις ενέργειες εξωστρέφειας για τον τόπο και όχι το μότο “ήλιος – θάλασσα”. Σχετικά δε, με τους επαγγελματίες του τουρισμού επεσήμανε πως πρέπει να αποκτήσουν ενότητα και να λειτουργούν συλλογικά ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει την αναγκαιότητα πραγματοποίησης ενός σεμιναρίου τουριστικής εκπαίδευσης πριν από την έναρξη της επόμενης σεζόν.

Ακολουθούν οι σημαντικότερες αναφορές που έκανε ο κ. Μαρτάκης στην παρουσίασή του, ενώ να σημειωθεί πως διανεμήθηκε πολυσέλιδη ενημέρωση των μελών της Επιτροπής Τουρισμού σχετικά με τις προτεινόμενες δράσεις προώθησης της Σύρου σε κάθε επίπεδο.

Συνολικά η παρουσίαση επισυνάπτεται στην ιστοσελίδα της “Κοινής Γνώμης”.

Μορφές θεματικού τουρισμού

Σύμφωνα με την παρουσίαση του Νότη Μαρτάκη, η Σύρος πρέπει να αναπτύξει τις παρακάτω θεματικές μορφές τουρισμού, βελτιώνοντας παράλληλα τις υποδομές της και δρομολογώντας λύσεις σε ελλείψεις που αντιμετωπίζει. “Πολιτιστικός Τουρισμός: Πέρα από τις αξιόλογες πολιτιστικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις στη διάρκεια του καλοκαιριού αλλά και του χειμώνα, το νησί διαθέτει σειρά ιστορικών και θρησκευτικών μνημείων, κτιρίων αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος και μουσείων. Θρησκευτικός Τουρισμός: Η συνύπαρξη του ορθόδοξου με το καθολικό στοιχείο με εκκλησίες ιδιαιτέρου αρχιτεκτονικού κάλλους, καθώς και η ύπαρξη θρησκευτικών κειμηλίων μεγάλης θρησκευτικής και ιστορικής αξίας προσδίδουν στο νησί σημαντικά ερείσματα ανάπτυξης του συγκεκριμένου θεματικού Τουρισμού. Αθλητικός Τουρισμός: Η φιλοξενία μεγάλων διοργανώσεων, όπως το LG Aegean Ball Festival, το Syros Trimore Triathlon, το Syros Run, η παγκόσμια διοργάνωση συγχρονισμένης κολύμβησης Hellas Beetles Cup, το διεθνές ποδοσφαιρικό τουρνουά ακαδημιών, το διεθνές ιστιοπλοϊκό ράλι Αιγαίου και πολλές άλλες, που πραγματοποιούνται τους μήνες Ιούνιο και Σεπτέμβριο, έχουν σαφή στόχευση στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Περιπατητικός – Φυσιολατρικός – Πεζοπορικός Τουρισμός: Ένα μεγάλο πλεονέκτημα που παρέχει το τοπίο της Σύρου είναι η μοναδική φυσική ομορφιά, το σπάνιο γεωλογικό απόθεμα και η ύπαρξη φυσικών μονοπατιών. Γεωλογικός Τουρισμός: Ο Γεωτουρισμός θεωρείται μια νέα μορφή περιβαλλοντικού τουρισμού, που μπορεί να αναπτυχθεί στη Σύρο, καθώς , σύμφωνα με στοιχεία του Δήμου, διαθέτει σπάνια πετρώματα (εκλογίτες). Γίνονται προσπάθειες εκ μέρους μας με τον Ευρωπαϊκό οργανισμό πιστοποίησης μονοπατιών ώστε στην συνέχεια να συνδεθεί με αντίστοιχες ομάδες – πρακτορεία π.χ paths of Greece. Μαθητικός /Εκπαιδευτικός Τουρισμός: Τα τελευταία χρόνια ο μαθητικός/εκπαιδευτικός τουρισμός έχει παρουσιάσει αλματώδη αύξηση, καθώς η Σύρος αναδεικνύεται ως ιδανικός προορισμός για μαθητικές εκδρομές με πολλά πλεονεκτήματα, συγκριτικά με άλλους προορισμούς. Τουρισμός Κρουαζιέρας: Η Σύρος κάνει προσπάθειες προσέλκυσης κρουαζιεροπλοίων και είναι προς τη θετική κατεύθυνση η πρόσφατη φιλοξενία εκπροσώπων από τη διεθνή αγορά, έπειτα από σχετική πρωτοβουλία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. (σσ. Τονίζεται πως υπήρξαν παρεμβάσεις μελών της Τουριστικής Επιτροπής αναφορικά με την ανάγκη οργανωμένης ανάπτυξης της κρουαζιέρας. Συνεδριακός Τουρισμός: Η Σύρος διαθέτει τα στοιχεία που συνηγορούν στην ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα. Τα εφετινά συνέδρια αστικού δικαίου και άλλες επιστημονικές και επαγγελματικές διοργανώσεις συνάδουν με το χαρακτήρα του νησιού αλλά και με τον αστικό ιστό της Ερμούπολης, η οποία, όμως, δεν διαθέτει συνεδριακούς χώρους υψηλής χωρητικότητας και προδιαγραφών, πέρα από κάποιους πολιτιστικού χαρακτήρα. Τουρισμός city break: H Ερμούπολη έχει λόγω του αστικού της ιστού τη δυνατότητα προσέλκυσης επισκεπτών city break. Σε αυτό, συμβάλει η μικρή χρονοαπόσταση από την Αττική. Θρησκευτικός - Γαμήλιος Τουρισμός: Ο Προσκυνηματικός τουρισμός μπορεί να προκαλέσει τουριστικές ροές πριν και μετά τους βασικούς μήνες του καλοκαιριού. Πιο συγκεκριμένα το καθολικό στοιχείο του νησιού με τον εμβληματικό Σαν Τζώρτζη, τα μοναστήρια, πανηγύρια στο πλαίσιο της αρμονικής συνύπαρξης δυο θρησκειών που αποτελούν ευκαιρία ώστε να ξεκινήσουν να επιχειρούν επαγγελματίες στο συγκεκριμένο κλάδο. Festival Marketing και δικτύωση αυτών σε διεθνής οργανισμούς Festival”. Σχετικά με τη μεθοδολογία, ο ίδιος εξήγησε πως, για τα ανωτέρω “σε συνεργασία με το Δήμο και συγκεκριμένα με το Αυτοτελές Γραφείο Τουρισμού-Πολιτισμού θα επιδιωχθεί η δημοσίευση κειμένων για την ενημέρωση της κοινής γνώμης και την κινητοποίηση εν δυνάμει επισκεπτών”.

Βασικοί άξονες

Αμέσως μετά, ο κ. Μαρτάκης έκανε αναφορά στους βασικούς άξονες που θα πρέπει να εστιάσει το νησί, στην προσπάθεια τουριστικής ανάπτυξής του. “Η Σύρος μπορεί να εξελιχθεί σε τόπο παραθερισμού αλλά και city break προορισμό λόγω της μικρής χρονοαπόστασης από βασικούς λιμένες/σταθμούς εξόδου (Πειραιάς-Ραφήνα). Η ακτοπλοϊκή σύνδεση με δημοφιλείς προορισμούς , όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, παρέχει τη δυνατότητα προσέλκυσης επισκεπτών με συγκεκριμένα ενδιαφέροντα (πχ Καζίνο). Η αρχιτεκτονική μορφή της Ερμούπολης και της Άνω Σύρου και το πλήθος των εκδηλώσεων από Συλλογικούς Φορείς του νησιού μπορούν να συμβάλουν στην επέκταση της τουριστικής περιόδου κυρίως για ομάδες ενδιαφέροντος ακόμα και από το εξωτερικό που δεν αναζητούν τις λεγόμενες «διακοπές της παραλίας» (Ινδία, Κίνα) με πρόταγμα τον Πολιτισμό, τα συνέδρια και, γενικά, με ανάδειξη της ποιοτικής διάστασης του νησιού”.

Επιπλέον, έδωσε έμφαση στη “σύγκλιση τριών βασικών πυλώνων (Ορθοδοξία-Καθολικισμός, Αστικός Ιστός πόλης-Περιβάλλον τουριστικών περιοχών και Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη-Τουριστικός Προορισμός) με αναζήτηση συνεργειών/πρωτοβουλιών ώστε να λειτουργήσουν ενισχυτικά στην εικόνα του νησιού”. Ειδικά για τον πρώτο πυλώνα, εξήγησε πως, “θεωρούμε ως βασικό στοιχείο διασύνδεσης την εικόνα του EL GRECO που προσκυνούν οι Ορθόδοξοι και θαυμάζουν οι Καθολικοί”.

Παρακάτω εστίασε στην ανάγκη ενεργοποίησης όλων των παραγωγικών δυνάμεων “από τον Τουρισμό αλλά και από τον κλάδο της Αγροτοδιατροφής και Μεταποίησης σε αντιστάθμισμα των αδυναμιών π.χ παραλίες”, ενώ μίλησε συνοπτικά για το γεγονός πως η κρίση έχει θέσει στο προσκήνιο την ανάγκη “επανασχεδιασμού προσέγγισης της εσωτερικής αγοράς”.

Πρώτες άμεσες κινήσεις

Κατόπιν μελέτης για τη Σύρο, αλλά κι επαφών του για το νησί, ο Νότης Μαρτάκης περιέγραψε τις πρώτες άμεσες κινήσεις που πρέπει να γίνουν σε γενικότερο επίπεδο. “Επιμένουμε στην αισθητική κάλυψη της πλάτης της δεξαμενής και την αξιοποίησή της για την προβολή του νησιού και των εκδηλώσεων στη διάρκεια του καλοκαιριού. Συνιστούμε τη συγκρότηση των επαγγελματιών σε συλλογικό επίπεδο για τον καλύτερο συντονισμό των δράσεων που θα αποφασιστούν από τη Δημοτική Αρχή” σημείωσε χαρακτηριστικά.

 

Ανάδειξη ποιοτικής διάστασης τουριστικού προϊόντος

“Με δεδομένο ότι το προϊόν “ήλιος - θάλασσα» εμφανίζεται πλέον αδύναμο σε οικονομικά μεγέθη έναντι ανταγωνιστικών προορισμών εκτός Ελλάδος, είναι αναγκαία η αναπροσαρμογή των στρατηγικών προσέγγισης των αγορών” εξήγησε παρακάτω, λέγοντας μάλιστα, “πολύ περισσότερο επειδή βρισκόμαστε σε φάση μετάβασης από τον μαζικό στον επιλεκτικό χαρακτήρα των διακοπών”. Όπως πρόσθεσε, “Η Σύρος, σε αντίθεση με άλλους περισσότερο καθιερωμένους τουριστικούς προορισμούς, βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση και είναι ευκαιρία να αναδείξει την ποιοτική διάσταση του τουριστικού της προϊόντος”. Παράλληλα, πρέπει να αναπτυχθούν δράσεις «σαρώματος» των αγορών ώστε να διεκδικήσει, κατά το δυνατόν, μεγαλύτερο μερίδιο μέσω της αναγνώρισής της στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.

Άρα, εξήγησε πως πρέπει να υπάρξει “συνδυασμός των παραδοσιακών αγορών με τις νέες και ανερχόμενες ταυτόχρονα με ένα πιο δυναμικό «στίγμα» του φάσματος των δυνατοτήτων της” αλλά και “συνδυασμός των καθιερωμένων πρακτικών προσέγγισης των ομάδων πληθυσμού μέσω εκθεσιακών συμμετοχών, προωθητικών ενεργειών, οργάνωσης ταξιδιών εξοικείωσης και άλλων δράσεων που προκαλούν δημοσιότητα, όπως οι πολιτιστικές, αθλητικές κλπ. με άλλες καινοτόμες ιδέες που θα διασφαλίσουν το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα”.

 

Αλλαγή logo: BELI@VE SYROS

Στις προτάσεις που κατέθεσε προς τον Δήμο, ο κ. Μαρτάκης κρίνει επιβεβλημένη και την αλλαγή του logo. Ειδικότερα, επισημαίνει πως το σημερινό logo “Moore than an island” πρέπει να διατηρηθεί ως επεξηγηματικό, ενώ σύμφωνα με το σκεπτικό που ανέλυσε, η Σύρος μπορεί να αποκτήσει το BELI@VE SYROS. Πιο αναλυτικά στην παρουσίασή του είπε τα εξής: “Περιγραφή του σκεπτικού: Με στόχο την ανάδειξη της Σύρου ως τόπου, που συνδυάζει το απόλυτα εναρμονισμένο θρησκευτικό στοιχείο, που αποτελεί τόπο, όχι μόνο διακοπών, αλλά ακόμα και διαμονής και που διαθέτει πληθώρα ενδιαφερόντων που καλύπτουν όλο το φάσμα των αναζητήσεων κάθε επισκέπτη” και με άξονα τη δημιουργία του κινήτρου της περιέργειας (αναφορικά με τα όσα ο προορισμός διαθέτει) και της πίστης (σε όσα υπόσχεται στον υποψήφιο επισκέπτη), το νησί πρέπει να δώσει έμφαση στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του και στα στοιχεία της ασφάλειας και της φιλικότητας. Για όλα τα παραπάνω, ο ίδιος επανέλαβε την πρότασή του για το logo: BELI@VE SYROS.

 

Μεθοδολογική προσέγγιση και προτεραιότητες

Προτού ο κ. Μαρτάκης μιλήσει αναλυτικά για τις προτεινόμενες δράσεις στις οποίες πρέπει να προχωρήσει η Σύρος, αλλά και στις αγορές στόχους που μπορεί να επικεντρωθεί, αναφέρθηκε στη μεθοδολογική προσέγγιση που πρέπει να ακολουθηθεί από πλευράς τόπου: “Εκθέσεις: Εξειδικευμένα Workshops με Β2Β και Β2C συναντήσεις αποτελούν ένα βασικό εργαλείο αλληλεπίδρασης με επαγγελματίες του κλάδου ενώ αποτελούν και ένα είδος εκπαίδευσης. Δημόσιες σχέσεις: Φιλοξενίες δημοσιογράφων, bloggers και ταξιδιωτικών πρακτόρων. Επίσης προτείνεται η οργάνωση ειδικών Fam Trips για επαγγελματίες του Συνεδριακού Τουρισμού. Προωθητικό υλικό: Παραγωγή usb. Social Media: Στο πλαίσια της ψηφιακής καμπάνιας απαραίτητο κρίνουμε την ενιαιοποίηση του σήματος με τα αντίστοιχα social media (facebook, Instagram, pinterest, youtube). Προωθητικές ενέργειες με αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρίες, όπως πχ SKY EXPRESS στο πλαίσιο της καμπάνιας τους “we are islanders””.

Υπογραμμίζεται πως ο κ. Μαρτάκης παρέθεσε αναλυτικά τις προτάσεις του στο κομμάτι των δράσεων προς κάθε μέλος της Επιτροπής Τουρισμού. Επόμενη συζήτηση επί του θέματος θα υπάρξει σε νέα συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.