Η Ηγουμενίτσα διεκδικεί τον ρόλο που της αρμόζει

Η Ηγουμενίτσα διεκδικεί τον ρόλο που της αρμόζει

Ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας κ. Γιάννης Λώλος γνωρίζει πως διοικεί μια πόλη πολλών δυνατοτήτων και ευκαιριών ανάπτυξης καθώς γεωγραφικά βρίσκεται σε κομβικό σημείο. Ζητάει άμεσα την επέκταση του λιμανιού αλλά και αντισταθμιστικά οφέλη για τον δήμο του από την χρήση του.

" Η Ηγουμενίτσα φιλοξενεί το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας σε επιβατική κίνηση καθώς και την αρχή και προέκταση δύο μεγάλων οδικών αξόνων. Αποτελεί ουσιαστικά έναν από τους σημαντικότερους διαμετακομιστικούς κόμβους της χώρας αλλά και της ΕΕ, ένα τριεθνές, το οποίο όμως δεν αξιοποιήθηκε όσο θα έπρεπε.

Πρέπει λοιπόν άμεσα να ολοκληρωθούν τα έργα στον λιμένα Ηγουμενίτσας και να αναπτυχθούν και άλλες υποδομές υποστηρικτικές προς αυτόν" δηλώνει και προσθέτει:" Δυστυχώς όμως από την άλλη πλευρά η λειτουργία του λιμανιού δεν αποδίδει τους άμεσους πόρους στο Δήμο ως αντιστάθμισμα των επιβαρύνσεων που υφίσταται, ενώ παράλληλα δεν έχει επιλυθεί το θέμα με τις χερσαίες ζώνες τους".

Συνέντευξη στον Χρήστο Ράπτη

- Γνωρίζουμε πως θα είστε και πάλι υποψήφιος δήμαρχος. Για ποιους λόγους συνεχίζετε την προσπάθεια;

Καταρχήν να πω ότι η απόφαση να διεκδικήσουμε την επανεκλογή μας ήταν συλλογική και αποτελεί για μας ηθική υποχρέωση, καθώς πιστεύουμε ότι καταφέραμε πολλά, δρομολογήσαμε πολλά, επιλύσαμε πολλά και έχουμε να κάνουμε ακόμα περισσότερα στο μέλλον.

Είμαι πεπεισμένος ότι οι πολίτες μας θα μας τιμήσουν εκ νέου με την εμπιστοσύνη τους και μαζί και με τα νέα μέλη που προστίθενται στην παράταξη, ανθρώπους με εμπειρία, γνώσεις και αγάπη για τον τόπο μας, μπορούμε να πάμε τον Δήμο μας ακόμα πιο ψηλά, να κτίσουμε το αύριο σε γερές υποδομές και να αναδείξουμε κάθε πτυχή του.

- Η απλή αναλογική είναι καλό ή κακό νέο;

Η απλή αναλογική δεν θα ήταν πρόβλημα, αν πρώτα είχαν επιλυθεί τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αν οι ρόλοι μεταξύ Κεντρικού Κράτους, Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης ήταν διακριτοί και οι αρμοδιότητες πλήρως αποσαφηνισμένες. Αν η Τοπική Αυτοδιοίκηση διέθετε τους πόρους που απαιτούνται για να επιτελέσει το συνταγματικά κατοχυρωμένο ρόλο της.

Θα μπορούσα να πω και πολλά άλλα, όμως όποιος γνωρίζει από Τοπική Αυτοδιοίκηση, κατανοεί ότι η απλή αναλογική με τις κρατούσες συνθήκες και την κυριαρχούσα αυτοδιοίκητη κουλτούρα θα φέρει χάος και ακυβερνησία σε αρκετές περιπτώσεις και θα αποτελέσει την αρχή μια σκληρής εποπτείας από το κεντρικό κράτος καταργώντας ουσιαστικά η λαϊκή βούληση.

- Ξεχωρίστε τα σημαντικότερα έργα που χαρακτήρισαν την θητεία σας.

Παράλληλα με το σχεδιασμό για τα έργα που διεκδικήσαμε και διεκδικούμε, καταφέραμε μέσα από σκληρή δουλειά να εξυγιάνουμε τα οικονομικά του Δήμου και εκμηδενίσαμε σχεδόν το έλλειμμα, που ξεπερνούσε τα 9εκ ευρώ.

Όμως δεν μείναμε εκεί αλλά διεκδικήσαμε χρηματοδοτήσεις και έργα κι' έτσι πριν λίγες ημέρες είχαμε τη χαρά να προχωρήσουμε στη δημοπράτηση ενός έργου, για το οποίο πολλοί μιλούσαν. Πρόκειται για την ουσιαστική σύνδεση του υφιστάμενου ποδηλατοδρόμου της πόλης με την παραλία Δρέπανο.

Δημοπρατήθηκε το μεγαλύτερο έργο αποχετευτικού δικτύου στη χώρα μας, προϋπολογισμού 37εκ ευρώ, το οποίο θωρακίζει το παραθαλάσσιο μέτωπο Πέρδικας, Συβότων και Πλαταριάς.

Καταρτίσαμε το Στρατηγικό Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας επενδύοντας στις εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, κάτι για το οποίο βραβευτήκαμε με το Ευρωπαϊκό Βραβείο για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας.

Καταφέραμε να αναδείξουμε την πόλη μας και να αρχίσουμε τον μετασχηματισμό της από μια πόλη πέρασμα σε μια πόλη που επιλέγεις να ζεις.

Όμως επιτρέψτε μου να αναφερθώ και στα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης, που ως Δήμος σχεδιάσαμε, μελετήσαμε και υλοποιούμε ή δημοπρατούμε. Τα έργα αυτά τέθηκαν από την αρχή σε πρώτη προτεραιότητα καθώς για εμάς προέχει η προστασία των πολιτών.

Παράλληλα μέσα από τα έργα αγροτικής οδοποιίας στηρίξαμε τον πρωτογενή τομέα του Δήμου μας, ο οποίος μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι παράγει ποιοτικά προϊόντα.

Υψίστης σημασίας είναι και το έργο, που έχουμε επιτελέσει για την προστασία των ευπαθών κοινωνικών ομάδων μέσα από τις νέες δομές που δημιουργήσαμε καθώς και για την πρόληψη της Υγείας των πολιτών μέσω του ΚΕΠ Υγείας.

Επίσης με μια σειρά έργων τα οποία θα μας έπαιρνε αρκετό χρόνο με το να τα αναφέρουμε, βελτιώνουν συνεχώς την καθημερινότητα των πολιτών, αναδεικνύουν το τουριστικό προϊόν μας, και δημιουργούμε υποδομές για το μέλλον.

- Εφόσον εκλεγείτε και πάλι τι άλλο σκοπεύετε να κάνετε στον δήμο σας;

Μέχρι σήμερα έχουμε δρομολογήσει αρκετά έργα τα οποία όμως λόγω του δυσκίνητου κράτους και της δαιδαλώδους γραφειοκρατίας καθυστερούν. Μια από τις προτεραιότητες μας παραμένει η ολοκλήρωση των πολεοδομικών σχεδίων προκειμένου να μπορεί η πόλη να επεκταθεί και να αναπτυχθεί όμως όπως προ είπα το αντιαναπτυξιακό κεντρικό κράτος και σε αυτόν τον τομέα καθυστερεί υπερβολικά την ολοκλήρωση τους.
Η προώθηση των έργων που προτείνονται στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και στο Σχέδιο Δράσης για την Βιώσιμη Ενέργεια (ΣΔΒΕ).

Η ανάδειξη και αξιοποίηση του παραλιακού τόξου και η προώθηση δράσεων για την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων και φυσικά να συνεχίσουμε τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης.

- Λίγους μόλις μήνες από την ψήφιση του νόμου «Κλεισθένη» ποια είναι τα συμπεράσματα σας από την εφαρμογή του;

Κοιτάξτε, ο «Κλεισθένης» δεν ήταν αυτό που αποτελούσε προτεραιότητα και που η Τοπική Αυτοδιοίκηση είχε ανάγκη, καθώς ο «Καλλικράτης» που ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση δεν είχε εφαρμοστεί στο σύνολο του. Σήμερα ως Τοπική Αυτοδιοίκηση, προσδοκούσαμε σε μια μεταρρύθμιση που θα λάμβανε χώρα και στα τρία επίπεδα διακυβέρνησης του κράτους (Κεντρικό Κράτος – Περιφερειακή Διοίκηση – Τοπική Αυτοδιοίκηση) που θα αποκέντρωνε αρμοδιότητες και πόρους από το κεντρικό κράτος προς την Αυτοδιοίκηση με ξεκάθαρες αρμοδιότητες χωρίς αλληλοεπικαλύψεις και φυσικά με μείωση της γραφειοκρατίας, σύμφωνα και με την συνταγματική επιταγή και ειδικότερα το άρθρο 102 του Συντάγματος.

Είναι κοινή πεποίθηση, πιστεύω, ότι ο «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ» δεν πληροί την παραπάνω στόχευση.  Εν πάση περίπτωση ο «Κλεισθένης» είναι πλέον Νόμος του Κράτους και είμαστε υποχρεωμένοι να το εφαρμόσουμε. Τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις του θα τα δούμε κατά την εφαρμογή του και πιστεύω εκεί να αντιληφθούν και οι πιο δύσπιστοι ότι δεν ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά εξυπηρετούσε απλά την Κυβερνητική επιλογή για αλλαγή του εκλογικού Νόμου.

- Η κατάργηση του προληπτικού ελέγχου από το ελεγκτικό συνέδριο, διευκολύνει την ζωή σας ή ο κίνδυνος ευθυνοφοβίας ελοχεύει για εκείνους που έχουν την ευθύνη της υπογραφής;

Κοιτάξτε, δεν φοβόμαστε τον έλεγχο, ίσα ίσα μπορώ να πω τον επιζητούμε, αρκεί να γίνεται σωστά και οι ελέγχοντες να μην εισέρχονται στην σκοπιμότητα αποφάσεων των αιρετών οργάνων. Άλλωστε αποτελεί πάγια θέση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να μην καταργηθεί. Όμως όπως πολύ σωστά επισημαίνετε, σίγουρα θα δημιουργήσει προβλήματα γιατί όπως αναφέρετε, υπάρχουν ευθυνόφοβοι υπάλληλοι, θέλω όμως να πιστεύω ότι στο μέλλον θα αλλάξει.

- Διαχείριση στερεών αποβλήτων. Θέμα που βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα όλων των ευρωπαϊκών θεσμών και όχι μόνο. Τι πρέπει να κάνουν οι δημοτικές αρχές ώστε να μετατραπεί σε ευκαιρία η αξιοποίηση των αποβλήτων;

Πρέπει οπωσδήποτε να ολοκληρωθούν τα έργα και οι υποδομές που απορρέουν από τον Εθνικό Σχεδιασμό καθώς και τον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων. Αυτό απαιτεί την συμβολή του Κεντρικού Κράτους με τις αναγκαίες χρηματοδοτήσεις.

Πρέπει να αναπτυχθούν και τα τέσσερα (4) ρεύματα ανακύκλωσης, ώστε να μειωθεί ο όγκος των οικιακών απορριμμάτων που καταλήγουν στις ΜΕΑ και τους ΧΥΤΑ. Μόνο έτσι μπορεί να μειωθεί το κόστος της διαχείρισής τους, που τελικά μετακυλά στους Δήμους.

Φυσικά πέραν της έμπρακτης στήριξης του συστήματος ανακύκλωσης απαιτείται και η αλλαγή κουλτούρας στις τοπικές κοινωνίες και εκεί πρέπει να στοχεύσουμε ως Δημοτικές Αρχές. Να μετατρέπονται τελικά τα απόβλητα με την ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση τους από κόστος σε έσοδο.



- Δημοσιονομική αποκέντρωση και μεταφορά του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας στη δικαιοδοσία των δήμων. Πόσο θα ενισχύσει τα οικονομικά των δήμων ένα τέτοιο νομοθέτημα; Υπάρχει επαρκές σύστημα διαχείρησης της εργασίας αυτής στον δικό σας Δήμο;

Αυτό προτάσσει και η Συνταγματική επιταγή. Να υπάρχει αποκέντρωση των πόρων από το κεντρικό κράτος στην Αυτοδιοίκηση. Να υπάρξουν τοπικά έσοδα απ' ευθείας στους Δήμους, ώστε να επιτελέσουν το έργο τους και να δίνουν λύσεις στις τοπικές υποθέσεις, χωρίς φυσικά να θεσπιστεί φορολόγηση στους πολίτες.
Πιστεύω ότι ο ΦΑΠ είναι ένας φόρος προς την κατεύθυνση αυτή.
Φυσικά αυτό προϋποθέτει και ένα αξιόπιστο και επαρκές εισπρακτικό μηχανισμό, ο οποίος και πρέπει να δημιουργηθεί.

- Η Ηγουμενίτσα αποτελεί θαλάσσιο κόμβο. Αντιμετωπίζεται με την δέουσα σπουδαιότητα από την κυβέρνηση;

Η Ηγουμενίτσα φιλοξενεί το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας σε επιβατική κίνηση καθώς και την αρχή και προέκταση δύο μεγάλων οδικών αξόνων. Αποτελεί ουσιαστικά έναν από τους σημαντικότερους διαμετακομιστικούς κόμβους της χώρας αλλά και της ΕΕ, ένα τριεθνές, το οποίο όμως δεν αξιοποιήθηκε όσο θα έπρεπε.
Πρέπει λοιπόν άμεσα να ολοκληρωθούν τα έργα στον λιμένα Ηγουμενίτσας και να αναπτυχθούν και άλλες υποδομές υποστηρικτικές προς αυτόν.

- Η άφιξη αρκετών κρουαζιερόπλοιων στην Ηγουμενίτσα σας προσφέρει τα ανάλογα οφέλη; Θεωρείτε πως υπάρχουν και άλλες προοπτικές ανάπτυξης και τι έχετε κάνει ώστε να προσελκύσετε περισσότερους τουρίστες στη περιοχή;

Η Ηγουμενίτσα μπορεί να αποτελέσει και τουριστικό κόμβο. Καθώς βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση αλλά και σε έναν πανέμορφο φυσικό κόλπο.

Με τις φημισμένες ακτές των Συβότων, της Πέρδικας και της Πλαταριάς να βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής, την εύκολη πρόσβαση και σε άλλους ξεχωριστούς προορισμούς αλλά και το γεγονός ότι αποτελεί την βόρεια είσοδος της Ελλάδα από την Ευρώπη την καθιστούν τον πρώτο σταθμό για την περιοχή της Ηπείρου η οποία διαθέτει ένα απαράμιλλο φυσικό, περιβαλλοντικό και ιστορικό πλούτο.

Δυστυχώς όμως από την άλλη πλευρά η λειτουργία του λιμανιού δεν αποδίδει τους άμεσους πόρους στο Δήμο ως αντιστάθμισμα των επιβαρύνσεων που υφίσταται, ενώ παράλληλα δεν έχει επιλυθεί το θέμα με τις χερσαίες ζώνες τους.

- Πόσα αναπτυξιακά κεφάλαια απορρόφησε ο δήμος σας; Είστε ικανοποιημένος από τα επενδυτικά εργαλεία –όπως το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ;

Ξεκινώντας από το δεύτερο σκέλος της ερώτησης επιτρέψτε μου να σας πω ότι το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ήταν μια καλή ανάσα για μας, αλλά δεν μπορεί με τίποτα να αναπληρώσει τους πόρους που η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει απωλέσει τα τελευταία χρόνια και που το κεντρικό κράτος δεν της αποδίδει.

Χρειάζονται προγράμματα με μεγαλύτερη δυνατότητα χρηματοδότηση προκειμένου να συντηρηθούν οι υπάρχουσες Δημοτικές υποδομές και να δημιουργηθούν νέες ώστε οι Δήμοι μας να μετατραπούν σε σύγχρονους, Αναπτυξιακούς φορείς.

Σε ότι αφορά στον Δήμο μας, όπως καταλαβαίνετε, διεκδικούμε και το τελευταίο ευρώ που μπορούμε, προκειμένου να κάνουμε τα έργα που προαναφέραμε και πιστεύω τα καταφέρνουμε σε ικανοποιητικό επίπεδο.

- Ποια είναι η σημαντικότερη έλλειψη που έχετε;

Δεν θα μιλήσω για τα οικονομικά στοιχεία καθώς πιστεύω έγινε αντιληπτό και από τις προηγούμενες ερωτήσεις. Οι Δήμοι έχουν έλλειψη από καταρτισμένο προσωπικό σε όλους τους τομείς. Προσωπικό που θα συμβάλλει με τις γνώσεις του στην αναπτυξιακή προοπτική ενός Δήμου. Ελλείψεις όμως υπάρχουν και σε μηχανολογικό εξοπλισμό και εργαλεία για την υλοποίηση μικρών παρεμβάσεων.

- Μια πρόβλεψη για τις αυτοδιοικητικές εκλογές στο δήμο σας;

Έχουμε διανύσει ήδη σχεδόν τέσσερα χρόνια ως Δημοτική Αρχή και είμαι πεπεισμένος ότι οι πολίτες αναγνωρίζουν το έργο, το οποίο έχουμε επιτελέσει και θα συνεχίσουν να μας εμπιστεύονται. Επιτρέψτε μου όμως να σας πω ότι ως Παράταξη από την πρώτη μέρα που ανακοινώσαμε ότι θέτουμε υποψηφιότητα για τις εκλογές πριν περίπου 4 χρόνια δεν δώσαμε αφειδώς υποσχέσεις. Μιλήσαμε με τη γλώσσα της αλήθειας επισημάναμε τα προβλήματα και κάναμε συγκεκριμένες και λελογισμένες προτάσεις, τις οποίες και υλοποιήσαμε στη θητεία μας.

- Πενταετής ή τετραετής πρέπει να είναι η θητεία;

Σίγουρα πενταετής καθώς μια Δημοτική Αρχή με τις κρατούσες γραφειοκρατικές συνθήκες, για να σχεδιάσει, να μελετήσει και να ξεκινήσει την υλοποίηση ενός έργου αναπτυξιακού, χρειάζεται αρκετό χρόνο που σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνά ακόμα και τα 2 χρόνια.