Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποκαλύπτεται μέσα από μια διπλή έκθεση στον Πόρο
Ο κύκλος των έργων «Λεμονοδάσος» είναι τα εικαστικά ημερολόγια ενός καλοκαιριού, μιας ανθισμένης φύσης γεμάτη κίτρινους, ευωδιαστούς, ξινόπικρους καρπούς.
Ιούν13
 

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποκαλύπτεται μέσα από μια διπλή έκθεση στον Πόρο

Η γκαλερί Citronne και το Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου φιλοξενούν έργα του σημαντικού ζωγράφου.

Με θεματική τα «Ίχνη στον Χρόνο», η γκαλερί Citronne ξεκίνησε το Σάββατο 8 Ιουνίου την καλοκαιρινή της περίοδο στον Πόρο, με δύο ατομικές εκθέσεις του σημαντικού Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Ψυχοπαίδη.


Στον χώρο της γκαλερί παρουσιάζεται η έκθεση «Λεμονοδάσος - Ημερολόγια ενός καλοκαιριού» και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου «Το Αλφάβητο - Αρχαϊκό Παλίμψηστο», σε συνέχεια της συνεργασίας της γκαλερί με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων, που πραγματοποιείται από το 2013 ως συμβολή στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων.


Το «Λεμονοδάσος - Ημερολόγια ενός καλοκαιριού» στην γκαλερί Citronne είναι μία ενότητα από 67 νέα έργα, νεκρές φύσεις. O τίτλος της έκθεσης παραπέμπει άμεσα στο ομώνυμο δάσος του Γαλατά, στην ακτή της Πελοποννήσου, το οποίο, όμως, αποδίδεται στον Πόρο και έχει απαθανατιστεί μέσα στο ομότιτλο βιβλίο του Κοσμά Πολίτη.

 

Πρόκειται για επιστρώσεις του χρόνου, οι οποίες συγχέουν τις περιόδους μεταξύ τους, αλλά ταυτοχρόνως καλλιεργούν την ιδέα του «γραπτού μνημείου», του ντοκουμέντου. 


Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στη σειρά αυτών των έργων επαναπροσεγγίζει τη «Νεκρή Φύση», η οποία, εξ ορισμού έχει να κάνει με στοιχεία αποκομμένα από τη ροή της ζωής, αλλά συμβολοποιούμενα ως κομμάτια του φυσικού βίου. Η αντίφαση της ονομασίας, νεκρός και φύση, δηλαδή ζωή και θάνατος, αποτελεί μια πρώτη ένδειξη για τη διαλεκτική ανάγνωση της Ιστορίας από τον καλλιτέχνη.

 

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποκαλύπτεται μέσα από μια διπλή έκθεση στον Πόρο
«Λεμονοδάσος - Ημερολόγια ενός καλοκαιριού»


Όλα τα έργα αναπτύσσονται μέσα σε ένα μαύρο φόντο. Κεντρικό και κοινό σημείο της εικαστικής σκηνοθεσίας είναι το λεμόνι. Καρπός που συνδέεται με τον μεσογειακό πλούτο, φυσικό και πολιτισμικό, το λεμόνι βρίσκεται στην καθημερινότητα των ανθρώπων, άλλοτε ως έδεσμα, άλλοτε ως γιατρικό, άλλοτε ως σύμβολο του ορθοδόξου μυστηρίου – ακόμη και ως γυναικείο όνομα.


Τα λεμόνια αυτά, ως «νεκρά φύσις», συνυπάρχουν με φαινομενικά ετερόκλητα αντικείμενα: θραύσματα αγαλμάτων, καρτ ποστάλ, φωτογραφίες, εργαλεία μετρήσεων και χειρωνακτικής εργασίας. Με αυτήν τη σκηνοθετική διαδικασία, ο καλλιτέχνης αποτυπώνει ίχνη από μνήμες, από εικόνες, από παραστάσεις.


Πρόκειται για επιστρώσεις του χρόνου, οι οποίες συγχέουν τις περιόδους μεταξύ τους, αλλά ταυτοχρόνως καλλιεργούν την ιδέα του «γραπτού μνημείου», του ντοκουμέντου. Ο ρεαλιστικός τρόπος της αποτύπωσης και η εικαστική τεχνική ενός ψευδο-κολάζ εντείνουν την αίσθηση αυτή.

 

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποκαλύπτεται μέσα από μια διπλή έκθεση στον Πόρο
«Λεμονοδάσος - Ημερολόγια ενός καλοκαιριού»


Στη δροσερή νησιώτικη αυλή της Citronne, ο επισκέπτης θα αντικρίσει τρία μεγαλύτερα σε διαστάσεις έργα, με λεμόνια σε λευκό φόντο, από τα οποία «ξεπήδησαν» τα μικρότερα που παρουσιάζονται στον εσωτερικό χώρο της γκαλερί, με τρόπο που παραπέμπει σε ζωφόρο αρχαιοελληνικού ναού.


«Το λεμονοδάσος, το λογοτεχνικό, αλλά και το πραγματικό, έχει σταθεί εδώ ως αφορμή και αφετηρία για τη δημιουργία των έργων του εικαστικού λεμονοδάσους, μια καλλιτεχνική αναφορά της ζωγραφικής στη λογοτεχνία αλλά και στην φυσική ομορφιά του πελοποννησιακού τοπίου, γεμάτου πρωτόγνωρες αισθήσεις, μυρουδιές, γεύσεις και εικόνες.


Ο κύκλος των έργων "λεμονοδάσος" είναι τα εικαστικά ημερολόγια ενός καλοκαιριού, μιας ανθισμένης φύσης γεμάτης κίτρινους, ευωδιαστούς, ξινόπικρους καρπούς. Συνθέσεις με αποκλειστικό θέμα το δάσος από λεμόνια, μαζί με καθημερινά αντικείμενα του φυσικού περιβάλλοντος που τυχαία βρίσκονται γύρω μας και άλλα που τα έχει βγάλει το κύμα στην ακτή, οργανώνουν άθελά τους μια μακριά και ατελείωτη "νεκρή φύση", που οι εικόνες της και η γεύση της μπορεί να συνεχίζονται και να μας ευωδιάζουν στο άπειρο» σημειώνει ο ζωγράφος.

 

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποκαλύπτεται μέσα από μια διπλή έκθεση στον Πόρο
Από την ενότητα «Το Αλφάβητο»


Συγκινημένος μίλησε ο Γιάννης Ψυχοπαίδης για την αγάπη του για το Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου, στο οποίο φιλοξενείται «Το Αλφάβητο - Αρχαϊκό Παλίμψηστο». Στην έκθεση αυτή παρουσιάζεται μια ενότητα 24 έργων σε μορφή βιβλίου, τα οποία αντιστοιχούν στα γράμματα της ελληνικής αλφαβήτου και περιέχουν απεικονίσεις γνωστών γλυπτών της αρχαιότητας, όπως ο Έφηβος των Αντικυθήρων και ο Ηνίοχος των Δελφών, μαζί με αντικείμενα της σύγχρονης καθημερινότητας, κυρίως υλικά συσκευασίας, γράμματα και γραμματόσημα.


Τα έργα αυτά, που είχαν παρουσιαστεί το 2003 στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, λειτουργούν ως εικαστική μεταφορά της έννοιας της Ιστορίας, όπως αυτή συγκροτείται από τα απομεινάρια της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και τέχνης που διασώθηκαν έως σήμερα έχοντας διανύσει μια μακραίωνη και πολυτάραχη διαδρομή.


Επίσης παρουσιάζονται για πρώτη φορά και τρία νέα έργα, εμπνευσμένα από εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Πόρου: ένα γυναικείο αγαλμάτιο του 4ου αιώνα π.Χ. από την Τροιζήνα, ένα άγαλμα του Διονύσου και ένα πόδι ανδριάντα των ρωμαϊκών χρόνων από το ιερό του Ποσειδώνος στην Καλαύρεια του Πόρου, το οποίο είναι και το πρώτο απόκτημα της αρχαιολογικής συλλογής του μουσείου. Οι πίνακες αυτοί εισάγουν τον θεατή, σχεδόν βίαια, σε ένα οδυνηρό κομμάτι του παρόντος, το προσφυγικό δράμα.

 

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποκαλύπτεται μέσα από μια διπλή έκθεση στον Πόρο
Από την ενότητα «Αρχαϊκό Παλίμψηστο»


«Τα 24 βιβλία με τα 24 γράμματα του Αλφάβητου, καθώς και οι τρεις συνθέσεις με μοτίβα από τα εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου του Πόρου είναι η εικαστική μεταφορά μιας γλώσσας που ζητά να συντάξει ένα νέο λεξιλόγιο μέσα από τα ίχνη του παρόντος ως παρελθόν και μέλλον», γράφει ο Ψυχοπαίδης στον κατάλογο της έκθεσης.


Η διπλή αυτή έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη, που καθιστά τον Πόρο πόλο έλξης για τους φιλότεχνους, επιχειρεί να δώσει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα από τη σύνθετη προσωπικότητα και την εικαστική αναζήτηση του διακεκριμένου καλλιτέχνη.

 

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποκαλύπτεται μέσα από μια διπλή έκθεση στον Πόρο
Από την ενότητα «Το Αλφάβητο»

 

Info:

Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου: «Το Αλφάβητο - Αρχαϊκό Παλίμψηστο»

Διάρκεια έκθεσης: 8 Ιουνίου - 30 Σεπτεμβρίου 2019

Επιμέλεια έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, Δρ Ιστορίας της Τέχνης, Gallery Citronne Μαρία Γιαννοπούλου, Δρ Aρχαιολογίας, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων

 

Γκαλερί CITRONNE: «Λεμονοδάσος - Ημερολόγια ενός Kαλοκαιριού»

Διάρκεια έκθεσης: 8 Ιουνίου - 24 Ιουλίου 2019

Επιμέλεια έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, Δρ Ιστορίας της Τέχνης

Για περισσότερες πληροφορίες: Γκαλερί Citronne, τηλ.+30-6979-989684 ή στο [email protected]

 

 

 

 
 
 
 
I WAS THERE
I WAS THERE