ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Καβάλα: Σημαντικά έργα των Τσαρούχη, Ιακωβίδη και άλλων δημιουργών στο αρχαιολογικό μουσείο

Καβάλα: Σημαντικά έργα των Τσαρούχη, Ιακωβίδη και άλλων δημιουργών στο αρχαιολογικό μουσείο Facebook Twitter
0

Τσαρούχης και Ιακωβίδης συναντούν τις γυναίκες της Αμφίπολης στο αρχαιολογικό μουσείο της Καβάλας.

Η μεταμόρφωση ενός αρχαιολογικού μουσείου, έστω και εν μέρει, ώστε σε αυτό να εκτεθούν για πρώτη φορά εικαστικά έργα (ζωγραφικοί πίνακες, χαρακτικά, γλυπτά), τα οποία μάλιστα δεν συνθέτουν μια ξεχωριστή ενότητα, αλλά τοποθετούνται ανάμεσα στα αρχαιολογικά ευρήματα δημιουργώντας εντυπωσιακούς συνδυασμούς νοημάτων και αισθητικών αναφορών, δεν είναι εύκολο εγχείρημα.

Όταν μάλιστα το αρχαιολογικό μουσείο βρίσκεται στην ελληνική περιφέρεια και τα έργα τέχνης προέρχονται από μια συλλογή εκ των σημαντικότερων της χώρας, όπως αυτή της Τραπέζης της Ελλάδος (ΤτΕ), τότε το εγχείρημα αυτό αποτελεί συνάμα και μια πρόκληση. Ωστόσο, όπως επισημαίνει η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου Σταυρούλα Δαδάκη, «χάρη στην άριστη επικοινωνία των πρόσωπων, την καλή χημεία που αναπτύχθηκε ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς, τις ευνοϊκές συνθήκες και συγκυρίες, κατέστη δυνατό να υπάρξει ένα τέλειο αποτέλεσμα που δικαιώνει τους κόπους και τις προσπάθειες όσων το ολοκλήρωσαν».

Καβάλα: Σημαντικά έργα των Τσαρούχη, Ιακωβίδη και άλλων δημιουργών στο αρχαιολογικό μουσείο Facebook Twitter

Το αποτέλεσμα αυτής της πραγματικά πρωτότυπης συνεργασίας, φαίνεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας. Εκεί, φιλοξενούνται εικαστικά έργα από τη μεγάλη συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος που για πρώτη φορά ταξιδεύουν εκτός Αθήνας, ορισμένα δε και για πρώτη φορά εκτός του μουσείου της (ΤτΕ), προκειμένου να «συνομιλήσουν» με τις αρχαιότητες της Καβάλας και της ευρύτερης περιοχής.

Συνδημιουργία και πολιτιστική εμπειρία

Είναι η πρώτη φορά που ένας θεσμός εθνικής εμβέλειας, όπως η κεντρική τράπεζα της χώρας, εμπιστεύεται και δανείζει ορισμένα από τα σημαντικότερα εικαστικά έργα της του 19ου και 20ου αιώνα σε ένα αρχαιολογικό μουσείο, κάνοντας έτσι ένα σημαντικό άνοιγμα στην περιφέρεια και συνδημιουργώντας μια καθόλα ενδιαφέρουσα πολιτιστική εμπειρία προς όφελος του κοινού που θα μπορέσει να θαυμάσει από κοντά έργα μεγάλων Ελλήνων εικαστικών, όπως του Γύζη, του Ιακωβίδη, του Τσαρούχη, του Λύτρα, του Βολανάκη, του Αξελού, της Κατράκη, του Χαλεπά και πολλών άλλων.

Καβάλα: Σημαντικά έργα των Τσαρούχη, Ιακωβίδη και άλλων δημιουργών στο αρχαιολογικό μουσείο Facebook Twitter

Η εξαιρετική συνδρομή του αρχαιολόγου Μιχάλη Λυχούνα και της επιμελήτριας της έκθεσης, ιστορικού τέχνης Χάρις Κανελλοπούλου από το Κέντρο Πολιτισμού Έρευνας και Τεκμηρίωσης της ΤτΕ παρήγαγε μια ενδιαφέρουσα δουλειά που επιβάλλεται να δουν όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι.

Καβάλα: Σημαντικά έργα των Τσαρούχη, Ιακωβίδη και άλλων δημιουργών στο αρχαιολογικό μουσείο Facebook Twitter

Από τις 5 Δεκεμβρίου 2019 έως και την 1η Μαρτίου 2020, περισσότερα από 70 εικαστικά έργα τέχνης από τη μεγάλη συλλογή του μουσείου της Τραπέζης της Ελλάδος θα συνυπάρξουν με τα ευρήματα του αρχαιολογικού μουσείου Καβάλας, προσφέροντας ένα μοναδικό ταξίδι στην ιστορία όπως την αποτύπωσαν οι νεότεροι σύγχρονοι δημιουργοί αλλά και αρχαίοι τεχνίτες.

Νέες εμπειρίες για τους φιλότεχνους

Σε αυτό το «Σημείο Συνάντησης», μεταξύ αρχαιολογίας και τέχνης ξενάγησαν το ΑΠΕ - ΜΠΕ ο αρχαιολόγος Μιχάλης Λυχούνας και η επιμελήτρια της έκθεσης Χάρις Κανελοπούλου, συνοδευόμενοι από τον προϊστάμενο του Κέντρου Πολιτισμού Έρευνας και Τεκμηρίωσης της ΤτΕ, Μάνο Κορδάκη.

Καβάλα: Σημαντικά έργα των Τσαρούχη, Ιακωβίδη και άλλων δημιουργών στο αρχαιολογικό μουσείο Facebook Twitter

«Η παρουσία έργων», επισήμανε ο κ. Λυχούνας, «από τη συλλογή της ΤτΕ ανάμεσα στα εκθέματα του αρχαιολογικού μουσείου προσδοκούμε να επιτύχει δυο στόχους. Πρώτον, να αναδείξει τον βαθειά παιδευτικό χαρακτήρα των μουσείων, που είναι ικανά να εφευρίσκουν εκ νέου τον «εαυτό» τους σε γόνιμο διάλογο με άλλες μορφές δημιουργίας, προσφέροντας νέες εμπειρίες στο κοινό τους. Επισκέπτες παλιοί και νέοι θα έρθουν σε επαφή με έργα υψηλής καλλιτεχνικής αξίας. Δεύτερον, μέσω της επιλογής και τοποθέτησης αυτών των έργων, οι επισκέπτες θα «ξαναδούν» και τα τέχνεργα του μακρινού παρελθόντος».

Καβάλα: Σημαντικά έργα των Τσαρούχη, Ιακωβίδη και άλλων δημιουργών στο αρχαιολογικό μουσείο Facebook Twitter

Η κριτικός τέχνης Χάρις Κανελλοπούλου αναφέρθηκε στο σημαντικό αυτό πρώτο εγχείρημα της ΤτΕ να μεταφέρει έργα της πλούσιας συλλογής της σε ένα αρχαιολογικό μουσείο της ελληνικής περιφέρειας, επιτυγχάνοντας μια αρμονική συνύπαρξη των εικαστικών έργων με τα αρχαιολογικά ευρήματα.

Καβάλα: Σημαντικά έργα των Τσαρούχη, Ιακωβίδη και άλλων δημιουργών στο αρχαιολογικό μουσείο Facebook Twitter

«Η συλλογή έργων τέχνης της ΤτΕ», υπογράμμισε η κ. Κανελλοπούλου, «χαρακτηρίζεται από έργα παραστατικής ζωγραφικής, χαρακτικής και γλυπτική Ελλήνων δημιουργών, τα οποία αναδεικνύουν πτυχές της νεοελληνικής τέχνης από τον 19ο αιώνα και εξής, προβάλλοντας διαχρονικές αξίες και ισχυρούς συμβολισμούς».

Υπογραμμίζεται ότι με αφορμή την έκθεση αυτή, επιλεγμένα αγαλματίδια βγήκαν για πρώτη φορά από τις αποθήκες του αρχαιολογικού μουσείου Θάσου, και ταξίδεψαν στο αρχαιολογικό μουσείο της Καβάλας για να «συνομιλήσουν» με τις θεματικές των νεότερων εικαστικών όπως του Γιαννούλη Χαλεπά (στην έκθεση φιλοξενείται ο Σάτυρος του μεγάλου έλληνα γλύπτη) αλλά και φημισμένων χαρακτών της πατρίδας μας, ενεργοποιώντας έναν νέο κύκλο παρατήρησης και συσχέτισης των έργων.

Τσαρούχης και Ιακωβίδης συναντούν τις γυναίκες της Αμφίπολης

Μια από τις πιο εντυπωσιακές συνυπάρξεις της τέχνης με την αρχαιολογία ο επισκέπτης συναντά στην αίθουσα της Αμφιπόλεως. Εκεί, δυο εντυπωσιακοί πινάκες μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων «Η κόρη με τα ρόδα» του Γιώργου Ιακωβίδη (1917) και η «Προσωπογραφία της Δέσποινας με κολιέ και σκουλαρίκια» του Γιάννη Τσαρούχη (1976), συνομιλούν με τις προτομές γυναικείων μορφών εξαιρετικής τεχνικής που φέρουν κτερισματικά σύνολα στα οποία ξεχωρίζουν τα περίτεχνα κοσμήματά τους.

Καβάλα: Σημαντικά έργα των Τσαρούχη, Ιακωβίδη και άλλων δημιουργών στο αρχαιολογικό μουσείο Facebook Twitter

Στην αίθουσα Αμφιπόλεως ΙΙ, που αφιερώνεται στις αποικίες των Θασίων, στις οικονομικές και πολιτιστικές σχέσεις που ανέπτυξαν μέσω της θαλάσσιας οδού με την ηπειρώτικη Ελλάδα, το Αιγαίο και τη Μικρά Ασία, η δυναμική αυτή του υγρού στοιχείου αναδεικνύεται μοναδικά με τα έργα τριών σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών, «Βάρκα με κουπιά» του Αιμίλιου Προσαλέντη (1859 – 1926), «Θαλασογραφία» (1885-1907) και Νυχτερινό (1895-1900) του Κωνσταντίνου Βολανάκη και «Βάρκες» (1930-1934) του Περικλή Βυζαντίου.

Στην κεντρική αίθουσα του μουσείου, που είναι αφιερωμένη στην Παρθένο, την προστάτιδα θεότητα της αρχαίας Νεάπολης, τον επισκέπτη σίγουρα θα εντυπωσιάσει η απόλυτη συνύπαρξη των διασωθέντων αρχιτεκτονικών μελών (ιωνικά κιονόκρανα) από το ιερό της Παρθένου, με το εμβληματικό σχέδιο του Νικόλαου Γύζη «Παλλάδα Αθηνά» (1887) που δεσπόζει επιβλητικά στο χώρο μαζί με το «Έμβλημα της τραπέζης» (1928) του Μιχαήλ Αξελού.

Καβάλα: Σημαντικά έργα των Τσαρούχη, Ιακωβίδη και άλλων δημιουργών στο αρχαιολογικό μουσείο Facebook Twitter

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου, δια μέσου του Αρχαιολογικού Μουσείου Καβάλας και η Τράπεζα της Ελλάδας μέσω της συλλογής των έργων τέχνης της, προσφέρουν στους φιλότεχνους κάθε ηλικίας, ένα νέο τόπο συνάντηση της γνώσης με την αισθητική, της ιστορίας με τους πρωταγωνιστές της, της τέχνης με τους δημιουργούς της. Σε αυτόν τον τόπο συνάντησης, το παρελθόν και το παρόν αλληλεπιδρούν μέσα από ποικίλα εικαστικά έργα και ευρήματα της αρχαιολογικής σκαπάνης, προκαλώντας τους επισκέπτες να ανακαλύψουν τις μαρτυρίες των εκθεμάτων σε κάθε εποχή τους.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ 

Culture
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.