ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δημήτρης Κούβελας: Χαμηλά την μπάλα, κ. Τσίπρα, γιατί το 2019 δεν είναι 2014

Λογική η λύση του Κυριάκου Μητσοτάκη για τα αρχαία της Βενιζέλου, φούσκα η πρόταση Μπουτάρη, λέει ο βουλευτής Θεσσαλονίκης

 15/09/2019 20:15

Δημήτρης Κούβελας: Χαμηλά την μπάλα, κ. Τσίπρα, γιατί το 2019 δεν είναι 2014

Νίκος Οικονόμου

«Το 2019 δεν είναι 2014. Στείρα αντιπολίτευση σε μία κυβέρνηση που εκλέχτηκε πανηγυρικά πριν από δύο μήνες είναι μετωπική επίθεση κατά του ελληνικού λαού. Λοιπόν, χαμηλά την μπάλα, κ. Τσίπρα, και συναίνεση τουλάχιστον στα εθνικά θέματα».

Αυτό τονίζει σε συνέντευξή του στη «Μακεδονία της Κυριακής» ο Δημήτρης Κούβελας. Ο νέος βουλευτής της ΝΔ στη Α’ Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζει λογική τη λύση του Κυριάκου Μητσοτάκη για τα αρχαία της Βενιζέλου, σημειώνοντας ότι είναι ο καλύτερος τρόπος, για να πετύχουμε τον ιδανικό στόχο «και αρχαία και μετρό». Χαρακτηρίζει τη στάση του πρώην δημάρχου Θεσσαλονίκης ως άλλη μια φούσκα-Μπουτάρη, ενώ γυρνώντας πίσω στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και την περίφημη «τρύπα του Κούβελα», που άνοιξε ο πατέρας του και τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης, επισημαίνει: «Ο δήμαρχος Σ. Κούβελας πέτυχε με εμφατικό τρόπο να εντάξει στην ατζέντα της πόλης οριστικά το αναγκαίο αυτό έργο, το οποίο θα φέρει και τη δική του σφραγίδα όταν ολοκληρωθεί».

Κύριε Κούβελα, το στοίχημα για το μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 με τη δυναμική ενέργεια του πατέρα σας επί της Εγνατίας, που έμεινε όμως στην ιστορία ως «η τρύπα του Κούβελα». Πόσων χρόνων ήσασταν τότε και τι θυμάστε από εκείνη την ιστορία;

Ήμουν τότε φοιτητής, περίπου 20 ετών, και παρακολουθούσα από πολύ κοντά τα δημοτικά και πολιτικά πράγματα. Θυμάμαι ότι ο δήμος είχε βάλει σε πρώτο πλάνο την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού. Με συνεργάτες καθηγητές της Πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ, που πρόσφεραν εθελοντικές υπηρεσίες και συμβούλους τις δημοτικές εταιρείες συγκοινωνιών των δήμων Μασσαλίας και Δυτικού Βερολίνου, κρίθηκε ότι κατάλληλο μέσο μαζικής μεταφοράς, πέρα από τα λεωφορεία, θα ήταν για τη Θεσσαλονίκη ένα ελαφρύ μετρό. Κύριος μελετητής και συντονιστής του όλου έργου ήταν ο καθηγητής Γ. Πενέλης.

Έγιναν λοιπόν προμελέτες για ολόκληρο το έργο και ολοκληρωμένη μελέτη για ένα τμήμα σήραγγας, την οποία και ξεκίνησαν να κατασκευάζουν. Κι όπως καταλαβαίνουμε όλοι, σε μία υπόγεια κατασκευή όπως αυτή του μετρό, όλα ξεκινούν από μια «τρύπα». Έτσι, ο δήμαρχος Σ. Κούβελας πέτυχε με εμφατικό τρόπο να εντάξει στην ατζέντα της πόλης οριστικά το αναγκαίο αυτό έργο, το οποίο θα φέρει και τη δική του σφραγίδα όταν ολοκληρωθεί.


Τριάντα χρόνια μετά, η πόλη ακόμη δεν έχει δει το έργο. Υπάρχουν, κατά τη γνώμη σας, ευθύνες;

Φυσικά και υπάρχουν ευθύνες. Πρώτη που πολέμησε το έργο ήταν η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, επειδή αποτελούσε πρωτοβουλία του δήμου. Η κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη το είχε εντάξει στο πρόγραμμά της και το δημοπράτησε. H επόμενη όμως κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, ανατρέποντας τη διαγωνιστική διαδικασία, υπέγραψε τελικά σύμβαση με τον 2ο μειοδότη, ο οποίος απέτυχε ακόμη και να ξεκινήσει το έργο, με αποτέλεσμα μία χαμένη δεκαετία 1994 - 2004, για να ξεκινήσει τελικά με τη σημερινή του μορφή και να συνεχίζεται σαν τον κάβουρα τα τελευταία 14 χρόνια.


Πώς βλέπετε την πρόταση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τα αρχαία στη στάση Βενιζέλου;

Είναι η λύση που επιβάλλει η λογική και την υποστηρίζω διαχρονικά. Δηλαδή, να μεταφερθούν τα αρχαία προσωρινά, να κατασκευαστεί ο σταθμός ανεμπόδιστα, γρήγορα, οικονομικότερα και χωρίς απρόοπτα. Και μετά να επανατοποθετηθούν τα αρχαία στη θέση τους. Είναι η μέθοδος που εφαρμόστηκε σε πολλούς σταθμούς της Αθήνας και σε άλλα πολύ πιο ευαίσθητα έργα, όπως ήταν τα ψηφιδωτά της Ροτόντας κατά την αποκατάστασή της μετά το σεισμό. Πιστεύω πως είναι ο καλύτερος τρόπος, για να πετύχουμε τον ιδανικό στόχο «και αρχαία και μετρό».


Τι λέτε για τις αντιρρήσεις που διατυπώνει ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, που ετοιμάζει ανένδοτο κατά της πρότασης να απομακρυνθούν και να επανατοποθετηθούν τα αρχαία στη Βενιζέλου;

Ο ΣΥΡΙΖΑ συμπορεύτηκε με τον πρώην δήμαρχο και «κόλλησαν» το μετρό στο σταθμό Βενιζέλου για περισσότερα από έξι χρόνια. Επέμεναν σε μία λύση για την οποία δεν έκαναν ούτε ένα βήμα προόδου. Δεν ολοκλήρωσαν ούτε τη μελέτη, από την οποία θα προέκυπτε πώς θα γίνει η τεχνική κατασκευή με τα αρχαία επιτόπου. Πώς θα σκάβουν δίπλα και κάτω από αυτά, κάνοντας υποστυλώσεις και ρίχνοντας χιλιάδες τόνους μπετόν και σίδερα, σε μία έκταση μεγαλύτερη από 1.500 τ.μ. που καταλαμβάνουν τα αρχαία.

Άρα, δεν ξέρουμε συνολικό κόστος και χρόνο, μόνο μεγάλα λόγια. Είναι ακόμη μία πρόταση-φούσκα Μπουτάρη, όπως η πεζοδρόμηση της Τσιμισκή, η θαλάσσια αστική συγκοινωνία και το τελεφερίκ, που είχε εξαγγείλει κατά την πρώτη δημαρχία του.

Οι πολίτες, οι φορείς και η οικονομία της Θεσσαλονίκης δεν αντέχουμε άλλο τα καμώματα των πρωταγωνιστών της καθυστέρησης του μεγάλου αυτού έργου, ούτε θα τους επιτρέψουμε να διχάσουν κι άλλο την πόλη. Προχωρούμε μπροστά!


Δύο μήνες κυβέρνησης της ΝΔ. Τι βαθμό θα της βάζατε;

Η κυβέρνηση στους δύο πρώτους μήνες δίνει «πανελλήνιες εξετάσεις» καθημερινά και βαθμολογείται από τον ελληνικό λαό πολύ θετικά.

Οι επιδόσεις της είναι εντυπωσιακές, επειδή κινείται αποφασιστικά με ένα μελετημένο πρόγραμμα και μία συστηματική προετοιμασία. Τα πρώτα αποτελέσματα φαίνονται ήδη. Επαναφέρει την κανονικότητα, απαλλάσσει τους Έλληνες από τη βαριά φορολογία, ενδυναμώνει την εμπιστοσύνη του πολίτη στους θεσμούς και τονώνει το αίσθημα της ασφάλειας.

Δημιουργεί ευκαιρίες ανάπτυξης, εξασφαλίζοντας νομοθεσία και περιβάλλον με λιγότερη γραφειοκρατία, απλούστερες, ταχύτερες και ψηφιακές διαδικασίες. Σημαντικός στόχος είναι το νομοθετικό πλαίσιο να παραμένει σταθερό σε βάθος χρόνου, ώστε όποιος επενδύει τα χρήματά του να μην αισθάνεται ανασφάλεια σαν να χτίζει - προγραμματίζει πάνω στην άμμο.

Η κυβέρνηση λαμβάνει υψηλή βαθμολογία και στο εξωτερικό, αφού επιστρέφουν οι καταθέσεις στις τράπεζες και μειώνονται εντυπωσιακά τα επιτόκια δανεισμού της χώρας.

Δεν χρειάζεται, λοιπόν, να βαθμολογήσω εγώ την κυβέρνηση. Βαθμολόγησε με άριστα την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ο ελληνικός λαός στις πολύ πρόσφατες μετρήσεις, που είδαν το φως της δημοσιότητας. Η αισιοδοξία για το μέλλον επιστρέφει ξανά.


Αυτές τις ημέρες βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη για τη ΔΕΘ και ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης ο Αλέξης Τσίπρας. Τι θα του λέγατε;

Φοβάμαι ότι δεν θα με άκουγε, όπως δεν θέλει να πάρει ακόμη το μήνυμα των πρόσφατων εκλογών. Να σας πω όμως τι θα σκεφτόμουν αν ήμουν στη θέση του κ. Τσίπρα: «Το 2019 δεν είναι 2014. Στείρα αντιπολίτευση σε μία κυβέρνηση που εκλέχτηκε πανηγυρικά πριν από δύο μήνες είναι μετωπική επίθεση κατά του ελληνικού λαού, που της έδωσε ισχυρή εντολή για να εφαρμόσει το πρόγραμμά της». Λοιπόν, χαμηλά την μπάλα, κ. Τσίπρα, και συναίνεση, τουλάχιστον στα εθνικά θέματα. Φυσικά, οποιαδήποτε καλόπιστη κριτική, από όπου και αν προέρχεται, είναι πάντα καλοδεχούμενη και χρήσιμη.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 15/9/2019.

«Το 2019 δεν είναι 2014. Στείρα αντιπολίτευση σε μία κυβέρνηση που εκλέχτηκε πανηγυρικά πριν από δύο μήνες είναι μετωπική επίθεση κατά του ελληνικού λαού. Λοιπόν, χαμηλά την μπάλα, κ. Τσίπρα, και συναίνεση τουλάχιστον στα εθνικά θέματα».

Αυτό τονίζει σε συνέντευξή του στη «Μακεδονία της Κυριακής» ο Δημήτρης Κούβελας. Ο νέος βουλευτής της ΝΔ στη Α’ Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζει λογική τη λύση του Κυριάκου Μητσοτάκη για τα αρχαία της Βενιζέλου, σημειώνοντας ότι είναι ο καλύτερος τρόπος, για να πετύχουμε τον ιδανικό στόχο «και αρχαία και μετρό». Χαρακτηρίζει τη στάση του πρώην δημάρχου Θεσσαλονίκης ως άλλη μια φούσκα-Μπουτάρη, ενώ γυρνώντας πίσω στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και την περίφημη «τρύπα του Κούβελα», που άνοιξε ο πατέρας του και τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης, επισημαίνει: «Ο δήμαρχος Σ. Κούβελας πέτυχε με εμφατικό τρόπο να εντάξει στην ατζέντα της πόλης οριστικά το αναγκαίο αυτό έργο, το οποίο θα φέρει και τη δική του σφραγίδα όταν ολοκληρωθεί».

Κύριε Κούβελα, το στοίχημα για το μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 με τη δυναμική ενέργεια του πατέρα σας επί της Εγνατίας, που έμεινε όμως στην ιστορία ως «η τρύπα του Κούβελα». Πόσων χρόνων ήσασταν τότε και τι θυμάστε από εκείνη την ιστορία;

Ήμουν τότε φοιτητής, περίπου 20 ετών, και παρακολουθούσα από πολύ κοντά τα δημοτικά και πολιτικά πράγματα. Θυμάμαι ότι ο δήμος είχε βάλει σε πρώτο πλάνο την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού. Με συνεργάτες καθηγητές της Πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ, που πρόσφεραν εθελοντικές υπηρεσίες και συμβούλους τις δημοτικές εταιρείες συγκοινωνιών των δήμων Μασσαλίας και Δυτικού Βερολίνου, κρίθηκε ότι κατάλληλο μέσο μαζικής μεταφοράς, πέρα από τα λεωφορεία, θα ήταν για τη Θεσσαλονίκη ένα ελαφρύ μετρό. Κύριος μελετητής και συντονιστής του όλου έργου ήταν ο καθηγητής Γ. Πενέλης.

Έγιναν λοιπόν προμελέτες για ολόκληρο το έργο και ολοκληρωμένη μελέτη για ένα τμήμα σήραγγας, την οποία και ξεκίνησαν να κατασκευάζουν. Κι όπως καταλαβαίνουμε όλοι, σε μία υπόγεια κατασκευή όπως αυτή του μετρό, όλα ξεκινούν από μια «τρύπα». Έτσι, ο δήμαρχος Σ. Κούβελας πέτυχε με εμφατικό τρόπο να εντάξει στην ατζέντα της πόλης οριστικά το αναγκαίο αυτό έργο, το οποίο θα φέρει και τη δική του σφραγίδα όταν ολοκληρωθεί.


Τριάντα χρόνια μετά, η πόλη ακόμη δεν έχει δει το έργο. Υπάρχουν, κατά τη γνώμη σας, ευθύνες;

Φυσικά και υπάρχουν ευθύνες. Πρώτη που πολέμησε το έργο ήταν η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, επειδή αποτελούσε πρωτοβουλία του δήμου. Η κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη το είχε εντάξει στο πρόγραμμά της και το δημοπράτησε. H επόμενη όμως κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, ανατρέποντας τη διαγωνιστική διαδικασία, υπέγραψε τελικά σύμβαση με τον 2ο μειοδότη, ο οποίος απέτυχε ακόμη και να ξεκινήσει το έργο, με αποτέλεσμα μία χαμένη δεκαετία 1994 - 2004, για να ξεκινήσει τελικά με τη σημερινή του μορφή και να συνεχίζεται σαν τον κάβουρα τα τελευταία 14 χρόνια.


Πώς βλέπετε την πρόταση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τα αρχαία στη στάση Βενιζέλου;

Είναι η λύση που επιβάλλει η λογική και την υποστηρίζω διαχρονικά. Δηλαδή, να μεταφερθούν τα αρχαία προσωρινά, να κατασκευαστεί ο σταθμός ανεμπόδιστα, γρήγορα, οικονομικότερα και χωρίς απρόοπτα. Και μετά να επανατοποθετηθούν τα αρχαία στη θέση τους. Είναι η μέθοδος που εφαρμόστηκε σε πολλούς σταθμούς της Αθήνας και σε άλλα πολύ πιο ευαίσθητα έργα, όπως ήταν τα ψηφιδωτά της Ροτόντας κατά την αποκατάστασή της μετά το σεισμό. Πιστεύω πως είναι ο καλύτερος τρόπος, για να πετύχουμε τον ιδανικό στόχο «και αρχαία και μετρό».


Τι λέτε για τις αντιρρήσεις που διατυπώνει ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, που ετοιμάζει ανένδοτο κατά της πρότασης να απομακρυνθούν και να επανατοποθετηθούν τα αρχαία στη Βενιζέλου;

Ο ΣΥΡΙΖΑ συμπορεύτηκε με τον πρώην δήμαρχο και «κόλλησαν» το μετρό στο σταθμό Βενιζέλου για περισσότερα από έξι χρόνια. Επέμεναν σε μία λύση για την οποία δεν έκαναν ούτε ένα βήμα προόδου. Δεν ολοκλήρωσαν ούτε τη μελέτη, από την οποία θα προέκυπτε πώς θα γίνει η τεχνική κατασκευή με τα αρχαία επιτόπου. Πώς θα σκάβουν δίπλα και κάτω από αυτά, κάνοντας υποστυλώσεις και ρίχνοντας χιλιάδες τόνους μπετόν και σίδερα, σε μία έκταση μεγαλύτερη από 1.500 τ.μ. που καταλαμβάνουν τα αρχαία.

Άρα, δεν ξέρουμε συνολικό κόστος και χρόνο, μόνο μεγάλα λόγια. Είναι ακόμη μία πρόταση-φούσκα Μπουτάρη, όπως η πεζοδρόμηση της Τσιμισκή, η θαλάσσια αστική συγκοινωνία και το τελεφερίκ, που είχε εξαγγείλει κατά την πρώτη δημαρχία του.

Οι πολίτες, οι φορείς και η οικονομία της Θεσσαλονίκης δεν αντέχουμε άλλο τα καμώματα των πρωταγωνιστών της καθυστέρησης του μεγάλου αυτού έργου, ούτε θα τους επιτρέψουμε να διχάσουν κι άλλο την πόλη. Προχωρούμε μπροστά!


Δύο μήνες κυβέρνησης της ΝΔ. Τι βαθμό θα της βάζατε;

Η κυβέρνηση στους δύο πρώτους μήνες δίνει «πανελλήνιες εξετάσεις» καθημερινά και βαθμολογείται από τον ελληνικό λαό πολύ θετικά.

Οι επιδόσεις της είναι εντυπωσιακές, επειδή κινείται αποφασιστικά με ένα μελετημένο πρόγραμμα και μία συστηματική προετοιμασία. Τα πρώτα αποτελέσματα φαίνονται ήδη. Επαναφέρει την κανονικότητα, απαλλάσσει τους Έλληνες από τη βαριά φορολογία, ενδυναμώνει την εμπιστοσύνη του πολίτη στους θεσμούς και τονώνει το αίσθημα της ασφάλειας.

Δημιουργεί ευκαιρίες ανάπτυξης, εξασφαλίζοντας νομοθεσία και περιβάλλον με λιγότερη γραφειοκρατία, απλούστερες, ταχύτερες και ψηφιακές διαδικασίες. Σημαντικός στόχος είναι το νομοθετικό πλαίσιο να παραμένει σταθερό σε βάθος χρόνου, ώστε όποιος επενδύει τα χρήματά του να μην αισθάνεται ανασφάλεια σαν να χτίζει - προγραμματίζει πάνω στην άμμο.

Η κυβέρνηση λαμβάνει υψηλή βαθμολογία και στο εξωτερικό, αφού επιστρέφουν οι καταθέσεις στις τράπεζες και μειώνονται εντυπωσιακά τα επιτόκια δανεισμού της χώρας.

Δεν χρειάζεται, λοιπόν, να βαθμολογήσω εγώ την κυβέρνηση. Βαθμολόγησε με άριστα την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ο ελληνικός λαός στις πολύ πρόσφατες μετρήσεις, που είδαν το φως της δημοσιότητας. Η αισιοδοξία για το μέλλον επιστρέφει ξανά.


Αυτές τις ημέρες βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη για τη ΔΕΘ και ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης ο Αλέξης Τσίπρας. Τι θα του λέγατε;

Φοβάμαι ότι δεν θα με άκουγε, όπως δεν θέλει να πάρει ακόμη το μήνυμα των πρόσφατων εκλογών. Να σας πω όμως τι θα σκεφτόμουν αν ήμουν στη θέση του κ. Τσίπρα: «Το 2019 δεν είναι 2014. Στείρα αντιπολίτευση σε μία κυβέρνηση που εκλέχτηκε πανηγυρικά πριν από δύο μήνες είναι μετωπική επίθεση κατά του ελληνικού λαού, που της έδωσε ισχυρή εντολή για να εφαρμόσει το πρόγραμμά της». Λοιπόν, χαμηλά την μπάλα, κ. Τσίπρα, και συναίνεση, τουλάχιστον στα εθνικά θέματα. Φυσικά, οποιαδήποτε καλόπιστη κριτική, από όπου και αν προέρχεται, είναι πάντα καλοδεχούμενη και χρήσιμη.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 15/9/2019.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία