ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δύο από τα μεγαλύτερα ενεργά ρήγματα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη

Ποια είναι τα τεχνικά έργα που διέρχονται πάνω από τοπικά ρήγματα

 26/11/2018 21:40

Δύο από τα μεγαλύτερα ενεργά ρήγματα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη

Ευτυχία Κωνσταντινίδου

Οι επιπτώσεις των τοπικών ρηγμάτων στα μεγάλα τεχνικά έργα της πόλης, ήταν το αντικείμενο διερεύνησης της ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ-Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας.

Ο αγωγός φυσικού αερίου, το μετρό, η εσωτερική περιφερειακή οδός είναι μερικά από τα μεγαλύτερα τεχνικά έργα στην πόλη τα οποία, όπως τονίζουν οι ειδικοί, είναι πιθανόν να διέρχονται πάνω από τοπικά ρήγματα.

Τα ενεργά ρήγματα 

Ποια είναι τα μεγαλύτερα ενεργά ρήγματα γύρω και μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης; Το ρήγμα του Ανθεμούντα, καταλαμβάνει συνολικό μήκος 32 χλμ και εκτείνεται από τη θαλάσσια περιοχή βόρεια του Αγγελοχωρίου μέχρι και την περιοχή των Βασιλικών ενώ διασχίζει τον Δήμο Θερμαϊκού, το Νέο Ρύσιο, τους Ταγαράδες, την Αγία Παρασκευή και τη Σουρωτή. Σύμφωνα με τον ομότιμο καθηγητή γεωλογίας των σεισμών ΑΠΘ, Σπύρο Παυλίδη το συγκεκριμένο ρήγμα παρόλο που έως σήμερα δεν συνδέεται με κανένα σεισμό, η υπεράντληση νερού στην Περαία, άρχισε να κάνει το ρήγμα περισσότερο ενεργό, αφού εντοπίστηκαν καθιζήσεις στο έδαφος με αποτέλεσμα να προκληθούν καταστροφές σε σπίτια και οικοδομές.

Το ρήγμα Πυλαίας-Πανοράματος, βρίσκεται μέσα στην πόλη, έχει μήκος 12 χλμ και εκτείνεται βόρεια του Πανοράματος μέχρι τον Δήμο της Πυλαίας και προεκτείνεται και μέσα στην πόλη στην περιοχή των οδών Βούλγαρη και Παπαδάκη.

Μάλιστα το υπό κατασκευή έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκεται πάνω στον άξονα του σεισμικού ρήγματος, γεγονός ωστόσο που δεν προκαλεί ανησυχίες ενώ η περαιτέρω μελέτη του ρήγματος είναι στις προτεραιότητες της επιστημονικής κοινότητας.

«Δώσαμε προσοχή και στο ρήγμα Πανοράματος-Πυλαίας το οποίο από τη δεκαετία του '80 είχε χαρτογραφηθεί σαν ενεργό ρήγμα. Εντοπίστηκε και η συνέχειά του στην οδό Βούλγαρη, όπου η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ έκανε ειδικό σχεδιασμό» ανέφερε χαρακτηριστικά ο καθηγητής γεωλογίας.

stibos.jpg

Όπως επισήμανε από την πλευρά της η Δρ γεωλογίας, Άννα Ζερβοπούλου, «επειδή ακριβώς το ρήγμα βρίσκεται εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος είναι πιο δύσκολο να διερευνηθεί και χρειάζεται εξειδικευμένη μελέτη. Η μόνη ανησυχία μας είναι όπως και σε κάθε ρήγμα η τήρηση των κανονισμών», κατέληξε χαρακτηριστικά.

Τα περισσότερα από τα ρήγματα έχουν εντοπιστεί είτε κατά τη διάρκεια εκσκαφών για ανεγέρσεις κτηρίων και οικοδομών είτε κατά τη διάρκεια γεωτρήσεων του μετρό Θεσσαλονίκης.

Μάλιστα όπως τόνισε ο διευθυντής ερευνών του ΙΤΣΑΚ, Βασίλειος Λεκίδης είχαν ληφθεί όλες οι απαραίτητες προφυλάξεις και για το τεχνικό έργο του αγωγού φυσικού αερίου, ώστε να εγκλωβιστεί το φυσικό αέριο σε περίπτωση μικροσεισμού.

Προβληματισμός

Τον προβληματισμό του για τον αντισεισμικό κανονισμό που ισχύσει στη χώρα μας εξέφρασε ο καθηγητής γεωλογίας των σεισμών ΑΠΘ, Σπύρος Παυλίδης. «Αν και έχουμε έναν από τους καλύτερους αντισεισμικούς κανονισμούς όσον αφορά το ρήγμα, αυτός πάσχει. Η έννοια του «ρήγματος» δεν έχει μπει ακόμη όπως θα έπρεπε στον αντισεισμικό κανονισμό και αυτός είναι και ένας από τους στόχους μας»ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Σε κάθε περίπτωση οι ειδικοί συμφωνούν ότι τα δύο ρήγματα πρέπει να μελετηθούν με πιο εξειδικευμένες μεθόδους ενώ τονίζουν ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας εφόσον είναι γνωστή η συμπεριφορά τους.

Οι επιπτώσεις των τοπικών ρηγμάτων στα μεγάλα τεχνικά έργα της πόλης, ήταν το αντικείμενο διερεύνησης της ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ-Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας.

Ο αγωγός φυσικού αερίου, το μετρό, η εσωτερική περιφερειακή οδός είναι μερικά από τα μεγαλύτερα τεχνικά έργα στην πόλη τα οποία, όπως τονίζουν οι ειδικοί, είναι πιθανόν να διέρχονται πάνω από τοπικά ρήγματα.

Τα ενεργά ρήγματα 

Ποια είναι τα μεγαλύτερα ενεργά ρήγματα γύρω και μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης; Το ρήγμα του Ανθεμούντα, καταλαμβάνει συνολικό μήκος 32 χλμ και εκτείνεται από τη θαλάσσια περιοχή βόρεια του Αγγελοχωρίου μέχρι και την περιοχή των Βασιλικών ενώ διασχίζει τον Δήμο Θερμαϊκού, το Νέο Ρύσιο, τους Ταγαράδες, την Αγία Παρασκευή και τη Σουρωτή. Σύμφωνα με τον ομότιμο καθηγητή γεωλογίας των σεισμών ΑΠΘ, Σπύρο Παυλίδη το συγκεκριμένο ρήγμα παρόλο που έως σήμερα δεν συνδέεται με κανένα σεισμό, η υπεράντληση νερού στην Περαία, άρχισε να κάνει το ρήγμα περισσότερο ενεργό, αφού εντοπίστηκαν καθιζήσεις στο έδαφος με αποτέλεσμα να προκληθούν καταστροφές σε σπίτια και οικοδομές.

Το ρήγμα Πυλαίας-Πανοράματος, βρίσκεται μέσα στην πόλη, έχει μήκος 12 χλμ και εκτείνεται βόρεια του Πανοράματος μέχρι τον Δήμο της Πυλαίας και προεκτείνεται και μέσα στην πόλη στην περιοχή των οδών Βούλγαρη και Παπαδάκη.

Μάλιστα το υπό κατασκευή έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκεται πάνω στον άξονα του σεισμικού ρήγματος, γεγονός ωστόσο που δεν προκαλεί ανησυχίες ενώ η περαιτέρω μελέτη του ρήγματος είναι στις προτεραιότητες της επιστημονικής κοινότητας.

«Δώσαμε προσοχή και στο ρήγμα Πανοράματος-Πυλαίας το οποίο από τη δεκαετία του '80 είχε χαρτογραφηθεί σαν ενεργό ρήγμα. Εντοπίστηκε και η συνέχειά του στην οδό Βούλγαρη, όπου η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ έκανε ειδικό σχεδιασμό» ανέφερε χαρακτηριστικά ο καθηγητής γεωλογίας.

stibos.jpg

Όπως επισήμανε από την πλευρά της η Δρ γεωλογίας, Άννα Ζερβοπούλου, «επειδή ακριβώς το ρήγμα βρίσκεται εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος είναι πιο δύσκολο να διερευνηθεί και χρειάζεται εξειδικευμένη μελέτη. Η μόνη ανησυχία μας είναι όπως και σε κάθε ρήγμα η τήρηση των κανονισμών», κατέληξε χαρακτηριστικά.

Τα περισσότερα από τα ρήγματα έχουν εντοπιστεί είτε κατά τη διάρκεια εκσκαφών για ανεγέρσεις κτηρίων και οικοδομών είτε κατά τη διάρκεια γεωτρήσεων του μετρό Θεσσαλονίκης.

Μάλιστα όπως τόνισε ο διευθυντής ερευνών του ΙΤΣΑΚ, Βασίλειος Λεκίδης είχαν ληφθεί όλες οι απαραίτητες προφυλάξεις και για το τεχνικό έργο του αγωγού φυσικού αερίου, ώστε να εγκλωβιστεί το φυσικό αέριο σε περίπτωση μικροσεισμού.

Προβληματισμός

Τον προβληματισμό του για τον αντισεισμικό κανονισμό που ισχύσει στη χώρα μας εξέφρασε ο καθηγητής γεωλογίας των σεισμών ΑΠΘ, Σπύρος Παυλίδης. «Αν και έχουμε έναν από τους καλύτερους αντισεισμικούς κανονισμούς όσον αφορά το ρήγμα, αυτός πάσχει. Η έννοια του «ρήγματος» δεν έχει μπει ακόμη όπως θα έπρεπε στον αντισεισμικό κανονισμό και αυτός είναι και ένας από τους στόχους μας»ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Σε κάθε περίπτωση οι ειδικοί συμφωνούν ότι τα δύο ρήγματα πρέπει να μελετηθούν με πιο εξειδικευμένες μεθόδους ενώ τονίζουν ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας εφόσον είναι γνωστή η συμπεριφορά τους.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία