ΑΠΟΨΕΙΣ

Μοναδικότητα - Το χαρακτηριστικό της καινούργιας εποχής

 25/11/2018 20:00

Κανείς δεν μπορεί να ορίσει τα ακριβή χαρακτηριστικά της κοινωνίας της λεγόμενης 4ης βιομηχανικής επανάστασης σε δέκα ή είκοσι χρόνια από σήμερα. Αναλυτές όλων των επιστημών καταθέτουν προσδοκίες και ανησυχίες για ένα μέλλον εντελώς διαφορετικό για την ίδια την υπόσταση του ανθρώπινου είδους. 

Οι εταιρείες που καινοτομούν στο σύνολο της παραγωγής υπόσχονται βελτιώσεις στο επίπεδο της καθημερινότητας, ενώ, από την άλλη πλευρά, οι κινηματογραφικές ταινίες και σειρές ενός δυστοπικού μέλλοντος πολλαπλασιάζονται.

Οι αδιανόητες εξελίξεις, σε ρυθμούς και αποτελέσματα, της βιοτεχνολογίας, των υπολογιστών και της ρομποτικής προοιωνίζονται αλλαγές συγκλονιστικές για τη μακροβιότητα, την ποιότητα ζωής, την έννοια του χρόνου, τις θέσεις εργασίας ανθρώπων και μηχανών.

Πολλά γράφονται για δυσμενείς επιπτώσεις στις ανθρώπινες σχέσεις της γενιάς του έξυπνου κινητού αλλά νεότερες έρευνες καταδεικνύουν, προς το παρόν τουλάχιστον, ότι οι ευκαιρίες επικοινωνίας που προσφέρουν τα κοινωνικά δίκτυα λειτουργούν θετικά στην ανάπτυξη της κοινωνικότητας, των ενδιαφερόντων και εντέλει της ατομικής έκφρασης των νέων.

Οτιδήποτε και εάν συμβεί στο μέλλον, ένα χαρακτηριστικό της καινούργιας εποχής πρέπει να θεωρηθεί αδιαμφισβήτητο. Και αυτό είναι η έννοια της εξατομίκευσης. Της ανάδειξης της μοναδικότητας κάθε ατόμου ξεχωριστά.

Η μόδα, που παραμένει διαχρονικά η πιο εξωστρεφής έκφραση της αλλαγής των κοινωνικών συνθηκών, απορρίπτει την ομοιομορφία. Η σύγχρονη τάση στα ρούχα αλλά και στη διακόσμηση είναι το mix and match, δηλαδή ο συνδυασμός διαφορετικών στιλ, υφασμάτων, δεκαετιών, με τρόπο εξατομικευμένο.

Ο «μαζικός» τουρισμός δίνει τη θέση του στον τουρισμό της προσωπικής εμπειρίας.

Στην ιατρική κερδίζει έδαφος η εξατομικευμένη θεραπευτική προσέγγιση με βάση τα προσωπικά γονιδιακά και άλλα χαρακτηριστικά κάθε ατόμου.

Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας συναγωνίζονται για τα καλύτερα προσωπικά, δηλαδή εξατομικευμένα, πακέτα.

Πολλά τα παραδείγματα που πιστοποιούν ότι βρισκόμαστε στον αστερισμό της καινούργιας «ατομικότητας».

Αυτή ακριβώς είναι η εποχή όπου μπορεί να θριαμβεύσει το μικρό και διαφορετικό.

Συνθήκη που δεν υπήρχε στη βιομηχανική εποχή όταν όλοι λάτρευαν την ομοιομορφία. Στην εκπαίδευση, στα ωράρια εργασίας, στο ντύσιμο, στην ιατρική, στον τουρισμό, στις συσκευές καθημερινής εξυπηρέτησης.

Η σημερινή λοιπόν εποχή είναι που ευνοεί μικρές χώρες με μοναδικά χαρακτηριστικά, που είτε τα είχαν και τα εξελίσσουν είτε τα επινοούν μέσω της καινοτομίας, να επιταχύνουν την οικονομική τους ανάπτυξη και να προσφέρουν αξιοζήλευτες συνθήκες, για να ζει κάποιος και να εργάζεται.

Η Ελλάδα με τη μοναδική Ιστορία, μνημειακό πλούτο, ακτογραμμή, καθαρές θάλασσες, πολυνησία, ιαματικές πηγές, εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό, αγροτική παραγωγή ξεχωριστή λόγω της μεγάλης βιοποικιλότητας θα έπρεπε να πρωταγωνιστεί αν… Αν είχε το δικό της σχέδιο. Αν είχε την ευφυΐα να ορίσει και να προβάλει στο ανοιχτό παγκόσμιο περιβάλλον την δική της ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΕ ΣΧΕΔΙΟ

Όποιος ταξιδεύει στη γαλλική επαρχία, εντυπωσιάζεται, πέραν των άλλων, από την περιφερειακή τουριστική / πολιτιστική στρατηγική. Πρωτοπόροι οι Γάλλοι έχουν δώσει εδώ και δεκαετίες στις περιφέρειές τους τουριστική ταυτότητα σχετιζόμενη με την τοπική αγροτική παραγωγή (Μπορντό, Αλσατία, Ντιζόν, Προβηγκία), την ιστορική παράδοση (Νορμανδία) ή την καταγωγή και τη ζωή σημαντικών προσωπικοτήτων (Πύργοι του Λίγηρα). Εμείς αρνούμαστε να αναδείξουμε περιοχές που θα μπορούσαν με κέντρα επιστημών, θεματικά πάρκα, αρχαιολογικούς περιπάτους, να προσελκύσουν πλήθος τουριστών και επιστημόνων αλλά και να γίνουν κέντρα παγκόσμιου εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος. Τα Στάγιρα του Αριστοτέλη, τα Άβδηρα του Δημόκριτου, η Χίος του Ιππόδαμου, τα ασκληπιεία ως τα πρώτα κέντρα ολιστικής φροντίδας και άλλα σημεία αυτής της μικρής / μεγάλης χώρας ων ουκ έστιν αριθμός. Αντί να αναλωνόμαστε και να αλληλοκατηγορούμαστε για τους «επενδυτές» που μας αγνοούν.

ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ smoke free ΝΗΣΙ

Μεγάλες επιχειρήσεις, που μεταφέρουν εκατομμύρια τουρίστες στην Ελλάδα, εδώ και χρόνια εκπέμπουν μήνυμα προς τη χώρα μας να στραφεί στη δημιουργία μοναδικών τουριστικών προϊόντων.

Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η στρατηγική της Αστυπάλαιας να αναδειχθεί το πρώτο smoke free νησί παγκοσμίως. Ο δήμος Αστυπάλαιας, σε συνεργασία με την εταιρεία καπνικών Παπαστράτος, προβάλλει ένα εξαιρετικά φιλόδοξο σχέδιο που μπορεί ωστόσο να ορίσει μια μοναδική ταυτότητα για την πεταλούδα των Δωδεκανήσων. Γιατί σημασία δεν έχει να προσπαθούμε να μιμηθούμε συμπεριφορές του συρμού, προκειμένου να κερδίσουμε μερίδιο μιας συγκεκριμένης αγοράς, αλλά να δημιουργούμε τις μοναδικές προϋποθέσεις για την προσέλκυση τουριστών με ιδιαίτερες απαιτήσεις.

ΑΗ ΣΤΡΑΤΗΣ ΠΡΑΣΙΝΟ ΝΗΣΙ

Αυτό το μικρό νησί, γνωστό για χρόνια ως τόπος εξορίας και απομόνωσης, προσπαθεί να ορίσει τη μοίρα του με το δικό του τρόπο. Να γίνει το πρώτο «πράσινο νησί». Τα σχέδια υπάρχουν εδώ και χρόνια από την αυτοδιοίκηση και το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, αλλά τα χρονοδιαγράμματα μετατίθενται. Ενδιάμεσα προγράμματα τηλεθέρμανσης βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά μόνο ένα ολοκληρωμένο έργο ενεργειακής αυτονομίας με την αξιοποίηση ήπιων μορφών και τη δημιουργία υποδομών εναλλακτικού τουρισμού μπορεί να δώσει απάντηση στην απομόνωση σε ένα υπέροχο νησί 43 τετραγωνικών χιλιομέτρων, με δύο διοικητικούς υπαλλήλους, με λιγότερο από 30 μαθητές, με παράδοση και με προνόμιο να έχει τη μικρότερη γυναίκα δήμαρχο στην Ελλάδα, τη Μαρία Κακαλή.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25 Νοεμβρίου 2018