ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στράτος Σιμόπουλος: Κυβέρνηση και Σπίρτζης πωλούν φύκια για μεταξωτές κορδέλες!

Τι λέει στη "ΜτΚ" ο πρώην γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων για τον απολογισμό της κυβέρνησης στον τομέα των υποδομών, το μετρό και τα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης

 31/03/2019 20:30

Στράτος Σιμόπουλος: Κυβέρνηση και Σπίρτζης πωλούν φύκια για μεταξωτές κορδέλες!

Νίκος Οικονόμου

Απογοητευτικό κρίνει τον απολογισμό της κυβέρνησης στον τομέα των υποδομών, τόσο σε όλη την Ελλάδα όσο και στη Θεσσαλονίκη. «Πουλούν φύκια για μεταξωτές κορδέλες ή καθρεφτάκια για τους ιθαγενείς», τονίζει σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» ο πρώην γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων στην κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά. Όσο για το μετρό της Θεσσαλονίκης, δηλώνει με νόημα: «Βρήκαν όλα τα προβλήματα λυμένα και παρ’ όλα αυτά θα παραδώσουν ένα κολοβό μετρό το 2022».

Κύριε Σιμόπουλε, τέσσερα χρόνια ΣΥΡΙΖΑ στις υποδομές. Πώς κρίνετε τον απολογισμό της κυβέρνησης αλλά και του αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σπίρτζη;

Απογοητευτικός είναι ο απολογισμός τους. Δεν προχώρησαν στη δημοπράτηση κανενός έργου, ενώ άλλα, όπως το Πάτρα - Πύργος, που ήταν πανέτοιμα για δημοπράτηση, ουσιαστικά τα βάλτωσαν. Βέβαια, ο κ. Σπίρτζης αρέσκεται σε εξαγγελίες και ευχολόγια, όπως είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης με συνεχείς αλληλοαναιρούμενους σχεδιασμούς και συνθήματα του τύπου «τα διόδια θα τα πληρώνουν οι τουρίστες». 

Στην ίδια κατηγορία ανήκει και η σιδηροδρομική Εγνατία, όπως και η επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς τα δυτικά. «Φούμαρα ή «καθρεφτάκια για τους ιθαγενείς». Από την άλλη, εγκαινιάζουν έργα, στα οποία η κυβέρνησή τους είχε πολύ μικρή ή καθόλου συμμετοχή, παρουσιάζοντάς τα μάλιστα ως δικά τους.

Δεν υπάρχουν πια ώριμα έργα στη χώρα. Μπορούν οι προτάσεις καινοτομίας που παρουσίασε αυτές τις ημέρες η ΝΔ να αποτελέσουν τα νέα εργαλεία για την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων στην Ελλάδα;

Πραγματικά δεν υπάρχουν ώριμα έργα. Οι προτάσεις καινοτομίας είναι μια διέξοδος για τη γρήγορη ωρίμανση έργων από τον ιδιωτικό τομέα. Θα αφορούν μάλιστα και μικρά ή μεσαία έργα. 

Αν, παραδείγματος χάριν, κάποιος έχει μία ιδέα για ένα έργο μπορεί να παρουσιάσει τις ολοκληρωμένες μελέτες στο φορέα διαχείρισης, ο οποίος αν τις εγκρίνει θα δημοπρατήσει το έργο. 

Αν δεν μειοδοτήσει αυτός που έχει την ιδέα, υπάρχει πρόβλεψη να αμειφθεί με ένα ποσοστό επί του προϋπολογισμού. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται η πολύ γρήγορη ωρίμανση των έργων, η χρηματοδότηση τους και η διαφάνεια.

Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό. Αυτά που περιγράφω γίνονται σε άλλα κράτη.

Οι πόροι για τα μεγάλα έργα πώς θα βρεθούν;

Η Νέα Δημοκρατία, γνωρίζοντας πολύ καλά τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζονται και, κυρίως, χρηματοδοτούνται τα έργα διεθνώς, παρουσίασε πρόσφατα ένα πρόγραμμα επεξεργασμένο στη λεπτομέρειά του, που θα βοηθήσει να ξεκινήσει μια νέα γενιά έργων στην Ελλάδα. 

Σημειώστε ότι σήμερα στην Ελλάδα η χρηματοδότηση δημοσίων έργων με ιδιωτικά κεφάλαια βρίσκεται στο 15%, ενώ στη Μεγάλη Βρετανία στο 60%. Εκτός από τις προτάσεις καινοτομίας που αναφέραμε παραπάνω, οι παραχωρήσεις και οι συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου θα είναι τα κύρια εργαλεία, για να επιτύχουμε αυτήν την αύξηση.

Όμως δεν προχώρησαν χωρίς προβλήματα και επί των ημερών σας.

Τα ΣΔΙΤ επί των ημερών της ΝΔ προχώρησαν ικανοποιητικά. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα ΣΔΙΤ των απορριμμάτων σε Δ. Μακεδονία και Σέρρες ή ακόμη και το ΣΔΙΤ της σχολικής στέγης στην Αττική.

Η Θεσσαλονίκη πώς προχώρησε τα τελευταία τέσσερα χρόνια;

Η κυβέρνηση δεν δημοπράτησε κανένα έργο στη Θεσσαλονίκη, ενώ φροντίζει σε κάθε ευκαιρία να χαίρεται για έργα που ξεκίνησαν προηγούμενες κυβερνήσεις. Ο κατάλογος είναι πολύ μεγάλος. Ενδεικτικά, αναφέρω τους κόμβους της δυτικής περιφερειακής και την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής διάβασης στη Μενεμένη. Είμαι σίγουρος ότι έπονται η ολοκλήρωση των έργων στο αεροδρόμιο και η επέκταση των χειρουργείων στο «ΑΧΕΠΑ».

Έως τώρα άφησαν απέξω τις δεκάδες σχολικές αίθουσες που κατασκευάσθηκαν κυρίως στη Δυτική Θεσσαλονίκη, θέμα για το οποίο έχω επίσης πολλά να πω. Είχε ξεκινήσει πρόγραμμα για την αναβάθμιση σχολείων στη δυτική Θεσσαλονίκη από τις Κτιριακές Υποδομές Α.Ε. Το σταμάτησαν, όπως σταμάτησαν και το πρόγραμμα χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για κατασκευή σχολικών αιθουσών στα δυτικά.

Δεν βλέπουμε ακόμη να προχωρά η μελέτη για την ανισοπεδοποίηση των σιδηροδρομικών διαβάσεων στη δυτική Θεσσαλονίκη ούτε το μικρό τμήμα του οδικού άξονα Μουδανιά - Ποτίδαια που υπολείπεται, ενώ στη σύνδεση ΟΛΘ - Εγνατίας τα έκαναν μπάχαλο.

Πώς εκτιμάτε την πορεία κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης;

Όσον αφορά την Καλαμαριά, το έργο προχωρά σύμφωνα με το συμβατικό χρονοδιάγραμμα. Στη βασική γραμμή όμως το πρόβλημα της Βενιζέλου παραμένει αξεπέραστο. Σε απόλυτη ταύτιση δήμος Θεσσαλονίκης και κυβέρνηση υιοθέτησαν την άποψη των Συριζαίων αρχαιολόγων να γίνει ο σταθμός, με τις αρχαιότητες να παραμένουν in situ. Χωρίς δηλαδή απόσπαση και επανατοποθέτηση, όπως σθεναρά είχαμε υποστηρίξει από την άνοιξη του 2013. 

Σήμερα αποδεικνύεται ότι η λύση αυτή είναι μη βιώσιμη. Γι' αυτό δεν υπάρχουν ακόμη χρονοδιαγράμματα, κόστος και οριστικές μελέτες. Γνωρίζουν ότι «εγκλημάτησαν» πολιτικά κατά της πόλης. Γνωρίζουν τέλος ότι σε λίγους μήνες δεν θα είναι κυβέρνηση και έτσι θα ισχυρίζονται ότι ενώ είχαν βρει λύσεις, η νέα κυβέρνηση δεν τις προχώρησε.

Η Βενιζέλου, λοιπόν, κινδυνεύει να μην κατασκευασθεί και να μην έχουμε ούτε μετρό ούτε αρχαία, ενώ η Αγία Σοφία θα κατασκευασθεί μετά τους υπόλοιπους σταθμούς. Θα πρόκειται για ένα «κολοβό» μετρό. Οι υπόλοιποι σταθμοί προχωρούν ικανοποιητικά, με τις εργασίες των ηλεκτρομηχανολογικών και της κίνησης να είναι πολύ πίσω.

Βρήκαν όλα τα προβλήματα λυμένα και παρ’ όλα αυτά θα παραδώσουν ένα κολοβό μετρό το 2022.

Εμείς λύσαμε τα προβλήματα στο Παπάφειο, στη Βούλγαρη, στο αμαξοστάσιο, τα προβλήματα με τις διαιτησίες και τις χρηματοδοτήσεις των αρχαιολογικών.

Πάντως στη Θεσσαλονίκη παρατηρείται έλλειμμα στην ανανέωση της ατζέντας της πόλης.

Δεν υπάρχει σήμερα ατζέντα παρεμβάσεων. Προσωπικά θεωρώ ότι το παραλιακό μέτωπο του Θερμαϊκού και η ανάπλασή του μαζί με την αξιοποίηση των στρατοπέδων πρέπει να αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος για την ανάπτυξη της πόλης. Για το πρώτο θέμα έχω καταθέσει τις απόψεις μου εδώ και τρία χρόνια. 

Με χαρά βλέπω ότι πλέον μπαίνει στην ατζέντα πολλών τοπικών φορέων, ειδικά της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Απαιτείται ενιαίος σχεδιασμός και προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων.

Στην ίδια κατεύθυνση βλέπω και την αξιοποίηση των στρατοπέδων.

Διαφωνώ με μία ευρέως διαδεδομένη σε όλο το φάσμα της τοπικής αυτοδιοίκησης άποψη που λέει «δώστε όλους τους ελεύθερους χώρους στο λαό». Ερωτώ: «Για να κάνουν αναψυχή τα άνεργα παιδιά του;». Συνδυασμός απαιτείται με συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και ιδιωτικών κεφαλαίων.

Θα δώσετε τη μάχη της βουλευτικής εκλογής με τη ΝΔ στην Α’ Θεσσαλονίκης. Ποιο θα είναι το στοίχημα;

Κινούμαι στην κατεύθυνση μιας υποψηφιότητας στην Α’ Θεσσαλονίκης. Πολύ πιθανόν να είμαι υποψήφιος, αλλά τις τελικές αποφάσεις θα τις πάρει το κόμμα και ο πρόεδρός μας. 

Προφανές είναι λοιπόν ότι αν είμαι βουλευτής Θεσσαλονίκης, στην ατζέντα μου θα έχω ψηλά το παραλιακό μέτωπο και τα στρατόπεδα, καθώς και άλλα θέματα υποδομών, όπως είναι η ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου και της στοάς Αγίου Μηνά. Δίπλα σ' αυτά προφανώς θα βρίσκεται και η ολοκλήρωση των έργων που βάλτωσαν με τη σημερινή κυβέρνηση.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31 Μαρτίου 2019

Απογοητευτικό κρίνει τον απολογισμό της κυβέρνησης στον τομέα των υποδομών, τόσο σε όλη την Ελλάδα όσο και στη Θεσσαλονίκη. «Πουλούν φύκια για μεταξωτές κορδέλες ή καθρεφτάκια για τους ιθαγενείς», τονίζει σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» ο πρώην γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων στην κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά. Όσο για το μετρό της Θεσσαλονίκης, δηλώνει με νόημα: «Βρήκαν όλα τα προβλήματα λυμένα και παρ’ όλα αυτά θα παραδώσουν ένα κολοβό μετρό το 2022».

Κύριε Σιμόπουλε, τέσσερα χρόνια ΣΥΡΙΖΑ στις υποδομές. Πώς κρίνετε τον απολογισμό της κυβέρνησης αλλά και του αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σπίρτζη;

Απογοητευτικός είναι ο απολογισμός τους. Δεν προχώρησαν στη δημοπράτηση κανενός έργου, ενώ άλλα, όπως το Πάτρα - Πύργος, που ήταν πανέτοιμα για δημοπράτηση, ουσιαστικά τα βάλτωσαν. Βέβαια, ο κ. Σπίρτζης αρέσκεται σε εξαγγελίες και ευχολόγια, όπως είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης με συνεχείς αλληλοαναιρούμενους σχεδιασμούς και συνθήματα του τύπου «τα διόδια θα τα πληρώνουν οι τουρίστες». 

Στην ίδια κατηγορία ανήκει και η σιδηροδρομική Εγνατία, όπως και η επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς τα δυτικά. «Φούμαρα ή «καθρεφτάκια για τους ιθαγενείς». Από την άλλη, εγκαινιάζουν έργα, στα οποία η κυβέρνησή τους είχε πολύ μικρή ή καθόλου συμμετοχή, παρουσιάζοντάς τα μάλιστα ως δικά τους.

Δεν υπάρχουν πια ώριμα έργα στη χώρα. Μπορούν οι προτάσεις καινοτομίας που παρουσίασε αυτές τις ημέρες η ΝΔ να αποτελέσουν τα νέα εργαλεία για την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων στην Ελλάδα;

Πραγματικά δεν υπάρχουν ώριμα έργα. Οι προτάσεις καινοτομίας είναι μια διέξοδος για τη γρήγορη ωρίμανση έργων από τον ιδιωτικό τομέα. Θα αφορούν μάλιστα και μικρά ή μεσαία έργα. 

Αν, παραδείγματος χάριν, κάποιος έχει μία ιδέα για ένα έργο μπορεί να παρουσιάσει τις ολοκληρωμένες μελέτες στο φορέα διαχείρισης, ο οποίος αν τις εγκρίνει θα δημοπρατήσει το έργο. 

Αν δεν μειοδοτήσει αυτός που έχει την ιδέα, υπάρχει πρόβλεψη να αμειφθεί με ένα ποσοστό επί του προϋπολογισμού. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται η πολύ γρήγορη ωρίμανση των έργων, η χρηματοδότηση τους και η διαφάνεια.

Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό. Αυτά που περιγράφω γίνονται σε άλλα κράτη.

Οι πόροι για τα μεγάλα έργα πώς θα βρεθούν;

Η Νέα Δημοκρατία, γνωρίζοντας πολύ καλά τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζονται και, κυρίως, χρηματοδοτούνται τα έργα διεθνώς, παρουσίασε πρόσφατα ένα πρόγραμμα επεξεργασμένο στη λεπτομέρειά του, που θα βοηθήσει να ξεκινήσει μια νέα γενιά έργων στην Ελλάδα. 

Σημειώστε ότι σήμερα στην Ελλάδα η χρηματοδότηση δημοσίων έργων με ιδιωτικά κεφάλαια βρίσκεται στο 15%, ενώ στη Μεγάλη Βρετανία στο 60%. Εκτός από τις προτάσεις καινοτομίας που αναφέραμε παραπάνω, οι παραχωρήσεις και οι συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου θα είναι τα κύρια εργαλεία, για να επιτύχουμε αυτήν την αύξηση.

Όμως δεν προχώρησαν χωρίς προβλήματα και επί των ημερών σας.

Τα ΣΔΙΤ επί των ημερών της ΝΔ προχώρησαν ικανοποιητικά. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα ΣΔΙΤ των απορριμμάτων σε Δ. Μακεδονία και Σέρρες ή ακόμη και το ΣΔΙΤ της σχολικής στέγης στην Αττική.

Η Θεσσαλονίκη πώς προχώρησε τα τελευταία τέσσερα χρόνια;

Η κυβέρνηση δεν δημοπράτησε κανένα έργο στη Θεσσαλονίκη, ενώ φροντίζει σε κάθε ευκαιρία να χαίρεται για έργα που ξεκίνησαν προηγούμενες κυβερνήσεις. Ο κατάλογος είναι πολύ μεγάλος. Ενδεικτικά, αναφέρω τους κόμβους της δυτικής περιφερειακής και την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής διάβασης στη Μενεμένη. Είμαι σίγουρος ότι έπονται η ολοκλήρωση των έργων στο αεροδρόμιο και η επέκταση των χειρουργείων στο «ΑΧΕΠΑ».

Έως τώρα άφησαν απέξω τις δεκάδες σχολικές αίθουσες που κατασκευάσθηκαν κυρίως στη Δυτική Θεσσαλονίκη, θέμα για το οποίο έχω επίσης πολλά να πω. Είχε ξεκινήσει πρόγραμμα για την αναβάθμιση σχολείων στη δυτική Θεσσαλονίκη από τις Κτιριακές Υποδομές Α.Ε. Το σταμάτησαν, όπως σταμάτησαν και το πρόγραμμα χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για κατασκευή σχολικών αιθουσών στα δυτικά.

Δεν βλέπουμε ακόμη να προχωρά η μελέτη για την ανισοπεδοποίηση των σιδηροδρομικών διαβάσεων στη δυτική Θεσσαλονίκη ούτε το μικρό τμήμα του οδικού άξονα Μουδανιά - Ποτίδαια που υπολείπεται, ενώ στη σύνδεση ΟΛΘ - Εγνατίας τα έκαναν μπάχαλο.

Πώς εκτιμάτε την πορεία κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης;

Όσον αφορά την Καλαμαριά, το έργο προχωρά σύμφωνα με το συμβατικό χρονοδιάγραμμα. Στη βασική γραμμή όμως το πρόβλημα της Βενιζέλου παραμένει αξεπέραστο. Σε απόλυτη ταύτιση δήμος Θεσσαλονίκης και κυβέρνηση υιοθέτησαν την άποψη των Συριζαίων αρχαιολόγων να γίνει ο σταθμός, με τις αρχαιότητες να παραμένουν in situ. Χωρίς δηλαδή απόσπαση και επανατοποθέτηση, όπως σθεναρά είχαμε υποστηρίξει από την άνοιξη του 2013. 

Σήμερα αποδεικνύεται ότι η λύση αυτή είναι μη βιώσιμη. Γι' αυτό δεν υπάρχουν ακόμη χρονοδιαγράμματα, κόστος και οριστικές μελέτες. Γνωρίζουν ότι «εγκλημάτησαν» πολιτικά κατά της πόλης. Γνωρίζουν τέλος ότι σε λίγους μήνες δεν θα είναι κυβέρνηση και έτσι θα ισχυρίζονται ότι ενώ είχαν βρει λύσεις, η νέα κυβέρνηση δεν τις προχώρησε.

Η Βενιζέλου, λοιπόν, κινδυνεύει να μην κατασκευασθεί και να μην έχουμε ούτε μετρό ούτε αρχαία, ενώ η Αγία Σοφία θα κατασκευασθεί μετά τους υπόλοιπους σταθμούς. Θα πρόκειται για ένα «κολοβό» μετρό. Οι υπόλοιποι σταθμοί προχωρούν ικανοποιητικά, με τις εργασίες των ηλεκτρομηχανολογικών και της κίνησης να είναι πολύ πίσω.

Βρήκαν όλα τα προβλήματα λυμένα και παρ’ όλα αυτά θα παραδώσουν ένα κολοβό μετρό το 2022.

Εμείς λύσαμε τα προβλήματα στο Παπάφειο, στη Βούλγαρη, στο αμαξοστάσιο, τα προβλήματα με τις διαιτησίες και τις χρηματοδοτήσεις των αρχαιολογικών.

Πάντως στη Θεσσαλονίκη παρατηρείται έλλειμμα στην ανανέωση της ατζέντας της πόλης.

Δεν υπάρχει σήμερα ατζέντα παρεμβάσεων. Προσωπικά θεωρώ ότι το παραλιακό μέτωπο του Θερμαϊκού και η ανάπλασή του μαζί με την αξιοποίηση των στρατοπέδων πρέπει να αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος για την ανάπτυξη της πόλης. Για το πρώτο θέμα έχω καταθέσει τις απόψεις μου εδώ και τρία χρόνια. 

Με χαρά βλέπω ότι πλέον μπαίνει στην ατζέντα πολλών τοπικών φορέων, ειδικά της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Απαιτείται ενιαίος σχεδιασμός και προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων.

Στην ίδια κατεύθυνση βλέπω και την αξιοποίηση των στρατοπέδων.

Διαφωνώ με μία ευρέως διαδεδομένη σε όλο το φάσμα της τοπικής αυτοδιοίκησης άποψη που λέει «δώστε όλους τους ελεύθερους χώρους στο λαό». Ερωτώ: «Για να κάνουν αναψυχή τα άνεργα παιδιά του;». Συνδυασμός απαιτείται με συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και ιδιωτικών κεφαλαίων.

Θα δώσετε τη μάχη της βουλευτικής εκλογής με τη ΝΔ στην Α’ Θεσσαλονίκης. Ποιο θα είναι το στοίχημα;

Κινούμαι στην κατεύθυνση μιας υποψηφιότητας στην Α’ Θεσσαλονίκης. Πολύ πιθανόν να είμαι υποψήφιος, αλλά τις τελικές αποφάσεις θα τις πάρει το κόμμα και ο πρόεδρός μας. 

Προφανές είναι λοιπόν ότι αν είμαι βουλευτής Θεσσαλονίκης, στην ατζέντα μου θα έχω ψηλά το παραλιακό μέτωπο και τα στρατόπεδα, καθώς και άλλα θέματα υποδομών, όπως είναι η ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου και της στοάς Αγίου Μηνά. Δίπλα σ' αυτά προφανώς θα βρίσκεται και η ολοκλήρωση των έργων που βάλτωσαν με τη σημερινή κυβέρνηση.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31 Μαρτίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία