• Business

    Πώς προχωρούν οι αυτοκινητόδρομοι Πάτρα – Πύργος και Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης

    οδικος αξονας


    Σε φάση ανταλλαγής εγγράφων με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος προκειμένου να προχωρήσει η ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών, ενώ παράλληλα προωθεί τις αρχικές μελέτες για τον Βόρειο Οδικό Άξονα (ΒΟΑΚ) στην Κρήτη.

    Είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει αυτή η «συνομιλία» με την ΕΕ, για να δρομολογηθεί η κατασκευή του Πάτρα – Πύργος από την Ολυμπία Οδό με την οποία έχει υπογραφεί πλαίσιο συν αντίληψης.

    Βάσει της εμπειρίας από τις εγκρίσεις για το νότιο τμήμα του Ε65 και τώρα και για το βόρειο του ίδιου οδικού άξονα πρόκειται για ιδιαίτερα χρονοβόρες διαδικασίες.

    Το Πάτρα – Πύργος σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση του υπουργού Υποδομών Κ. Καραμανλή στη Βουλή, θα χρηματοδοτηθεί και από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 ως έργο γέφυρα προοπτική που εξασφαλίζει την ολοκλήρωσή του από την άποψη των αναγκαίων πόρων.

    Στο μέτωπο του ΒΟΑΚ μεταξύ άλλων δρομολογούνται οι διαδικασίες για την κτηματογράφηση στο τμήμα Χανιά – Νεάπολη και η εκπόνηση προμελέτης οδικών και υδραυλικών έργων στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (πρόσληψη συμβούλων).

    Με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό ο ΒΟΑΚ θα εκτελεστεί με τρεις διαφορετικούς τρόπους. Το πρώτο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, προϋπολογισμού 1,3 δις. ευρώ και μήκους 163 χιλιομέτρων από τα οποία έχουν ήδη κατασκευαστεί τα 51 χλμ. προωθείται με Σύμβαση Παραχώρησης.

    Έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της προεπιλογής και τα σχήματα που θα συνεχίσουν στο διαγωνισμό είναι: Κοινοπραξία των Vinci Highways S.A.S. – Vinci Concessions S.A.S., κοινοπραξία Acciona Concesiones – Μυτιληναίος, Τέρνα, ΑΒΑΞ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.

    Το δεύτερο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη είναι συνολικού μήκους 22,5 χλμ., και το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 205 εκατ. ευρώ. Θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο του ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) και επίσης έχει γίνει η προεπιλογή των ενδιαφερομένων που είναι: ΓΕΚ Τέρνα, κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Shikun Binui LTD και κοινοπραξία Acciona Concesiones – Μυτιληναιος Intertoll.

    Το τρίτο τμήμα, Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, με βάση πάντα τον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης που μένει να δούμε αν θα ακολουθηθεί, θα κατασκευασθεί ως δημόσιο έργο. Είναι 14 χλμ και το κόστος κατασκευής του ανέρχεται σε 100 εκατ. ευρώ.



    ΣΧΟΛΙΑ