• Real Estate

    Πώς το Κουκάκι έγινε ακριβότερο από την Εκάλη: Το φαινόμενο Airbnb, οι νέες ανάγκες και οι επενδυτικές ευκαιρίες


    Τα καταλύματα που διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση από 132 το 2010, έφθασαν το 2018 περίπου 126.000, με τις μισθώσεις αυτού του τύπου να περνούν σε περισσότερο επαγγελματική διαχείριση.   

     

    Τα παραπάνω στοιχεία συγκεντρώνει σε μελέτη της η Arbitrage Real Estate Advisor. Μεταξύ άλλων επικαλείται πρόσφατη έρευνα της πλατφόρμας Airbnb στην Αθήνα, η οποία καταγράφει ότι περισσότερα από τα μισά ακίνητα (53%) που είναι αναρτημένα τα διαχειρίζονται επαγγελματίες ή ιδιοκτήτες – επενδυτές. Ανάλογα υψηλά ποσοστά καταγράφονται επίσης στην Πράγα (56,6%), στη Βουδαπέστη (50,3%) αλλά και σε άλλες πολύ ανεπτυγμένες μεσογειακές αγορές όπως η Βαρκελώνη και η Μαδρίτη.

    Σύμφωνα με τη σχετική έκθεση της Arbitrage, η εκτίναξη της απήχησης των βραχυχρόνιων μισθώσεων, ιδιαίτερα για λόγους φιλοξενίας ξένων επισκεπτών, αξιοποιώντας σχετικές ψηφιακές πλατφόρμες, όπως η Airbnb, η HomeAway, η Booking και η Trivago, έχει εξελιχθεί σε ένα υποσχόμενο κλάδο επιχειρηματικότητας και επένδυσης στα εγχώρια ακίνητα.

    Η ανάπτυξη της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων έχει προσελκύσει ξένους και εγχώριους επενδυτές που προσδοκούν και σε μελλοντικές υπεραξίες μέσω της μεταπώλησης των ακινήτων που έχουν αποκτήσει. Η ανάπτυξη αυτή έχει ως αποτέλεσμα και τη διαμόρφωση νέων αναγκών. Στο πλαίσιο αυτό, ο κλάδος έχει αρχίσει πλέον να κινείται σε πιο επαγγελματικό πλαίσιο, όπως έχει συμβεί σε αρκετές χώρες, με αρκετό αριθμό ιδιοκτητών να εκμεταλλεύονται περισσότερα από τρία ακίνητα. Παράλληλα, έχει προκύψει ζήτηση για πιο επαγγελματικές υπηρεσίες διαχείρισης των ακινήτων, καθώς ο ανταγωνισμός μεταξύ των ιδιοκτητών αυξάνεται.

    Σήμερα, διαχείριση ακινήτων για τη συγκεκριμένη αγορά κάνουν τόσο υφιστάμενες εταιρείες του κλάδου των ακινήτων, που προϋπήρχαν των σχετικών ηλεκτρονικών πλατφορμών, μεσιτικά γραφεία, ακόμα και εταιρείες οικιστικών αναπτύξεων, που υπό την έλλειψη αγοραστικής ζήτησης στην ελληνική αγορά, στρέφονται και στο χώρο της διαχείρισης βραχυχρόνιων μισθώσεων.

    Επίσης, νεοφυείς εταιρείες προσφέρουν πλήρεις υπηρεσίες διαχείρισης του ακινήτου του εκάστοτε ιδιοκτήτη, από την προβολή του μέχρι τη διαχείριση των κρατήσεων και τον καθαρισμό του. Απευθύνονται κυρίως σε ιδιοκτήτες που είτε αδυνατούν ή δεν ενδιαφέρονται να προχωρήσουν σε μια παρόμοια διαδικασία. Οι εταιρείες αυτές συνήθως εισπράττουν ένα ποσοστό που κυμαίνεται από 15% έως 20% από το έσοδο που εξασφαλίζεται για τον κάθε ιδιοκτήτη μέσω των βραχυχρόνιων μισθώσεων που πετυχαίνουν.

    48.000 κλίνες στην Αττική

    Στην Αττική υπολογίζεται ότι υπάρχουν 48.000 κλίνες στο χώρο των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων έναντι των 28.000 ξενοδοχειακών κλινών.

    Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της πλατφόρμας Airbnb σχετικά με την πορεία της αγοράς στην ελληνική πρωτεύουσα και τις προτιμήσεις των ξένων επισκεπτών, στην Αθήνα πραγματοποιούνται ετησίως περίπου 500.000 διανυκτερεύσεις.

    Οι σχετικές πλατφόρμες οικονομίας διαμοιρασμού, στην παρούσα μορφή τους, διαχειρίζονται λίγο παραπάνω από το 10% της προσφοράς καταλυμάτων για τουριστικούς λόγους. Η προσφορά αυτή συγκεντρώνεται στην Αθήνα, στην Κρήτη και τα νησιά του Νότιου Αιγαίου με τις υπόλοιπες νησιωτικές περιφέρειες να παρουσιάζουν μεγάλες αυξήσεις. Οι έξι περιφέρειες με υψηλή τουριστική δραστηριότητα  διαθέτουν συνολικά ποσοστό της τάξης του 87,5% των ενεργών καταλυμάτων κατά τη διάρκεια όλων των μηνών.

    Η Αθήνα

    Η Αθήνα διαθέτει πάνω από 5.200 καταλύματα εκ των οποίων περίπου 4.300 είναι σπίτια ή διαμερίσματα. Το μέσο ημερήσιο κόστος διαμονής είναι τα 52 ευρώ, ο μέσος όρος διανυκτερεύσεων είναι 96 ανά έτος και το μηνιαίο εισόδημα των ιδιοκτητών είναι 380 ευρώ/μήνα κατά μέσο όρο.

    Σε περιοχές υψηλής ζήτησης όμως, όπως το εμπορικό τρίγωνο της πόλης, τα έσοδα μπορεί να είναι πολλαπλάσια, ιδιαίτερα τις περιόδους υψηλής τουριστικής ζήτησης, καθιστώντας την εκμετάλλευση μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης επικερδέστερη, ακόμα και αν συνυπολογιστούν οι άλλες δαπάνες, όπως τα κοινόχρηστα και οι λογαριασμοί κοινής ωφελείας.

    Στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας καταγράφονται περίπου 1.500 καταχωρήσεις ακινήτων, με τη μέση τιμή να φτάνει σε 70 ευρώ ανά διανυκτέρευση και την πληρότητα στο 35% περίπου, που σημαίνει ότι το μηνιαίο εισόδημα μπορεί να ξεπεράσει τα 750 ευρώ ανά μήνα, το οποίο κρίνεται υψηλό, ιδίως αν συγκριθεί με μια συμβατική μίσθωση μακροχρόνιου χαρακτήρα.

    Ακριβότερο το Κουκάκι από την Εκάλη

    Η διείσδυση του Airbnb έχει διαφοροποιήσει τα δεδομένα στην αγορά ακινήτων. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά είναι η αλλαγή των όρων στην αγορά των ενοικιάσεων, καθώς, πλέον, το κόστος μίσθωσης ενός διαμερίσματος στο Κουκάκι είναι υψηλότερο (αναλογικά με την επιφάνεια) από ό,τι στην Εκάλη.

    Παράλληλα, καθώς η ζήτηση για βραχυχρόνιες μισθώσεις δύσκολα καλύπτεται από τα διατιθέμενα ακίνητα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, αναδεικνύονται συνεχώς νέες περιοχές-προορισμοί, όπως το Παγκράτι, οι Αμπελόκηποι και, γενικότερα, το παραλιακό μέτωπο της Αθήνας.

    Ο ανταγωνισμός με τα ξενοδοχεία

    Ο κλάδος των εξυπηρετούμενων διαμερισμάτων και επιπλωμένων κατοικιών για τουριστική βραχυχρόνια μίσθωση έχει καταστεί ανταγωνιστής για τα ξενοδοχεία, αναλόγως και της περιοχής και του κοινού. Για παράδειγμα, ο εταιρικός ταξιδιώτης (corporate traveler) που επιζητεί σχετικές ανέσεις για τα σύντομα ταξίδια του δεν αποτελεί το βασικό στόχο των εταιρειών βραχυχρόνιων μισθώσεων, σε αντίθεση με τον ευαίσθητο στην τιμή (price sensitive) ταξιδιώτη. Το ίδιο ισχύει και για τον τουρισμό πολυτελείας, οι επισκέπτες τείνουν να προτιμούν τα σχετικά ξενοδοχεία λόγω και των επιπρόσθετων ανέσεων και υπηρεσιών που τους προσφέρονται.

    Την ίδια στιγμή μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι δεν στέκονται αμέτοχοι στις εξελίξεις. Για παράδειγμα, η Zeus International, η οποία διαχειρίζεται το σήμα Wyndham στην Ελλάδα, έχει ήδη ξεκινήσει από τις αρχές του έτους τη λειτουργία ενός συγκροτήματος επιπλωμένων διαμερισμάτων στην πλατεία Καραϊσκάκη, δίπλα στο ομώνυμο ξενοδοχείο. Το εν λόγω συγκρότημα απευθύνεται σε ένα νεανικό κοινό. Παράλληλα, ετοιμάζει κι ένα ακόμα συγκρότημα από επιπλωμένες σουίτες σε έτερο ακίνητο, επίσης στην πλατεία Καραϊσκάκη, το οποίο αποσκοπεί στο να προσελκύσει κοινό υψηλότερων απαιτήσεων.

    Παράλληλα, σε διεθνές επίπεδο, ξενοδοχειακοί όμιλοι, όπως η Accor, έχουν εξαγοράσει δημοφιλείς πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων, προκειμένου να εισέλθουν και στον κλάδο και να αποκτήσουν μερίδιο της αγοράς.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Πώς θα κινηθεί η κτηματαγορά το 2019: Οι κρίσιμες παράμετροι και οι κινήσεις των «παικτών»

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Σταύρος Ψυχάρης: Ξεκινάει η δίκη του – Στο σφυρί ένα σπίτι για χρέος 30.000 – Σε πλειστηριασμό και 3 σπίτια του γιου του



    ΣΧΟΛΙΑ