Η πρακτική των μικροσυμβάσεων!

Κρήτη
Η πρακτική των μικροσυμβάσεων!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Και στη ΔΕΥΑ Φαιστού η πρακτική με τα “σπασμένα” έργα είναι ίδια με τους άλλους Δήμους

Όσο παράξενο κι αν φαίνεται, η πρακτική της σύναψης συμβάσεων με απευθείας αναθέσεις είναι πολύ διαδεδομένη εξ όσων προκύπτουν από τα στοιχεία και σε Δήμους της ενδοχώρας της Κρήτης!

Τα στοιχεία που έχουν αναρτηθεί στη “Διαύγεια” από τον Ιούνιο του 2017 ως τον Νοέμβριο του 2018 για τις συμβάσεις των δημοτικών επιχειρήσεων των μικρότερων Δήμων της Κρήτης είναι αδιάψευστα. Οι απευθείας αναθέσεις και τα μικροποσά που δεν περνούν καν από επίτροπο έχουν γίνει η πιο συνηθισμένη πρακτική.

Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι η ΔΕΥΑ Φαιστού, που έχει αναρτήσει 76 συμβάσεις για τη συγκεκριμένη περίοδο, έχει σύμβαση με ιδιώτη για τη συντήρηση των δικτύων αποχέτευσης. Μάλιστα, το ποσό με ΦΠΑ φτάνει τα 34.729 ευρώ, ενώ άλλη σύμβαση, ύψους 24.137 ευρώ με ΦΠΑ, αφορούσε τη συντήρηση του δικτύου ύδρευσης. Από τις δύο, μόνο για την πρώτη απαιτήθηκε διαγωνισμός, αφού το ποσό εμφανίζεται μεγαλύτερο των 20.000 ευρώ, ενώ υπάρχει και μια μεγαλύτερη σύμβαση, ύψους 74.276 ευρώ, που αφορά στη συντήρηση-εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων Μοιρών, Τυμπακίου και Ματάλων.

Δήμος Φαιστού ΔΕΥΑ (από 15/6/2017 έως 18/10/2018): ΕΔΩ

Για όλες τις υπόλοιπες συμβάσεις δεν απαιτείτο για τη σύναψή τους διαγωνιστική διαδικασία, ενώ εντυπωσιακό είναι το γεγονός των μικροποσών και των “σπασμένων” εργολαβιών, ώστε να μπορεί να γίνεται απευθείας ανάθεση και χωρίς καν επίτροπο.

Είναι εντυπωσιακό ότι τουλάχιστον 13 περιπτώσεις εντοπίζονται με “σπασμένα” μικροποσά, που αφορούν στην επισκευή και συντήρηση μεταφορικών μέσων για ένα έτος. Ανάλογη περίπτωση αποτελούν και τα έργα συντήρησης αντλητικών συγκροτημάτων, που αντί να υπάρχει μια ενιαία εργολαβία, εμφανίζονται μικρές... και ξεχωριστές.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο ρεπορτάζ δεν αναδεικνύει κάποια παρανομία, ούτε αφήνει κάποιο υπονοούμενο. Αντιθέτως καυτηριάζει το γεγονός ότι ίσως γίνεται κατάχρηση της δυνατότητας του νόμου για πιο γρήγορες διαδικασίες, ειδικά για έκτακτες περιπτώσεις, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται μια συνολική στρέβλωση στους ΟΤΑ. Βεβαίως οι δήμαρχοι αντιτείνουν ότι η γραφειοκρατία είναι τόσο δαιδαλώδης που, αν ακολουθήσουν για όλες τις λειτουργίες του Δήμου τους τις διαγωνιστικές διαδικασίες, τότε ίσως τους πάρει για κάθε ανάθεση τουλάχιστον ένα 9μηνο!

ΔΗΜΟΣ ΑΡΧΑΝΩΝ - ΑΣΤΕΡΟΥΣΙΩΝ

Τακτικές... έγιναν οι απευθείας αναθέσεις

Τα μικροποσά και οι “σπασμένες” συμβάσεις μονοπωλούν και τις Δημοτικές Επιχειρήσεις στον Δήμο Αρχανών-Αστερουσίων. Με σχεδόν αποκλειστική πρακτική τις απευθείας αναθέσεις λειτουργούν και τα μικροποσά, που δεν έχει υποχρέωση η Επιχείρηση να τα υποβάλει σε έλεγχο, παράγεται το δημοτικό έργο.

Το ρεπορτάζ της “Ν.Κ.” καυτηριάζει το γεγονός ότι ίσως γίνεται κατάχρηση της δυνατότητας του νόμου για πιο γρήγορες διαδικασίες, ειδικά για έκτακτες περιπτώσεις, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται μια συνολική στρέβλωση στους ΟΤΑ

Η εξήγηση είναι απλή: αφενός κερδίζουν χρόνο καθώς μια διαγωνιστική διαδικασία μπορεί να κρατήσει μήνες, και αφετέρου τα χρήματα πηγαίνουν σε επαγγελματίες της περιοχής. Και αυτό, θα πρέπει να υπογραμμιστεί, δεν αποτελεί μομφή, όμως η κατάχρηση μιας πρακτικής, όσο νόμιμη κι αν είναι, μπορεί ορισμένες φορές να εγείρει ηθικό ζήτημα ή ζητήματα ανταγωνισμού στην αγορά κ.λπ.

Είναι εντυπωσιακό ότι στις συμβάσεις για δαπάνες του Οργανισμού Κοινωνικής Αλληλεγγύης του Δήμου Αρχανών-Αστερουσίων, που έχουν αναρτηθεί στη “Διαύγεια” το διάστημα από το καλοκαίρι του 2017 ως τον Νοέμβριο του 2018, υπάρχουν δύο εγγραφές για προμήθεια καυσίμων της τάξεως μόλις των 41 ευρώ! Είναι από διαφορετικά πρατήρια, γεγονός που δείχνει ίσως μια προχειρότητα στις λειτουργίες του Οργανισμού.

Κατά το ίδιο διάστημα είναι αναρτημένες οι συμβάσεις για τον καθαρισμό κτηρίων του Οργανισμού κατά τα έτη 2017-2018 και 2018-2019, ύψους η καθεμία 73.136 ευρώ! Αυτές ίσως είναι και οι πιο εντυπωσιακές συμβάσεις που προϋποθέτουν διαγωνισμό.

Επίσης, μεγάλη σύμβαση είναι και η προμήθεια τροφίμων και ειδών κυλικείου 2017-2018, ύψους 45 χιλ. ευρώ, ενώ στον Σύνδεσμο Διαχείρισης Περιβάλλοντος του ίδιου Δήμου οι πιο σημαντικές δαπάνες και συμβάσεις αφορούν σε καύσιμα και λιπαντικά, με μία από τις 6-7 συμβάσεις να ξεπερνά τις 37 χιλ. ευρώ.

Δήμος Αρχανών - Αστερουσίων (Κοινωφελής Επιχείρηση) - (Οργάν. Κοινωνικής Αλληλεγγύης) - (Συνδ. Διαχείρισης Περιβάλλοντος): ΕΔΩ

Περίπτωση που αφορά σε “σπάσιμο” εργολαβίας ίσως είναι αυτή που αφορά τη μεταφορά χώματος για υγειονομική ταφή απορριμμάτων, με συμβάσεις που κάθε μία είναι οριακά κάτω των 20.000 ευρώ, για την ακρίβεια 19.985 με ΦΠΑ, γεγονός που σημαίνει ότι η διαγωνιστική διαδικασία δεν ήταν υποχρεωτική.

Άλλες περιπτώσεις με “σπασμένα” έργα και συμβάσεις μπορεί να εντοπίσει κανείς και στην Κοινωφελή Επιχείρηση και κυρίως για μουσικές εκδηλώσεις. Η λειτουργία στον Δήμο Αρχανών-Αστερουσίων δεν είναι διαφορετική από τη διαδικασία που ακολουθούν όλοι οι Δήμοι της χώρας.

Η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, αν και έγινε για κάτι έκτακτο, έγινε καθημερινότητα και η διαγωνιστική διαδικασία έχει λάβει... πλέον, αν όχι έκτακτο, μη τακτικό χαρακτήρα!

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News