ΒΟΑΚ: Καθυστερεί το έργο - «Μέχρι το τέλος του 2019» λέει ο υπουργός

Κρήτη
ΒΟΑΚ: Καθυστερεί το έργο - «Μέχρι το τέλος του 2019» λέει ο υπουργός

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερίζουν για το έργο Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ για την ανακατασκευή του ΒΟΑΚ

Υπομονής... συνέχεια μέχρι να ξεκαθαρίσει τελείως το τοπίο γύρω από το έργο ανακατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης! Όπως προκύπτει από τη χθεσινή συζήτηση σχετικής επερώτησης του Χάρη Μαμουλάκη και τα όσα απάντησε ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στον βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, στην κυβέρνηση ψάχνουν και ψάχνονται ακόμα σε σχέση με την οριστικοποίηση του σχεδιασμού γύρω από το μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης. Και το τοπίο αναμένεται να ξεκαθαρίσει τελικά στο τέλος της χρονιάς...

Από την πλευρά του, ο Χάρης Μαμουλάκης εξαπέλυσε “βολές” κατά της κυβέρνησης, κάνοντας λόγο για μη απαντήσεις του υπουργού, για έλλειψη σχεδιασμού και χρονοδιαγραμμάτων.

Ο δε υπουργός μίλησε για πολιτικό θράσος του ΣΥΡΙΖΑ, που παρέδωσε, όπως είπε, μια μολυβιά σε ένα χαρτί ως υποτιθέμενο σχεδιασμό και ζητά και τα... ρέστα, ενώ είπε πως, όταν κατέβει στην Κρήτη, θα αποκαλύψει τι πραγματικά σχεδίαζε ο ΣΥΡΙΖΑ για τον νέο ΒΟΑΚ με φόντο τα διόδια.

Από εκεί και πέρα... ουδέν! Επί της ταμπακιέρας, αυτό που έμεινε ως παρακαταθήκη από τη χθεσινή συζήτηση είναι πως οι ανακοινώσεις για τον ΒΟΑΚ πάνε χρονικά ακόμα πιο πίσω... Και μέχρι τότε το θέμα του ΒΟΑΚ, που σημειωτέον συνεχίζει να βάφεται με αίμα, αναλώνεται σε πολιτικές αντιπαραθέσεις μεταξύ των πρώην και των νυν κυβερνώντων.

Θυμίζουμε ότι οι ανακοινώσεις γύρω από τη νέα αρχιτεκτονική για την υλοποίηση του έργου, τη φόρμουλα χρηματοδότησης και το ζήτημα της χάραξης είχαν προαναγγελθεί αρχικώς ότι θα γίνονταν τον Οκτώβριο. Από τον Οκτώβριο, η υπουργική κάθοδος και η παρουσίαση του πλάνου μετατέθηκαν για τις αρχές Νοεμβρίου και τελικά οδεύουν για την εκπνοή του 2019! Αυτό άφησε να εννοηθεί ο Κώστας Καραμανλής, ο οποίος δεν έδωσε συγκεκριμένη ημερομηνία, αλλά είπε πως η αρχιτεκτονική του έργου και οι πηγές χρηματοδότησης θα ανακοινωθούν μέχρι το τέλος του χρόνου.

Με βάση την αναφορά αυτή, είναι πλέον πολύ πιθανό να δούμε την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να έρχεται προσεχώς στην Κρήτη για άλλο έργο, δηλαδή για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, και να επανέρχεται (μέσα στον Δεκέμβριο) επί κρητικού εδάφους, για τα νεότερα πια γύρω από τον νέο ΒΟΑΚ...

Η απάντηση Καραμανλή

Αναλυτικότερα, απαντώντας στον βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών τόνισε ότι το έργο θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις: Η πρώτη φάση θα αφορά στο τμήμα Χανίων-Αγίου Νικολάου, με ενιαία δημοπράτηση και όχι με “σπασμένους” διαγωνισμούς, όπως το είχε προωθήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, ενώ η δεύτερη φάση θα αφορά τα έργα στα δύο ακραία τμήματα του ΒΟΑΚ, δηλαδή στο δυτικό τμήμα “Κίσσαμος-Χανιά” και στο ανατολικό τμήμα “Άγιος Νικόλαος-Σητεία”.

Η πρώτη φάση, όπως σημείωσε, θα υλοποιηθεί από χρηματοδοτικής πλευράς με βασικό μπούσουλα το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης και των πληρωμών διαθεσιμότητας.

«Μας παραδώσατε μια μολυβιά στον χάρτη της Κρήτης, την οποία ονομάζετε έγκριση χάραξης. Δεν υπάρχει, λοιπόν, καν χάραξη για τον ΒΟΑΚ και μας λέτε ότι από ’δω θα περνάει ο ΒΟΑΚ... Ούτε μας λέτε πώς πρέπει να φτιαχτεί, ούτε μας λέτε ποια είναι τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Πλήρης προχειρότητα σχεδιασμού.

Το 2018, η τότε κυβέρνηση υποστήριξε ότι το τμήμα Καστέλι-Κίσσαμος-Χανιά δεν μπορεί να μπει στον ΒΟΑΚ. Το 2018! Τρία χρόνια που ήσασταν κυβέρνηση! Και μας εγκαλείτε εμάς για τρεις μήνες; Τρία χρόνια μετά. Τώρα το προσθέτετε στην υποτιθέμενη χάραξη που κάνετε, αλλά δεν το αναφέρετε στα χρηματοδοτικά μοντέλα που προτείνατε το 2018.

Τρία τμήματα από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο με διαφορετικές μεθόδους προκήρυξης. Δε μου απαντήσατε πού έχει γίνει αυτό στην Ευρώπη.

Πρόσφατη ανακοίνωση πριν από λίγο καιρό, πριν φύγετε, για εκπόνηση μελέτης. Για ποια μελετητική ωριμότητα μιλάτε;

Ας τελειώνουν επιτέλους τα πολιτικά παραμύθια. Εμείς έχουμε πει ως αντιπολίτευση τι θα κάνουμε. Τα πράγματα είναι απλά. Θα πρέπει το έργο να γίνει σε δύο φάσεις. Θα πρέπει να έχει δύο βασικά τμήματα, τα οποία όμως θα πρέπει να εξεταστούν από ειδικές τεχνικές και οικονομικές μελέτες.

Είναι προφανές ότι άμεσα ο αυτοκινητόδρομος Χανίων-Αγίου Νικολάου θα γίνει σε πρώτη φάση. Σε δεύτερη φάση θα γίνει το κομμάτι “Κίσσαμος-Χανιά” και “Άγιος Νικόλαος-Σητεία” με συγκεκριμένη χρηματοδότηση. Και έχουμε προτείνει χρηματοδοτικό εργαλείο που λέγεται “πληρωμές διαθεσιμότητας”, που είναι ένα νέο είδος συμβάσεων παραχώρησης», τόνισε ο Κώστας Καραμανλής.

Ο υπουργός απέδωσε τη μη υλοποίηση του ΒΟΑΚ διαχρονικά, εδώ και 40 χρόνια, στο γεγονός ότι δεν έχει εύκολη χρηματοδότηση, ενώ σηκώνοντας τους τόνους κατά του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε ότι η σύμβαση παραχώρησης που πρότεινε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου συνεπάγεται διόδια.

«Θα κατέβω στην Κρήτη και θα αποκαλύψω τι ήταν αυτό που πραγματικά εννοούσατε. Γιατί λέγατε σύμβαση παραχώρησης και μετά λέγατε ότι δε θα βάλουμε διόδια», είπε χαρακτηριστικά.

«Κανένα σχέδιο, κανένα χρονοδιάγραμμα»

«Δεν υπάρχει σχεδιασμός ούτε χρονοδιαγράμματα για τον ΒΟΑΚ, όπως φάνηκε από τις (μη) απαντήσεις που έδωσε σήμερα (σ.σ. χθες) στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Ο υπουργός απέδειξε τελικά ότι δε γνωρίζει σημαντικά ζητήματα αντίστοιχων έργων. Αναφέρθηκε στο ότι το έργο δεν πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες δεκαετίες εξαιτίας του ότι ήταν ασύμφορο οικονομικά. Αγνοεί προφανώς ότι έργα όπως η Ιωνία οδός ή το “Καλαμάτα-Αθήνα” (με σαφώς λιγότερες διελεύσεις) χρηματοδοτήθηκαν και κατασκευάστηκαν. Απάντηση δεν έδωσε ο αρμόδιος υπουργός ούτε και στο εάν θα τηρηθεί η ισχύουσα χάραξη, αλλά ούτε και εάν θα αξιοποιηθούν οι υπάρχουσες ολοκληρωμένες μελέτες. Παράλληλα, απέφυγε να απαντήσει στο ερώτημα τι ακριβώς πρόκειται να πράξει με τις δύο διεθνείς διαγωνιστικές διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη, παραπέμποντας γενικώς και αορίστως στην επερχόμενη κάθοδό του στην Κρήτη, οπότε και θα προβεί σε ανακοινώσεις. Το πότε θα γίνει αυτή η επίσκεψη εξακολουθεί να παραμένει μυστήριο, αφού έχει αναβληθεί ήδη αρκετές φορές», τόνισε, με φόντο τις απαντήσεις του Κώστα Καραμανλή, ο Χάρης Μαμουλάκης, σημειώνοντας ακόμα: «Μετά τα “σκίτσα” και τις “ιδέες”, περάσαμε στις “μολυβιές” από τον αρμόδιο υπουργό. Για την “ταμπακιέρα”, όμως, ούτε κουβέντα. Για το ότι υπάρχει χάραξη, απαλλοτριώσεις και μια σειρά μελετών, ούτε κουβέντα. Φαίνεται ότι η κυβέρνηση Ν.Δ. δεν έχει καταλάβει τη σπουδαιότητα του έργου, δεν έχει κανέναν απολύτως σχεδιασμό και σίγουρα, δεν είναι στις προθέσεις της η αποκατάσταση αυτής της πολυετούς αδικίας για την Κρήτη».

Τα θέματα του ΒΟΑΚ αλλά και του φράγματος Αμιρών-Αγίου Βασιλείου συζητήθηκαν, εντωμεταξύ, στη χθεσινή συνάντηση του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου, Σωκράτη Βαρδάκη, και του υφυπουργού Υποδομών κ. Κεφαλογιάννη.

Ο κ. Βαρδάκης επισήμανε στον κ. Κεφαλογιάννη ότι «δε δικαιολογείται πλέον καμία καθυστέρηση. Ας σταματήσουμε επιτέλους τις κομματικές αντιπαραθέσεις και όλοι μαζί να κάνουμε ένα βήμα μπροστά για το καλό του τόπου μας».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News