Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου: Εγκαίνια και «δοκιμαστική» στο... εργοτάξιο

Ηράκλειο
Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου: Εγκαίνια και «δοκιμαστική» στο... εργοτάξιο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αποκαλυπτικά έγγραφα από τους μελετητές για τα καθίσματα και τον εξώστη “εξαφανίστηκαν” μέσα σε 4 ώρες

Μας χωρίζουν μόλις 15 μέρες από το διήμερο 8-9 Μαρτίου, οπότε και θα λάβουν χώρα δύο μεγάλες εκδηλώσεις στην κεντρική μουσικο-θεατρική σκηνή του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου - τουλάχιστον έτσι όπως έχει αναγγελθεί από τη δημοτική Αρχή, τον δήμαρχο, την αντιδήμαρχο Πολιτισμού και τον πρόεδρο του Δ.Σ. της ΔΕΠΤΑΗ - με πρώτη το “Κονσέρτο-ραψωδία για λύρα και ορχήστρα” του Γιάννη Μαρκόπουλου στο πρόγραμμα των δύο συναυλιών της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ.

Τα άλλα έργα που θα ερμηνεύσει η Ορχήστρα, υπό τη διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Πολιτιστικού και διεθνούς φήμης Ηρακλειώτη αρχιμουσικού Μύρωνα Μιχαηλίδη, είναι: “Κρητικό κονσερτίνο για σαξόφωνο και ορχήστρα” του Μίκη Θεοδωράκη, “Csárdás” του Pedro Iturralde, σουίτα μπαλέτου από την Όπερα “Le Cid” του Jules Massenet και “Ιταλικό Καπρίτσιο” του Pyotr Ilyich Tchaikovsky. Σολίστ: Θεόδωρος Κερκέζος (σαξόφωνο), και Ζαχαρίας Σπυριδάκης (λύρα).

Κι όμως, δύο έγγραφα, με αναφορές των μελετητών και ειδικών συμβούλων ακουστικής της αίθουσας, αναδεικνύουν σοβαρά ζητήματα ευρυχωρίας για τους καθήμενους από τα καθίσματα κινεζικής προέλευσης που επιλέχθηκαν, αλλά και προβλήματα ακουστικής, έως ζητήματα ασφάλειας για τους θεατές στον εξώστη της κεντρικής αίθουσας...

Η μεθόδευση σε δύο έγγραφα

Η εφημερίδα “Νέα Κρήτη” έχει στη διάθεσή της και αποκαλύπτει σήμερα τα δύο επίμαχα έγγραφα. Πρόκειται για δύο επισήμως υπογεγραμμένα έγγραφα, από δύο μέλη της ομάδας των καθηγητών υψηλής επίβλεψης, τα οποία είναι αρμόδια για τον έλεγχο της ακουστικής συμπεριφοράς στην αίθουσα.

Τα έγγραφα απεστάλησαν με e-mail στη ΔΕΠΤΑΗ την περασμένη Τρίτη 19/2/2019, με διαφορά 4 περίπου ωρών το ένα από το άλλο: το πρώτο στις 12:09 το μεσημέρι και το δεύτερο στις 4:02 μ.μ., υπό τον τύπο μάλιστα της «ορθής επανάληψης»!

Το περιεχόμενο των εγγράφων αφορά στην καταγραφή προβλημάτων της κατασκευής, όπως αυτά εντοπίστηκαν μετά από την επιθεώρηση του εργοταξίου στις 14/2/2019 και αφορούν σε θέματα σχετικά με την ακουστική συμπεριφορά της μεγάλης αίθουσας του ΠΣΚΗ.

Η ακουστική συμπεριφορά είναι μια σύνθετη τεχνική έννοια, που περιλαμβάνει την καθαρή ακουστική της αίθουσας σε σχέση με τη μορφή της, δηλαδή με τα βασικά γεωμετρικά της στοιχεία, και την ακουστική συμπεριφορά των υλικών που υπάρχουν στις τελικές επιφάνειες των τοιχωμάτων του δαπέδου και της οροφής, με τα καθίσματα (τη διάταξη, τα υλικά κ.λπ.), αλλά και με το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα που θα παράγεται όταν η αίθουσα θα λειτουργεί, όταν δηλαδή θα υπάρχουν οι θεατές και ορχήστρα, θα λειτουργεί η σκηνή, θα εφαρμόζονται τα οπτικά και ηχητικά βοηθήματα και εν γένει θα είναι σε λειτουργία, και αποτελεί βασικό συντελεστή μιας παράστασης.

Τι αποκαλύπτει το πρώτο έγγραφο

Με την έννοια αυτή, οι μελετητές επισημαίνουν στο πρώτο τους έγγραφο, με ώρα αποστολής 12:09 μ.μ. την Τρίτη 19 Φεβρουαρίου, μία βασική ατέλεια που αφορά στα καθίσματα, η οποία δεν αναφέρεται μόνο στη στενότητα της τοποθέτησής τους, αλλά και στην εξ αυτής δυσχέρεια στη χρήση των και στους θορύβους που θα δημιουργούνται κατά τη διάρκεια μιας παράστασης.

Όπως αναφέρουν ενδεικτικά, «το πρόβλημα είναι αυξημένο στις πρώτες σειρές της πλατείας, όπου οι αποστάσεις μεταξύ δύο διαδοχικών σειρών καθισμάτων (“πλάτη με πλάτη”) είναι 85 cm και ιδιαίτερα έντονο στον εξώστη, όπου λόγω της υψομετρικής διαφοράς μεταξύ δύο διαδοχικών σειρών επιδεινώνεται το πρόβλημα και η χρήση των καθισμάτων είναι προβληματική.

Η προβληματική χρήση των καθισμάτων (πέραν των οποιωνδήποτε άλλων συνεπειών) αποτελεί αιτία δυσφορίας των ακροατών, πράγμα το οποίο αναμένεται να δημιουργήσει θόρυβο κατά την ώρα των παραστάσεων.

Υπενθυμίζεται ότι το θέμα της καταλληλότητας των συγκεκριμένων καθισμάτων, όσον αφορά τη δυνατότητα να τοποθετηθούν σε αποστάσεις (σειρών) 85 cm, είχε επισημανθεί προφορικά κατά την επίσκεψή μας στις 24/7/2018, αλλά και εγγράφως στο από 19/6/2018 e-mail μας προς τη ΔΕΠΤΑΗ».

Σημειώνεται ότι πρόσφατα η εφημερίδα “Ν.Κ.” είχε αναφερθεί στο θέμα με την εμπειρική παρατήρηση ότι τα καθίσματα σε συγκεκριμένα σημεία της αίθουσας δεν ενδείκνυνται για ανθρώπους άνω του 1,80 ή εύσωμους. Απάντηση μέχρι σήμερα δεν υπήρξε.

Οι κίνδυνοι στον εξώστη

Στο ίδιο έγγραφο, με ώρα αποστολής 12:09 μ.μ. στις 19/2/2019, επισημαίνουν επίσης το γεγονός ότι η στενή διάταξη των καθισμάτων στον εξώστη, οι χειρολισθήρες κλιμάκων που έχουν τοποθετηθεί σε σχήμα Γ που δεν εξυπηρετούν την ασφάλεια των ακροατών, αλλά και οι κλίμακες πρόσβασης που είναι προβληματικές εξαιτίας της μεγάλης και απότομης κλίσης, δημιουργούν, εκτός από θέματα θορύβων στην ακουστική, και θέματα ασφάλειας για τους θεατές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά πληροφορίες, ιδίως για μέσης ηλικίας ανθρώπους, η χρήση της κλίμακας στον εξώστη είναι ασφαλής μόνο σε πλάγια θέση και αργά, και όχι σε ευθεία. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ακόμη και εργαζόμενοι στη ΔΕΠΤΑΗ επισήμαναν το πρόβλημα, που μπορεί να δημιουργήσει και τραυματισμούς.

Εντούτοις, οι υπεύθυνοι της ΔΕΠΤΑΗ, μπρος στην ανεξήγητη βιάση τους να λειτουργήσουν τον χώρο, εξέτασαν και σενάρια, σε αυτή την πρώτη εκδήλωση στις 8-9 Μαρτίου, να καθίσει στον εξώστη όχι απλά κοινό, αλλά εργαζόμενοι της ΔΕΠΤΑΗ, που ξέρουν τον χώρο και την “ιδιαιτερότητά” του, ώστε να αποφευχθεί ένα ενδεχόμενο δυσάρεστου συμβάντος με πολίτες (!).

Η απάλειψη των αναφορών στο δεύτερο έγγραφο

Η παρατήρηση δηλαδή κατά βάση των μελετητών, σε αυτό το πρώτο έγγραφο με ώρα 12:09 μ.μ. στις 19/2/2019, αφορά στον τύπο των καθισμάτων (τα είχαμε χαρακτηρίσει από την εφημερίδα μας... κινέζικα, για ευνόητους λόγους και όχι μόνο για την προέλευσή τους, που επίσης είχαμε αποκαλύψει και τώρα επιβεβαιωνόμαστε), αλλά και στη διάταξή τους, ιδιαίτερα στις πρώτες σειρές και στον εξώστη.

Αποτελεί λοιπόν απορίας άξιον το γιατί αλλά και για ποιον ειδικό λόγο προέκυψε μετά από τέσσερις ώρες, την ίδια μέρα, την περασμένη Τρίτη 19/2/2019 και ώρα 4:02 το απόγευμα, η επανάληψη του ίδιου έγγραφου(!) και στο νέο έγγραφο, με την ένδειξη «ορθή επανάληψη», τα παραπάνω προβλήματα που ήδη είχαν επισημάνει οι μελετητές 4 ώρες νωρίτερα δεν αναφέρονται.

Για την ακρίβεια, απαλείφονται από το δεύτερο έγγραφο οι παράγραφοι 1.1 και 1.2 του πρώτου εγγράφου, όπου γίνονται οι αναφορές στα καθίσματα, τον εξώστη και τους χειρολισθήρες, και η παράγραφος 1.3 με αναφορά στα δάπεδα των τεχνικών διαδρόμων - στο δεύτερο έγγραφο γίνεται ως αρίθμηση η παράγραφος 1.1 (!).

Τα εύλογα ερωτήματα από αυτή τη μεθόδευση, που όμως “εξαφανίζει” τα όσα καίρια επισημαίνονται στο πρώτο έγγραφο, είναι δύο:

1) Το πρώτο αφορά στο τι θα μπορούσε να έχει μεσολαβήσει μεταξύ της ΔΕΠΤΑΗ, του τεχνικού της διευθυντή και των μελετητών στις τέσσερις αυτές ώρες που μεσολάβησαν για το δεύτερο έγγραφο ως “ορθή επανάληψη”. Πολλά μπορούμε να υποθέσουμε, αλλά μία απάντηση από τους εμπλεκόμενους είναι απαραίτητη.

Το να αποκαταστάθηκαν με τις αλλαγές των κινεζικών καθισμάτων και τις αποστάσεις τους, τις με λάθος σχήμα χειρολισθήρες και τις απότομες κλίμακες σε κλίση στον εξώστη σε 4 ώρες είναι αδύνατον - φανταζόμαστε ότι τέτοια εξήγηση ούτε για αστείο δε θα μας έδιναν

Εμείς, πάντως, προχθές Τετάρτη το βράδυ 20/2/2019 επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά με τον έναν από τους δύο καθ’ όλα αξιόλογους μελετητές, που υπογράφουν τις επιστολές, και αντιμετωπίσαμε την άρνησή του να μας δώσει κάποια εξήγηση για αυτή την αλλοίωση της επιστολής του με ώρα 12:09 στις 19/2/2019 με την “εξαφάνιση” των επίμαχων παρατηρήσεων στη δεύτερη με ώρα 16:02 μ.μ., 4 ώρες μετά δηλαδή, με την επίκληση του γεγονότος ότι με τη ΔΕΠΤΑΗ, όπως μας είπε, έχει υπογράψει «σύμφωνο εμπιστευτικότητας», και προφανώς με τον τρόπο αυτό πέταξε το μπαλάκι στη ΔΕΠΤΑΗ.

Δεν αρνήθηκε όμως ο ίδιος ότι υπάρχει το πρόβλημα, αλλά ούτε και το επιβεβαίωσε προφορικά, όπως το είχε κάνει ενυπόγραφα στο πρώτο του έγγραφο. Απομένει λοιπόν στη Δημοτική Επιχείρηση να δώσει τις απαντήσεις.

2) Το δεύτερο ερώτημα είναι το εάν πράγματι υπάρχουν αυτά τα προβλήματα...

Επειδή όλοι καταλαβαίνουμε τη σοβαρότητα των ελαττωμάτων, θεωρούμε καταρχήν απαράδεκτη την πιθανότητα να θέλει η ΔΕΠΤΑΗ να τα κρύψει κάτω από το χαλί.

Θα πρέπει λοιπόν να υποθέσουμε πως είτε το πρόβλημα από τα ελαττώματα που διαπιστώθηκαν διορθώθηκε μέσα σε τέσσερις ώρες (πράγμα αδύνατον), είτε πως με κάποια... παρέμβαση το πρόβλημα... καταργήθηκε!

Απαντήσεις λοιπόν, κύριοι της ΔΕΠΤΑΗ, γιατί ένα έργο των 35.000.000 ευρώ θα πρέπει τουλάχιστον να έχει διαχειριστές ανάλογης ποιότητας.

Άλλα προβλήματα στο έργο

Η “βιασύνη” είναι κακός σύμβουλος

Μας είπε όμως ο μελετητής στην ίδια τηλεφωνική επικοινωνία και κάποια άλλα πράγματα. Πρώτον, ότι το κτήριο δεν μπορεί να αρχίσει να δουλεύει πριν καλά-καλά τελειώσει. Η θεατρική σκηνή δεν είναι έτοιμη. Από δικό μας ρεπορτάζ διαπιστώσαμε ότι το κτήριο πράγματι δεν είναι τελειωμένο - υπάρχουν πολλά τελειώματα που ακόμη δουλεύονται...

Δεν έχουν γίνει και οι προβλεπόμενες από τη σύμβαση ηχητικές δοκιμές. Αν υπάρχει έστω και ένα πρωτόκολλο δοκιμών, ας το παρουσιάσει η ΔΕΠΤΑΗ. Δεν έχουν γίνει ούτε οι απαιτούμενες από τη σύμβαση δοκιμές στον μηχανολογικό εξοπλισμό. Αν υπάρχει και εδώ έστω και ένα πρωτόκολλο δοκιμών, ας το παρουσιάσει η ΔΕΠΤΑΗ. Προς τι λοιπόν, κύριοι, η βιασύνη να “παρουσιάσετε” το θέατρο στους δημότες;

Διαπιστώνεται λοιπόν μια βιασύνη από τη δημοτική Αρχή στην “παρουσίαση” του έργου του ΠΣΚΗ, η οποία όμως δεν αρμόζει ούτε στο ίδιο το έργο - και το αδικεί - αλλά ούτε και στην ιστορία του. Το έργο κατασκευάζεται επί 13 χρόνια, με πάρα πολλές εντάσεις και καθυστερήσεις, που οφείλονται όχι μόνον στο γεγονός ότι είναι ένα πράγματι πολύπλοκο έργο, ούτε στα προβλήματα μελετών, ούτε στα προβλήματα χρηματοδότησής του, αλλά κυρίως στη δική μας εσωστρέφεια.

Σήμερα λοιπόν, που το πέρας του έργου είναι πλέον ορατό, η βιασύνη για αυτή την παράσταση στις 8-9 Μαρτίου δεν ωφελεί σε τίποτε άλλο παρά μόνο στη δημιουργία εντυπώσεων... Μπορεί ίσως να ελπίζετε και στις επόμενες δημοτικές εκλογές...

Εγκαίνια με δοκιμαστικές συναυλίες...

Μια βιαστική ανακοίνωση περιπλέκει περισσότερο την κατάσταση

Μόλις χθες, όμως, η υπόθεση είχε και συνέχεια, με εξόχως επίσης αποκαλυπτική κατάληξη. Ο μελετητής με τον οποίο συνομιλήσαμε το βράδυ της Τετάρτης, για το παράδοξο της “εξαφάνισης” στη δεύτερη επιστολή του - μέσα σε 4 ώρες στις 19/2/2019 - των σοβαρών παρατηρήσεων για τα καθίσματα και τον εξώστη της κεντρικής σκηνής, επικοινώνησε με τα στελέχη της ΔΕΠΤΑΗ και τους ενημέρωσε ότι διαθέτουμε και τα δύο έγγραφα.

Αμέσως σήμανε συναγερμός, σε ευθεία επικοινωνία με δήμαρχο και πρόεδρο της ΔΕΠΤΑΗ (!), για το πώς βρέθηκαν αυτά τα δύο έγγραφα στη διάθεσή μας και, κυρίως, ποιος θα ήταν ο τρόπος αντίδρασης σε περίπτωση δημοσιοποίησής τους.

Αλλά ενώ κατά πληροφορίες ο τεχνικός διευθυντής συνέστησε να δουν πρώτα τι στοιχεία διαθέτει η εφημερίδα μας και μετά να απαντήσουν και να “βαφτίσουν” τις εκδηλώσεις στις 8-9 Μαρτίου ως “δοκιμαστικές για να εντοπιστούν σφάλματα”, οι υπόλοιποι επέμειναν να υπάρξει από χθες προληπτική αντίδραση και οι εκδηλώσεις να επισημανθεί ότι είναι δοκιμαστικές (!).

Στις 4:28 χθες το απόγευμα, παραλάβαμε ηλεκτρονικά από το Γραφείο Τύπου του Δήμου ένα δελτίο Τύπου, στο οποίο περιπλέκονται σε επίπεδο ευθυνών ακόμη περισσότερο τα πράγματα, αφού τιτλοφορείται και αναφέρει: «Το πρόγραμμα των συναυλιών της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ στα εγκαίνια του Πολιτιστικού και Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου...».

Αφού περιγράφει το πρόγραμμα του διημέρου 8-9 Μαρτίου, καταλήγει: «Οι συναυλίες ξεκινούν στις 8 μ.μ. και θα έχουν και δοκιμαστικό χαρακτήρα, προκειμένου να διαπιστωθούν στην πράξη τυχόν ατέλειες του έργου, ώστε να διορθωθούν πριν από την οριστική παραλαβή του».

Τι ισχύει λοιπόν; Πρόκειται για εγκαίνια του ΠΣΚΗ ή για δοκιμαστικού χαρακτήρα συναυλίες; Και τα δύο μαζί δε γίνονται, και το δεύτερο θα πρέπει να προηγηθεί του πρώτου. Εμείς λέμε ότι είναι μια καθαρά επικοινωνιακού χαρακτήρα κίνηση της δημοτικής Αρχής, που στοχεύει στις προεκλογικές και μόνο ανάγκες της, και όχι στη σωστή και ασφαλή λειτουργία του χώρου, προς όφελος των πολιτών.

Η ίδια η σύμβαση που έχει στα χέρια της η ΔΕΠΤΑΗ είναι απόλυτη και σαφής, και είναι απορίας άξιο πώς τα στελέχη της προσποιούνται ότι δεν την ξέρουν ή δεν την κατανοούν: Χρειάζεται πρώτα δοκιμές μηχανημάτων, εγκαταστάσεων και υλικών, με τη σύνταξη ειδικών πρωτοκόλλων αναλυτικά για κάθε δοκιμή και με τα αποτελέσματα της κάθε μίας χωριστά.

Εφόσον οι δοκιμές αυτές είναι εντάξει, κατόπιν να λάβουν τις πρέπουσες άδειες λειτουργίας των εγκαταστάσεων και μετά να προχωρήσουν σε 10 τουλάχιστον δοκιμαστικές εκδηλώσεις, όπως αναφέρει η σύμβαση, πριν ο χώρος παραδοθεί οριστικά και επίσημα και με εγκαίνια λειτουργίας, εφόσον το επιθυμούν.

Διαφορετικά, ουσιαστικά αυτό που κάνουν είναι επικοινωνιακό τρικ και μόνο, αφού ετοιμάζονται να βάλουν σε χώρο εργοταξίου ανυποψίαστους πολίτες, και μάλιστα χωρίς τις σχετικές άδειες που προβλέπονται για τον χώρο για τη συνάθροιση κοινού.

Μία συμβουλή

Κύριοι, εδώ που φτάσαμε, μία είναι η οδός: Τελειώστε το έργο, κάντε τις δοκιμές που ορίζει η σύμβαση, πάρτε τις απαραίτητες άδειες λειτουργίας από την Πολιτεία, κάντε τις δέκα (ναι, δέκα) δοκιμαστικές εκδηλώσεις τις οποίες προβλέπει η σύμβαση του έργου, οργανώστε τέλος ένα πρόγραμμα εκδηλώσεων με τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή, και ανοίξτε μετά το ΠΣΚΗ στους Ηρακλειώτες.

Δεν ανοίγει το ΠΣΚΗ περιφραγμένο με τα κάγκελα περιμετρικά και με ένα εργοτάξιο εσωτερικά, με μία ή δύο παραστάσεις, “βαφτίζοντας” τα εγκαίνια με συναυλίες δοκιμαστικά (!).

Όλα τα άλλα που κάνετε θα τα βρείτε μπροστά σας...

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News