ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ψηφιακή Μεταμόρφωση: Επιτυγχάνοντας ανάπτυξη σε τράπεζες και επιχειρήσεις

Ψηφιακή Μεταμόρφωση: Επιτυγχάνοντας ανάπτυξη σε τράπεζες και επιχειρήσεις

Στο επίκεντρο ο ψηφιακός μετασχηματισμός του τραπεζικού συστήματος, ως προϋπόθεση για μία σταθερή και βιώσιμη ανάπτυξη, με προσκεκλημένους διακεκριμένους ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό

Τα επιτεύγματα που σημειώνονται στον χώρο της τεχνολογίας αποτελούν σημαντική δύναμη μετασχηματισμού, και σε ένα τέτοιο πλαίσιο «ψηφιακής μεταμόρφωσης» δημιουργείται συνακολούθως μία νέα πραγματικότητα για τις τράπεζες και τις επιχειρήσεις θα παρουσιαστούν στο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 8/10/2018, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από το Economist, σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών. «Σήμερα έχει συντελεστεί σημαντική πρόοδος όσον αφορά την ευρωστία και την ευστάθεια του τραπεζικού συστήματος και οι ελληνικές τράπεζες έχουν βελτιώσει όλους τους χρηματοοικονομικούς τους δείκτες, ρευστότητας και καταθέσεων, κεφαλαιακής επάρκειας, μείωσης των NPEs, πρόσβασης στις αγορές και χρηματοδότησης της οικονομίας», υπογράμμισε ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Νικόλαος Καραμούζης.

Στο πλαίσιο αυτό, υπογράμμισε: «Πολλά κρίσιμα ζητήματα έχουν επιλυθεί, το νέο θεσμικό πλαίσιο μας λύνει τα χέρια, αρκετές όμως προκλήσεις τις έχουμε ακόμη μπροστά μας και πρέπει να τις χειριστούμε με αποφασιστικότητα, σχέδιο, συνεργασία και υπομονή». Ειδικότερα, επεσήμανε τρεις παραμέτρους από τις οποίες θα κριθεί και η μάχη του ανταγωνισμού: «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αποτελεί απλώς μια επιλογή. Είναι εδώ, και πρέπει να τον διαχειριστούμε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας, Παύλος Μυλωνάς, τονίζοντας ότι το τραπεζικό σύστημα καλείται να περάσει στη νέα εποχή συναλλαγών, με ανταγωνιστές τους νέους παρόχους χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. Ο κ. Μυλωνάς σημείωσε ότι, μέσα σε μία πενταετία, και ενώ θα έχουν εξαφανιστεί πολλοί νεοεισερχόμενοι παίκτες, κάποιοι θα έχουν ισχυροποιηθεί και θα έχουν επεκταθεί, και ο τραπεζικός κλάδος θα έχει διαμορφωθεί τελείως διαφορετικά:

«Γι’ αυτούς τους λόγους δεν είναι εφικτή η διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης. Καλούμαστε να επαναπροσδιορίσουμε την αποστολή μας και να μεταμορφωθούμε από τη βάση μας, να καταθέσουμε νέες προτάσεις δημιουργίας αξίας πέραν των κλασικών τραπεζικών υπηρεσιών, και να είμαστε πιο δεκτικοί σε εξωτερικά προϊόντα και διαύλους διάθεσης. Παράλληλα να διασφαλίσουμε ότι δεν θα αποκοπούμε από τα βασικά συστατικά στοιχεία των εργασιών μας: τη σχέση μας με τον πελάτη». Οι τράπεζες θα παραμείνουν απαραίτητες στο μέλλον ως κινητήριος δύναμη χρηματοδότησης της ανάπτυξης στην Ευρώπη και θα χρειαστεί να προσαρμοστούν στον κόσμο του αύριο διατηρώντας τα τρία βασικά τους προσόντα: εμπιστοσύνη, διαχείριση ρίσκου, εμπειρία πελάτη.

Την εκτίμηση αυτή εξέφρασε κατά την ομιλία του ο chief policy officer της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Τραπεζών (EBF), Sébastien de Brouwer, τονίζοντας ότι στις τράπεζες εξακολουθεί να αναλογεί η μεγαλύτερη δύναμη πωλήσεων οποιασδήποτε εμπορικής εταιρείας. Ο κ. Brouwer επεσήμανε ότι η EBF αντιπροσωπεύει 3.500 τράπεζες από 45 χώρες, οι οποίες απασχολούν περίπου 2 εκατ. εργαζόμενους και διαθέτουν δάνεια ύψους 20 τρισ. ευρώ σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά ανά την Ευρώπη.

«Αν είσαι μικρός και δεν έχεις καλή παραγωγικότητα, είσαι ευάλωτος στις διεθνείς αναταράξεις», τόνισε με νόημα στην ομιλία του ο πρώην πρόεδρος της Goldman Sachs Asset Management και πρώην υπουργός Οικονομικών της Βρετανίας, Jim O’ Neill. Όπως είπε, οι μισές από το top 25 των χωρών - οδηγών στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη βρίσκονται στην Ευρώπη, ωστόσο, καμία από αυτές δεν είναι η Ελλάδα ή η Ιταλία. Ο κ. O’ Neill χαρακτήρισε εξαιρετικά αδύναμη την παραγωγικότητα στη Μεσόγειο, υπογραμμίζοντας ότι χρειάζονται διαρθρωτικές αλλαγές και καλύτερη εκπαίδευση.

Η επίλυση του ζητήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων απαιτεί δύσκολες αποφάσεις, που συμπεριλαμβάνουν αφενός «κούρεμα» υποχρεώσεων και αφετέρου πλειστηριασμούς. Στην παραδοχή αυτή προέβη μέσα από την ομιλία του ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας, τονίζοντας ότι σχεδόν το 50% των δανείων είναι «κόκκινα». Στο πλαίσιο αυτό, υποστήριξε ότι το πρόβλημα είναι «κατεξοχήν πολιτικό και συνδέεται με τον τρόπο που λειτουργούσε το πολιτικό σύστημα στη χώρα». Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα, «τα δάνεια αυτά δεν δημιουργήθηκαν από κακές εκτιμήσεις των τραπεζικών στελεχών ή των επιχειρήσεων αλλά από την απουσία ρυθμιστικού πλαισίου και κυρίως από τη διαπλοκή που υπήρχε ανάμεσα στο τραπεζικό σύστημα, την πολιτική ηγεσία και τον επιχειρηματικό κόσμο».

Ο καταναλωτής του μέλλοντος θα απαιτεί προτάσεις προσαρμοσμένες στις δικές του ανάγκες ή καλύτερα στο δικό του προφίλ το οποίο και δυναμικά θα χτίζεται τόσο στον online όσο και στον offline κόσμο. Θα κάνει «opt out» από μη «σχετικούς» διαλόγους και θα εκνευρίζεται όταν στην πρώτη σελίδα του online καταστήματος θα εμφανίζονται πλυντήρια, ενώ εκείνος έψαχνε στο google τις προηγούμενες δύο ώρες για τηλεοράσεις. Με τον τρόπο αυτόν, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Kotsovolos – Dixons Carphone Group, Γιάννης Βασιλάκος περιέγραψε μια πτυχή της πραγματικότητας που θα συνοδεύει τη μελλοντική σχέση μιας εταιρείας με τους καταναλωτές μετά τις αλλαγές που ήδη επιφέρει η τεχνολογία.

Και τα πέντε θεμέλια του τομέα των λιανικών πωλήσεων (κατηγορίες προϊόντων, δίκτυο πωλήσεων, ομάδα ανθρώπων, σύστημα logistics, σύστημα πληρωμών) υφίστανται ήδη «disruption», τόνισε μεταξύ άλλων από το βήμα του συνεδρίου ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Plaisio Computers, Κώστας Γεράρδος. Το επόμενο μοντέλο στον τομέα θα είναι το λεγόμενο «seamless», με τον οποίο ο καταναλωτής θα μπορεί να κάνει οποιονδήποτε συνδυασμό μεταξύ συμβατικής και ηλεκτρονικής πώλησης. Το customer service επίσης έχει αλλάξει, καθώς ο καταναλωτής δεν περιμένει να πληροφορηθεί για το προϊόν από τον πωλητή, και τα ρομπότ θα φέρουν ακόμα περισσότερες αλλαγές ως προς αυτό.

Το delivery, επίσης, αλλάζει, καθώς η προοπτική είναι η παράδοση αυθημερόν, ακόμα και μέσα σε λίγες ώρες. Ο κ. Γεράρδος τόνισε ότι η δυνατότητα γρήγορης παράδοσης αλλάζει το retailing, το οποίο «σπάει» σε δύο κομμάτια, convenience και experience, δηλαδή, πώληση προϊόντων για τα οποία ο καταναλωτής δεν πηγαίνει πια στο κατάστημα και προϊόντων για τα οποία ο καταναλωτής πηγαίνει στο κατάστημα, αναζητώντας όμως κυρίως την εμπειρία του «shopping». Συμπερασματικά, το νέο retail εξαλείφει οτιδήποτε δημιουργεί κόπωση ή πρόβλημα στον καταναλωτή.

Δείτε στο βίντεο που ακολουθεί, τι δήλωσαν στο CNN Greece, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Plaisio Computers, Κώστας Γεράρδος, και ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Kotsovolos – Dixons Carphone Group, Γιάννης Βασιλάκος.