East Med: Η υπογραφή της ιστορικής συμφωνίας, η ρήτρα ασφαλείας και οι δηλώσεις των πρωταγωνιστών (video)

Must Read

Υπογράφεται σε λίγη ώρα στο Ζάππειο Μέγαρο η διακρατική συμφωνία για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου East Med από τους Υπουργούς Ενέργειας Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, παρουσία των ηγετών των τριών χωρών, Κ. Μητσοτάκη, Ν. Αναστασιάδη και Μπ. Νετανιάχου. Οι υπογραφές θα μπουν από τον Κωστή Χατζηδάκη, τον Ισραηλινό Yuval Steinitz και τον Κύπριο υπουργό Ενέργειας, Γιώργο Λακκοτρύπη.


Έργο μήκους 1.872 χλμ. και κόστους 5,2, δισ. ευρώ

Ο EastMed αποσκοπεί στην απευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της νοτιοανατολικής Μεσογείου με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας, και αναγνωρίζεται από το 2013 ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), βάσει κανονισμού της Ε.Ε. Θα έχει μήκος 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου θα αφορούν υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. περίπου χερσαίο. Ο προϋπολογισμός του (για την αρχική δυναμικότητα) υπολογίζεται στα 5,2 δισ. ευρώ.

Στο Φλωροβούνι Θεσπρωτίας προβλέπεται η διασύνδεσή του με τον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας – Ιταλίας «Ποσειδών», μήκους 210 χλμ. περίπου.

Από το καλοκαίρι του 2014, την ανάπτυξη του αγωγού EastMed έχει αναλάβει και διεκπεραιώνει η ελληνική εταιρία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδος – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.», στην οποία συμμετέχουν ισοµερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON. Η σχεδιαζόμενη δυναμικότητά του θα είναι 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, και θα αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:

  • 165 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από τη λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο
  • 732 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη
  • 421 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο
  • 292 χλμ. περίπου για τη διάσχιση της Πελοποννήσου μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού Κόλπου
  • 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού Κόλπου και
  • 245 χλμ. για τη διάσχιση της δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.

Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed είναι η επιλογή που συγκεντρώνει τα περισσότερα οικονομικά και πολιτικά πλεονεκτήματα για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τις προκαταρκτικές μελέτες για το έργο που εκπονήθηκαν για λογαριασμό της εταιρείας ΥΑΦΑ Ποσειδών που το διαχειρίζεται, στην οποία συμμετέχουν με ποσοστά 50%-50% η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison.

Σύμφωνα με το hania.news, oι προκαταρκτικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από τους οίκους IHS, Intec SEA και C&M Engineering εξετάζουν τις εναλλακτικές επιλογές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη, καθώς και τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους της κατασκευής του EastMed.

Τα αποτελέσματα των μελετών αυτών αναφέρουν τα εξής:

  • Το κόστος μεταφοράς του φυσικού αερίου μέσω του EastMed εκτιμάται στα 2,81 δολάρια ανά MMBtu (εκατομμύριο Btu) ή 3,50 δολάρια ανά MMBtu, ανάλογα με τη μεταφορική ικανότητα του αγωγού που θα επιλεγεί (20 ή 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο). Το κόστος εξαγωγής του φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή (δηλαδή μεταφορά στην Αίγυπτο και υγροποίηση στα εργοστάσια που βρίσκονται εκεί) κυμαίνεται από 3,65 δολάρια ανά MMBtu έως 4,50 δολάρια ανά MMBtu, ενώ το κόστος μεταφοράς μέσω αγωγού προς την Τουρκία (περίπτωση κατά την οποία η τουρκική κυβέρνηση όπως επισημαίνεται στη μελέτη θα είχε αποφασιστική επιρροή) είναι 0,97 δολάρια ανά MMBtu. Τονίζεται ακόμη, ότι η κατασκευή αγωγού μέσω Τουρκίας προϋποθέτει πιθανώς την λύση του κυπριακού προβλήματος.
  • Αντίθετα, η επιλογή του EastMed ξεχωρίζει ως η μόνη εναλλακτική που δεν εξαρτάται από τρίτα μέρη εκτός ΕΕ. Λόγω της άμεσης πρόσβασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει το πλεονέκτημα της χαμηλής παρεμβολής πολιτικών κινδύνων και μιας μεγάλης διαφοροποιημένης αγοράς με πολλούς πιθανούς αγοραστές στην απελευθερωμένη και συνδεδεμένη αγορά φυσικού αερίου της ΕΕ. Ο αγωγός θα πρέπει να συμμορφώνεται με το νομικό πλαίσιο της ΕΕ και του τρίτου ενεργειακού πακέτου, που συνεπάγεται είτε ρυθμιζόμενους όρους πρόσβασης τρίτων είτε εξαιρέσεις από τους όρους αυτούς.

Σε τεχνικό επίπεδο, η μελέτη Intec/C&M αναλύει το έργο σε 11 επιμέρους τμήματα:

  1. Υποθαλάσσιος αγωγός από Μονάδα Πλωτής Αποθήκευσης και Εκφόρτωσης στη λεκάνη της Λεβαντίνης σε θαλάσσιο βάθος περίπου 1.800 μ. νερού προς τη βιομηχανική περιοχή του Βασιλικού στην Κύπρο.
  2. Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Κύπρο.
  3. Υποθαλάσσιος αγωγός από την Κύπρο προς την ανατολική Κρήτη (Αθερινόλακκος, στην περιοχή όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της ΔΕΗ). Ο αγωγός έχει μήκος 734 χλμ. και διέρχεται από μέγιστα θαλάσσια βάθη έως 2.960 μέτρα στην περιοχή νοτιοανατολικά της Κρήτης.
  4. Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Ανατολική Κρήτη. Ο σχεδιασμός του σταθμού επιτρέπει την περαιτέρω παροχή φυσικού αερίου από την Κρήτη (6 δισ. κυβικά μέτρα/ έτος) που μπορεί να είναι διαθέσιμο στο μέλλον.
  5. Υποθαλάσσιος αγωγός από την Κρήτη προς τη Νότια Πελοπόννησο(περιοχή Αγίου Φωκά), μήκους 422 χιλιομέτρων. Τα μέγιστα βάθη νερού στην περιοχή είναι 1.370 μέτρα.
  6. Χερσαίος αγωγός από τη Νότια Πελοπόννησο έως τον νομό Αχαΐας. Ο αγωγός διασχίζει την Πελοπόννησο από τη νοτιοανατολική προς τη βορειοδυτική κατεύθυνση σε μήκος περίπου 290 χλμ. και καταλήγει στην περιοχή της Λακκόπετρας.
  7. Υποθαλάσσιος αγωγός που διασχίζει τον Κόλπο της Πάτρας, μήκους 18 χλμ. σε θαλάσσια βάθη έως 110 μ.
  8. Χερσαίος αγωγός μήκους περίπου 245 χλμ. από την περιοχή Ακαρνανίας προς τον συμπιεστή και τον μετρητικό σταθμό στη Θεσπρωτία (περιοχή Φλωροβούνι).
  9. Σταθμός συμπίεσης στο Ευηνοχώρι.
  10. Κέντρο εποπτείας / διαχείρισης του αγωγού στην Πελοπόννησο.
  11. Σύστημα τηλεπικοινωνιών και τηλε–ελέγχου.

Ανάλογα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αγωγού που θα επιλεγούν, το κόστος κατασκευής εκτιμάται από 5,2 έως 5,9 δισ. ευρώ.

Τα επόμενα βήματα μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας είναι η ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας ύψους περίπου 70 εκατ. ευρώ και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.

Ο EastMed περιλαμβάνεται, όπως προαναφέραμε, στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (Projects of Common Interest), καθώς συμβάλλει στην αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας με τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμούενώ αναδεικνύει το γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας μας ως ενεργειακής γέφυρας της ΕΕ.

Τι προβλέπει η συμφωνία

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η συμφωνία περιλαμβάνει πρόβλεψη για λήψη μέτρων προστασίας και διασφάλισης του αγωγού φυσικού αερίου EastMed στο άρθρο 10, ενώ αναφέρεται ακόμη:

  • Στο ρυθμιστικό – αδειοδοτικό πλαίσιο για τη διευκόλυνση του έργου και το κοινό φορολογικό πλαίσιο που θα το διέπει.
  • Στην προοπτική ένταξης και νέων κρατών σε αυτήν καθώς και
  • Στην προοπτική μεταφοράς πρόσθετων ποσοτήτων φυσικού αερίου από υφιστάμενα ή και νέα κοιτάσματα στη διαδρομή που θα ανακαλυφθούν στο μέλλον. Σημειώνεται ότι η προκαταρκτική τεχνική μελέτη για τον αγωγό, σύμφωνα με την οποία το έργο είναι τεχνικά εφικτό και οικονομικά βιώσιμο, περιλαμβάνει και πρόβλεψη για μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου από κοιτάσματα νότια της Κρήτης, εφόσον ανακαλυφθούν.

Το προσύμφωνο μεταξύ ΔΕΠΑ και Energean

Νωρίτερα σήμερα είχε υπογραφεί και το προσύμφωνο μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean Oil & Gas για την προμήθεια 2 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως μέσω του EastMed, στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

«Έχουμε όραμα συνεργασίας ανάμεσα σε κράτη και εταιρείες που συνασπίζονται για την υπεράσπιση του διεθνούς δικαίου στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και την προώθηση της συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα», δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, στέλνοντας σαφές μήνυμα προς την Τουρκία και κάθε άλλον πιθανό αποδέκτη.

«Ο δρόμος θα είναι ανηφορικός και δύσκολος, αλλά έχουμε την αποφασιστικότητα να τον διαβούμε με υπομονή και επιμονή», συνέχισε για να ξεκαθαρίσει έπειτα:

«Η συμφωνία του Ζαππείου δεν στρέφεται εναντίον οποιασδήποτε χώρας. Στρέφεται υπέρ της ειρήνης και της συνεργασίας στην νοτιοανατολική Μεσόγειο. Είναι συνασπισμός δυνάμεων για την ειρήνη και την πρόοδο στην ευρύτερη περιοχή. Βλέπουμε την ενέργεια όχι ως αιτία συγκρούσεων αλλά ως καταλύτη ειρηνικής συνύπαρξης όλων των κρατών και λαών της ευρύτερης περιοχής».

«Ο αγωγός αποτελεί την καλύτερη στρατηγική επιλογή για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την νοτιοανατολική Μεσόγειο και γι’ αυτό υποστηρίζεται σθεναρά από την Ευρωπαϊκή Ένωση που τον έχει εντάξει τα έργα κοινού ενδιαφέροντος. Ο EastMed είναι τεχνικά και εμπορικά υλοποιήσιμος και ανταγωνιστικότερος σε σχέση με άλλες επιλογές. Ενδυναμώνει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανοίγοντας ένα νέο ενεργειακό διάδρομο που διαφοροποιεί τις πηγές και οδεύσεις του φυσικού αερίου, όπως είναι η στρατηγική της ΕΕ. Με την συμμετοχή της Ιταλίας το έργο θα λάβει την τελική του μορφή ως η πλέον δυναμική επιλογή για την διασφάλιση της ενεργειακής ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τα αποθέματα της ανατολικής Μεσογείου».

Η δυναμικότητα του αγωγού

Ο αγωγός EastMed προβλέπεται να έχει αρχική δυναμικότητα μεταφοράς 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο, από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας.

Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, τα υπόλοιπα 8 δισ. (πέρα από τα 2 που προβλέπει το προσύμφωνο ΔΕΠΑ – Energean) μπορούν να προκύψουν από άλλα πεδία που βρίσκονται ή θα βρεθούν σε φάση ανάπτυξης, όπως τα κοιτάσματα Λεβιάθαν (Ισραήλ) και Γλαύκος (Κύπρος).

Διεθνοποιείται ο ρόλος της ΔΕΠΑ

Κατά τη διάρκεια της τελετής υπογραφής, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Κωνσταντίνος Ξιφαράς, υπογράμμισε ότι ο ρόλος της εταιρείας με αυτή τη συμφωνία διεθνοποιείται ακόμη περισσότερο, αποκαλύπτοντας ότι μέσα στον Ιανουάριο θα ανακοινωθούν οι ανάδοχοι για τις μελέτες του έργου, προκειμένου σε ορίζοντα δύο ετών να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση.

Τόνισε, επίσης, ότι από τις προκαταρκτικές μελέτες προκύπτει πως το έργο είναι βιώσιμο, εκτιμώντας παράλληλα ότι το κόστος θα είναι πολύ μικρότερο, καθώς οι τεχνολογίες έχουν προοδεύσει. Στάθηκε δε στην εμπορική σημασία του έργου και στην ανάπτυξη που αυτό θα προσφέρει στην Ελλάδα, την ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια.

Ασφάλεια στον εφοδιασμό και ανταγωνιστικότητα

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Energean, Μαθιός Ρήγας, δήλωσε ότι το έργο δημιουργεί μια διέξοδο για το φυσικό αέριο της ανατολικής Μεσογείου που αυξάνει την ασφάλεια εφοδιασμού και τον ανταγωνισμό, ενώ εξέφρασε την ελπίδα να υπάρξει επιτυχία και στις γεωτρήσεις που θα γίνουν στην Ελλάδα μόνο.

Η Energean εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα του Πρίνου καθώς και τα κοιτάσματα Καρίς και Τανίν στη θαλάσσια περιοχή του Ισραήλ. Όπως είπε ο κ. Ρήγας, η πλωτή υποδομή επεξεργασίας του φυσικού αερίου που θα εγκατασταθεί στην περιοχή έχει δυναμικότητα 8 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο, από τα οποία τα 5 δισ. έχουν δεσμευτεί για την αγορά του Ισραήλ και με την συμφωνία που υπεγράφη σήμερα με την ΔΕΠΑ καλύπτονται άλλα 2 δισ. κυβικά μέτρα.

Εξαιρετικά σημαντική η πρόβλεψη για λήψη μέτρων

H διακυβερνητική συμφωνία για τον αγωγό περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και πρόβλεψη για λήψη μέτρων προστασίας και διασφάλισης του αγωγού φυσικού αερίου EastMed. Η επίμαχη ρήτρα στη συμφωνία έχει ιδιαίτερη σημασία, εν μέσω των κλιμακούμενων τουρκικών απειλών, με τις τρεις χώρες πάντως να έχουν από καιρό ενεργοποιηθεί στο πλαίσιο της τριμερούς για την ενίσχυση των αμυντικών δεσμών τους. Αντίστοιχες ρήτρες προβλέπονται άλλωστε και στην τριμερή Ελλάδας, Κύπρου, Αιγύπτου, καθώς και στη Med 7 και τα υπόλοιπα σχήματα στην περιοχή.

Η πρόβλεψη για τη λήψη μέτρων προστασίας του αγωγού από τις συμβαλλόμενες χώρες περιλαμβάνεται στο άρθρο 10 της διακυβερνητικής συμφωνίας, η οποία αναφέρεται ακόμη:

  • στο ρυθμιστικό – αδειοδοτικό πλαίσιο για τη διευκόλυνση του έργου και το κοινό φορολογικό πλαίσιο που θα το διέπει,
  • στην προοπτική ένταξης και νέων κρατών σε αυτήν,
  • στην προοπτική μεταφοράς πρόσθετων ποσοτήτων φυσικού αερίου από υφιστάμενα ή και νέα κοιτάσματα στη διαδρομή που θα ανακαλυφτούν στο μέλλον.

Σημειώνεται ότι η προκαταρκτική τεχνική μελέτη για τον αγωγό, σύμφωνα με την οποία το έργο είναι τεχνικά εφικτό και οικονομικά βιώσιμο, περιλαμβάνει και πρόβλεψη για μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου από κοιτάσματα νότια της Κρήτης, εφόσον ανακαλυφτούν.

Κάποιοι συνδέουν τη συγκεκριμένη συμφωνία και με την εγκατάσταση ισραηλινού ραντάρ επιφανείας στα ανατολικά της Κρήτης, με σκοπό την επιτήρηση κυρίως στην ανατολική Μεσόγειο. Η είδηση είχε δει το φως της δημοσιότητας περίπου μισό χρόνο νωρίτερα, με τους Ισραηλινούς να βοηθούν στην εγκατάσταση του συστήματος και σε ό,τι άλλο χρειάζεται από πλευράς τεχνογνωσίας, ενώ την υποστήριξη βάσης θα αναλάμβανε η ελληνική πλευρά.

Οι πρώτοι οικονομικοί υπολογισμοί για τις εργασίες που θα έπρεπε να διατεθούν έφταναν περίπου τα 2.500.000 ευρώ. Η συγκεκριμένη εγκατάσταση, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, θεωρείται ότι θα αναβαθμίσει κατακόρυφα τον ρόλο επιτήρησης της χώρας, ενώ και το Ισραήλ θα έχει πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικές με την ασφάλεια της περιοχής.

 

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Latest News

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This